Airco om gek van te worden

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4740
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door texaco » ma 25 jun 2018, 20:40

Cool, eens der dagen eens kijken :tumbup
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door Kapiteinrob » ma 25 jun 2018, 20:49

Het is natuurlijk wel zo dat dat Action ding alleen geur maskeert, met dat schuim β€œdestroy” je alle bacteriecultuurtjes die zich op en om de verdamper genesteld hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 483
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Muiderberg

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door RRRRamon » ma 25 jun 2018, 21:07

Wat ook helpt tegen die bacterievorming en "dode hondenlucht" is je airco minstens 5 minuten voor einde rit uit zetten en de kachelmotor nog laten draaien zodat de verdamper droog geblazen wordt.
Het voorkomt ook dat je dag erop meteen een wolk condens op je raam blaast net na het starten en het bevordert ook de levensduur van je aircosysteem behoorlijk.

Ik doe dit al sinds de aanschaf van de auto in 2013 en heb nooit die muffe geur. Voor TS is het al te laat maar het kan na reiniging wel helpen om het niet terug te krijgen.

In mijn Volvo shovel waar ik mee werk zit helemaal een mooie optie, daarbij kan ik na het uitschakelen van de motor de kachelmotor nog een uur laten nadraaien op een lage snelheid. Ook daar nooit geurtjes.
πŸ‡ΈπŸ‡ͺ Volvo V40 2.0T MY04 HerrgΓ₯rdsvagn πŸ‡ΈπŸ‡ͺ
πŸ‡ΈπŸ‡ͺ Volvo L60F MY08 Hjullastare πŸ‡ΈπŸ‡ͺ
πŸ‡ΈπŸ‡ͺ Volvo. for Life πŸ‡ΈπŸ‡ͺ

Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 136
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Tholen, Zeeland

Airco om gek van te worden

Bericht door Horecaspoilert » ma 25 jun 2018, 21:22

Kapiteinrob schreef:Via je interieurfilter kom je bij de verdamper. Wel even iets eronder leggen want er druipt nogal wat chemie uit als het schuim weer vloeistof word. Ik heb ook van tevoren even het afvoertje in de motorruimte doorgeprikt voor de zekerheid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gouden tip: onder de motorkap zit de condensafvoer tegen het schutbord net achter de motor aan de bijrijderskant. Dat is een haaks rubber tuutje, kun je er zo aftrekken. Steek daar de slang in en spuit lekker vol schuim. Zo wordt het interieurfilter meegereinigd en loopt de blower geen schade op omdat daar geen schuim komt. Na behandeling steek je dat rubber bochtje weer gewoon terug, scheelt al met al toch snel een half uurtje werk.

Ooit van een automonteur geleerd, in de garage reinigen ze zo de airco vaak als er nog geen nieuw interieurfilter in hoeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door Kapiteinrob » ma 25 jun 2018, 21:28

Dat systeem hou ik eigenlijk ook altijd aan maar ik heb sinds de aanschaf van mijn V vorig jaar september iedere keer een projectje aangepakt om alles naar mijn zin te krijgen.
Dit is nu op het bijvullen van de airco na ook weer afgerond. En ik hoop nu door tactisch gebruik van de installatie de vervuiling zo veel mogelijk buiten de deur te houden.

Gebruikersavatar
Kapiteinrob
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door Kapiteinrob » di 26 jun 2018, 19:44

Afbeelding
Update: vanmiddag even bij de huisarts geweest voor een nieuwe voorband(rare bobbel aan de zijkant dus een nieuwe).
Heeft ie even de druk in het airco systeem gemeten.
Af fabriek is dat 6.9 bar en in mijn auto was het 6.9 bar. Niks meer aan doen dus!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door Caesar » di 26 jun 2018, 21:33

Beetje offtopic, maar ook wel weer ontopic;

ik heb mijn ECC gerepareerd. De potmetertjes in de ECC zijn versleten waardoor voor de ECC niet duidelijk is op welke stand de schakelaar van de blower staat. Die heb ik vervangen en nu werkt alles weer. Ik lees namelijk dat veel mensen naar de sloop gaan voor een nieuwe ECC, maar dit is dus makkelijk te repareren!

alexdll
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door alexdll » do 28 jun 2018, 12:35

