Het raammechanisme / raammechaniek

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 »

Motortje is nog goed. Het mechniek heb ik inmiddels al 2 keer vervangen. De "tandjes" die door het motortje worden aangedreven zijn versleten op het middelste van de slag. Dit is van kunstof en slijt dus relatief snel. Bij mij was dit busje zelf doormidden gebroken. Dus daar kun je helemaal niks meer mee.

Helaas... maar dat wordt vervangen van het gehele mechniek. Goed te doen mits de imitatie een beetje past. Ik had daar wel wat problemen mee met de eerste vervanging.

Bij de imi set zit het motortje al nieuw op trouwens. Kost iets van 100euro dacht ik. Die van mij hield het vervolgens twee jaar uit na vervanging.
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
V40europa
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa »

Ik weet niet of dit het handigste topic is, maar zo niet dan hoor ik dat uiteraard.

Zoals in mijn voorsteltopic te lezen, ben ik sindskort in het bezit van een V40 uit 2002. Een van de minpuntjes aan de auto: het raam aan de bestuurderskant gaat niet meer helemaal naar beneden, ongeveer na 10 cm komt het onder luid protest tot stilstand. Vervolgens is het wel te sluiten tot op 1 cm van de bovenste stand. Het raam valt net in het rubber bovenaan de deur, maar pakt de laatste cm niet mee. Dit is te voelen en horen tijdens het rijden op de snelweg. Ook bovenaan komt er luid protest uit de deur als je de knop ingedrukt houdt om te sluiten.

Na een en ander hier gelezen te hebben, verdenk ik de geleider en/of het motortje. Het lijkt te blokkeren ergens. Ook kun je het raam met de hand redelijk heen en weer bewegen. Van boven naar beneden, maar vooral ook "diagonaal".

Gewapend met twee linkerhanden heb ik het deurpaneel er eens afgehaald (dat ging nog vrij makkelijk!) om te kijken of ik wellicht een en ander kon ontdekken en/of smeren, vervolgens loop ik tegen onderstaande situatie aan:

Afbeelding

De vraag is nu: hoe nu verder? Het mechanisme zit verstopt IN de deur, er zijn wel wat gaten achter het plastic te vinden, maar mijn inziens kun je er dan alsnog niet bij komen. Hoe kan ik hier verder mee? :think

Of maak ik het te ingewikkeld en kan ik wellicht eerst nog iet anders proberen om het raam te fixen?
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 »

Dag V40europa,

Het lijkt erop dat de kunstof getande ring op de elek motor kapot is. Dit is een zwak onderdeel van het systeem. Je zult dus het gehele mechaniek moeten vervangen. En dat wordt dan een dure operatie. Het verwisselen is een kwestie van een uurtje ALS alles goed past. Je hebt de deurplaat er al af dus je bent halverwege.

Het mechniek zelf zit vast met totaal 4 boutjes. 2 onder en 2 boven. Daartussen zit het motordeel met ik geloof 3 of 4 boutjes vast. Je ziet al twee zwarte naar elkaar zitten in het midden van je deur boven aan.

Je zult ook even wat plastic moeten losmaken zodat je bij de boutjes van de motor kan komen. Ook moet je wat plastic weghalen links onderaan de deur zodat je het mechniek kunt verwijderen uit de deur. Ik dacht dat het glas zelf met twee korte boutjes vastgeklemd zat. Dit kun je wel zien als je het raam iets naar benenden hebt gedaan en je deur van binnen bekijkt.

Volgens mij kost een origineel raammechaniek bij de Volvo dealer iets van 250 euro. Best prijzig dus maar dat past altijd. Ik heb zelf al twee keer de bestuurders raammechaniek vervangen voor een imitatie deel wat mij 110 euro koste. Maar de installatie was wel een vervelende klus omdat niet alles lekker paste. De gaatjes lijnden niet precies op, waardoor het raam niet mooi liep in de raamrubbers.

Succes met het vervangen in ieder geval. En let bij de installatie goed op dat je de kabels goed hebt lopen dat je raam dit niet stuk maakt als je het voor de eerste keer heen en weer doet.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag. Je kunt natuurlijk al een hoop info vinden op dit forum met foto's.

Groeten, Daniel
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
V40europa
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa »

Dank je wel Daniel en anderen!

Ik had het topic van S40 inderdaad gezien, maar zonder plaatje is het inderdaad wat lastig ja :-) Plus dat het bij mij dus niet helemaal naar beneden gaat, iets dat wel een "vereiste" was voor de daar benoemde werkwijze toch?

Daniel, duidelijk. Dat wordt dus aan de bak gaan... klinkt als een geduldig werkje in ieder geval! En als een uitdaging voor mij haha..

Ik ga eens kijken of ik ergens een imitatieversie vandaan kan halen. Ik zat ook nog te denken, bij mij "om de hoek" zit een sloop waar ik ook wat S en V's zag staan. Wellicht hebben ze daar nog een werkend mechaniek uit gehaald? Natuurlijk weet je niet precies wat je dan koopt, maar het hoeft niet per se slecht te zijn natuurlijk, dus misschien is dat nog een optie?
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 »

Helemaal naar beneden maakt het wel makkelijker ja. Maar je kunt ook het glas gewoon naar benenden duwen. Stuk is het toch al.

Tuurlijk is dat een optie Jeff. Maar dan kan het zijn dat je binnenkort weer aan de klus moet. Maar je kunt ook geluk hebben natuurlijk. Wat ik al zei, ik heb al twee keer een imitatie deel vervangen helaas. Het blijft dus troep.
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
V40europa
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa »

Nou, tweedehands mechanisme van de sloop gehaald voor 5 tientjes en ingebouwd. Weer een vloeiend en stil bewegend raam in de deur! Wel een flink "gedoe", maar uiteindelijk gelukt (met een beetje hulp van iemand met echt twee rechterhanden).

