Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase 2

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door pcpgjanssen »

Dit schema had ik nog niet en dit gaat het leven een stuk makkelijker maken!

De kabels die ik in de S40 van 97 heb zitten, komen niet overeen met de kabels uit jouw wagen (2000). Verbaast me niet echt, daar de auto's wel meer verschillen vertonen, waaronder het hebben/niet hebben van een CEM. Ik mis dus enkele kleuren ;-)

Thanks voor het duwtje in de goede richting; ik ga eens kijken hoe het gaat werken. Ik hoop deze week dan nog een mooie update te kunnen doen.
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door pcpgjanssen »

Zo, even een kleine update. De raamknop in de rechterportier zit erin en werkt (vergredeling niet; hiervoor mag ik nog extra kabels leggen).

Voor degene die het wil proberen:
Afbeelding

Code: Selecteer alles

Oud  Nieuw  Kabelkleur
 1     6     Groen
 2     5     Blauw
 3     8     Roze
 4     1     Bruin
 5     7     Blauw/Geel
De kabelkleuren komen overeen met de nieuwe situatie; als je dus een kabel hebt afgeknipt, zou je deze kleuren moeten hebben. Ik heb de oude knop uit elkaar gehaald en de contactpunten gebruikt om de kabels van de nieuwe stekker op te solderen. Op deze manier hoef je zelf niet in je kabelboom te knippen. Je kunt natuurlijk ook knippen en solderen.

Zojuist overigens spanning gezet op de knoppen aan de linker kant (pin 7 + 8): het relais klikt in ieder geval, dus ik ga zo maar eens wat nameten en dan hoop ik weer een stap verder te zijn. Ook branden de ledjes achter de knoppen, dus dit lijkt een stap in de juiste richting.

Edit: kleine toevoeging:
In de knop zit een LEDje wat gaat branden bij spanning over pin 3 (massa) en pin 5 (12V). Je kunt eventueel pin 3 doorverbinden op pin 7, welke ook op de massa zit. Pinbezetting in de MY2001 situatie, dus gewoon het dunne zwarte kabeltje bij de blauw-gele duwen.
Laatst gewijzigd door pcpgjanssen op vr 14 sep 2012, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door MarcO »

Zeer netjes :tumbup
Ik ben benieuwd... :-D
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door pcpgjanssen »

En weer een stapje gemaakt en wel de volgende. Het is nog een concept, want ik heb nog niets getest. Mocht je aan de gang willen, ga gerust je gang, maar wordt niet boos op mij als het zekeringen kost of erger...

Na spanning te hebben gezet op de nieuwe knoppen en dit te vergelijken met het gedrag van de oude knoppen, ben ik volgens mij klaar met de raambediening. De belangrijkste metingen:

Raamschakelaar middenconsole, MY1997
Afbeelding
Pin 1 = 12V
Pin 2 = raam omhoog (pin 2 + 3 geeft +12 volt)
pin 3 = raam omlaag (pin 2 + 3 geeft -12 volt)
Pin 4 = massa

Raamschakelaar portier, MY1997
Afbeelding
Pin 3 + 5 geeft +12 volt bij raam omlaag
Pin 4 + 5 geeft +12 volt bij raam omhoog
Tussen pin 2 (12V) en pin 5 (massa) zit de LED

Raamschakelaar portier, MY2003
Connector A - Wit
Afbeelding
Pin 1 + 2 geeft + 12 volt bij raam omlaag (links)
Pin 1 + 2 geeft - 12 volt bij raam omlaag (links)
Pin 3 + 4 geeft + 12 volt bij raam omlaag (rechts)
Pin 3 + 4 geeft - 12 volt bij raam omlaag (rechts)
Pin 5 is massa
Pin 6 is massa
Pin 7 is massa
Pin 8 is 12 volt
Pin 8 + 9 is deurvergrendeling open
pin 8 + 10 is deurvergrendeling sluiten

Pin 7 + 1 geeft 12 volt bij raam omlaag
Pin 7 + 2 geeft 12 volt bij raam omhoog

Na het optellen van het bovenstaande kom ik op de volgende schema's. Hier heb ik het meeste vertrouwen in:
Afbeelding

Deze zou het mooiste zijn, maar geen idee wat ik met pin 1 aan moet op dit moment, dus dat kan tricky worden/niet goed werken.
Afbeelding

Nogmaals: deze schema's zijn nog niet getest en zouden dus fout kunnen zijn. Proberen op eigen risico.

