Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit benzine meter werkt niet geen waarde

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
boerkuhferry
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 23:09
9
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: Lierop

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door boerkuhferry »

Zo te lezen ben ik niet de enigste met het stotterende motor door dat me tank vacuüm trekt ik rij nu ook rond met de tank dop half erop en nergens geen last meer van.
Maar met de benzine meter is egt een ramp heb zelf eerst een paar keer het draadje vervangen en toen eens een nieuwe benzine pomp en nog geen maand later weer het zelfdw probleem ik denk dat ik in een jaar tijd me tankmeter al 16 keer of meer gesoldeerd.

Maar het blijft tog een goeie auto

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
sdirkx

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door sdirkx »

16x gesoldeerd!? Wauw, da's best 'n hoop werk om iedere keer de pomp eruit te halen. Maar je wordt er vast steeds sneller in :)
Heb je een dikkere en iets langere draad genomen of ook de draad nog op 'n bepaalde plaats extra vastgezet? Want het is inderdaad 'n gevoelige, 'minder slim ontworpen' verbinding die ze hebben gemaakt :(
Heb zelf de 1e geen extra verbetering aangebracht, dus is geloof best dat 't probleem weer 'n keer gaat terugkomen op termijn. Maar zovaak in een jaar tijd is wel zeldzaam volgens mij.

Ps: je zou beter de tankontluchting kunnen verbeteren. Tankdop en pierburg ventiel bij linker koplamp heb ik ook vervangen daarom.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door dannyw »

Of ligt het aan de kunst van het solderen?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
boerkuhferry
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 23:09
9
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: Lierop

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door boerkuhferry »

Jha de ontluchting moet ik nog naar kijken maar met solderen heb ik van alles gebruikt dikke kabels aparte kabels die tegen benzine konden maar het kabeltje breekt nog steets door midden maar in eenbhalf uurtje tijd heb ik het gemaakt

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
LarsJanse
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
11
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door LarsJanse »

Goed, deze week heeft de benzinemeter het voor de 3e keer begeven in de nog geen 4 jaar dat ik de auto in bezit heb....
Ben trouwens ook al met de 3e benzinepomp aan het rondrijden. :tumbdown Toch een vervelend zwak punt van deze auto's/

Was hier toevallig een how-to van met foto's (kan hem vooralsnog niet vinden)?
Correctie, heb de how-to inmiddels gevonden.... (A)
binnenkort maar eens aan t klussen onder de achterbank. Maar dan graag wel met wat minder Siberische temperaturen... Ja idd, het vriest niet maar heb net 3 maanden in de tropen gezeten (H)
sdirkx

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door sdirkx »

Ik had geloof ik wel wat foto's gemaakt en gepost hier.. ergens.. :-D
LarsJanse
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
11
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door LarsJanse »

Had hem gevonden, bedankt
PaulV40ph2
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 12:42
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Omg. Tilburg

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door PaulV40ph2 »

Bij mij gaf de tankniveaumeter ook niets aan dus gisteren, met dit en een ander brandstofpomptopic aan de slag gegaan. Werkt echt perfect. Idd ook bij mij was het het zwarte draadje. Echt dramatisch ontworpen. Heb er nu een iets dikker en iets langer draadje tussen gesoldeerd. Hij werkt nu weer goed. Nu maar hopen dat hij ook de juiste waardes aangeeft anders sta ik binnenkort stil langs de weg :D
VOLVO V40 ph2 uit 2000, Beige (Desert Wind) Metallic
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7001
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door rejaatje »

Let inderdaad op of de vlotter wel meeloopt. Ik had dat probleem ook, hij gaf nog een actieradius van ruim 300 km aan en ineens sloeg ie af en was het einde verhaal. Mijn brandstofpomp was daarmee ook gelijk kapot. Goed in de gaten houden dus :whistle Dagteller is daarbij ideaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo for life
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

