Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Plaats reactie
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door JohnKnife »

Zoals in het onderwerp staat: sinds het vervangen van mijn ECC-computer blaast de de klima alleen nog maar koud of buitentemperatuur. Bij het instellen van warm/rood komt er misschien een ietsjes warmere lucht uit de ventilatie. Voor het vervangen van die ECC-computer vlogen je ogen in de fik als je er te dicht op zat.

Meer beschrijving:
  • Blend doors hoor je netjes draaien als je aan de tempknop of blaasrichtingknop draait.
  • Temperatuurregeling werkt gewoon zo lang er geen te warme lucht nodig is, dus vanaf koudst tot buitentemperatuur regelt ie gewoon goed.
  • Motor komt netjes op temperatuur, wordt snel precies warm genoeg.
  • Koelvloeistof is netjes op niveau.
  • Kachelventilator doet het ook perfect.
  • Moet nog even voelen of de kachelbuizen onder de motorkap warm worden.
Zit zelf te denken aan:
  • Een misschien een gare ECC-computer maar dan zou die niet zo braaf hoorbaar op knoppen moeten reageren.
  • De ECC-computer die gekalibreerd moet worden op deze oto.
  • Of heel misschien een verstopte kachelradiateur?
Iemand tips? Winter komt eraan dus baal er wel een beetje van. De oude ECC-computer heb ik nog liggen maar diens ventilatorcontrol is verknald.
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door Harmjan »

Woon je in de buurt van Groningen? Dan kun je even langs komen om het te testen met een andere.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door JohnKnife »

Nee niet echt. Regio Den Haag. Heb iig afspraak met lokale Volvodealer die voor weinig een blend door-kalibratie wil doen.

Toch bedankt voor t aanbod.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door JohnKnife »

Als je een andere klimacomputer haalt en in je auto zit, laat de klepmotoren kalibreren (duh achteraf). Door kalibratie is het aantal OBD2-klimafouten gedaald van 5 naar 1. Nu komt in ieder geval wat je selecteert weer overeen met wat er gebeurt (blaasrichting, knoppen etc). Temperatuurregeling is helaas alsnog gaar.

Er bleef 1 code over en nu blijkt van mijn sloopklima dat op één van de vele voedingspinnen die niet de correcte spanning meet (dus ergens contactbreuk in t soldeer ofzo). Het gaat om foutcode CCM-0085 en pin A6 beide volgens Volvonummering.

Wat er intern precies aan die specifieke voedingspin hangt (er zijn er dus meerdere) weet ik niet, maar blijkbaar is het essentieel voor temperatuurregeling. Binnenkort maar eens die connectors aantippen met een soldeerbout en doormeten.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door hervelt »

Je calibreert dus de klepstand-akties op de stand van de potmeter ?
Kan dat ook met de blower snelheid ?

Wist überhaupt niet dat dat kon.
Kan dat trouwens dan ook als je een afwijkende potmeter hebt ? (was toch een afwijkende speciaal Volvo potmeter ?)
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door JohnKnife »

Ja in ieder geval de phase2 klimacomputers hebben een uitgebreid diagnoseprogramma via OBD2 met een hele rij kalibratieprogramma's voor alle kleppen en potmeters.

Het is inderdaad ook nodig als je de potmeters vervangt, want die dingen hebben uit de fabriek tot wel 20% afwijking (ook die speciales die ze ooit gebruikt hebben). Weet helaas niet of je ook de reguliere potmeters met de andere taper werkend kunt krijgen.
________________________________________________________

Ben er ook uit dat CCM-0085 getriggerd wordt als de voedingslijn van de standkachel niet werkt (dat is dus pin A.6 of 1.6). Die had de sloopauto blijkbaar en mijn auto niet. Het bij pin A.6 horende draadje zit niet eens in de kabelboom van mijn auto.

Ben benieuwd hoe ik dat aan ga pakken.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door hervelt »

Hoe lang is die dealer bezig geweest met de calibratie ?
(Ik moest laatst €52 aftikken voor 20 minuten lekkage opsporen in 1e turbo-slang richting intercooler.
Effectief 10 minuten voor en 10 minuten na de pauze, en nog wat gedraai voor tie begon.
Ik vroeg al, heb je de pauze of het telefoongesprek vanmorgen ook meegerekend..
Ben nogal huiverig geworden voor dealers. I.i.g. voor Bluekens.
En door dat getreuzel kon een nieuwe slang niet meer geleverd en gemonteerd worden die dag.)

