Het raammechanisme / raammechaniek

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8906
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Raammechaniek Phase 1 en 2

Bericht door volvoS40 » zo 03 aug 2014, 21:30

Deze zijn van 1996 tot de laatste wagen het zelfde gebleven.

Zowel het mechaniek met slingers als met elektrische bediening.
Deze zijn met alle phases onderling uit te wisselen.

De deuren zelf zijn ook uitwisselbaar, alleen de lijn waar de stootstip zit is bij ph2 aangepast.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

valentijnV40
Idle
Idle
Berichten: 56
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 21:34
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hattem

Re: Raammechaniek Phase 1 en 2

Bericht door valentijnV40 » zo 03 aug 2014, 21:37

Okee, top. Dank voor de informatie!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
V40 2.0 2003 Maya gold

volvostefan
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 22:34
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2001
Locatie: Kampen

Help! mijn raam gaat niet meer dicht...

Bericht door volvostefan » vr 14 nov 2014, 00:06

Dag Forumleden,

Vandaag reed ik in mijn Fase 2 v40 diesel uit 2001 vanaf mijn werk naar huis, ik deed mijn ramen naar beneden om het condens van de buitenkant te halen. Bij het omhoog doen bleef het raam aan de bestuurderskant op een derde deel steken. Hij ging vervolgens wel weer helemaal naar beneden maar bleef opnieuw op hetzelfde punt stil staan. Later bleef het raam op het laagste punt stil staan. Ik heb geen rare geluiden gehoord dat er iets aan loopt of iets dergelijks.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor alle hulp.

groeten Stefan
## Gewoon blijven rijden ##

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8906
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Help! mijn raam gaat niet meer dicht...

Bericht door volvoS40 » vr 14 nov 2014, 00:18

raam mechaniek versleten, dat word een ander motorsetje.

kampen..... vraag bij pijfers naar een andere set. (zwolle)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

volvostefan
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 22:34
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2001
Locatie: Kampen

Re: Help! mijn raam gaat niet meer dicht...

Bericht door volvostefan » vr 14 nov 2014, 00:59

Ben je er zeker van dat het het mechanisme is? De auto staat bij mijn ouders in Nunspeet aangezien ik het niet aandurfde om de wagen zonder raam in de binnenstad van Kampen te laten staat.
Volgens mij staat er bij de autosloop in Nunspeet een v40 dus daar zou ik kunnen kijken voor een raammechanisme als dat inderdaad het probleem is.

groeten Stefan
## Gewoon blijven rijden ##

volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Help! mijn raam gaat niet meer dicht...

Bericht door volvofreak898 » vr 14 nov 2014, 01:42

tgg hoe ken ie dat nou zo op afstand 100% zeker weten :sleeping :sleeping

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8906
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Help! mijn raam gaat niet meer dicht...

Bericht door volvoS40 » vr 14 nov 2014, 09:58

Goed 99%
Het is een best algemeen euvel met die meganismes.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

volvostefan
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 22:34
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2001
Locatie: Kampen

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door volvostefan » vr 14 nov 2014, 12:31

Zojuist een raammechaniek op de sloop in Nunspeet gehaald. Die gaat keurig heen en weer als ik deze aansluit op.de stekker. Waarschijnlijk dus toch het motortje naar de ratsmedee.. Nu alles nog inbouwen
. Thanks voor alle hulp!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
## Gewoon blijven rijden ##

pimo
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:24
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: "t Harde

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door pimo » vr 14 nov 2014, 20:24

volvostefan schreef:Zojuist een raammechaniek op de sloop in Nunspeet gehaald. Die gaat keurig heen en weer als ik deze aansluit op.de stekker. Waarschijnlijk dus toch het motortje naar de ratsmedee.. Nu alles nog inbouwen
. Thanks voor alle hulp!

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
ook aan de gordels gezeten zeker want een goede gordel kon ik niet meer vinden bij van olst nunspeet (H) :D :jerry
Volvo V40 Europa 1.8 rood 1999 Phase 1(Overleden)
Volvo S40 Europa 1.8 Elegance Automaat 2002 Phase II of III
Opel Astra 1.8 CDX 16 klepper 1999

Gebruikersavatar
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijverdal

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 » di 23 aug 2016, 16:46

Potverdikke. :tumbdown :swear Die namaak mechaniek heeft het 3 jaar volgehouden. Wat een prut ding. Het lijkt nu dat de tanden versleten zijn. Hij ratelt in de laagste stand en krijgt hem niet meer omhoog.

