Pagina 6 van 7

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 12:49
door MarcO
Na het vervangen van de regelunit van de automatische koplampverstelling moet de unit opnieuw gekalibreerd worden.
Zonder kalibratie werkt de koplamp verstelling niet. De kalibratie kan gedaan worden met een Dice en Vida.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook kun je met Vida de ook hoek van de sensor zien en welke regelspanning naar de stelmotoren gestuurd wordt.
[youtube][/youtube]

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 16:57
door myalexx
Dan moet mijne ook maar eens gekalibreerd worden haha :P

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 12:53
door VolvoRobin
Ik zit net dit topic door te lezen om informatie in te winnen voor de Xenon lampen, en ik lees de stukken van Marco over de automatische koplampverstelling.
Dus ik denk ga maar eens tegen het topic aanschoppen :P

Mijn vraag is nu, is de automatische koplampverstelling ook achteraf in te bouwen? Dus als je originele Volvo Xenon hebt (uit 2003) met handmatig bediening, is dit dan automatisch te maken?

Want als ik het zo lees krijg je een GDM module bij de draagarm. Ligt de stekker al voorbereid? En zo ja, waar zou ik die dan vinden?
En is dit dan het enige, of moet er nog meer bij?

Want ik denk na het lezen van het topic dat ik het wel een beetje begrijp, maar nog niet helemaal snap :-D (A)
En het zou mij wel handig lijken, ivm het continu wissel van lichthoogte door de fietsendrager en aanhangers...

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 19:14
door MarcO
Het lijkt me sterk dat je de module bij de draagarm krijgt.... misschien tegen de kosten ja.
Module kost 160 euro euro en een draagarm de helft?

Ik denk zelf dat je de stekker niet hebt als je geen fabriek Xenon hebt. Moet ook bij de linker draagarm hangen.
Geen idee of Dice en Vida de GDM vanzelf ziet of dat je daar in de CEM nog moet veranderen.
Dus ik denk dat je een complete kabelboom moet hebben maar misschien weet Ivar dit?

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 22:03
door VolvoRobin
Ja Marco, ik begrijp dat ik de module moet kopen :P t was alleen een soort bevestigende vraag :-D

Maar... we kwamen er van het weekend achter dat ik een fase 2¼ (of 2 en een beetje ) heb.
En ik weet toevallig wel dat "Fase 3" (voor zover die ook echt bestaat) alle aansluitingen aan boord hebben.
Dus heb ik een beetje hoop dat de stekker er in ieder geval ligt, dat ze daar ook net Fase 3 van hebben gemaakt, maar dat zal ik van het weekend even bekijken.
En anders wacht ik Ivar (of andere reddende engel) even af!

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 17:48
door maikelv
Ik heb trouwens nog een module liggen mocht je er 1 zoeken :whistle

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 20:42
door ChristiaanW200
Als het er niet opzit liggen de kabels er ook niet. Is dus best veel werk om om te bouwen.

Verstuurd vanaf mn CatS50

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 21:20
door VolvoRobin
Zou dat bij elke versie zo zijn? Ik heb nog niet gekeken bij mij, maar mijn vader heeft de "fase 3" daar lagen de stekkers al wel... En geen module... En ik heb een fase 2/3...

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: za 16 apr 2016, 10:12
door Quinty
Sinds een aantal weken heb ik een vreemd probleem met de linker stelmotor. Ik heb een S40 uit 2001 met standaard halogeenlampen waar Alex (dutchlimits) destijds lens-lampen in heeft gebouwd.

Als ik de auto start dan staan beide koplampen op de juiste hoogte, maar na een aantal kilometer zakt de linker langzaam tot vrijwel de laagste stand. Ik kan dan nog wel de koplampen iets lager zetten met de hoogteverstelling. Als ik dan de auto uit doe en na een tijd weer ga rijden is alles weer normaal aan het begin en later zakt het weer.

Wat me gisteren avond ineens opviel was dat de linker koplamp de hele weg laag stond tot dat ik bijna thuis was. Mijn snelheid is dan natuurlijk een heel stuk lager. En wat klinkerwegen schudden de auto lekker. Maar toen stond de koplamp ook weer aardig goed.

Betekend dit gewoon een kapotte stelmotor of is er wat anders aan de hand?

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 11:25
door w.rusman
Ik heb precies hetzelfde, maar dan met beide koplampen; bij starten na een tijdje stilstaan is het goed maar na even rijden lijken ze beiden naar beneden te zakken en zie je alleen een lichtvlek vlak voor de auto en zie je in het donker, vooral bij regen, geen klap :wtf

De stelmotoren zijn goed en goed bevestigd aan de reflector, en het stelwiel laat ze keurig op en neer bewegen.
Naar een automatische verstelling heb ik nog niet gekeken, al lees ik hier dat die alleen op xenon is geleverd en dat je dan blijkbaar ook geen stelwiel op het dashboard hebt - wat ik wel heb

Omhoog stellen zou misschien kunnen maar geen idee of ze nog verder omhoog kunnen eigenlijk. Bij de koplamp die ik laatst heb vervangen heb ik die naar mijn idee al maximaal omhoog moeten draaien om ze op gelijk niveau te krijgen.
Voor zover ik heb begrepen zijn nivomats alleen op Ph1 geleverd, dus dat lijkt me niet aan de orde.

