Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

Foutcode heb ik al, was EFI-216. Maar real-time waarden heb ik vergeten te kijken toen ik de Volvo-tester had :P
Dus vandaar dat ik graag wil weten of dat ook manueel te meten is...

Voor de rest werkt de OBD-scanner niet alhoewel Fenix 5.1 toch in het lijstje staat, dus dan blijft jouw tester (nog steeds 15 euro?) of de dealer over :P
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

Met deze foutcode hoort deze uitleg (Wat is de aanvulling permanent of intermittend?):

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition

If a diagnostic trouble code (DTC) is stored for the throttle position (TP) sensor, the manifold absolute pressure (MAP) sensor or the engine coolant temperature (ECT) sensor the heated oxygen sensor (HO2S) diagnostic is not carried out. Diagnostic trouble code (DTC) EFI-216 is stored if, during closed loop (CL), the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is continuously higher than 1.4 V or continuously lower than 0.02 V. The same diagnostic trouble code (DTC) is stored if, during closed loop, the signal is at its mid-position for more than 3 minutes.

Substitute value
-Open loop.
-Long-term fuel trim disabled.

Possible source

-Open-circuit in ground or signal cable.
-Short-circuit to ground or supply voltage in signal cable.
-Open-circuit in ground or power cable for the heating of the heated oxygen sensor (HO2S).
-Contact resistance in terminals.
-Defective heated oxygen sensor (HO2S).

Fault symptom
-Lights malfunction indicator lamp (MIL).
-Engine may not run properly.

Checking wiring and connections
Check heated oxygen sensor (HO2S) and control module connectors for loose connections and for contact resistance and oxidation.
Check cable between heated oxygen sensor (HO2S) terminal 4 and control module #17 for an intermittent open-circuit, for an intermittent short-circuit to ground and for an intermittent short-circuit to supply voltage.
Check cable between heated oxygen sensor (HO2S) terminal 3 and control module #18 for an intermittent open-circuit.
Check cable between heated oxygen sensor (HO2S) terminal 1 and system relay terminal 3(30) for an intermittent open-circuit.
Check cable between heated oxygen sensor (HO2S) terminal 2 and ground terminal (31/8) for an intermittent open-circuit.

Controleer ook voor de zekerheid zekering 18 (10A) of deze nog goed is. Na vervanging van de sensor bij kiwi bleek deze meegesneuveld te zijn.

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op za 23 okt 2010, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

jep, die had ik er ook al bij gevonden in Vadis.

Vandaar dat ik ook een meting wil doen (zodat ik kan meten of het aan de sonde/ground ligt) en vandaar de vraag of dat van bovenaf kan ipv op de sonde zelf :)
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

Als je VADIS hebt kun je alles zelf opzoeken en kun je gaan troubleshooten.
De werking en spanning zijn zoals hierboven uitgelegd.

Veel succes Wouter
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

en daar loop ik dus tegenaan, dat kan ik nou net niet vinden :D Zocht nog naar bedradingsschema's maar die zijn er niet voor een S40 Ph1 op de welbekende downloadsites. Wel van alle andere modellen...

Maar goed, misschien zoek ik ook verkeerd :)
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

De connectoren en pinnen zijn hierboven ook genoemd.

De locatie van de connector is achter de motor op "de firewall".
Afbeelding

Connector bracket:
on the firewall in the engine compartment.
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
1 Heated oxygen sensor (HO2S) connector
2 Engine speed (RPM) sensor connector
3 Camshaft position (CMP) sensor connector
4 Knock sensor (KS) connector
5 Pulsed secondary air injection (PAIR) system solenoid valve
6 Manifold absolute pressure (MAP) sensor connector

Veel succes Wouter
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

aaaaah, super!!!

die stekker (nummer 1) komt direct van de sonde? Ga ik daar even lekker op meten :tumbup

Thanks!
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

Nou, meten is niet gelukt (die stekkers zijn goed geseald dus ik kan niet bij het draad komen).