Het is eerder al gezegd op deze thread. Ik heb nu mijn brandstofpomp moeten vervangen. :O Ik stond plotseling voor de eerste keer stil met mijn geliefde Volvo. Naast de autobaan. Ik dacht meteen aan de brandstofpomp! Dit gezien ik al meerdere keren het draadje heb moeten vast solderen. En dan bedoel ik het draadje de interne pomp en niet van de benzine meter. Wat ik ook al meerdere keren heb moeten vervangen. :think
Nu is er ooit gezegd dat dit aan de vacuüm van de brandstoftank ligt. Logische ordening! Dus tijdelijk met tankdop los gereden en meteen een tankontluchtingsventiel besteld (€36,-). Vadis noemt dit een solenoid, die te lokaliseren is naast de radiator rechts als je voor de motor staat. Slang naar blok vanuit solenoid moet ook vervangen worden (€22,-). Ga ik komende week aan werken. Laat jullie wat weten. Maar ik weet bijna zeker dat het draadje probleem ligt aan vacuüm in tank. Dit omdat ik met open achterbank heb gereden en open gewerkte brandstofpomp. Ik hoor dan duidelijk gekraak van de plastic ring op de bovenkant. Vooral op de snelweg. Als ik stop en de tankdop losdraai zuigt er lucht naar binnen! Na een kwartier rijden al!!! Met tankdop los geen gekraak. Dus........
LarsJanse
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
11
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door LarsJanse »

maar mensen... er HOORT een onderdruk in je tank te zitten, dit ivm met het afzuigen van benzinedampen.
kan natuurlijk wel zijn dat er in de rest van het evap-systeem ergens iets niet zuiver zit. het schijnt dat je het koolstoffilter van t systeem ook moet controleren of daar toevallig water in zit....

heb trouwens de Volvo een half jaar geleden verkocht, in 2 jaar tijd 3x stilgestaan vanwege storingen in de pompunit, 3x pomp vervangen waaronder 1x onder garantie. en ohja 4x zwartedraadbreuk gehad. verder geen storingen te vinden... ik was t zat.
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

Luister er moet een probleem zijn voor het constant breken van de draad. Het is duidelijk te zien aan mijn brandstofpomp dat die bekneld is geraakt. Wat anders is dat dan teveel vacuüm. Uiteraard kan het ook aan koolstoffilter liggen, maar ik redeneer vanuit het deduceren van problemen en sluit daarbij niets uit. Ik heb het tankontluchtingsventiel nog niet vervangen. Morgen wellicht.
Gebruikersavatar
VolvoRobin
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 23:49
11
Model: V70
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Robin
Locatie: Purmerend

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door VolvoRobin »

Voor wat het betreft het vacuüm trekken van de tank, ik kan inmiddels voor 99% zeker zeggen dat het ligt aan de evap (Koolstoffilter)
De V40 van mijn vader had ook het probleem, continue vacuüm van de tank. Zelfs zo erg dat er op een gegeven moment een deuk in de tank zat.
En als de tank leger werd, dus zeg nog zon 15 a 20 liter in de tank, begon ie te stotteren.
En inderdaad, ook steeds het draadje stuk. Al vervangen voor een dikker draadje, maar helaas...
Inmiddels hebben we de evap vervangen voor een exemplaar uit een sloper met maar 30000(!!) km op de teller.
En het probleem is over. Geen vacuüm meer, draadje blijft heel. Geen gestotter meer, en ook het gesis is ook nagenoeg weg.
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

Vandaag mijn Pierburg Solenoid Tankontluchtingsventiel vervangen. Maar helaas nog steeds gesis na 5 km rijden. :swear
Nu zou ik dus mijn koolstoffilter moeten vervangen. Leuk grapje volgens de dealer van €173,- :tumbdown
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door poeskat »

En vandaag weer gewerkt in een lekker zonnetje. Ik heb veel onderzoek gedaan op youtube op mijn vertrouwde kanaal van Ratchets An Wrenches. En daarnaast veel in VIDA zitten neuzen. Waarom trekt mijn tank vacuüm? Waardoor mijn benzinepomp dermate wordt samengedrukt waardoor de draadjes breken op het soldeerpunt. Ik heb altijd geleerd om systeem te denken bij foutdiagnose, en dat elk onderdeel een vergaand effect kan hebben op de rest van het systeem.

