Alles over DSA

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
tom200
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 00:21
12
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2000

DSA monteren

Bericht door tom200 »

Beste,

is het mogelijk om nog een DSA te monteren? lijkt me intressant voor de winter. De stekker heb ik al. de schakelaar kan ik op 1,2,3 aan geraken. wat rest mij nog en is het mogelijk?

heb een Phase 1 V40 1.9TD 90PK

alvast bedankt
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: DSA monteren

Bericht door volvoS40 »

Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
tom200
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 00:21
12
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2000

Re: DSA monteren

Bericht door tom200 »

Ok', zal eens zoeken of de unit aamwezig is; iemand een idee of het mogelijk is dat deze er al is?

bedankt
Gebruikersavatar
markk08
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: di 04 aug 2009, 20:24
14
Model: S60
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam

Re: Alles over DSA

Bericht door markk08 »

Mijn DSA knop doet nu dienst als schakelaar voor de dagrijverlichting.... (A) Maar ik heb geen DSA vind het wel best zo... (A)
Volvo S60 2.4

- Honda Civic 1.4 Silverstone (1996)
- Volvo S40 2.0 automaat (1997)
- Honda Civic Hybride (2006)
- Citroën DS3, 1.6 E-HDI (2012)
- Peugeot 208, 1.6 E-HDI (2012)
- Peugeot 308, 1.6 THP (2008)


www.antiskimpas.nl De oplossing tegen skimmen!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over DSA

Bericht door volvoS40 »

zo... ik ga het project dsa achteraf wel opstarten (A), zijn al meerdere dingen mij gelukt, dus waarom dit niet.
het eenige wat ik heb.... is de ecu van de DSA zelf
en de knop komt straks bij alex vandaan.

eenige wat ik mis zijn de aanstuurkabels

wel heb ik uit een auto een stuk kabelboom geknipt, dit om te zien welke kanten dit heen loopt.
met tevens de volgende vragen.

1) loopt dit alleen naar de ECU ? dan kan je een goede kabelboom strippen die daar aan vast zit en er los tussen zetten.
2) loopt dit ook nog eens de motor ruimte in ? zo ja waarheen ? en is het dan niet handiger om een complete kabelboom te schoren die dit alles al heeft.

in dit geval ben ik er al achter de de kabel die aan de DSA module zit 2 kanten heen lopen, 1 naar de ECU en 2 de motor ruimte in, waarheen durf ik nog niet te zeggen.

hetzelfde geld voor de knop zelf, deze heb ik ook nog niet, en waarheen deze boom loopt is ook nog onduidelijk.

foto van een stuk ontlede kabelboom die naar de motor loopt (zit je bougie, sensoren, lambda, aircopomp, etc etc aan)

kabel naar links = naar ECU | kabel naar rechts = naar motorruimte
Image

Image
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
markk08
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: di 04 aug 2009, 20:24
14
Model: S60
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam

Re: Alles over DSA

Bericht door markk08 »

De DSA werkt op aansturen van de ABS, ik heb bij een andere S gezien dat deze naar de ABS loopt en heel vreemd leek een stuk kabel naar een sensor bij het rechterwiel te lopen. Of dit een relatie heeft met de DSA durf ik niet te zeggen, eerlijk gezegd is het heel vreemd waar de kabels heenlopen vanuit de DSA unit de motorruimte in.. :$ :think
Volvo S60 2.4

- Honda Civic 1.4 Silverstone (1996)
- Volvo S40 2.0 automaat (1997)
- Honda Civic Hybride (2006)
- Citroën DS3, 1.6 E-HDI (2012)
- Peugeot 208, 1.6 E-HDI (2012)
- Peugeot 308, 1.6 THP (2008)


www.antiskimpas.nl De oplossing tegen skimmen!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over DSA

Bericht door volvoS40 »

Ik kan er "iets" over vertellen.
De abs data gaat via grote kabelboom die door je motorcompartiment loopt, (links) door je schutbord heen (verlichting, radiator, verdamper voor airco, abs, mistverlichting, etc).
Daar zit deze aangesloten op de kabelboom van je interieur die via een grote witte stekker (achter de sigaretten aansteker) aangesloten zit op de kabelboom van je ecu........ die wederom van je ecu ook weer aan de rechterkant je motorcompartiment inloopt naar de bobines, temp sensoren, lambdasonde (dat hele paneeltje) etc etc.

De DSA kabelboom gaat (zoals je op de foto's ziet) richting je ECU en loopt rechts (via de rechterkant) je motorcompartiment in.
alleen de vraag waarheen...

binnenkort een hele kabelboom zien te scoren en deze ontleden om te zien waar alles heen leidt.