Bedankt voor de uitleg Daan! En natuurlijk ook de andere posters die elders op het forum hun ervaringen hebben gedeeld.

Benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden, hopelijk net zo lang als de rest van de auto :tumbup
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door hervelt »

Dat zou ik zeker zo ook gedaan hebben. Voor 5 tientjes kun je niet sukkelen.
Ik heb liever 2e hands origineel, dan nieuw imitatie.
Het is toch niet zo dat die raam mechanieken bekend staan op hun uitvallen of zo? Behalve dan misschien vanwege genoemde kunststof ring.

En ik veronderstel dat bij Volvo S/V40 er ook wel standaardisatie doorgevoerd is ?
Ik heb pas een mechaniek in een Renault Laguna van mijn broer vervangen.
Die Fransen hebben zoveel varianten van hetzelfde, wat niet uitwisselbaar is. Om gek van te worden.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door texaco »

Het elektrisch raam aan de passagierskant bij mijn wagen is erg langzaam bij het sluiten.
maar echt aanzienlijk traag, ik zou haast zeggen de helft zo traag als chauffeurskant.
Maakt echter geen vreemde geluiden of niks. Gewoon traag. En nog trager als de motor niet meer draait.
Motortje aan het overlijden, of raamgeleiders een smeren?
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door MarcO »

Smeren kan je altijd doen natuurlijk. Check ook even of je zekering niet slecht is...op het punt van doorbreken.
En laten we hopen dat je motor heel is.
masirtuka
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 18:31
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Alkmaar

Raammechanisme achter

Bericht door masirtuka »

Mijn raammechanisme links achter is overleden, kabeltje is door midden. :swear Motor doet het nog wel. Nu ben ik op zoek naar informatie om te voorkomen dat ik straks verkeerde onderdelen heb.

1.
Ik heb dus elektrische raammechanisme. Kan ik ook handbediend raammechanisme nemen en daar de motortje overzetten van mijn oude mechanisme?
2.
Indien optie 1 niet lukt heb dus een elektrische raammechanisme nodig. Is deze verkrijgbaar zonder motortje. Of is het een geheel en is het motortje niet uitwisselbaar?
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Raammechanisme achter

Bericht door krismazur »

2dehands compleet kopen, kost paar tientjes :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
masirtuka
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 18:31
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Alkmaar

Re: Raammechanisme achter

Bericht door masirtuka »

Gewoon van een sloperij halen bedoel je? Online kom ik alleen veel duurdere tegen en dan weet ik nog niets over de kwaliteit van de spullen. Is de motortje evt te wisselen met de mijne? Stel voor dat die van de sloop niet werkt?
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Raammechanisme achter

Bericht door dannyw »

Gewoon op de sloop halen, wat zal het zijn 25 euro. Origineel en compleet.
masirtuka
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 18:31
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Alkmaar

Re: Raammechanisme achter

Bericht door masirtuka »

Dan gaan we de sloperijen in de buurt maar af :-D
Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
12
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Arnold
Locatie: Oudega (DFM)
Contacteer:

Re: Raammechanisme achter

Bericht door Telegraphroad »

Phase 2?
Nog makkelijker, Harm Jan bellen.
V40 Europa Navigator BI-Fuel 2003 saphire black
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Raammechanisme achter

Bericht door krismazur »

Phase 1 en 2 zijn hetzelfde behalve het stekkertje ( makkelijk te overbruggen)
Just call me Kris

Afbeelding
RdH
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:15
5
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Drachten

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door RdH »

Ik heb laatst geprobeert mijn achterramen ook electrisch te maken, maar helaas werkte dat niet.. alle kabels aangesloten maar helaas gingen de ramen niet op en neer.. iemand misschien een id hoe dat kan? Zit er een speciale module in voor de ramen achter? Iemand die mij hier misschien wat verder mee kan helpen? Gaat om een s40 uit 2001 voor had ik al electrische ramen maar heb uit een sloper behoorlijk wat extra luxe kunnen halen zoals stoelverwarming en mistlapen :D die werken inmiddels gelukkig wel
740 B230K "85
S40 1.9D "2001❌❌✝️
V702.4D "2002
S401.8 Bi-Feul "2003
V40 1.9D "2004 ❌❌✝️
S802.4 "2005
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door dannyw »

Ik heb de ramen achter ook zelf geïnstalleerd, je moet hiervoor ook de complete kabelboom in de bestuurdersdeur vervangen. Hierna werkte bij mij alles zoals het hoort.
RdH
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:15
5
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Drachten

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door RdH »

Hier was ik al bang voor.. bedankt voor de tip weet ik wat me te doen staat heb die gelukkig ook liggen
740 B230K "85
S40 1.9D "2001❌❌✝️
V702.4D "2002
S401.8 Bi-Feul "2003
V40 1.9D "2004 ❌❌✝️
S802.4 "2005
Gebruikersavatar
Peter91
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 13:08
5
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Apeldoorn

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door Peter91 »

Hallo allemaal!

Ik heb ook een probleem met het raam. Rond het motortje? Mechaniek? Piept het extreem. Deur paneel er al af. Geluid komt idd daar vandaan.. Nu zitten er al heel veel centjes in deze auto en ook ga ik van de week op vakantie... Met de Volvo. Mijn vraag is dus, is het motortje/ mechaniek van de achterdeur over te zetten naar de deur voorin? Dan kan alleen het achteraam niet meer open maar dit is voor de vakantie geen punt.

iemand enig idee? Ten einde raad.. :'( :'( :think
Volvo S40 Europa Prestige 1.8 Black Sapphire 2003
Plaats reactie