Volvo S40 1.6 (2004)

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » ma 23 jul 2018, 23:21

Hallo,

Ik heb een probleem in mijn Volvo S40. Vorige week was ik in Duitsland en toen ging mijn motor opeens vreemd doen, hij liep steeds naar de 3000 toeren en dan weer terug naar 2000 toeren, terwijl ik niks bediende en die toerentallen bleven schommelen. Na wat proberen leek het iets met de airco te zijn want als ik die uitschakelde stopte dat schommelen van het toerental en liep die weer normaal stationair.
Vandaag was ik op het werk en wij hebben hier drukmeters om de druk van de airco te meten maar dat bleek gewoon in orde maar nu weet ik niet wat het probleem nou kan zijn.
Dus heeft iemand dat ooit gehad of heeft een idee wat het kan wezen kan je het dan laten weten?

Met vriendelijke groeten,
Gert-Jan

Afbeelding

Gebruikersavatar
Solaire
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 594
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Breda

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Solaire » ma 23 jul 2018, 23:28

Pfoe, kan een legio aan dingen zijn. Al eens de auto uitgelezen?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » ma 23 jul 2018, 23:34

Nee hij is nog niet uitgelezen maar hij geeft ook geen foutmelding. Maar vrijdag gaat die naar de garage maar dan probeer ik wat uitgesloten te hebben zodat het diagnose stellen wat minder tijd (geld) kost.

Gebruikersavatar
Solaire
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 594
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Breda

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Solaire » ma 23 jul 2018, 23:42

gertjan1998 schreef:Nee hij is nog niet uitgelezen maar hij geeft ook geen foutmelding. Maar vrijdag gaat die naar de garage maar dan probeer ik wat uitgesloten te hebben zodat het diagnose stellen wat minder tijd (geld) kost.
Er hoeft ook niet perse een lampje op te lichten om toch een foutmelding op te slaan. Ik ben geen expert, maar dit zijn zo de dingen die het volgens mij kunnen zijn:

1) Gasklephuis
2) Motor zuigt ergens in het traject valse lucht aan

Het lastige is dat het incidenteel is voorgekomen dus heel moeilijk is om te kijken welke handeling het uiteindelijk gaat verhelpen zonder duidelijke probleemstelling (een foutcode oid). Er zijn genoeg mensen hier op het forum die je auto uit kunnen lezen overigens.


Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » ma 23 jul 2018, 23:47

Als het dat gasklephuis is of dat er ergens valse lucht aangezogen word heeft dat met de airco te maken?
Want hij doet alleen zo als de airco ingeschakeld is en als die uit is dan werkt alles gewoon goed.

Gebruikersavatar
Solaire
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 594
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Breda

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Solaire » di 24 jul 2018, 08:36

gertjan1998 schreef:
ma 23 jul 2018, 23:47
Als het dat gasklephuis is of dat er ergens valse lucht aangezogen word heeft dat met de airco te maken?
Want hij doet alleen zo als de airco ingeschakeld is en als die uit is dan werkt alles gewoon goed.
Ah, dat stukje had ik even over het hoofd gezien. Valse lucht kan met de airco te maken hebben in de zin dat de airco ook lucht aantrekt en je auto dus meer lucht inneemt met de airco aan dan met de airco uit.

Het gasklephuis is wel onwaarschijnlijk in combinatie met airco. De aircopomp is waarschijnlijker, en/of eventuele leidingen van de airco. Maar zoals eerder gezegd, dit is zoeken naar een speld in een hooiberg zonder diagnostische codes.

Groen98
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 01 jun 2015, 19:00
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Groen98 » do 26 jul 2018, 07:37

Je zou ook je accu en dynamo eens kunnen checken. Het gebruik van je airco belast het elektrisch systeem behoorlijk.

Het schijnt dat een te zwakke accu/dynamo allerlei 'vage klachten' kan veroorzaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk



gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » do 26 jul 2018, 07:43

Al getest dat is het niet

Groen98
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 01 jun 2015, 19:00
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Groen98 » do 26 jul 2018, 07:52

Wat betreft valse lucht: ik lag afgelopen dagen regelmatig onder mijn V40 i.v.m. lekkage automaatoliekoeler. Toen zag ik opeens dat de onderzijde van de luchttoevoerslang van het luchtfilter naar het motorblok (soort aluminium of zo, geribbeld) een flinke scheur had. Dit was van bovenaf niet te zien. Gefixt met aluminiumtape.

