Het raammechanisme / raammechaniek

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijverdal

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 » do 29 jun 2017, 09:01

Motortje is nog goed. Het mechniek heb ik inmiddels al 2 keer vervangen. De "tandjes" die door het motortje worden aangedreven zijn versleten op het middelste van de slag. Dit is van kunstof en slijt dus relatief snel. Bij mij was dit busje zelf doormidden gebroken. Dus daar kun je helemaal niks meer mee.

Helaas... maar dat wordt vervangen van het gehele mechniek. Goed te doen mits de imitatie een beetje past. Ik had daar wel wat problemen mee met de eerste vervanging.

Bij de imi set zit het motortje al nieuw op trouwens. Kost iets van 100euro dacht ik. Die van mij hield het vervolgens twee jaar uit na vervanging.
Volvo v40 2.0 sports navigator 2003

[img]http://i1107.photobucket.com/albums/h381/daan2727/volvo.jpg[/img]

V40europa
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa » za 30 sep 2017, 17:46

Ik weet niet of dit het handigste topic is, maar zo niet dan hoor ik dat uiteraard.

Zoals in mijn voorsteltopic te lezen, ben ik sindskort in het bezit van een V40 uit 2002. Een van de minpuntjes aan de auto: het raam aan de bestuurderskant gaat niet meer helemaal naar beneden, ongeveer na 10 cm komt het onder luid protest tot stilstand. Vervolgens is het wel te sluiten tot op 1 cm van de bovenste stand. Het raam valt net in het rubber bovenaan de deur, maar pakt de laatste cm niet mee. Dit is te voelen en horen tijdens het rijden op de snelweg. Ook bovenaan komt er luid protest uit de deur als je de knop ingedrukt houdt om te sluiten.

Na een en ander hier gelezen te hebben, verdenk ik de geleider en/of het motortje. Het lijkt te blokkeren ergens. Ook kun je het raam met de hand redelijk heen en weer bewegen. Van boven naar beneden, maar vooral ook "diagonaal".

Gewapend met twee linkerhanden heb ik het deurpaneel er eens afgehaald (dat ging nog vrij makkelijk!) om te kijken of ik wellicht een en ander kon ontdekken en/of smeren, vervolgens loop ik tegen onderstaande situatie aan:

Afbeelding

De vraag is nu: hoe nu verder? Het mechanisme zit verstopt IN de deur, er zijn wel wat gaten achter het plastic te vinden, maar mijn inziens kun je er dan alsnog niet bij komen. Hoe kan ik hier verder mee? :think

Of maak ik het te ingewikkeld en kan ik wellicht eerst nog iet anders proberen om het raam te fixen?

Gebruikersavatar
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijverdal

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 » zo 01 okt 2017, 07:40

Dag V40europa,

Het lijkt erop dat de kunstof getande ring op de elek motor kapot is. Dit is een zwak onderdeel van het systeem. Je zult dus het gehele mechaniek moeten vervangen. En dat wordt dan een dure operatie. Het verwisselen is een kwestie van een uurtje ALS alles goed past. Je hebt de deurplaat er al af dus je bent halverwege.

Het mechniek zelf zit vast met totaal 4 boutjes. 2 onder en 2 boven. Daartussen zit het motordeel met ik geloof 3 of 4 boutjes vast. Je ziet al twee zwarte naar elkaar zitten in het midden van je deur boven aan.

Je zult ook even wat plastic moeten losmaken zodat je bij de boutjes van de motor kan komen. Ook moet je wat plastic weghalen links onderaan de deur zodat je het mechniek kunt verwijderen uit de deur. Ik dacht dat het glas zelf met twee korte boutjes vastgeklemd zat. Dit kun je wel zien als je het raam iets naar benenden hebt gedaan en je deur van binnen bekijkt.

Volgens mij kost een origineel raammechaniek bij de Volvo dealer iets van 250 euro. Best prijzig dus maar dat past altijd. Ik heb zelf al twee keer de bestuurders raammechaniek vervangen voor een imitatie deel wat mij 110 euro koste. Maar de installatie was wel een vervelende klus omdat niet alles lekker paste. De gaatjes lijnden niet precies op, waardoor het raam niet mooi liep in de raamrubbers.

