Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit benzine meter werkt niet geen waarde

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

Zie mijn post van 11 mrt. Ik heb de thermostaat en de koelvloeistoftemperatuursensor vervangen. Maar nog steeds veel sissend geluid als ik de tankdop losdraai. Zelfs na een korte rit. Hmm...misschien sist hij iets minder. Hoop dat mijn tank nu minder snel vacuüm trekt waardoor de pomp in elkaar wordt gedrukt. Zeker na het installeren van een nieuwe brandstofpomp. Ga nu eerst op vakantie in Italië in de zomer. Eens kijken of ik stil kom te staan.

Verstuurd vanaf mijn arc 10HD met Tapatalk

poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

Vandaag stapte ik in de auto om te gaan mountainbiken........ :O :swear Weer de bezinemeter helemaal op nul. Terwijl ik gisteren getankt heb. Heb toevallig nu tussen twee tankbeurten weer mijn tankdop vast gedraaid om te testen of er veel vacuum ontstaat, waardoor het draadje steeds stuk gaat. Wel dus. Dit na vervangen van:
- Pierburg solenoid klep voor de tankontluchting
- Tankdop
- Benzinepomp (na volledig falen door het breken van het pinnetje waar de benzinepomp-draad aan vastgesoldeerd zat)

Bij elkaar al zo'n €220,- vervangen dus.......

Maar weer verder op onderzoek. Heb op de sloop een koolstoffilter gevonden. Dat is onderdeel van het EVAP systeem. Ga dit vervangen. Maar onder de auto liggende zag ik ook dat mijn brandstoffilter rot is (helemaal geroest en korsterig :tumbdown ). Dat ga ik ook vervangen, één voor één om te kijken of het effect heeft op het draadje.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door EnigmaEll »

Toevallig net achter gekomen dat mijn meter ook stuk is, of bijna stuk.
Gezien dat de vorige eigenaar dit al eens gefikst heeft.
Ook ik heb vacuum trekken van de tank. Vandaag met losdraaien echt een heel fikse en lange zuigsis (leuk woord).

Vandaag ging ook mijn motorlampje branden om dat ie in stationair wat dipte. Na deze zelf te hebben gewist en het losdraaien van de tankdop is het niet meer terug gekomen (na een km of 20 rijden). Hopelijk blijft het zo.
Anders is wellicht de koolstoffilter een goede zet. Of toch weer de LMM die ook niet helemaal goed blijkt te zijn.
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

Vandaag eens naar het koolstoffilter gekeken. Wat blijkt. Mijn v40 2002 heeft helemaal geen ontluchtingsklep (solenoïde) op het filter zitten. In Vadis wordt wel aangegeven dat hij er moet zitten. De slang die normaal eerst naar de ontluchtingsklep op het koolstoffilter loopt, loopt nu direct naar mijn tankontluchtingsventiel??? Hebben meerdere mensen deze constructie?

Verstuurd vanaf mijn arc 10HD met Tapatalk

Bobbie181K
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: di 05 dec 2017, 10:23
6
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Bobbie181K »

Tijdens de kerstvakantie had mijn S40 T4 ‘98 stilgestaan. Hierna startte hij helaas niet meer. Met startkabels ook geen succes. Na een nieuw accu en bougies loopt de auto weer. Maar helaas doet de brandstofmeter het nu niet meer. De naald gaat naar het rood toe en blijft daar (op 0 dus). :wall Het lampje dat m’n tank leeg is gaat echter niet aan.
Nu heb ik vandaag de zekeringen gecheckt en ook de accu even losgekoppeld. Helaas zonder succes. Ook even gekeken of bij mij het ‘zwarte draadje’ los zat, maar daar was alles in orde.
Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht een oplossing? :wtf
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

Wel vreemd dat hij niet het rode lampje doet branden. Lijkt dan eerder op een vlotter probleem. Echter wel erg toevallig dat dit met het andere probleem samen valt. Je kunt op de stekker van de brandstofpomp meten wat de waarde is van de draad die naar je dashboard gaat op moment dat je de sleutel omdraait. Doe dit met een multimeter. Echter ik weet niet welke waarde het moet zijn. Zeker niet 12 volt maar toch zeker zo'n 5 volt. Weerstand, die ook te meten is met multimeter, loopt meestal op en neer bij bewegen van de vlotter.

Bij mij is het draadje wel eens nog vast geweest maar toch echt intern gebroken bij de pomp. Check of je ergens het draadje uiteen kunt trekken en waar dus alleen maar nog plastic coating er omheen zit.
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

Heb trouwens nu 7 maanden geen problemen gehad met mijn brandstof meter en draadje. Ik rijd ook al 7 maanden met losse tankdop.....dus niet eens erop geschroefd maar los erop. Dus........het is een vacuümprobleem. Ik vermoed dat alle Volvo v40's die dit probleem hebben geen ontluchtings solenoïde op het koolstoffilter hebben zitten, net zoals hij bij mij ontbreekt. Op en duur ga je dan problemen krijgen.
Bobbie181K
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: di 05 dec 2017, 10:23
6
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Bobbie181K »

Een wat late reactie van mij, maar wel bedankt voor de reactie!