Als je overigens een knop niet vervangt, laat het dan zitten. Het hele systeem is gebasseerd op 2 knoppen per raam, dus als je 1 knop weg laat, werkt het betreffende raam niet meer. Je zou op basis van de pinbezetting van pinnen 1 tot en met 4 ook de raammotor direct aan kunnen sturen. Ik heb echter geen idee van het vermogen dat er dan door de kabels moet en of de draden dik genoeg zijn en of de knop het vermogen wel kan verwerken, dus wederom op eigen risico.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door MarcO »

Op je schema's zie ik 2 verschillende schakelaars.
Op zich maakt het toch niks uit als je pinnen overhoudt?
Als het werkt is het prima en zou je pin 1 als reserve kunnen houden, afhankelijk van functie van pin 1.
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door pcpgjanssen »

Het klopt dat het 2 verschillende schakelaars zijn: in het middenconsole zitten 2 schakelaars met 4 pinnen, in de portieren zitten ieder 1 schakelaar met 5 pinnen. Wat de functie van pin 1 is, weet ik helaas niet.. Ik krijg er niets bijzonders uit. Zal morgen eens kijken of de 4- en 5 pins knoppen onderling uitwisselbaar zijn. Wellicht dat dat antwoorden gaat geven.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door krismazur »

Handig gezien dat ik Phase II in Phase I ga platsen
:jerry

En dat PIN 1, is dat niet van auto open raam :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door pcpgjanssen »

Ik heb nog geen idee waar pin 1 precies van is, auto down lijkt me niet logisch, daar de beide knoppen in het middenconsole maar 4 pinnen hebben (en auto down werkt daar ook) en in de rechterportier zit een knop met 5 pinnen en deze heeft geen auto down.
Maar ik heb zojuist beide schema's geprobeerd en ze werken beiden zonder problemen! Je kunt dus straffeloos deze schema's aanhouden. Het enige is als je pin 1 in de portier niet verbonden hebt, dat de tweede knop in het middensconsole niet werkt. Maar die bestaat in de phase 2 niet (voor het linker raam), dus dat lijkt me geen probleem.

De raambediening is dus compleet; nu even denken en tekenen op de spiegelbediening.
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door pcpgjanssen »

En nu ook de spiegelbediening uitgedacht. Het zou zo moeten gaan werken, maar het is nog niet getest. Wederom ben ik niet aansprakelijk voor exploderende knoppen, uitgebrande Volvo's, het op de klippen raken van huwelijken en ander leed als gevolg van deze operatie:

Afbeelding

Code: Selecteer alles

Spiegel rechts
Oud  Nieuw  Kabelkleur
 1     B2    Roze
 2     A7    Zwart
 3     B1    Geel/wit
 4     A8    Blauw
 5     B4    Paars

Spiegel Links
Oud  Nieuw  Kabelkleur
 1     B5    Roze/wit
 2     A7    Zwart
 3     B1    Geel/wit
 4     A8    Blauw
 5     B6    Paars/wit
Voor diegene die het alvast willen proberen: veel succes! Ik zal dit hele project binnenkort netjes samenvatten, zodat het in de knowledgebase kan worden opgenomen. Uiteraard maak ik dan ook even wat fototjes van de inbouw.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door krismazur »

ok, de schakkelaar voor passagier is duidelijk
maar kan ik dan alleen de schakellar van de bestuurder doorverbinden of moet ik ook de knop van middenkonsole op Phase II koppelen :vertag

nog iets hoe moet ik de relay autodown weghalen gewoon wegknippen en de draden intapen??
Just call me Kris

Afbeelding
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door devnullT4 »

Makkelijkste is om de middenconsole te laten vervallen, en deze draden te gebruiken om 1:1 door te schakelen, zodat daar de schakeling van raam en spiegel bijrijderskant over kan lopen (vanuit het p2 bestuurderspaneel dus). Anders zou je veel draden opnieuw moeten trekken.
krismazur schreef: nog iets hoe moet ik de relay autodown weghalen gewoon wegknippen en de draden intapen??
Het losse relay komt inderdaad te vervallen. Je kan deze laten zitten en de draden die naar het raammotortje gaan, afknippen, aansluiten op het nieuwe paneel/stekkers en de draden kun je inderdaad intapen om wat ruimte te maken zodat later het paneel weer makkelijker terug te zetten is/ er geen losse draden ergens tussen komen te zitten.
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
11
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door pcpgjanssen »