Wat ik wel heb ontdekt is dat het niet uit maakt of de sonde (=stekker) aangesloten is of niet. Zonder stekker loopt hij precies hetzelfde (misschien zelfs iets iets beter) dan met stekker.

Dus het ligt sowieso óf aan de sonde óf aan de bekabeling naar de sonde :P Ik moet dus sowieso even onder de auto om de bekabeling door te meten. Als die goed is kan ik er bijna wel zeker van zijn dat de sonde stuk is, of niet?

Ben benieuwd of hij sneller wordt en minder verbruikt als de sonde weer werkt (H)


edit: heb wel even de weerstand gemeten van de heater, die is oneindig, dus dat zal wel verklaren dat hij het wel goed doet als ik rij (uitlaatgassen heet) en het lampje gaat branden als ik stil sta (uitlaatgassen niet zo heet, heaterfunctie ontbreekt).
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

Heb je de zekering ook gecontroleerd?

Groetjes Wouter
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

Jep, zekering is in orde. Zou ook niet uitmaken voor de weerstandsmeting toch? De zekering die zit al voor de stekker (vanaf de motorkabelboom gezien)
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Wat bedoel je precies met "de stekkers zijn te goed geseald"? Als je ze los kunt maken, kun je de tips van de multimeter toch in de connector tegen het contactje zetten?

Verder loont het toch om onder de auto te kijken met een zaklampje. Net na de voorwielen zit de Lambda sensor op de uitlaat, vrij makkelijk te herkennen. Bij mij was vrij snel duidelijk waarom ik een storing had: de draden bij de sensor lagen aardig bloot en het keramiek van de sensor (zoals bij een bougie) was afgebrokkeld.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

Ik kan ze wel losmaken, maar krijg ik dan nog wel meetgegevens? Of hoeft er geen stroom op een lambdasonde te staan?

Zoiets als de weerstand kan je wel meten als hij losgekoppeld is, maar het voltage wat hij afgeeft ook? In dat geval kan ik dat wel meten inderdaad.

Voor de rest lijkt hij prima in orde op het oog. Heb wel sondes gezien die er erger uitzagen maar het prima deden :P
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Aha, ik snap wat je bedoeld.

Toen ik met het zelfde probleem bij Wouter stond hebben we aan de hand van de getallen genoemd in VADIS de WEERSTAND gemeten op de draden van de sonde. De spanning zou je kunnen meten op de draden naar je ECU.

Ik weet zelf niet meer wat de weerstanden moeten zijn, maar ze zaten rond de 0.6 en 2 kOhm.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

Mijn weerstand is oneindig :-D
dus de heater is stuk denk ik. verklaart ook waarom hij het bij hoge temperaturen (gewoon rijden) wel doet en bij lage temperaturen (Stationair) niet.

Helaas moet je daarvoor de hele sonde vervangen... zal nog even goed kijken of de draden niet stuk zijn. Maar het is geen ramp, een sonde gaat 160.000km mee en laat dat nou net mijn kilometerstand zijn :)
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

Test voor motormanagement- en voeding kant:

Neem de stekker van de lambda sonde los en meet op de stekker aansluiting 4 (groen) naar massa, deze moet 50-150k ohm zijn.

Meet op de stekker aansluiting 3 (rood/wit) naar massa, deze moet 0.8-1.2k ohm zijn.

Controleer zekering 18 (10 A motorruimte) en plaats deze terug.

Draai de sleutel naar contact stand II en meet direct.
Meet op de stekker aansluiting 1 (rood) naar massa, deze moet de accu spanning 12V zijn voor ongeveer 1 seconde.

Draai de sleutel van contact stand af (O).
Meet op de stekker aansluiting 2 (zwart) naar massa, deze moet 0 ohm zijn.

Is deze controle juist vervang dan de lambda sonde.
Start de motor en laat deze opwarmen.
Motor stationair laat lopen.
Lees dan de realtime waarde uit.
Deze waarde moet pendelen tussen de 0.1 - 0.9V.

