Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Interieur (bv dashboard middenconsole) en exterieurverlichting, Aftermarket, Xenon, (black) dual headlights enz
Plaats reactie
roelof999
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 02 aug 2009, 11:37
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Baarn

Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Bericht door roelof999 »

Hallo,

Betreft een V40 Ph1. Ik merkte dfat de hoogteverstelling niet meer werkt.
Graag wat tips waar dit aan kan liggen en vooral waar de onderdelen in de auto zitten.

Roelof
Lease Volvo 440 GLT 1990
Lease Volvo 440 2.0 GLT 1994
Lease Volvo V40 2.0 1998
Lease Volvo V40 1.8 2001
Eigen Volvo V40 2.0 jan 1997
Eigen Volvo V40 2.0 Mei 2004
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door Ripley »

Volgens de schema's die ik heb, heb je te maken met de zekeringen 11A/23, 11B/4 en 11B/6. Die zou ik eerst eens controleren, Als die goed zijn, controleren of een van de aansluitingen van de motoren wel varieert met de releaar op het dashboard. Iedere motor heeft drie aansluitingen: aarde, +12V, en de variabele spanning (kan zo te zien varieren van 0 tot +12V).
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
roelof999
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 02 aug 2009, 11:37
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Baarn

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door roelof999 »

Alle zekeringen zijn ok. Volgens het boekje zou dat zekering 14 moeten zijn (interieurblok).
Waar zit die hoogteinstellingsmotor van de koplampen precies?
Lease Volvo 440 GLT 1990
Lease Volvo 440 2.0 GLT 1994
Lease Volvo V40 2.0 1998
Lease Volvo V40 1.8 2001
Eigen Volvo V40 2.0 jan 1997
Eigen Volvo V40 2.0 Mei 2004
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door martink »

Die zitten op de achterkant van de koplamp, een zwart blok.
Vaak is de stelmotor stuk.
Heb je H4 koplampen? Want dan heb ik volgens mij nog wel 2 liggen. Als je interesse hebt stuur maar even een pm.
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door Ripley »

Achter op de koplamp. Volgens het plaatje laag en ongeveer in het midden.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door MarcO »

Weet je zeker dat ze niet werken?
Ik heb dan wel een fase 2 maar als ik veel lading in de auto heb duurt best wel een tijd voordat de lampen zich aanpassen.
Ook als de lading eruit is duurt het soms 2 weken voordat de lampen zich hersteld hebben.
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door Tijs »

Dan heb jij net zoals ik de automatische variant met sensoren bij de achterwielophanging. 2 weken is wel erg lang, misschien een keer kijken of de sensoren/ stekkertje wel een beetje schoon zijn.
Volgens mij hebben ze het hierboven over de handmatige koplamp verstelling met een knopje op het dashboard.

Gr Tijs
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door MarcO »

Je hebt gelijk Tijs.
Dat krijg je als je een tijd niet bent geweest hier en je hebt veel te lezen, dat je niet meer goed leest :vertag
Ik zal mijn vraag elders posten.
roelof999
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 02 aug 2009, 11:37
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Baarn

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door roelof999 »

Ikzelf verwacht eigenlijk dat het meer in de aansturing van de servo motortjes zit, omdat beide koplampen niet meer reageren op de draaiknop in het dashboard (inderdaad, het is een phase 1 met handmatige instelling). Misschien komt er vanaf de regelknop geen spanning meer naar de motortjes. Ga ik proberen morgen eens na te meten.
Voorlopig maak ik nog even geen gebruik van je aanbod martink: bedankt in ieder geval.
Wordt vervolgd.

Roelof
Lease Volvo 440 GLT 1990
Lease Volvo 440 2.0 GLT 1994
Lease Volvo V40 2.0 1998
Lease Volvo V40 1.8 2001
Eigen Volvo V40 2.0 jan 1997
Eigen Volvo V40 2.0 Mei 2004
coen
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:19
14
Model: V40

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door coen »

grappig, ik zit met hetzelfde probleem. Al een tijdje wordt ik geseind door vrachtwagens die me tegemoet komen. tot ik een keer 's nachts reed en het me opviel dat de verkeersborden wel erg oplichtten, was het me onduidelijk waarom. Mn koplampen staan dus ook verkeerd afgesteld!