Heb niet echt de tijd genomen om mijn probleem op te lossen. Het probleem is inmiddels opgelost.
Er bleek toch een draadje los te zitten in de benzinepomp. Bij nadere inspectie bleek het draadje dat signaal maakt met het koperen plaatje van de vlotter los geraakt te zijn. Gewoon een ongelukkige timing met het accu probleem.
Nu kan ik weer zonder de angst van een lege tank rondrijden :tumbup
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Cavanta »

Ik al een tijdje last van een benzine meter die niet volledig omhoog gaat bij een volle tank. Nu ging bij de laatste tankbeurt het peil weer verder omlaag ben je een volle tank. En als ik zo lees wat er verder verteld wordt vermoed ik dat of de massa ergens niet goed zit of het contactplaatje binnenin geen geweldig contact meer maakt

Weet iemand waar de massa uitkomt vanaf de brandstofpomp?
Of heeft iemand een link voor mij met documentatie van de schema's?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door volvoS40 »

Heb je dit topic zelf al doorgebladerd ?
hier staan foto's/afbeeldingen aangegeven over welk draadje het gaat.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Cavanta »

Jazeker. Maar ik bedoel de massa draad die ergens naar het chassis loopt, en niet degene die vaak breekt. Die verwacht ik geheel aan te treffen namelijk.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door EnigmaEll »

Ik zou hem eens checken. Heel veel werk is het niet.
En het zou zo maar eens kunnen dat er slecht contact wordt gemaakt.
Bij mij begon het vaak ook met af en toe terugzakken naar FUEL en een half uur later weer juiste stand. Helemaal vol raakte die gek genoeg niet meer. Hele peilen was van slag. En toen die eruit kwam, tadaaa, gebroken draadje bij het contactpunt (los van het tin).
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Cavanta »

Hmm oké, ik ga het vanavond zien! Maar ik heb nog nooit gehad dat de naald uit zichzelf naar beneden is gezakt. Enkel niet helemaal de top halen en een paar dagen alleen maar stilstand van de naald en meter.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door EnigmaEll »

Dat is inderdaad dan wel vreemd ja..
Niets dat de naald zelf kan blokkeren oid?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door volvoS40 »

slecht soldeersel, slecht contact, kunnen al rare verschijnselen geven.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Cavanta »

Ik hoop er vanavond aan toe te komen. Dan ga ik voor de zekerheid gewoon de contacten opnieuw solderen.
Maar heb je toevallig enige idee of er nog meer massapunten zitten buiten de pomp zelf die hier invloed op kunnen hebben?
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Cavanta »

Nou, alles zag er gewoon netjes en goed uit... Ik heb alleen even wat connecties schoongemaakt en opnieuw vastgeklemd en nu maar hopen dat hij het gewoon blijft doen.
Ik verwacht alleen dat hij niet tot helemaal boven gaat aangezien het lijkt alsof hij geen contact kan maken helemaal bovenin.
Ik kan op dat contactplaatje bovenin ook geen slijtage of dergelijk zien die ik in het midden wel zie.

Hieronder nog wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door MarcO »

Wat heb je daar voor metalen ding onder op de tank liggen?
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Cavanta »

Niks :p Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar het is een randje in de tank waar het licht raar op schijnt.
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door corhog »

zwarte draadje.
Verwijder bericht Meld privébericht Citeer bericht
Verstuurd op: ma 25 jun 2018, 04:47
Van: Lector1647
Ontvanger: corhog

Hallo beste Volvoliefhebbers ik ben net nieuw op dit forum en ik had direkt profijt van de kennis die op dit forum aangeleverd werd.Dit m.b.t het beruchte ZWARTE DRAADJE dat de benzinemeter niet doet functioneren.Ik heb precies gevolgt wat hier over gezegt werd en na solderen van het loszittende draadje functioneerde de meter weer.Ik had wel last met het losschroeven van de deksel van de benzinetank onder de achterbank onder het zwarte plaatje.Daar heb ik het volgende op gevonden.Omdat de deksel vreselijk vast zat (ook bij tikken met een hamer ging hij niet los) heb ik een heggeschaar genomen en die gespreid op de deksel gezet en toen gedraaid.PERFEKT. EINDELIJK GING HIJ LOS EN GEMAKKELIJK WEER VAST.
Groet Thomas1647
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Plaats reactie