Veel succes Wouter
twanvz
Idle
Idle
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
13

Re: Lambda Lampje knippert brandt op dashboard...

Bericht door twanvz »

en, wat was de uitkomst?
sdirkx

Re: Lambda Lampje knippert brandt op dashboard...

Bericht door sdirkx »

Knipperen..? Ken alleen een continu brandend lampje.
Remy
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 00:42
13
Locatie: Den Helder

Re: Lambda Lampje knippert brandt op dashboard...

Bericht door Remy »

Misschien was t lampje ook wel kapot :P
Volvo 480 1.7 ('88)
Volvo S60 2.0 (B) ('02)
Volvo S60 2.4 D5 ('03)
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Signaal specificatie:
U = oscillates between 0.1 V - 1 V, cold three-way catalytic converter (TWC).
U = fixed value 0.4 V - 0.6 V, hot three-way catalytic converter (TWC).
Ik las dat de eerste (upstream vd kat) lambda-sensor inderdaad een wisselende spanning geeft en dat de tweede (downstream) een constante spanning geeft. Wil dit nog met OBD checken als dit lukt en fysiek meten (spanning/weerstand), want heb een terugkerend emmisielampje, waarbij ik eerst een uitlaatlek vermoedde, maar misschien toch een sensor kan zijn.

In mijn geval (Ph2) heb ik 2 sensoren. Van het Skandix-merk worden van beide sensoren 2 varianten gegeven die verschillen in het aantal draden. Als het zover komt, zal ik iig beter ff checken hoeveel draden er nu aan iedere sensor zitten (er dan maar even vanuit gaand dat de juiste sensoren gemonteerd zijn... bij verschillen ga ik liever af op VADIS).

Skandix laat deze sensoren zien als ik zoek voor m'n Ph2 (turbo):

Afbeelding

In het geval van Bosch (Wordt wel aangeraden. Iemand ervaringen met Skandix sensoren?):
Ik zou denken dat de 1e sensor #1019321 en de 2e sensor #1020209 dan zou moeten zijn...
Zal toch VADIS erbij moeten halen denk ik.
De connectoren en pinnen zijn hierboven ook genoemd.

De locatie van de connector is achter de motor op "de firewall".

Afbeelding

Connector bracket:
on the firewall in the engine compartment.
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
1 Heated oxygen sensor (HO2S) connector
Voor het meten leek me dit plaatje wel handig, maar deze is voor een Phase I? Kwam deze uit VADIS, want dan moet ik 'm voor Phase II (2 sensoren) ook ff zien te vinden. Is namelijk makkelijker dan onder de auto meten :-D
Maar het is geen ramp, een sonde gaat 160.000km mee en laat dat nou net mijn kilometerstand zijn :)
Dat zou wel toevallig zijn. Ik zit ook op ca. 155000km. (A)
De vaste waarde die de ECU aanhoudt op dat moment is de "Closed loop" regeling en dit is 396 mV.
Ik zat deze zin te lezen, maar volgens mij moet het "open loop" zijn. Dat is de de loop voordat ie actief de sondes gaat gebruiken, wanneer de motor nog niet warm is. Toch? Dit ging namelijk over een situatie met een kapotte sensor.


Wat ik verder vreemd vind is dat er Ph1's zijn met alleen een sensor voor de kat. Als er niet een 2e na de kat zit, hou kan dan de werking van de kat worden gemonitord?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sdirkx op wo 17 nov 2010, 19:45, 4 keer totaal gewijzigd.
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Ik heb onlangs de probe van Skandix zelf er in gehangen, maar voor mijn model (phase I motor B4184S) is er geen verschil in prijs (Skandix of Bosch).

Die van Bosche heeft volgens mij alleen niet de juiste stekker (= universeel), die van Skandix is kant en klaar.

Ondertussen doet ie het bij mij trouwens nog steeds prima!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Plaats reactie