Pagina 3 van 7

Re: koplampen iets hoger laten schijnen?

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 18:25
door sjoerdb
Slick schreef:Ik denk dat je ze moet afstellen op de hoogste stand. Als je met meer personen / belading rijdt, kun je dan de verlichting elektrisch naar beneden stellen.
zoals eerder beschreven maar nu uitgebreider:
-ik zet mijn auto neer en laat de lampen branden
-ik zet de electrische verstelling in hoogste stand
-op een oud schoolbord zet ik met krijt lijnen waar de lampen nu schijnen
-dan zet ik de electrische verstelling op de onderste stand
-met krijt zet ik ook hier weer lijnen van de overgang van licht/donker
-nu zet ik de electrische verstelling zo dat de overgang licht/donker ongeveer in het midden zitten tussen 2 eerder gezette lijnen
-nu ga ik de lampen opnieuwe afstellen met de stelschroeven naar de hoogste lijnen die ik eerder getekend heb
-als ik nu de electrische verstelling naar de hoogste stand draai heb ik uiteindelijk de lampen hoger afgesteld dan eerst


klinkt dit aannemelijk en goed genoeg?

Re: koplampen iets hoger laten schijnen?

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 22:24
door sjoerdb
daar ben ik al weer, daarnet maar even gekeken hoe het zit en eraan begonnen.

ik heb de verlichting op de schuurdeur laten schijnen, afgetekend in lage en hoge stand. toen gekozen voor middenstand en toen met inbus 6mm de koplamp aan de bovenkant verdraaid. hiermee ging alleen de koplamp in hoogte versteld, andere afstelling blijft dus behouden. ik heb dus de lampjes wat hoger afgesteld waardoor ik meer zicht heb op de weg.


ik ben wel achter het volgende gekomen. de linkerkoplamp had een hoogteverschil van 9 cm tussen hoog en laag, de rechterkoplamp had een hoogteverschil van 15 cm tussen hoog en laag. er zit dus 6 cm verschil tussen beide lampen. ik hoor ook duidelijk dat de linkerkoplamp sneller klaar is met draaien dan de rechter. zou dit zo horen of zou er wat aan de hand kunnen zijn? mochten jullie tijd hebben zouden je dan even kunnen kijken en luisteren of dit altijd zo is?

koplamp stellen, hoe?

Geplaatst: zo 28 nov 2010, 20:03
door DirkT4
Mijn RV koplamp (H7 heldere lamp) is afgekeurd omdat hij niet ver genoeg naar rechts schijnt... hoe kan ik dit afstellen zodat hij dinsdag wel door de APK komt?

Graag wat hulp met een plaatje aub... :tumbup

Re: RV koplamp stellen, hoe?

Geplaatst: zo 28 nov 2010, 20:09
door schaefer
Dit moet de garage gewoon doen m.b.v. een afstel apparaat. Dat is 5 min. werk. Snap niet dat ze dat niet ter plekke hebben gedaan. Als dit niet is gelukt heb je kans dat je reflector los (geknapt) in je behuizing ligt....

electrisch verstelbare koplampen

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 16:33
door snowdog
Hallo,


Mijn auto is net afgekeurd omdat de elektrisch verstelbare koplampen blijkbaar niet werken, iets met de fuseekogel ( ik moet nog zo even kijken wat het precies is, ik heb het over de telefoon gehoord), iets met een rubbertje en nog wat kleinigheden.

Hoe kan ik dit op de goedkoopste manier repareren ? Elec. verst. koplampen hoef ik niet kan je die dingen ook door handmatig verstelbare lampen vervangen ofzo, redelijk nutteloze optie vind ik in ieder geval ? Of mja, hoe kan ik dit op welke manier dan ook het goedkoopst oplossen ?

Re: electrisch verstelbare koplampen

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 17:13
door huub1
Waarschijnlijk is het asje dat aan de stelmotor zit losgeschoten want op het einde van dat asje zit een rond kogeltje dat zou dan misschien op een of andere manier los is gegaan zijn.
Het kan ook zijn dat de bevestiging van de reflector afgebroken of los is gegaan.
Je kan dat zelf goed controleren door de ronde rubber aan de lampunit er af te halen.
Huub

Re: electrisch verstelbare koplampen

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 17:19
door krismazur
als je nivomaats achter hebt heb je ze niet nodig.
:vertag

Re: electrisch verstelbare koplampen

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:19
door snowdog
Ik weet inmiddels meer, het gaat om links voor.

Als ik er een beetje kracht op zet ( op het stekkertje) hoor de de motor aan de andere kant (rechts) werken, als ik wat meer kracht zet hoor je het linker motortje eventjes bewegen. Denk dat er iets niet goed contact maakt, even van het weekend of eerder bij daglicht kijken wat ik meer kan zien.


De rest van de apk is geen probleem, het was niet de fuseekogel maar de hoes daarvoor, dit moet niet meer dan een tientje kosten ?
Gezeik over 1 van mijn knipperlichten waar de oranje kleur een beetje is vervaagd ( wat meer naar wit), kwestie van lampje verwisselen, ik heb nog 4 reservelamp setjes dus geen probleem.
Verder werkt mijn handrem links achter niet volgens hen, volgens mij deed hij het wel toen ik laatst de blokjes verwisselde en de handrem testte, anders zit het kabeltje waarschijnlijk ergens vast want ik moet toegeven dat ik hem niet echt zag bewegen als ik aan mijn handrem trok, maar dit moet ook zo te verhelpen zijn.