Je zou met behulp van een klein spiegeltje jouw leidingen ook op lastige plekken kunnen checken op beschadigingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk


gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » do 26 jul 2018, 07:59

Maar zuigt die dan valse lucht als de airco aan staat en niet als die uitstaat?

Gebruikersavatar
Solaire
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 594
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Breda

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Solaire » do 26 jul 2018, 08:05

gertjan1998 schreef:
do 26 jul 2018, 07:59
Maar zuigt die dan valse lucht als de airco aan staat en niet als die uitstaat?
Solaire schreef:
di 24 jul 2018, 08:36
Valse lucht kan met de airco te maken hebben in de zin dat de airco ook lucht aantrekt en je auto dus meer lucht inneemt met de airco aan dan met de airco uit.
Hoe meer druk, hoe groter de kans / impact op en van valse lucht.

Groen98
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 01 jun 2015, 19:00
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Groen98 » do 26 jul 2018, 08:21

M.b.t. gasklephuis: lees dit even door (ander merk auto, maar toch.......
https://www.seat-online.nl/showthread.p ... -problemen

Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk


Oh wacht, dit is net andersom als bij jou.... Afbeelding

gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » do 26 jul 2018, 09:35

Solaire schreef:
do 26 jul 2018, 08:05
gertjan1998 schreef:
do 26 jul 2018, 07:59
Maar zuigt die dan valse lucht als de airco aan staat en niet als die uitstaat?
Solaire schreef:
di 24 jul 2018, 08:36
Valse lucht kan met de airco te maken hebben in de zin dat de airco ook lucht aantrekt en je auto dus meer lucht inneemt met de airco aan dan met de airco uit.
Hoe meer druk, hoe groter de kans / impact op en van valse lucht.
De druk van het airco systeem is wel in orde.

Gebruikersavatar
Solaire
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 594
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Breda

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Solaire » do 26 jul 2018, 09:41

gertjan1998 schreef:
do 26 jul 2018, 09:35
De druk van het airco systeem is wel in orde.
Het airco systeem en de inlaat zijn twee verschillende trajecten.

gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » do 26 jul 2018, 09:49

Solaire schreef:
do 26 jul 2018, 09:41

Het airco systeem en de inlaat zijn twee verschillende trajecten.
Dus als de airco aan gaat word er meer lucht aangezogen en dan ontstaat er valse lucht in de motor als er een lek in de leidingen of inlaat zit.

gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » za 28 jul 2018, 08:56

Ik ben bij de garage langs geweest en daar hebben ze niks kunnen vinden. Er waren geen foutmeldingen en ze hebben ook geen reden tot valse lucht gevonden. En nu denken ze dat het misschien de computer is die de airco aanstuurt dus die ga ik eruit halen en dan word die getest.

Nog even een vraag voor ik ga sleutelen aan mijn auto. Het bedrijf wat die computer test heeft ook de startonderbreker nodig maar weet iemand waar die zit?
Ik laat het weten als het probleem bekend is.

Gebruikersavatar
Solaire
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 594
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Breda

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Solaire » za 28 jul 2018, 18:34

Is hij uitgelezen met volvo diagnostische apparatuur of met standaard? Indien standaard, die pikt lang niet alles op.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


gertjan1998
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:51
Model: S40
Bouwjaar: 2003

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door gertjan1998 » za 28 jul 2018, 18:38

Hij is uitgelezen bij de vakgarage maar ik weet niet wat ze daar gebruiken.

Gebruikersavatar
Solaire
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 594
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Breda

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Solaire » za 28 jul 2018, 18:56

gertjan1998 schreef:Hij is uitgelezen bij de vakgarage maar ik weet niet wat ze daar gebruiken.
Zou het even navragen voordat je verder kijkt, ze hebben vaak geen Volvo spul omdat het schreeuwend duur is voor zo'n garage.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


Gebruikersavatar
Kuip
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1244
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uithoorn

Re: Volvo S40 1.6 (2004)

Bericht door Kuip » za 28 jul 2018, 19:30

gertjan1998 schreef:
za 28 jul 2018, 08:56
..... En nu denken ze dat het misschien de computer is die de airco aanstuurt dus die ga ik eruit halen en dan word die getest. ...... Het bedrijf wat die computer test heeft ook de startonderbreker nodig....
Beetje vreemd verhaal :think .
Voor zover ik weet heeft je ECC Module geen enkele connectie met de startonderbreker...
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004, kleur 352 SilverGreen Metallic Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959, kleur 32 Inverness Green Iridescent Webdagboek

Afbeelding

Plaats reactie