Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
hansworst
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 20 apr 2021, 09:27
2
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door hansworst »

Hoi allemaal. Sinds enige tijd brandt het motorstoringslampje van mijn V40. Ook stottert de auto soms wat bij lage toeren.
Ik heb de auto uitgelezen en krijg de volgende twee codes:

P0133 - Heated oxygen sensor (HO2S) 1, bank 1 - slow response
P0011 - Camshaft position (CMP), intake/left/front, bank 1 - timing over advanced/system performance.

Wanneer ik de codes verwijder, komen ze vrij snel allebei weer terug (samen)
Vervolgens de lambdasensoren uitgelezen en die laten wat vreemde waardes zien:

Afbeelding

De linker is de voorste lambda, de rechter de achterste. Het lijkt erop alsof de grafiek wordt afgeknipt op 1,3 volt. Alsof dat de middelste waarde is, terwijl die veel lager zou moeten zijn.
Wel is goed te zien dat de achterste lambda bij constant toerental weinig dips vertoont, dat lijkt me positief. Wanneer ik met het gas ga spelen, gaat de achterste sensor wel flink tekeer overigens.

Wanneer ik inzoom op de grafiek (en daarnaast de fuel trim plot) zie je dat er actief wordt geregeld. Dit is wanneer ik met het gas speel. Het lijkt erop dat de sensor heel snel naar een laag voltage gaat (arm mengsel), maar vervolgens er lang over doet om een rijk mengsel te detecteren. Zou dat die 'slow response' kunnen zijn? Of lees ik de grafieken helemaal verkeerd?

Afbeelding

Kunnen jullie mij helpen dit te begrijpen?
1. Is mijn voorste lambda aan vervanging toe op basis van deze waardes?
2. Kan dit de oorzaak van het stotteren zijn?
3. Houdt dit verband met de storing over de timing? Zo ja, hoe werkt dat dan precies?

Alvast heel erg bedankt allen!
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5743
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door Arie »

Nog geen reacties op jouw vragen, zie ik.

P0011 duidt vaak op de variabele kleptiming. Verkeerde positie van de nokkenas.
Misschien door een verstopte solenoide of defecte VVT?
P0113 duidt op verkeerde meetwaarde van de temperatuur van de inlaatlucht.
Ik zou zelf eerst daar naar kijken en opzoeken wat die codes betekenen en waardoor ze kunnen worden veroorzaakt, voor ik meteen de lambdasondes zou verdenken. Meetwaarden zoals in de grafieken hebben pas nut als je ze kunt interpreteren en dat kan ik zelf niet. Aangezien de lambdasondes live meten en signalen naar de ecu sturen, is het niet raar dat ze fluctueren. En traag reageren kan vele andere oorzaken hebben.
Maar een arm mengsel zou in relatie met een verkeerd gemeten luchttemperatuur kunnen staan. Als een te warme O2 temperatuur wordt gemeten, wordt het brandstofmengsel armer bijgesteld. Zelfs een verstopt luchtfilter zou de gemeten O2 temperatuur kunnen beïnvloeden.

Ik geef hiermee alleen aan wat ik weet, wat ik er verder over kan vinden en waar ik zou beginnen met zoeken.
Misschien dat een ervaringsdeskundige of monteur hier er nog iets meer over kan vertellen.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
hansworst
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 20 apr 2021, 09:27
2
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door hansworst »

Dank voor je reactie.
De VVT is inderdaad al een kilometer of 80.000 defect, maar dat gaf tot nu toe eigenlijk geen problemen. Vorige eigenaar had 'm niet vervangen bij distributie, dus ben van plan het over 20k km te doen als de distri riem weer moet. Liefst zou ik het meteen doen, maar heb nu geen centen helaas.

Ik heb het stekkertje van de solenoid maar weer eens losgehaald, en dan lijken de problemen (stotteren in lage toeren) voorbij, en de twee meldingen blijven ook weg..

Dus misschien komt het allemaal door een defect VVT systeem? Hoe zou dat kunnen werken?
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5743
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door Arie »

Als de VVT niet goed werkt gaan de kleppen op een verkeerd of minder goed moment open en dicht. Dit zorgt voor een inefficiënte verbranding. Het kan een hoger brandstofverbruik als gevolg hebben. In het verleden hebben al meer met een losse stekker gereden omdat het vervangen even niet uitkwam. Zal vast iets over te vinden zijn in het VVT topic. Maar ideaal is het niet.
Wat kosten betreft kun je vragen of Ivar tijd, zin en gelegenheid heeft en wat hij er voor vraagt. Hij heeft er al heel wat voor leden vervangen in de laatste jaren.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Nox95
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
1
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Rick

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door Nox95 »

P0133 gaat niet om de temperatuur van de ingaande lucht. Dit is je downstream lambdasonde, na de katalysator. Dat deze te traag reageert zou kunnen betekenen dat er iets met je katalysator, lambdasonde of bedrading aan de hand is. De eerste lambda sonde is waar je motor het mengsel op regelt. De tweede is meer voor emissies (lange termijn trim), controle van je katalysator en diagnostiek.