Het enige probleem wat dus iets meer inspanning nodig heeft is dus het motortje van de koplamp. Hopelijk zijn het de microscheurtjes ( zoals bij de knowlege base beschreven staat) of een los kabeltje oid. en moet ik niet een nieuw motortje kopen...

Zinloze rot electronica :tumbdown , die lampen staan in hun hoogste stand nog steeds wel erg naar beneden gericht, kan mij niet voorstellen dat mensen die dingen nog lager willen hebben. Het is geen xenon ofzo ik zie niemand echt verblind worden door die zwakke standaard lampjes die er op zitten. /klaar met zeuren

Re: electrisch verstelbare koplampen

Geplaatst: do 20 jan 2011, 06:50
door krismazur
heb ik ook had :vertag stekkers met contactspray inspuiten was me oplossing :vertag

Re: electrisch verstelbare koplampen

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 18:05
door snowdog
Hoi,


Het ligt wat gecompliceerder nu, contactspray deed niet veel, hoewel ik het wel op 1 of andere manier zo had gekregen dat ze het 3 a 4 dagen lang allebei deden zonder problemen, daarna gaven ze het allebei ineens op.

Allebei de motortjes er uit gehaald, ondergespoten van binnen met contactspray, dit verbeterde niks en verslechterde alleen het systeem, links is nu helemaal dood (wellicht misschien met iets te veel geweld het printplaatje er uit proberen te krijgen, ik weet het niet) en rechts werkt zoals altijd alleen als ik druk zet op de stekker...


Spanning is niks mis mee op het stekkertje dat er in moet, met multimeter doorgemeten: 11.5, 8 en 5 volt als ik het mij goed kan herinneren...

Enige ideeen ? Ik moet waarschijnlijk een nieuw motortje kopen he ? En wat ik nog kan doen dat rechts het altijd doet en niet soms of wanneer ik druk zet op het stekkertje.

Re: electrisch verstelbare koplampen

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 18:16
door Wouter
Er is een topic overgeschreven.
Maar zoals ik het nu hoor, denk ik dat het nu nieuwe/andere actuators worden.

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=2166

Groetjes Wouter

Re: electrisch verstelbare koplampen

Geplaatst: za 12 feb 2011, 03:03
door snowdog
Handige topic, al eerder gezien, 1 van de contactpuntjes naar de motor (van de printplaat dus naar het elektrisch motortje) links zat los, vast gesoldeerd, morgen even testen, ook zaten bij de rechter, de contactpuntjes erg naar buiten gebogen, ik heb ze even naar binnen gebogen zodat ze wat meer contact maken met het puntje/pinnetje wat er tussen in gaat... Morgen kijken of het werkt allemaal, anders haal ik een nieuw motortje zoals 'koen is sleeping aanbied' bij de onderdelen advertenties aanbied.


Bedankt voor de hulp iig :).
Jammer dat ze voor de APK goed moeten zijn, als het aan mij lag zou ik de motortjes er helemaal uit halen, de koplampen ''goed'' instellen, en dat zou dan voor mij oké zijn...

reflector verstelt niet

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 11:57
door aert
Goedemorgen allemaal,

ik heb geprobeerd mijn xenon verlichting af te stellen maar nu blijkt dat ik mijn linker koplamp niet kan afstellen met de inbus waar het mee moet de koplamp blijft op de zelfde hoogte staan wie o wie kan hier mij mee helpen gr. Ron

Re: xenon

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 12:14
door MarcO
Heb je een fase 1 of 2. Heb je lastafhankelijke regeling of handmatig?
Check even of je stelmotor niet defect is of de stekker los.

Re: xenon

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 12:18
door aert
stelmotor is niet kapot fase1 of 2 weet ik niet

Re: xenon

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 13:27
door MarcO
Fase van de auto bedoel ik :-D
Hoe weet je zo zeker dat je stelmotor niet defect is?
Al gekeken naar de stekkers?

Re: xenon

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 13:43
door huub1
Volgens mij bedoeld hij handmatig afstellen anders schrijft hij niet: met de inbus :swear
Huub

Re: xenon

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 14:03
door MarcO
Oeps slecht gelezen.
Ik denk dan dat je een reparatie setje moet halen bij de dealert.
Kost niet zo veel, en dan je koplamp loshalen en nieuwe setje plaatsen.
Waarschijnlijk afstelmechanisme afgebroken.

Koplamp hoogte verstelmotor

Geplaatst: ma 06 jun 2011, 15:04
door tukkertje
Ik heb deze unit defect, om exact te zijn is de verbinding tussen de koolstofbanen naar de printpennen ( van de potmeter ) door oxidatie weg gevreten.
Nu heb ik een paar vragen:

1:
Wie heeft voor mij z'n potmeter of compleet printje?
2:
Stel ik kan er niet aankomen, bij de sloop moet ik een complete koplamp kopen en daar heb ik geen zin in.
Als ik de andere motor ook demonteer kan ik de koplampen dan handmatig op hoogte afstellen? Ik heb toch geen trekhaak en zwaar beladen komt ook nooit voor bij mij.
3:
Zou dit voor een toekomstige APK problemen geven alleen instelpotmeter in dashboard ( stand 0-1-2 ) maar geen motoren bij de koplampen?

Re: Koplamp hoogte verstelmotor

Geplaatst: ma 06 jun 2011, 17:16
door huub1
1) heb ik niet.
2) Je hoeft geen complete te kopen, een motor is genoeg.
3) Hoeft niet voor de apk want de koplampen kan en moet je eerst standaard laten afstellen in de garage, daarvoor zijn aan de bovenkant van de koplampen zich 2 stelschroeven.
Gr. Huub