Ik weet nog dat hij totaal niet goed past die niet originele raammechaniek. Dus idd maar eens op de sloop kijken voor een tweede hansje.

Of heeft iemand een goede ervaring met aftermarket merk??
Volvo v40 2.0 sports navigator 2003

[img]http://i1107.photobucket.com/albums/h381/daan2727/volvo.jpg[/img]

LittleC
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 19:38
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Raam gaat stuk omhoog, dan nada

Bericht door LittleC » ma 05 jun 2017, 19:13

Hey mensen,

Zoals de kop al zegt; mijn elektrische raam aan de bestuurderszijde gaat een stuk omhoog, blijft dan stil staan. Als ik 'm dan een cm of 5 omhoog getrokken heb (wat nogal wat kracht kost) dan neemt de motor het weer over en sluit het raam helemaal.

Nu heb ik dus een paar theorieën, wellicht dat jullie me verder kunnen helpen met welke de meest voor de hand liggende is, en wat de beste oplossing daarvoor is:
1) motor is gaar. Motortje dus vervangen.
2) hele mechaniek is gaar. Hele mechaniek dus vervangen.
3)... (iets wat ik over het hoofd zie).

Ik hoor het graag wat jullie ideeën zijn.

Gebruikersavatar
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijverdal

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 » do 29 jun 2017, 09:01

Motortje is nog goed. Het mechniek heb ik inmiddels al 2 keer vervangen. De "tandjes" die door het motortje worden aangedreven zijn versleten op het middelste van de slag. Dit is van kunstof en slijt dus relatief snel. Bij mij was dit busje zelf doormidden gebroken. Dus daar kun je helemaal niks meer mee.

Helaas... maar dat wordt vervangen van het gehele mechniek. Goed te doen mits de imitatie een beetje past. Ik had daar wel wat problemen mee met de eerste vervanging.

Bij de imi set zit het motortje al nieuw op trouwens. Kost iets van 100euro dacht ik. Die van mij hield het vervolgens twee jaar uit na vervanging.
Volvo v40 2.0 sports navigator 2003

[img]http://i1107.photobucket.com/albums/h381/daan2727/volvo.jpg[/img]

V40europa
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa » za 30 sep 2017, 17:46

Ik weet niet of dit het handigste topic is, maar zo niet dan hoor ik dat uiteraard.

Zoals in mijn voorsteltopic te lezen, ben ik sindskort in het bezit van een V40 uit 2002. Een van de minpuntjes aan de auto: het raam aan de bestuurderskant gaat niet meer helemaal naar beneden, ongeveer na 10 cm komt het onder luid protest tot stilstand. Vervolgens is het wel te sluiten tot op 1 cm van de bovenste stand. Het raam valt net in het rubber bovenaan de deur, maar pakt de laatste cm niet mee. Dit is te voelen en horen tijdens het rijden op de snelweg. Ook bovenaan komt er luid protest uit de deur als je de knop ingedrukt houdt om te sluiten.

Na een en ander hier gelezen te hebben, verdenk ik de geleider en/of het motortje. Het lijkt te blokkeren ergens. Ook kun je het raam met de hand redelijk heen en weer bewegen. Van boven naar beneden, maar vooral ook "diagonaal".

Gewapend met twee linkerhanden heb ik het deurpaneel er eens afgehaald (dat ging nog vrij makkelijk!) om te kijken of ik wellicht een en ander kon ontdekken en/of smeren, vervolgens loop ik tegen onderstaande situatie aan:

Afbeelding

De vraag is nu: hoe nu verder? Het mechanisme zit verstopt IN de deur, er zijn wel wat gaten achter het plastic te vinden, maar mijn inziens kun je er dan alsnog niet bij komen. Hoe kan ik hier verder mee? :think

Of maak ik het te ingewikkeld en kan ik wellicht eerst nog iet anders proberen om het raam te fixen?

Gebruikersavatar
EdIng
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 17 jan 2013, 17:56
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arnhem

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door EdIng » za 30 sep 2017, 20:28

viewtopic.php?f=64&t=8185

Dit topic was heel duidelijk, alleen zal de eigenaar van dit topic, photobucket foto's ergens opnieuw moeten plaatsen.
Dus meneer volvoS40 even lief aankijken :-D
Laatst gewijzigd door EdIng op za 30 sep 2017, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 27273
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door René » za 30 sep 2017, 20:45

EdIng schreef:
za 30 sep 2017, 20:28
viewtopic.php?f=64&t=8185

Dit topic was heel duidelijk, alleen zal de eigenaar van dit topic, photobucket foto's ergens opnieuw moeten plaatsen.
Dus menner volvoS40 even lief aankijken :-D
Meneer S40 was vandaag weer druk om een medelid te helpen met distributie wissel :-D
Afbeelding ** WEBDAGBOEK V70 2.4 20V 2007 ** Afbeelding