Mooie dag om een korte update te schrijven, ik heb de afgelopen weken een hoop "kleine" narigheden opgelost en tot nieuwe inzichten gekomen. mijn eerste topic over het oranje pijltje is zo goed als opgelost, afgelopen week de selector sensor (pnp switch) vervangen en sindsdien geen pijltje meer gezien. de motorstoring is gereset maar komt weer terug met dezelfde foutmelding, zelfs na de nieuwe switch. storingscode 76 in versnellingsbak regelaar als iemand nog een ingeving heeft hoor ik dat graag. de achterruit werkt weer soepel na het vervangen van het mechanisme en ik heb ontdekt dat de ruitenwisser achter niet werkt door een kapot schakelaartje naast het stuur dus heb nu een motor over :P

On Topic: de airco blijft kuren vertonen, ook vandaag weer begint met koele lucht en gaat over naar buitenlucht en soms gaat de on/off knop weer heen en weer, wat ik tot nu toe heb gedaan / laten doen naast een keer of 3 vullen:
- Condensor vervangen
- Interieur filter vervangen
- Ringetjes op de condensor vervangen (die lekte)
- Compressor vervangen
- ECC vervangen (was vergeten dat er ook lichtjes in de ECC zaten :think)

Bij het uitlezen met Deplhi kwamen er overigens nog 2 meldingen op de klimaat regeling naar boven;
CM-0006 klepmotor laag signaal
CCM-0012 klepmotor temperatuur geblokkeerd

hoe dit op te lossen en of het de Airco beinvloed geen idee, iemand hier een antwoord op?

Ik denk dat ik anders het advies van Kuip maar ga opvolgen en een afspraak maken in Mijdrecht want ik blijf me irriteren op warme dagen als vandaag, en zie het echt niet zitten om op vakantie te gaan op de manier en een paar honderd kilometer per dag met m'n kinderen te moeten rijden. daarnaast ook de verbazing dat ieder zich zomaar airco specialist mag noemen maar dat er heel veel zijn die het kennelijk niet snappen.

P.S. weet iemand of Wouter nog actief is hier, ik heb een paar keer een PM gestuurd maar helaas zonder reactie.

Dank voor jullie inzichten en het meedenken...
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9167
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door MarcO » do 28 jun 2018, 12:58

Wouter is zo af en toe eens actief maar niet meer zoals vroeger. Hij krijgt een mail dat er een PB ontvangen is dus ik denk dat je even moet wachten.
Eerlijk gezegd dacht ik dat het probleem in de ecc zat maar die heb je vervangen.
Die foutcodes lijken mij wel samenhangend te zijn met de temperatuur regeling van de airco. De vraag is welke klepmotor?

De specialist die Kuip noemde kun je altijd doen natuurlijk maar dit gaat wel meer kosten dan zelf het oplossen :whistle
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
β–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

alexdll
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door alexdll » do 28 jun 2018, 15:56

Weet je ik ben inmiddels bijna 800€ verder en het werkt nog niet als iemand me een goede diagnose kan geven kan ik altijd nog besluiten zelf te doen of als dank te laten doen als het maar echt opgelost word daar ligt mijn prioriteit op het moment.
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic

Gebruikersavatar
RenΓ©
Beheerder
Beheerder
Berichten: 29117
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door RenΓ© » do 28 jun 2018, 17:40

Caesar schreef: ↑
di 26 jun 2018, 21:33
Beetje offtopic, maar ook wel weer ontopic;

ik heb mijn ECC gerepareerd. De potmetertjes in de ECC zijn versleten waardoor voor de ECC niet duidelijk is op welke stand de schakelaar van de blower staat. Die heb ik vervangen en nu werkt alles weer. Ik lees namelijk dat veel mensen naar de sloop gaan voor een nieuwe ECC, maar dit is dus makkelijk te repareren!
Misschien een how to van te maken?
Is toch iets waar meerderen mee te maken krijgen (A)
Afbeelding
Afbeelding V70 2.4 Edition Sport 2007 - 426 + V40 2.0T Europa 2002 - 329 Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9167
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door MarcO » do 28 jun 2018, 18:57

alexdll schreef: ↑
do 28 jun 2018, 12:35


Bij het uitlezen met Deplhi kwamen er overigens nog 2 meldingen op de klimaat regeling naar boven;
CM-0006 klepmotor laag signaal
CCM-0012 klepmotor temperatuur geblokkeerd
Dit haal ik uit Vida:
Informatie over storingscodes

Storingscode CCM-0012 wordt opgeslagen als de klimaatregeleenheid waarneemt dat de temperatuurklepmotor is geactiveerd en de stand van de klepmotorstandsensor niet is veranderd na 6 minuten.