Nu heb ik ook een fase 1 v40, mat een zware lpg tank achterin waardoor de achtervering wat ingedrukt staat. Ik dacht dat het probleem daar dus aan lag, en probeerde met de hoogtestellers te corrigeren. Met het handmatige stelmachanisme, maar er gebeurde helemaal niets! :tumbdown Afgelopen vrijdag langs de dealer gereden om te horen wat die stelmotortjes mogen kosten nieuw, en ik schrok van de prijs! 85 euro excl, per stuk!

Nu wil ik dus weleens heel zeker weten dat het probleem bij deze motortjes ligt, en niet aan iets anders (wellicht simpelers en goedkoper?). Wanneer ik het mechaniekje loshaal uit de koplamp (h4) en laat instellen, gebeurt er niets (althans, visueel). Ik moet het dus nog een keer doormeten met een multimeter.

Ik lees dit topic dus vanaf nu met veel interesse :-D En mijn bevindingen, if any, zal ik hier dan ook posten :-D
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door schaefer »

vandaag mijn euvel ook ff verholpen. Mijn linker koplamp scheen lager dan mijn andere. Nu bleek dat mijn reflector gewoon los lag in mijn unit. Eén of andere beunhaas heeft 't eens laten afknappen en slecht gelijmd. Nu ff met goede industrielijm verholpen. Daarnaast stellen mijn motors de lampen constant automatisch bij (als ik met de koplamp op en neer beweeg). Als ik met de lampen bezig ben hoor en zie ik de motortjes druk bezig met het lichtbeeld op de goede hoogte stellen. Heb een 1.8 uit '97, zit hier dan toch automatische hoogteregeling in?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
roelof999
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 02 aug 2009, 11:37
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Baarn

Re: Electrische hoogteinstelling koplampen werkt niet meer

Bericht door roelof999 »

OK, misschien toch handig eerst eens goed onder de motorkap te kijken.
Ik vond het al raar die zwarte blokken achter de koplampen. zonder enige aansluiting. Kwam er nu achter dat beide aansluitkabels los lagen. Ben bang dat dat een presentje is van de garage. Eén van de connectors zat klem tussen de koplamp en het frame en was daar slechts met veel moeite tussenuit te halen.
Zal de garage daar wel op aanspreken. Nu doen beide koplampen het weer. :tumbup
Lease Volvo 440 GLT 1990
Lease Volvo 440 2.0 GLT 1994
Lease Volvo V40 2.0 1998
Lease Volvo V40 1.8 2001
Eigen Volvo V40 2.0 jan 1997
Eigen Volvo V40 2.0 Mei 2004
erwinroossien
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 28 aug 2009, 09:09
14
Locatie: Haren

handmatige electrische hoogverstellers overzetten H4->H7

Bericht door erwinroossien »

Hey mensen,

Ik heb heldere koplampen in mijn 96 volvo s40 gezet al een poosje geleden en afgelopen week zou ik 2 H7 stelmotoren erin zetten maar 1 van de 2 werkt niet... De rechter koplamp steld wel bij in hoogte maar de linker niet. Als ik mijn oude H4 stelmotortje erop aansluit doet deze het wel. Dus ligt aan de h7 stelmotor naar mijn idee. Maar toen ik hem kreeg werkte deze gewoon nog.

Wel heb ik het h7 stelmotortje open gehad. Om te kijken of er een switch ergens zat.

Kan het zijn dat bij het openen van de stelmotor het palletje verplaatst is waardoor hij denkt dat de koplamp al goed staat? Of moet ik een andere stelmotor regelen? Zonder rondrijden vind ik erg vervelend helemaal snachts wat ik vrij vaak doe omdat ik laat vrij ben van werk.

Is er iemand met een h7 stelmotor over? Ik wil er uiteraard voor betalen :D

Greetz,

Erwin
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Stelmotor waarschijnlijk stuk. Ook handmatig te stellen?