Afbeelding

Don't take life too serious! You won't get out alive.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8906
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door volvoS40 » zo 01 okt 2017, 01:35

:-D
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijverdal

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 » zo 01 okt 2017, 07:40

Dag V40europa,

Het lijkt erop dat de kunstof getande ring op de elek motor kapot is. Dit is een zwak onderdeel van het systeem. Je zult dus het gehele mechaniek moeten vervangen. En dat wordt dan een dure operatie. Het verwisselen is een kwestie van een uurtje ALS alles goed past. Je hebt de deurplaat er al af dus je bent halverwege.

Het mechniek zelf zit vast met totaal 4 boutjes. 2 onder en 2 boven. Daartussen zit het motordeel met ik geloof 3 of 4 boutjes vast. Je ziet al twee zwarte naar elkaar zitten in het midden van je deur boven aan.

Je zult ook even wat plastic moeten losmaken zodat je bij de boutjes van de motor kan komen. Ook moet je wat plastic weghalen links onderaan de deur zodat je het mechniek kunt verwijderen uit de deur. Ik dacht dat het glas zelf met twee korte boutjes vastgeklemd zat. Dit kun je wel zien als je het raam iets naar benenden hebt gedaan en je deur van binnen bekijkt.

Volgens mij kost een origineel raammechaniek bij de Volvo dealer iets van 250 euro. Best prijzig dus maar dat past altijd. Ik heb zelf al twee keer de bestuurders raammechaniek vervangen voor een imitatie deel wat mij 110 euro koste. Maar de installatie was wel een vervelende klus omdat niet alles lekker paste. De gaatjes lijnden niet precies op, waardoor het raam niet mooi liep in de raamrubbers.

Succes met het vervangen in ieder geval. En let bij de installatie goed op dat je de kabels goed hebt lopen dat je raam dit niet stuk maakt als je het voor de eerste keer heen en weer doet.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag. Je kunt natuurlijk al een hoop info vinden op dit forum met foto's.

Groeten, Daniel
Volvo v40 2.0 sports navigator 2003

[img]http://i1107.photobucket.com/albums/h381/daan2727/volvo.jpg[/img]

V40europa
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa » zo 01 okt 2017, 10:09

Dank je wel Daniel en anderen!

Ik had het topic van S40 inderdaad gezien, maar zonder plaatje is het inderdaad wat lastig ja :-) Plus dat het bij mij dus niet helemaal naar beneden gaat, iets dat wel een "vereiste" was voor de daar benoemde werkwijze toch?

Daniel, duidelijk. Dat wordt dus aan de bak gaan... klinkt als een geduldig werkje in ieder geval! En als een uitdaging voor mij haha..

Ik ga eens kijken of ik ergens een imitatieversie vandaan kan halen. Ik zat ook nog te denken, bij mij "om de hoek" zit een sloop waar ik ook wat S en V's zag staan. Wellicht hebben ze daar nog een werkend mechaniek uit gehaald? Natuurlijk weet je niet precies wat je dan koopt, maar het hoeft niet per se slecht te zijn natuurlijk, dus misschien is dat nog een optie?

Gebruikersavatar
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijverdal

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 » zo 01 okt 2017, 11:02

Helemaal naar beneden maakt het wel makkelijker ja. Maar je kunt ook het glas gewoon naar benenden duwen. Stuk is het toch al.

Tuurlijk is dat een optie Jeff. Maar dan kan het zijn dat je binnenkort weer aan de klus moet. Maar je kunt ook geluk hebben natuurlijk. Wat ik al zei, ik heb al twee keer een imitatie deel vervangen helaas. Het blijft dus troep.
Volvo v40 2.0 sports navigator 2003

[img]http://i1107.photobucket.com/albums/h381/daan2727/volvo.jpg[/img]

V40europa
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa » za 07 okt 2017, 11:08

Nou, tweedehands mechanisme van de sloop gehaald voor 5 tientjes en ingebouwd. Weer een vloeiend en stil bewegend raam in de deur! Wel een flink "gedoe", maar uiteindelijk gelukt (met een beetje hulp van iemand met echt twee rechterhanden).

Bedankt voor de uitleg Daan! En natuurlijk ook de andere posters die elders op het forum hun ervaringen hebben gedeeld.

Benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden, hopelijk net zo lang als de rest van de auto :tumbup

Plaats reactie