Verlichting knippert en of valt uit

Interieur (bv dashboard middenconsole) en exterieurverlichting, Aftermarket, Xenon, (black) dual headlights enz
Mathieu
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: za 02 jan 2010, 22:38
14

Re: Knipperende verlichting

Bericht door Mathieu »

Zou het kunnen dat de dynamo ook een 'schafend' geluid maakt?
Lijkt erop dat er iets mee draait, wat zijn beste tijd gehad heeft..

Dat i.c.m. de bovenstaande opmerkingen, zou dit wel aansluiten...
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: Knipperende verlichting

Bericht door martink »

Ja zou best kunnen dat hij een schafend geluid maakt, maar om dat te controleren gewoon even de v snaar eraf halen en de dynamo even voelen en anders de motor laten lopen en dan horen dat het geluid weg is.
Edda
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 16 okt 2016, 22:43
7
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2011

Uitvallende verlichting

Bericht door Edda »

Mijn zwarte monster heeft weer wat nieuws verzonnen, maar dit vind ik toch echt niet grappig. Ik kwam vandaag van de snelweg op een 80 km weg waar een heel donker stuk was en in een keer viel me op dat het wel heel donker was zo zonder voorlampen. Of achter het ook niet deed, geen idee. Heb paniekerig de knop een aantal maal op aan en uit gedraaid, maar zonder succes. Het grote licht deed het wel, maar daar kon ik niet mee rijden omdat er ook tegenliggers kwamen, dus die heb ik maar een aantal keer aan en uit geknipt om ieder geval te zien of ik de berm niet inreed en in de hoop dat de gewone verlichting weer aan zou springen. Ik kon daar ook nergens langs de kant stilstaan en er zat ook een auto achter me dus gaan remmen was ook geen optie. Uiteindelijk sprong de verlichting weer aan, maar had het idee dat dat random was, niet omdat ik iets deed of door een kuil reed of zo.
Heb al 2 keer eerder gedacht dat de lampen uit waren maar wist het niet zeker, met tegenliggers of lantaarnpalen kan je het niet goed zien. De eerste keer dat ik het dacht was al een tijdje terug, dus het is zeker een maand al aan de gang blijkbaar. Heb geen seinende tegenliggers gezien of zo, dus het zal niet heel vaak en heel lang gebeuren, maar link is het wel.
Iemand enig idee? Ben niet zo thuis in verlichting en elektra...
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verlichting knippert en of valt uit

Bericht door krismazur »

Cem kapot
Repareren of vervangen
Just call me Kris

Afbeelding
Edda
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 16 okt 2016, 22:43
7
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2011

Re: Verlichting knippert en of valt uit

Bericht door Edda »

Had vandaag wat met de zekeringen geklooid en de schakelaar eruit gehaald en de stekker ingespoten. Ik moest ergens op visite en helaas kwam ik er op de terugweg op de snelweg achter dat mijn achterlichten ook uitvallen, het was nogal mistig, en mijn achterligger zat te seinen en heen en weer achter me te gaan. Na even hield hij ermee op, en de rest van de weg heeft niemand meer geseind, dus neem aan dat hij het verder weer gedaan heeft. Omdat het licht was kon ik dat zelf niet zien, dus heel prettig rijden is het niet als je niet zeker weet of je licht hebt. Net nog stuk in het donker gereden, deed alles het weer gewoon.
De cem kan gaan haperen dus? En dan alleen met gewone verlichting?
En als ik een andere haal bij rima of zo, moet ik er dan op letten dat de donorauto dezelfde opties heeft?
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Verlichting knippert en of valt uit

Bericht door Caesar »

Google ff op relais en cem V40 /S40

Er is een ergens tutorial welke relais je moet vervangen. Meen ook dat links en rechts apart zijn.
Edda
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 16 okt 2016, 22:43
7
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2011

Re: Verlichting knippert en of valt uit

Bericht door Edda »

Je bedoelt het relais op de cem? Of zijn er nog meer voor de verlichting? Links en rechts, voor en achter, ze zijn blijkbaar allemaal uit op een bepaald moment.
Ik ga morgen sowieso Rima bellen om te vragen of zij er een hebben liggen.
Edda
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 16 okt 2016, 22:43
7
Model: V70
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2011

Re: Verlichting knippert en of valt uit

Bericht door Edda »

Ik heb met Rima een regeling getroffen, ik heb een cem bij hun gehaald, en die kan ik 2 maanden proberen om te kijken of het probleem wegblijft. Blijven de lampen uitvallen mag ik de cem weer terugbrengen en wat anders meenemen. Ze gaven wel eerst een kapotte, had hem gelijk erin gezet en alles geprobeerd, deed het, en ik wil wegrijden en zie dat de achterruit wisser wel heel vrolijk loopt te zwaaien. Dus auto, uit, opnieuw gestart, en goed, rijd weg en hup zwaai zwaai. Dus ik terug, mocht ik zelf een cem uit een leenauto die een ongeluk had gehad halen. Wel van een 1.8, weet niet of dat verschil maakt? Heb de terugweg van Rima niets gemerkt ieder geval. Hopelijk is hiermee de gevaarlijk uitvallende verlichting verleden tijd.
Gebruikersavatar
Gummiebeer
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 08:48
5
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Dennis
Locatie: Enschede

Re: Verlichting knippert en of valt uit

Bericht door Gummiebeer »

CEM is uitwisselbaar op alle uitvoering. Soms zijn er functies niet geprogrammeerd zoals bijvoorbeeld een achteruitwisser als de CEM van een S40 komt.

Ik moet zelf nog steeds mijn originele CEM repareren vanwege uitvallende dimlicht probleem wat ik had. Maar ik denk dat jouw CEM wat verder heen is qua overlijden vanwege ook uitvallende achterverlichting.

Als je echt wil weten of de CEM defect is dan zul je moeten gaan meten met een multimeter.
2001 Volvo S60 2.4 140PK Edition
2000 V40 1.8 Europa Special Edition Economy Line
Plaats reactie