Dan moet er ergens vacuum opgebouwd worden. Je tankontluchtingsventiel krijgt een signaal van je ECM (computer) om open te gaan. Het tankontluchtingsventiel is normaal gesproken dicht. Pas als je ECM een sein geeft aan dit ventiel (wat werkt als een solenoid) gaat hij open. Waardoor er een directe verbinding ontstaat tussen de zuigkracht, het vacuüm in je inlaatspruitstuk, en aan de andere kant je bezinetank. Daardoor ontstaat dus het vacuüm.
Maar ik heb mijn tankontluchtingsventiel vernieuwd, en de slang naar het inlaatspruitstuk ook. Dan zouden er nog twee dingen aan de hand kunnen zijn:
  • De andere slang die vanuit het tankontluchtingsventiel naar de bezinetank gaat is dicht
  • De ECM zendt het signaal niet naar het ventiel
Ik heb vervolgens gezogen en geblazen aan de slang naar de benzinetank met tankdop los. Dan merk ik dat ik lucht erdoor krijg. Dus daar zit geen verstopping. Een lek zou kunnen in de slang, maar dan zou ik juist minder vacuüm moeten opbouwen door dat lek. Afgevinkt dus.
Dan blijft de ECM over. Wanneer zendt de ECM een sein naar het ventiel om te openen????
Na onderzoek blijkt dat de ECM de gronddraad 'aan zet' naar het ventiel op het moment dat je auto opgewarmd is naar een vooraf in de computer bepaalde temperatuur. Voltage krijgt hij al via de andere draad op de connector op het ventiel. Waar wordt de motortemperatuur gemeten. In de motorkoelvloeistofsensor die in het thermostaathuis zit.

Daar heb ik vandaag gekeken. En wat blijkt. Mijn thermostaat staat niet helemaal dicht (wat wel moet met koude motor, mag pas open met 90 graden C) en na testen van mijn motorkoelvloeistofsensor blijkt dat deze niet de goede waarde meer doorgeven. Allebei onderdelen die al in de auto zitten sinds de fabriek in 2002. Deze ga ik dus nu vervangen om te kijken of het probleem van vacuüm opgelost wordt in mijn benzinetank, waardoor mijn brandstofpomp niet meer kapot gaat.

Trouwens dit onderzoek kan ook meegenomen worden in het andere topic over vacuüm trekken tank van je tank.

Laat jullie het weten als dit hem is. :dance
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door MarcO »

Zo dat is pittig uitpluis werk en ik hoop voor je dat dit het is...
Simon1975
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 jan 2017, 21:13
7
Model: V40
Bouwjaar: 2004

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Simon1975 »

Zo ook hier het beruchte zwarte draadje vervangen.
Heb het originele draadje vervangen voor een elektro draadje iets dikker dan het originee, deze kwam van een gewoon elektra snoer.
Vraag me nu af of dat slim was ivm benzine bestendigheid van de mantel?

Heb geen foto van na de reparatie.
De tank inhoud indicatie werkt nu wel weer naar behoren.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door MarcO »

Als die straks niet meer werkt weet je het antwoord op je vraag :P
Maar voor brandstoffen moet je meestal ander materiaal gebruiken.
Simon1975
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 jan 2017, 21:13
7
Model: V40
Bouwjaar: 2004

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door Simon1975 »

Maar ook al zal de mantel oplossen dan nog zal hij het waarschijnlijk wel doen want het koperdraad blijft wel intact
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit

Bericht door MarcO »

Brandstof maar ook de gassen zijn best agressief... koperdraden kunnen corroderen en uiteindelijk afbreken. Maar zoals ik al zei... als hij het niet meer doet weet je waar je zoeken moet.
Plaats reactie