Kun je die standkachel niet laten uit-programmeren ?
Of ga je een extra draadje leggen of evt een verbinding leggen IN de ECC ?
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door JohnKnife »

Ja hier ook zoiets voor een half uurtje werk. Komt ook wel overeen met de flat rate die ze citeren. Overigens is de flat rate van universele garages hier niet echt minder ofzo.

Had er zonder hun DICE (scantool) nooit uitgekomen dus ja...

Vraag me wel af of ik na uitprogrammeren (als dat bestaat) weer het volle tarief ga lappen vor nu de echte kalibratie.
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door Bramzel »

Bij mij is de potmeter vervangen maar is er niks gecalibreerd daarna. Hij doet het bij mij gewoon, weet je zeker dat het echt nodig is?
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door hervelt »

Standkachel uitprogrammeren vraag ik me ook af of dat wel kan.
Ik geloof dat met onze x40 alles nogal lokaal vast ligt, en is het vrij eenvoudig elektronische modules uit te wisselen, zolang je de ECM, Immobilizer en contactsleutel (transponder) maar als set bij elkaar houd. Van de hele configuratie (+opties) ligt maar weinig vastgelegd in de centrale Volvo database in Zweden.

Wat ik begrepen heb ligt bij nieuwere Volvo's werkelijk alles opgeslagen in de CEM en kom je bij wijzigingen niet om de dealer heen, omdat Zweden "toestemming" moet geven. (Anti-diefstal maatregel of tegengaan onderdelenhandel ?)
Laatst gewijzigd door hervelt op zo 19 mei 2019, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door JohnKnife »

Ja het blijkt dus niet te kunnen. Heb gelukkig nog de oude klimacomputer maar met vervangen potmeters liggen.

Daarvan kloppen nu de standen niet helemaal omdat het verloop van de potmeters anders is. Vervelendste is dat met de pots die ik er toevallig in heb gezet (het is een kansspel met toleranties :think ) de AUT-stand niet meer te bereiken is behalve als je heel erg hard naar links jenkt aan de knop. Dan wil die nogal eens net in AUT springen tot de volgende hobbel. En de fan draait al op max als je bij 3.5 bent. Temperatuurknop wil ook niet meer netjes op rood en blauw e.d.

BEWERK: het kan wel volgens dealer nummer 2. Morgen proberen.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door hervelt »

Benieuwd of dat dealer nr 2 gelijk heeft.
Anders zou je evt de potmeters nog kunnen overzetten. Zijn toch dezelfde ?
(Sowiso maar hopen dat die potmeters nog goed zijn)
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Klima blaast niet meer koud na vervangen ECC-computer

Bericht door JohnKnife »

Dealer 2 was onzin aan het vertellen. Kosten waren gelukkig nul.

Die sloopcomputer is behekst ofzo. Op sommige momenten werkt de temperatuurregeling wel gewoon. Reed net weg van de gefaalde poging van dealer 2 en kom de temperatuur een paar keer van warm naar koud en half warm en weer heel warm veranderen. Ging prima. Paar bochten verderop bleef die op gloeiend warm hangen. En daar is ie nu gebleven. Je fikt nu je auto uit want de rijwind blaast ook hete lucht in je gezicht.

Nu vrijdag poging 2 bij dealer 2 met de zelf vervangen potmeters in de originele computer...
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door Harmjan »

heb het ding ook en keer ontregelt gehad met een ecc van de sloop. na het kopen van een andere was het probleem foetsie.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door JohnKnife »

Die tweede poging is er niet meer gekomen. Heb de oude gepakt, met al vervangen potmeters, en bij een zeer behulpzame forummer gekalibreerd met een DICE. Probleem opgelost.

Dat sloopding bleef meerdere foutcodes gooien (niet alleen 0085 deze keer) en zal wel defecten hebben op de printplaat/soldeerpunten. Als je braaf spanningen meet in de connectors klopt alles gewoon. En ook al zou je die print fixen, de sloopkar heeft een extra draadje voor die standkachel in de kabelboom zitten (pin A.6) die ook voor een bepaalde spanning moet zorgen die je niet zomaar even ergens anders vandaan haalt.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Klima blaast niet meer warm na vervangen ECC-computer

Bericht door hervelt »

Betekent dus dat je een normale potmeter kunt gebruiken maar dat die dan wel gecalibreerd dient te worden.
Lineaire potmeter 5 K Ohm dus.

Kun je sloop ECC nog terugsturen ?
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie