Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat » za 08 apr 2017, 19:41

Zie mijn post van 11 mrt. Ik heb de thermostaat en de koelvloeistoftemperatuursensor vervangen. Maar nog steeds veel sissend geluid als ik de tankdop losdraai. Zelfs na een korte rit. Hmm...misschien sist hij iets minder. Hoop dat mijn tank nu minder snel vacuüm trekt waardoor de pomp in elkaar wordt gedrukt. Zeker na het installeren van een nieuwe brandstofpomp. Ga nu eerst op vakantie in Italië in de zomer. Eens kijken of ik stil kom te staan.

Verstuurd vanaf mijn arc 10HD met Tapatalk


poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat » zo 14 mei 2017, 19:15

Vandaag stapte ik in de auto om te gaan mountainbiken........ :O :swear Weer de bezinemeter helemaal op nul. Terwijl ik gisteren getankt heb. Heb toevallig nu tussen twee tankbeurten weer mijn tankdop vast gedraaid om te testen of er veel vacuum ontstaat, waardoor het draadje steeds stuk gaat. Wel dus. Dit na vervangen van:
- Pierburg solenoid klep voor de tankontluchting
- Tankdop
- Benzinepomp (na volledig falen door het breken van het pinnetje waar de benzinepomp-draad aan vastgesoldeerd zat)

Bij elkaar al zo'n €220,- vervangen dus.......

Maar weer verder op onderzoek. Heb op de sloop een koolstoffilter gevonden. Dat is onderdeel van het EVAP systeem. Ga dit vervangen. Maar onder de auto liggende zag ik ook dat mijn brandstoffilter rot is (helemaal geroest en korsterig :tumbdown ). Dat ga ik ook vervangen, één voor één om te kijken of het effect heeft op het draadje.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3939
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Gouda

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door EnigmaEll » zo 14 mei 2017, 22:31

Toevallig net achter gekomen dat mijn meter ook stuk is, of bijna stuk.
Gezien dat de vorige eigenaar dit al eens gefikst heeft.
Ook ik heb vacuum trekken van de tank. Vandaag met losdraaien echt een heel fikse en lange zuigsis (leuk woord).

Vandaag ging ook mijn motorlampje branden om dat ie in stationair wat dipte. Na deze zelf te hebben gewist en het losdraaien van de tankdop is het niet meer terug gekomen (na een km of 20 rijden). Hopelijk blijft het zo.
Anders is wellicht de koolstoffilter een goede zet. Of toch weer de LMM die ook niet helemaal goed blijkt te zijn.

poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat » vr 09 jun 2017, 23:03

Vandaag eens naar het koolstoffilter gekeken. Wat blijkt. Mijn v40 2002 heeft helemaal geen ontluchtingsklep (solenoïde) op het filter zitten. In Vadis wordt wel aangegeven dat hij er moet zitten. De slang die normaal eerst naar de ontluchtingsklep op het koolstoffilter loopt, loopt nu direct naar mijn tankontluchtingsventiel??? Hebben meerdere mensen deze constructie?

Verstuurd vanaf mijn arc 10HD met Tapatalk


Bobbie181K
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 dec 2017, 10:23
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Bobbie181K » za 06 jan 2018, 19:51

Tijdens de kerstvakantie had mijn S40 T4 ‘98 stilgestaan. Hierna startte hij helaas niet meer. Met startkabels ook geen succes. Na een nieuw accu en bougies loopt de auto weer. Maar helaas doet de brandstofmeter het nu niet meer. De naald gaat naar het rood toe en blijft daar (op 0 dus). :wall Het lampje dat m’n tank leeg is gaat echter niet aan.
Nu heb ik vandaag de zekeringen gecheckt en ook de accu even losgekoppeld. Helaas zonder succes. Ook even gekeken of bij mij het ‘zwarte draadje’ los zat, maar daar was alles in orde.
Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht een oplossing? :wtf

poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat » zo 07 jan 2018, 02:04

Wel vreemd dat hij niet het rode lampje doet branden. Lijkt dan eerder op een vlotter probleem. Echter wel erg toevallig dat dit met het andere probleem samen valt. Je kunt op de stekker van de brandstofpomp meten wat de waarde is van de draad die naar je dashboard gaat op moment dat je de sleutel omdraait. Doe dit met een multimeter. Echter ik weet niet welke waarde het moet zijn. Zeker niet 12 volt maar toch zeker zo'n 5 volt. Weerstand, die ook te meten is met multimeter, loopt meestal op en neer bij bewegen van de vlotter.

Bij mij is het draadje wel eens nog vast geweest maar toch echt intern gebroken bij de pomp. Check of je ergens het draadje uiteen kunt trekken en waar dus alleen maar nog plastic coating er omheen zit.

poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat » zo 07 jan 2018, 02:13

Heb trouwens nu 7 maanden geen problemen gehad met mijn brandstof meter en draadje. Ik rijd ook al 7 maanden met losse tankdop.....dus niet eens erop geschroefd maar los erop. Dus........het is een vacuümprobleem. Ik vermoed dat alle Volvo v40's die dit probleem hebben geen ontluchtings solenoïde op het koolstoffilter hebben zitten, net zoals hij bij mij ontbreekt. Op en duur ga je dan problemen krijgen.

Plaats reactie