Succes met het vervangen in ieder geval. En let bij de installatie goed op dat je de kabels goed hebt lopen dat je raam dit niet stuk maakt als je het voor de eerste keer heen en weer doet.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag. Je kunt natuurlijk al een hoop info vinden op dit forum met foto's.

Groeten, Daniel
Volvo v40 2.0 sports navigator 2003

[img]http://i1107.photobucket.com/albums/h381/daan2727/volvo.jpg[/img]

V40europa
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa » zo 01 okt 2017, 10:09

Dank je wel Daniel en anderen!

Ik had het topic van S40 inderdaad gezien, maar zonder plaatje is het inderdaad wat lastig ja :-) Plus dat het bij mij dus niet helemaal naar beneden gaat, iets dat wel een "vereiste" was voor de daar benoemde werkwijze toch?

Daniel, duidelijk. Dat wordt dus aan de bak gaan... klinkt als een geduldig werkje in ieder geval! En als een uitdaging voor mij haha..

Ik ga eens kijken of ik ergens een imitatieversie vandaan kan halen. Ik zat ook nog te denken, bij mij "om de hoek" zit een sloop waar ik ook wat S en V's zag staan. Wellicht hebben ze daar nog een werkend mechaniek uit gehaald? Natuurlijk weet je niet precies wat je dan koopt, maar het hoeft niet per se slecht te zijn natuurlijk, dus misschien is dat nog een optie?

Gebruikersavatar
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijverdal

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door daan27 » zo 01 okt 2017, 11:02

Helemaal naar beneden maakt het wel makkelijker ja. Maar je kunt ook het glas gewoon naar benenden duwen. Stuk is het toch al.

Tuurlijk is dat een optie Jeff. Maar dan kan het zijn dat je binnenkort weer aan de klus moet. Maar je kunt ook geluk hebben natuurlijk. Wat ik al zei, ik heb al twee keer een imitatie deel vervangen helaas. Het blijft dus troep.
Volvo v40 2.0 sports navigator 2003

[img]http://i1107.photobucket.com/albums/h381/daan2727/volvo.jpg[/img]

V40europa
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door V40europa » za 07 okt 2017, 11:08

Nou, tweedehands mechanisme van de sloop gehaald voor 5 tientjes en ingebouwd. Weer een vloeiend en stil bewegend raam in de deur! Wel een flink "gedoe", maar uiteindelijk gelukt (met een beetje hulp van iemand met echt twee rechterhanden).

Bedankt voor de uitleg Daan! En natuurlijk ook de andere posters die elders op het forum hun ervaringen hebben gedeeld.

Benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden, hopelijk net zo lang als de rest van de auto :tumbup

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Breda

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door hervelt » za 07 okt 2017, 22:16

V40europa schreef:
za 07 okt 2017, 11:08
Nou, tweedehands mechanisme van de sloop gehaald voor 5 tientjes en ingebouwd.

Benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden, hopelijk net zo lang als de rest van de auto :tumbup
Dat zou ik zeker zo ook gedaan hebben. Voor 5 tientjes kun je niet sukkelen.
Ik heb liever 2e hands origineel, dan nieuw imitatie.
Het is toch niet zo dat die raam mechanieken bekend staan op hun uitvallen of zo? Behalve dan misschien vanwege genoemde kunststof ring.

En ik veronderstel dat bij Volvo S/V40 er ook wel standaardisatie doorgevoerd is ?
Ik heb pas een mechaniek in een Renault Laguna van mijn broer vervangen.
Die Fransen hebben zoveel varianten van hetzelfde, wat niet uitwisselbaar is. Om gek van te worden.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)

Gebruikersavatar
texaco
40forum team
40forum team
Berichten: 4271
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door texaco » wo 01 nov 2017, 19:31

Het elektrisch raam aan de passagierskant bij mijn wagen is erg langzaam bij het sluiten.
maar echt aanzienlijk traag, ik zou haast zeggen de helft zo traag als chauffeurskant.
Maakt echter geen vreemde geluiden of niks. Gewoon traag. En nog trager als de motor niet meer draait.
Motortje aan het overlijden, of raamgeleiders een smeren?
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Het raammechanisme / raammechaniek

Bericht door MarcO » do 02 nov 2017, 00:11

Smeren kan je altijd doen natuurlijk. Check ook even of je zekering niet slecht is...op het punt van doorbreken.
En laten we hopen dat je motor heel is.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Plaats reactie