Wat mijn plan is, is om de spiegelbediening naar de portier te gaan leggen. De huidige draden die in het midden console liggen verlengen naar de bestuurdersportier en daar aansluiten. De draden voor de aansturing van het bijrijdersraam gaan dan ook die kant op, zodat het paneel in je portier helemaal functioneert.

De enige knop die overblijft in het midden console is die voor het raam in de bestuurdersportier. Die kun je laten zitten en onder je middenconsole wegmoffelen. Wel zo natuurlijk dat hij niet gaat rammelen (tywrapje en wat schuim).

Verder mogen er nog wat extra draden de deur in voor de centrale vergrendeling; die zijn bij mij in beide portieren nog niet aanwezig...

Kortom; dat gaat nog een flinke klus worden, maar in mijn geval geen almachtige ramp, daar er toch nieuwe kabelbomen onder het dashboard moet (voor mistlichten voor, originele CV en ECC) en ook nog 1 in de linker portier... De kabelbomen heb ik al liggen, dus ik kan ze lekker rustig buiten de auto voorbereiden. Scheelt een hoop gedoe.
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door devnullT4 »

Wellicht begrijp ik je plan verkeerd, maar juist die draden liggen er toch al ?? Vanuit middenconsole lopen (even uit het hoofd/bijv.) 3x spiegel- en 2x raamschakeldraad naar bestuurdersdeur en hetzelfde vanuit het midden naar de bijrijdersdeur.
Omdat je de middenconsole toch niet meer gaat gebruiken kun je toch dit deel van het p1 circuit "hergebruiken" voor de raam- en spiegelbesturing op het "main" (linker)paneel naar de bijrijderskant (dus 1:1 doorschakelen in het middenstuk, alle bediening komt daar dan te vervallen)
Dat je nieuwe draden trekt (voor bijv. de "lock" schakelaars) is alleen maar goed natuurlijk, en nodig, alleen zonde om bestaande bedrading die er al ligt niet te hergebruiken toch ?
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door myalexx »

Inderdaad je spiegel zit al links dus makkelijk aansluiten ?

Rechts moet je wel nog trekken idd

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase

Bericht door devnullT4 »

Bedoelde ik niet maar dat klopt

schakeldraad raam en spiegel naar rechts hoef je dus juist niet te trekken :vertag
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Gebruikersavatar
VolvoWierden
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Wierden

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase 2

Bericht door VolvoWierden »

Vandaag maar eens de raam bediening van mijn nieuwe interieur fase 2 ter hand genomen.
Vol goede moed de fase 1 stekker bekeken en de aansluiting van de fase 2 schakelaar komen niet overeen. Gulukkig heb ik de stekker van fase 2 ook meegenomen.
Ik kom er alleen niet uit met de verschillende soorten pins, mechanische zaken is geen probleem alleen als er meer dan 3 kabels aanzitten gaat het mij al de pet te boven :O ...
Wie heeft er toevallig een simpel kleuren schema, welke kleur moet er van de fase 1 op de fase 2 stekker zodat mijn raam links voor en rechts voor werken. De rest van de knoppen komen in de loop der tijd wel een keer aan de beurt.

Alvast bedankt voor je reactie :tumbup

Als ik de boel klaar heb, zal ik de foto's plaatsen van mijn interieurs verandering.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase 2

Bericht door krismazur »

Die moet ik nog ergens hebben liggen
Heb van de week helaas te druk om op te zoekeń
Raar dat dit schema niet op forum te vinden is
Kijk in Mijn wdb van 2de Volvo

Of 4de
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
VolvoWierden
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Wierden

Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase 2

Bericht door VolvoWierden »

Bedankt voor je reactie Kris :tumbup
Ik heb ook geen haast, er valt nog genoeg te doen aan het interieur en met de fase 1 schakelaars krijg ik mijn ramen ook open.
Als je een schema hebt voor dummies met kleurtjes ben ik blij (H)
Plaats reactie