En die sensor... die is volgens mij van de ABS, er zitten meerdere ook in de auto. (voor en achter)
deze afbeelding had Wouter al eens geplaatst.
het zou best kunnen/mogelijk zijn dat er in de abs stekker nog een extra boom loopt naar het schutboard aan de rechterzijde puur voor de dsa.
Interessant genoeg in ieder geval om dit eens uit te pluizen, de onderdelen heb ik, alleen de boom niet.
Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over DSA

Bericht door volvoS40 »

Wouter schreef:Ik weet niet of het achteraf als nog ingebouwd kan worden, veel is het niet.
-DSA ECU
-DSA schakelaar
-DSA lampje intrumentenpaneel
-Bedrading

Groetjes Wouter
Het is alleen even de vraag waar de kabels allemaal heengaan. DSA heeft z'n eigen ecu, bij verkeerd aansluiten of defect aan de DSA kan je hooguit een fout krijgen in je hoofdecu
markk08 schreef:Weet iemand wat ik nodig heb? Behalve dit:

Is dit technisch haalbaar of zorgt dit voor een reusachtige fout in me motormanagement, ik als een niet technisch wonder maar logisch denker heb wel een goed gevoel hierbij, en ik weet dat het wat kan kosten, maar als het te doen is overweeg ik graag de kosten... :tumbup
ik zou zelf niet weten waarom je een fout zou krijgen in het motormanagment, aangezien de DSA een eigen ecu heeft, als het systeem niet goed word aangesloten (mist kabel, of kabelbreuk, of defect in dsa module om maar wat te noemen) kan het een fout genereren in de hoofd ECU van de auto, waar je motormanagment bij in gebakken zit.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
testkees
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Locatie: Heemskerk

DSA

Bericht door testkees »

Als ik mijn DSA knop uitzet en een teentje gas geef spint uitsluitend mijn rechter voorwiel, is dit normaal, wie heeft hier ervaring mee?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: DSA

Bericht door myalexx »

Diegene met het minste grip spint

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

DSA knopje

Bericht door RobinBluebird »

Hoi,

Ik heb op het forum al gelezen over DSA. Bij mij brand het knopje niet. Nu is het wel zo dat als ik optrek in 1 en 2 dat de wielen niet spinnen, dus volgens mij staat het systeem aan. Hoe kan ik dit uitzetten> als ik het knopje indruk veranderd er volgens mij niet zoveel

Gr

Robin
S40 T4
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Alles over DSA

Bericht door Solaire »

Dat het knopje niet brandt zou heel goed kunnen betekenen dat het lampje erachter stuk is. Heeft voor de rest niks met de werking van het systeem te maken.

Als je het knopje wat langer ingedrukt houdt, zo'n 5 seconden, hoort het lampje op je dashboard te gaan branden (helemaal rechts onderin). Op het moment dat dat lampje brand staat het systeem uit. Dat dashboard lampje hoort trouwens ook bij het starten van de auto aan te gaan en binnen een paar seconden uit te gaan, wat een teken is dat het systeem naar behoren werkt.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over DSA

Bericht door RobinBluebird »

IK heb het getest vandaag: wat mij opviel: het lampje brand inderdaad wel in mijn dashboard met starten, naderhand gaat het lampje netjes uit. Ik krijg het alleen niet uit via het knopje. Het knopje lijkt geen weerstand te hebben. IK heb 3 knopjes op die plek ( stoelverwarming en de dsa knop in het midden).
Als ik de knop van stoelverwarming indruk blijft deze ingedrukt zeg maar, de dsa knop blijft op de zelfde hoogte staan en zakt niet.

Wat mij opvalt met rijden is: in de 1e versnelling geen spin en niet snel, in 2e versnelling een stukje sneller en in de 3e versnelling voor mijn gevoel 200 pk :P
dus in 1 en 2 voelt het niet als 200 pk.
De volvo rookt niet en klinkt goed.

Kan het zijn dat simpelweg de schakelaar niet meer functioneert? of is het puur elektra? en is er evt. een manier om het systeem te omzeilen?

Tnx alvast

Groet,

Robin
S40 T4
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alles over DSA

Bericht door krismazur »

Knop moet je seconde of 3 a 5 vasthouden :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over DSA

Bericht door RobinBluebird »

Hoi, dat heb ik geprobeerd :P Maar er gebeurde niets.. ging ook geen lampje aan in me dash... :think
S40 T4
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Alles over DSA

Bericht door Solaire »

Dan lijkt het me inderdaad een defecte schakelaar. Je zou eens kunnen kijken achter de knop?
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over DSA

Bericht door RobinBluebird »

Het lampje knippert trouwens niet met snel optrekken. Ik las op internet dat dit wel zo zou moeten zijn?
De plaat kan ik neem ik aan eraf wippen? of zit er ergens een verborgen schroefje? ( de plaat die om de knopen heen zit)
S40 T4
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Alles over DSA

Bericht door Solaire »

Het lampje knippert alleen als het systeem ingrijpt en je brandstofinspuiting terug regelt. Enige manier om dat te testen is dus op een gladde weg vol gas weg te rijden of een bocht in te rijden.

Voor dat knopje is er volgens mij een artikel beschikbaar in de knowledge base.
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over DSA

Bericht door RobinBluebird »

Ik heb de handleiding gevonden, hopelijk licht het aan het knopje. Morgen laat ik weten of het gelukt is :tumbup
S40 T4
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over DSA

Bericht door RobinBluebird »

Mijn vader heeft vandaag de schakelaar bekeken en ingespoten met contact spray en het veertje vervangen. Het DSA systeem kan ik nog niet uitschakelen.

Ik heb verkeerd gekeken naar het lichtje in het dashboard :vertag Het blijkt een ander lampje te zijn. Ik had het lampje verward met een ander.
Het dsa lichtje gaat ook niet branden als de auto op contact word gezet. Betekend dit dat er een storing is in het syteem?
S40 T4
Plaats reactie