Ik wordt er ondertussen gek van, dus alle input is welkom :swear

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 13:36
door EnigmaEll
Nivomats zijn wel op phase 2 en 3 geleverd.
Maar dat lijkt me niet de reden van die euvel.

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 14:07
door MarcO
Het kan zijn dat je hoogte versteller (op je achteras) niet meer in orde is. Die is na een aantal jaar wel gaar. Is over geschreven in dit topic.
Die waardes zijn eventueel uit te lezen met Vida en Dice.
Handmatig (op de koplamp) kun je altijd verstellen maar er is een grens tot hoever ze kunnen natuurlijk.

Heb je af fabriek Xenon dan heb je binnen geen stel wieltje.

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 15:26
door Quinty
De hoogteversteller zou het inderdaad kunnen zijn, maar in mijn geval heel erg vreemd. Aangezien er maar één koplamp naar beneden gaat...

Hopelijk weet iemand een mogelijke oplossing

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: di 19 apr 2016, 08:47
door w.rusman
quinty,

het zou bij jou kunnen dat de bevestiging van de hoogte- of zijverstelling is afgebroken, dit was bij mij ook het geval.
Als er ooit iemand met wat ongepast geweld de stekker op de lamp heeft geduwd kan dit vrij snel gebeuren, het scharnierpunt is maar erg dun.
Dit kun je makkelijk testen door te kijken of je de reflector zonder moeite kunt draaien door de stekker van de lamp te bewegen.

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: di 19 apr 2016, 08:53
door w.rusman
Ah ok, ik begrijp nu dat met hoogteverstelling van binnenuit je sowieso ook altijd een soort hoeksensor op je achteras hebt ?
en dus met xenon alleen geen hoogteverstelling op je dashboard.

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: do 28 apr 2016, 23:33
door Quinty
Even het vervolg met wat meer informatie op mijn eerdere bericht.

Als ik +40km/h rijd dan zie ik langzaam de koplamp dalen. Rem ik dan en kom ik weer onder de 40km/h dan zie ik de koplamp weer stijgen. Echt heel vreemd. Het motortje werkt verder wel, dus als ik de hoogte aanpas dan hoor ik het motortje flink werken. Ook de stekker zit er goed in.

Wat kan de veroorzaker van het probleem zijn?

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 20:30
door DYONn93
Hallo allen,

Een vraagje betreft het inleren/kalibreren van de xenon sensor op de achteras:
Ik heb vandaag een tweedehands sensor geplaatst van een sloop s40 gezien mijn eigen sensor overleden was door corrosie op de printplaat.

quote uit mijn webdagboek:
Zonet de (tweedehands) nieuwe xenon sensor gemonteerd en... mn lampen stellen weer!
Tenmisnte.. bij de eerste keer contact aan na het monteren kwamen de lampen omhoog en stelden ze zichzelf. De lampen lijken dus uit de ''geen signaal dus omlaag modus'' te zijn gekomen.

Wellicht een rare vraag maar moet een tweedehands sensor ook opnieuw gekalibreerd worden :think ?
Ik ben niet te beroerd dit te laten doen maar als het niet hoeft hoeft het niet natuurlijk.

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 20:48
door MarcO
Quote uit jouw wbd...
MarcO schreef: wo 04 okt 2017, 20:47 Mocht je Vida en een dice hebben kan je dit ook zelf doen. Bij een nieuw moet het wel in ieder geval. Daar ben ik achter gekomen.
Of je bij een 2e hands dat moet doen.... geen idee.
Maar test hem vooral, dan zie je of die werkt. Na plaatsing schiet hij inderdaad naar de hoogste stand. Bij een nieuwe die niet gekalibreerd is stelt hij dan niet meer en blijft staan op hoogte.

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: wo 04 okt 2017, 20:55
door DYONn93
Dankjewel voor je antwoord :tumbup Ik had je reactie in m'n webdagboek nog niet gezien maar... op deze manier is het ook wat gemakkelijker terug te vinden voor andere forumgebruikers.

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Geplaatst: zo 13 jan 2019, 15:03
door RikJ
Het stangetje van de automatische hoogteregelaar op de achteras is bij mij helaas gebroken. Weet iemand of dit stangetje ook los verkocht wordt? De hele module is vrij prijzig helaas en is ook onnodig voor mij.

Het gaat om het rood omcirkelde stangetje:

Afbeelding