Vervangende waarde :Geen.
Mogelijke oorzaak :
Geblokkeerde klepmotor
Defecte klepmotor.

Storingsbeeld :
De binnentemperatuur komt niet overeen met de ingestelde waarde.
Informatie over storingscodes

Storingscode CCM-0006 wordt opgeslagen als de klimaatregeleenheid waarneemt dat het signaal in de kabel van de standsensor voor de temperatuurklepmotor minder dan 0,25 V (5% van de voeding) bedraagt.

Vervangende waarde
Geen.
Mogelijke oorzaak
Contactweerstand of oxidatie in de aansluitingen
Breuk in de voedingskabel voor de standsensor
Breuk in de signaalkabel van de standsensor
Kortsluiting met de massa in de voeding voor de standsensor
Kortsluiting met de massa in de signaalkabel van de standsensor
Defecte klepmotor.

Storingsbeeld
De binnentemperatuur komt niet overeen met de ingestelde waarde.
Zo te lezen zit de klep vast of de motor of heb je een kabelbreuk.
Nr 2 is de motor. Ik hoop dat je erbij kan want hij zit onder het dashboard achter je ECC paneel.
Afbeelding
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
β–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–ˆβ–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘β–‘ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

alexdll
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door alexdll » do 05 jul 2018, 12:57

Dank je wel voor je heldere uitleg en schema, ik heb die gasten in Mijdrecht gebeld en het hele verhaal uitgelegd, volgens hebben de meldingen niet zoveel met de airco te maken, ze verwijzen me door naar de Volvo voor een oplossing, probleem blijft gewoon aanhouden… word er bijna moedeloos van ga even nadenken wat mijn volgende stap word.
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2217
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door Wouter » wo 11 jul 2018, 16:42

Wie weet helpt dit?

https://volvo40forum.nl/forum/viewtopic ... 00#p113141

De ECC hebben last op een gegeven moment van de solderingen van de connector.

Groetjes Wouter

alexdll
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door alexdll » za 28 jul 2018, 11:45

texaco schreef: ↑
vr 08 jun 2018, 10:13
Die magneetkoppeling op de poulie is iets aar iedere wagen ooit wel eens voor komt te staan. Is ook normaal, een koppeling slijt. Boeltje uit elkaar trekken, ringetje ervan tussen en terug in elkaar foefelen.
Heb zo'n koppelingstool besteld uit China, vandaag ontvangen. Morgen beginnen aan mijn V50, bij stationair draaien valt deze ook uit.
De speling in rust bedraagt nu 0,9mm, moet tussen de 0,4-0,6 zijn.
even een noob vraagje, kan het ook zo zijn bij een revisie pomp dat er speling in die magneet koppeling zit? of staat dat los van elkaar ….
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4740
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door texaco » za 28 jul 2018, 11:51

Je weet nooit, dat het revisiebedrijfje net de speling is vergeten nagaan en enkel het inwendige van de pomp netjes gefixed heeft.
Iedereen vergeet wel eens iets, zeker in gevalletjes van routine.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

alexdll
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hoofddorp

Re: Airco om gek van te worden

Bericht door alexdll » za 28 jul 2018, 11:56

Even een update van mijn kant over de airco ellende die maar aanblijft houden, vorige week bij Volvo geweest waar ze de auto hebben uitgelezen, hier kwamen een aantal storingen uit en deze zijn gereset, helaas ondanks de motiverende woorden van de monteur heeft dit het probleem niet opgelost, aan /uit, aan /uit hun voorstel is om het hele systeem na te gaan kijken @ raison van 130Euro per uur maar zonder indicatie hoeveel tijd ze nodig hebben. Een kennis van mij vertelde dat het de afstelling van de compressor moet zijn op basis van de historie en wat er allemaal al is gedaan, ik heb hier op het forum ook al een en ander over gelezen dus dat moet ik denk ik maar proberen als volgende stap, iemand een tip waar ik de juiste waardes kan vinden ? of wie dit voor mij kan doen ?
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic

Plaats reactie