Bericht door Harry »

Laatst reed ik achter mijn vader aan en toen we op de bestemming waren aangekomen zei hij dat mijn linker koplamp irritant hoog staat. Ik heb nooit geknipper van medeweggebruikers gezien, dus ik dacht eerst dat hij zat te zeuren, maar toch maar ff kijken. En inderdaad, er zit verschil in beide koplampen als ik voor de auto ga staan en naar de koplampen kijk.
Op mijn dashboard is een draaiknop om de lampen te verstellen. Als ik daaraan draai en snel onder de motorkap kijk dan hoor ik alleen bij de rechter lamp een motor draaien, dus ik ga er vanuit dat deze werkt (al die ik het verschil niet tot nauwelijks, maar dat kan ook aan mij liggen). Aan de linkerkant hoor ik niks, dus ik denk dat de stelmotor stuk is.
Maar nu de vraag of de lampen ook handmatig te stellen zijn. Op zich wel zo handig om zo de lampen goed te zetten en dan tzt de motor te vervangen. Nu zie ik als ik naar de lamp kijk het volgende:

Afbeelding

Waar dienen de rood en groen omcirkelde dingen voor? Ik heb eraan gedraaid (de rode met een schroevendraaier) maar ik merk geen verschil. Ik vermoed wel dat deze dingen iets met de afstelling te maken hebben. De groen omcirkelde knop heeft ook een pijl erop staan. Dat zal ook wel iets betekenen.

Verder nog de vraag of iemand een vadis-plaatje kan plaatsen waarop ik kan zien waar de stelmotor precies zit en of deze makkelijk te vervangen is. Moet de hele koplampunit er uit? Of kan het motortje eruit gehaald worden en makkelijk vervangen worden?
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Stelmotor waarschijnlijk stuk. Ook handmatig te stellen?

Bericht door René »

Dit is het enige wat ik er over kan vinden Harry. (A)

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stelmotor waarschijnlijk stuk. Ook handmatig te stellen?

Bericht door Harry »

Thnx René, daar schiet ik al wat mee op. Ik zal morgen bij daglicht ff kijken of het nu wel lukt.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Stelmotor waarschijnlijk stuk. Ook handmatig te stellen?

Bericht door schaefer »

is het groene omcirkelde niet gewoon een rubber waar je motorkap op leunt??
Stellen van je lampen kun je het beste door een garage laten doen, deze hebben hier
apparatuur voor. Zit je stelmotorkabel overigens wel vast? Niet de aansluiting of iets gecorrodeerd?
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: Stelmotor waarschijnlijk stuk. Ook handmatig te stellen?

Bericht door Volvodriver86 »

Wat groen omcirkelt is, heeft niks met je koplamp te maken. De afstelling van de lamp zelf gaat door middel van dat kruis kop Maar dat staat ook al in vadis:P. Dit moet je bij een garage doen, die hebben een bak waar het auto licht in schijnt en stellen ze het op een lijn af die in die bak zit.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
Mouzzz

Re: Stelmotor waarschijnlijk stuk. Ook handmatig te stellen?

Bericht door Mouzzz »

Het groen omcirkelde is idd het rubber waar je motorkap op rust. Draai je deze te ver omhoog of omlaag dan ligt de kap niet meer gelijk aan de zijschermen..
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stelmotor waarschijnlijk stuk. Ook handmatig te stellen?

Bericht door Harry »

Ah, het groene is dus voor de motorkap. Weer wat geleerd... (A)

Ik heb nog even gekeken met daglicht vanmiddag. M.b.v. de vadis-print van René weet ik waar de stelmotor zit.
Het gaat om de linker lamp, dus volgens het plaatje de motor naar rechts draaien om 'em te verwijderen. Dat kan natuurlijk niet want de accu zit in de weg, maar nadat ik 'em naar rechts gedraaid heb en een beetje mee heb zitten friemelen en weer vastgezet heb, deed 'ie het weer. Blijkbaar zit er iets los ofzo.

Daarna ff de afstelling bekeken. Ik zag duidelijk verschil tussen links en rechts, dus binnenkort maar ff af laten stellen. Ondertussen de afstelling zo goed mogelijk gemaakt om verblinding van tegenliggers zoveel mogelijk te voorkomen. Ik kan op z'n vroegst pas over 1,5 week naar de garage, dus het moet eerst ff zo.

Dus aan de rood omcirkelde schroef gedraaid en aan de schroef dat onder het gat, rechts naast de groene cirkel zit. Want volgens vadis zit daar nog een stelschroef. Die had ik nog niet gezien. Ik zag nu wel wat gebeuren bij de reflectoren en ik kon het dus iets bijstellen. Maar ja, daarna deed de stelmotor het weer niet. :O Nadat ik 'em weer losgedraaid heb en weer vastgedraaid deed 'ie het wel weer.... vaag....:wtf
Plaats reactie