Verkeerde timing heeft inderdaad impact op je verbrandingskwaliteit en dus de hoeveelheid zuurstof in je uitlaatgas. Het zou dus zomaar kunnen dat je fouten verholpen zijn wanneer je poelie vervangen is. Maar dat neemt niet weg dat blijkbaar iets niet lekker zit met de eerdergenoemde componenten. Wat me een klein beetje zorgen baart is dat je een foutcode op de timing krijgt. Zelfs met een kapotte VVT zou je timing nog acceptabel moeten zijn voor de ECU. Je kleppen zullen nog niet direct tegen de zuiger slaan, maar houd het even in de gaten. Met die melding actief zou ik de toerenbegrenzer in ieder geval niet meer opzoeken. Daar gaat je klep als eerste de zuiger tegenkomen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door volvoS40 »

Kwa timing kunnen deze blokken beat wel wat afwijken.
Na 6 tandjes raakt ie de zuiger nog net niet, alleen vermogen kan je glad vergeten, zit er niet meer in.

De speling bij een defecte vvt is in dat opzicht dermate minimaal, dat je, als je moet planken, dat ook kunt doen.

Hou er alleen wel rekening mee, dat je iets vermogen kwijt bent.

Wat wel op ten duur een probleem kan vormen is de vvt zelf.
Hoe hard rateld deze al en hoelang Klinkt je wagen al als een tractor met daarbij soms metaal geklop... kans dat de vvt onstabiel aan het worden is en trilt en tegen je blok begint aan te zwabberen, met een kans dat de centrale bout los trilt en je nokkenas uit het niks een keer blijft stil staan.

Maar dat is een doem scenario..... die helaas al bij diverse gebeurt zijn.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
hansworst
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 20 apr 2021, 09:27
2
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door hansworst »

Arie schreef: di 27 feb 2024, 15:24 Als de VVT niet goed werkt gaan de kleppen op een verkeerd of minder goed moment open en dicht. Dit zorgt voor een inefficiënte verbranding. Het kan een hoger brandstofverbruik als gevolg hebben. In het verleden hebben al meer met een losse stekker gereden omdat het vervangen even niet uitkwam. Zal vast iets over te vinden zijn in het VVT topic. Maar ideaal is het niet.
Wat kosten betreft kun je vragen of Ivar tijd, zin en gelegenheid heeft en wat hij er voor vraagt. Hij heeft er al heel wat voor leden vervangen in de laatste jaren.
Da's een goeie tip, dank! Ik heb al eens een prijs laten maken bij de garage, dat was niet mals.
Nox95 schreef: di 27 feb 2024, 16:57 P0133 gaat niet om de temperatuur van de ingaande lucht. Dit is je downstream lambdasonde, na de katalysator. Dat deze te traag reageert zou kunnen betekenen dat er iets met je katalysator, lambdasonde of bedrading aan de hand is. De eerste lambda sonde is waar je motor het mengsel op regelt. De tweede is meer voor emissies (lange termijn trim), controle van je katalysator en diagnostiek.

Verkeerde timing heeft inderdaad impact op je verbrandingskwaliteit en dus de hoeveelheid zuurstof in je uitlaatgas. Het zou dus zomaar kunnen dat je fouten verholpen zijn wanneer je poelie vervangen is. Maar dat neemt niet weg dat blijkbaar iets niet lekker zit met de eerdergenoemde componenten. Wat me een klein beetje zorgen baart is dat je een foutcode op de timing krijgt. Zelfs met een kapotte VVT zou je timing nog acceptabel moeten zijn voor de ECU. Je kleppen zullen nog niet direct tegen de zuiger slaan, maar houd het even in de gaten. Met die melding actief zou ik de toerenbegrenzer in ieder geval niet meer opzoeken. Daar gaat je klep als eerste de zuiger tegenkomen.
Aha, dus ondanks dat in de melding specifiek de eerste lambdasensor wordt genoemd (bank 1 sensor 1)?
Ik zal de sondes dan toch maar eens demonteren en schoonmaken.

Ik ga even in de gaten houden of de melding over timing terugkomt, hij is vooralsnog weggebleven nu ik het solenoid stekkertje los heb getrokken.
Nox95
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
1
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Rick

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door Nox95 »

Hmm, ik weet nu niet meer zeker of het de eerste of tweede sensor is. Het is logisch om aan te nemen dat sensor 1 voor de kat zit en sensor 2 na de kat. Maaaaar, het blijft maar een nummertje. Met een beetje googlen komen de meeste topics uit op de downstream sensor. Maar er zijn ook een paar die de regelsonde benoemen. Beide even checken kan geen kwaad.

Het zou ook nog kunnen dat je ergens uitlaatgas lekt. Dan gaat hij ook trager reageren omdat de lucht simpelweg langzamer verplaatst omdat een deel ergens anders ontsnapt, en er dus minder door de pijp stroomt. Deze spruitstukken staan erom bekend dat ze nog wel eens los willen raken. Even de moeren checken kan geen kwaad. Bij mij zaten de moeren van cylinder 2 en 3 nog maar handvast, terwijl ik ze een paar weken daarvoor nog op moment gezet heb met een gekalibreerde momentsleutel.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door volvoS40 »

1 zit voor de kat
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie