Specifiek over de remlichten (3e remlicht enz

Interieur (bv dashboard middenconsole) en exterieurverlichting, Aftermarket, Xenon, (black) dual headlights enz
vanwerschvolvo
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 16:36
14

Re: 3e remlicht brand op halve sterkte

Bericht door vanwerschvolvo »

Jammer, maar daar is het nu te laat voor, ik ga het nu echt niet meer demonteren.
Wel goed idee om dit bij een volgende klus wel te doen.
Kleine moeite groot plezier.

bedankt zover.
coen
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:19
14
Model: V40

Re: remlicht defect

Bericht door coen »

Die schakelaar zit daar inderdaad. Zojuist had ik het probleem dat wanneer mn v40 helemaal uit stond, en de hele boel op slot, dat mn remlichten bleven branden. Enkele minuten voor ik thuis was moest ik even flink in de remmen klimmen om op tijd te remmen (leuk sneeuw + ijs combi.....) en hierna "schoot" mn rempedaal terug.

Dit resulteerde in een probleem bij de remschakelaar net boven het rempedaal waardoor deze de lampen aanhield zelfs wanneer alles uitwas. Deze schakelaar schijnt altijd spanning te hebben, ongeacht of de auto aan of uit is (ja, als de accu leeg is niet waarschijnlijk :-D).

Oplossing: even aan de schakelaar frummelen en de lampjes gaan uit :tumbup gelukkig maar :-D
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door heze »

Beste mensen,

Mijn S40 uit 2000 heeft het volgende probleem: beide remlichten werken niet meer, maar het 3e remlicht werkt nog wel. Ik heb alle bedrading doorgemeten, evenals de lampjes, maar ik krijg geen spanning op de remlichten als ik rem.

Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dit kan oplossen?

Ik heb op het forum iets gelezen dat dit soms via een relais geschakeld wordt, maar waar zit dit relais?
De remschakelaar is getest en goed.

Ook zou ik erg blij zijn als iemand een service manual in pdf vorm heeft van deze auto, zodat ik de wiring diagrams zelf kan lezen...

Graag zou ik input willen hebben om dit probleem te tackelen.

Alvast bedankt,
Groeten Hendrik
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door huub1 »

Als het relais defect zou zijn dan werkte het 3 de remlicht ook niet, ik denk dat je het echt in de buurt van de lampjes moet zoeken, of de kabels.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
douwevermeulen
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 00:50
13
Model: V40
Type: 1.8

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door douwevermeulen »

kijk even of je geen oxidatieforming bij de lampfitting hebt had ik laatst ook met mijn mistachterlicht
wit achtig aanslag of op de lampjes of fitting zelf
douwe
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door Volvo knuppel »

Bedankt voor het voorstellen Hendrik, top..

Heb je gekeken met een multimeter of je überhaupt spanning daar kan meten?
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door heze »

Ja ik heb gemeten of ik spanning achter heb, en die heb ik niet...
Ook heb ik de bedrading doorgemeten, en vanaf de kabelboom onder de linker dorpel tot aan het achterlicht is de bedrading prima.

Hoeveel remlichten zitten er eigenlijk in deze auto? Aan de linkerkant zijn 2 pitten en aan de rechterkant maar 1. Is dit normaal? Ook heb ik aan beide kanten een achteruitrijlicht, is dit ook normaal?

Is er iemand die een pdf van deze auto heeft? Als ik die heb dan kan ik gericht verder zoeken.

Tot zo ver blijft het een mysterie. Ik kon mij niet voorstellen dat er een relais tussen deze lampen zit, omdat dit misschien te traag zou werken bij het remmen, maar op forums spreken ze steeds wel over een relais. Kan iemand zeggen bij welke zekeringbox (onder motorkap of onder dashboard) dit relais moet zitten?

Bedankt voor het meedenken!
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door huub1 »

Kan iemand zeggen bij welke zekeringbox (onder motorkap of onder dashboard) dit relais moet zitten?
Heb je er geen boekje bij, daar zou je kunnen zien welk relais dat is.
Je gaf zelf al aan dat het derde remlicht wel brand, dus heb je 3 remlichten logisch toch. :-D
Die pit wat je noemt links is waarschijnlijk je mistachterlicht.
Meet eens vanaf de kabelboom onder de linker dorpel tot aan het achterlicht hoe ver je wel spanning op de kabel hebt, dit kan je doen met een kopspelt in de kabel te steken dan beschadigd je de kabel niet en het werkt perfect.
Wat bedoel je met een pdf van de auto?
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door heze »

Allereerst bedankt voor het meedenken!

Over Huub1's commentaar:
Ik heb er geen boekje meer bij, dus ik kan niet nagaan welk relais het moet zijn.
Op internet is de technische informatie over de s40 ook niet echt overdreven groot.

Met het aantal remlichten bedoelde ik het aantal pitten die in elke lamp zitten.
In het linkerachterlicht zitten 2x achterlicht, 2x remlicht, 1x knipperlicht en 1xachteruitrijdlicht
In het rechterachterlicht zitten 2x achterlicht, 1x remlicht, 1x knipperlicht en 1xachteruitrijdlicht en een blind gat waar geen pit in kan.
Ik hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoelde met de vraag: hoeveel remlichten heeft deze auto?

Ik heb de kopspeldmethode al geprobeerd voordat u er over begon, en het resultaat is dat de draad vanaf de dorpel naar het achterlicht goed is, en dat er bij de dorpel ook geen spanning staat op het moment dat ik rem. Het 3e remlicht werkt echter wel.
grijsje
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 20:18
13
Model: S40
Bouwjaar: 1997
Locatie: heinenoord z-h

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door grijsje »

je hebt volgens mij links en rechts 1 remlicht. links heb je ook nog mistlicht en die heb je rechts niet
man steelt lamp. politie tast in het duister
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door dannyw »

Heb je toevallig ook een trekhaak,
weet niet zeker of het daar iets mee te maken heeft maar daar zitten ook nog zekeringen tussen.
die losliggen achter de bekleding in de kofferruimte.

mvg Danny
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door Wouter »

Is het een phase 1 of phase 2?

Controleer en volg de volgende draden phase 1:
Linker achterlicht blauw gaat naar aansluiting 6 van de "Bulb failure unit".
Rechter achterlicht groen/geel gaat naar aansluiting 7 van de "Bulb failure unit".
Derde remlicht bruin/zwart gaat naar aansluiting 9 van de "Bulb failure unit".

De "Bulb failure unit" zit ergens links achterin de auto (bij V40 naast linker achterlicht) en aansluiting groen 4 is spanning vanaf de rem schakelaar.

Controleer de volgende draden phase 2:
Linker achterlicht groen/rood gaat naar aansluiting 6 van de "CEM".
Rechter achterlicht groen/rood gaat naar aansluiting 6 van het linker achterlicht.
Derde remlicht bruin/zwart gaat naar aansluiting 10 van de "CEM".

De "CEM" zit links onder het stuur voor in de auto en aansluiting groen 3 is spanning vanaf de rem schakelaar.

Ik vermoed een relais probleem in de "Bulb failure unit" of "CEM".

Groetjes Wouter
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door heze »

Beste Wouter,

Dit was precies de reaqctie die ik zocht, en klaarblijkelijk heeft u meer informatie over deze CEM module.
Ik heb inderdaad een CEM module in de auto, en na openmaken zitten er een hele rij relais op de printplaat. Ik heb ervaring met elektronica dus een relais vervangen is niet moeilijk.

Zo te lezen heeft u meer informaite over deze unit. Graag wil ik bijvoorbeeld weten over welke stekker in de CEM module u het over heeft. Er zitten 4 stekker in de CEM module. Heeft u misschien een layout van deze CEM module?

Alvast bedankt voor uw reactie,
Groeten Hendrik
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door Wouter »

12 pins connector B1

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=67584

Groetjes Wouter
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door heze »

Allemaal bedankt voor de informatie en voor het meedenken!

Ik heb de CEM uit elkaar gehaald en het bleek dat er geeen relais voor de remlichten gebruikt wordt. Er zit alleen een shunt in die de stroom door de remlichten meet. Dus heb ik verder gezocht en...:

Ik heb de lichten allemaal weer werkend. Het probleem was dat er - nadat ik lampen had vervangen - meer pitten zijn gesneuveld, waardoor ik over het hoofd gezien heb dat de remlichten ondertussen ook gesneuveld waren.

Ik heb deze auto 2 dagen geleden gekocht, en bij thuiskomst bleken 6 lichten in de achterkant stuk te zijn. Alles werkt nu weer en hopelijk blijft het ook werken!

Nogmaals bedankt en tot het volgende probleem :-D
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door huub1 »

Wat zeg ik " in de buurt van de lampjes" :-D :-D
Fijn voor je dat het is opgelost.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door Wouter »

Beetje vreemd gemeten/storing gezocht :O

Je had gezegd dat er geen spanning was bij de lampjes en nu blijken de lampjes defect.

Maar goed het resultaat mag er wezen het werkt weer! :tumbup

Wil je nog een foto posten van de CEM waar de shunt goed is te zien?
Dan weet men weer wat meer wat er zich allemaal in de CEM afspeelt en voor de technisch geintereseerden hoe het werkt.

Groetjes Wouter
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door heze »

De shunt is het 'ijzeren bruggetje' tussen het 3e en 4e relais, gerekend vanaf links op de foto.
(foto op http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=67584)

Er wordt een kleine spanning op de lampen gezet (6V) zodat de lampen net niet branden, en er gaat een kleine stroom door de betreffende lampen lopen. Over deze shunt ontstaat een kleine spanning (shunt is een zeer kleine weerstand), en dit wordt gemeten door de microcontroller. Zodra een lampje stuk is zal de opgetelde stroom door de resterende lampjes kleiner worden, en zal er minder spanning over de shunt vallen, en de microcontroller detecteert dit en zal melden dat er een lamp stuk gegaan is. Daarom is het ook zeer belangrijk dat de juiste lampjes gebruikt worden, want een ander wattage resulteert in een incorrecte meting door de microcontroller die dan zomaar een lamp-failure kan detecteren.

De controle voor de andere lichten werken soortgelijk.

Ik heb mij nu gedegen ingegraven in de CEM units van Volvo, dus mochten mensen een kapotte CEM hebben: mail mij dan even met de klacht, en ik kan dan de CEM dan voor u nakijken en waarschijnlijk repareren.

Groeten Hendrik
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door Wouter »

Kijk een mooie gedegen uitleg over component R53 van de CEM.

Ik heb zelf een phase 1, maar ben altijd verder geintereseerd.
Vindt het fijn als mensen de informatie willen delen :tumbup

Misschien ben je bereid om een alles over de CEM topic te schrijven, het zal erg worden gewaardeerd.

Groetjes Wouter
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Re: Volvo S40 beide remlichten defect --> 3e remlicht werkt wel.

Bericht door heze »

Beste Wouter,

Zoals u mij wees op de kleurcodes van de draden naar de CEM krijg ik sterk de indruk dat u een document heeft met de wiring informatie voor de CEM (meer dan op de door u genoemde website).

Als u die wilt delen met mij dan kan ik een document schrijven waarin ik zo gedetailleerd mogelijk vertel hoe de CEM werkt en hoe kan worden foutgezocht, en eventueel gerepareerd kan worden.

Groeten Hendrik
Plaats reactie