Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 »

Ik heb het probleem dat bij mijn Phase II V40 met airco de ventilator regelmatig varieert in toerental. Soms blijft hij ook doordraaien in stand 0. In auto stand en het schakelen naar ontwasemen gaat de ventilator soms niet aan of gaat hij wel aan (inclusief airco lampje) maar dan ook weer uit. Na een paar pogingen blijft hij meestal wel draaien.

Heb al wel een nieuwe weerstand in de kachelweerstand gesoldeerd, maar dit heeft het probleem eigenlijk niet verholpen.

Herkenbaar? Wat zou het nog kunnen zijn?
Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
12
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Arnold
Locatie: Oudega (DFM)
Contacteer:

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Telegraphroad »

Herkenbaar probleem, nieuwe weerstand en nog steeds een ecu die op hol slaat.

Ik heb de ecc unit vervangen door een van een de sloop.

V40 Europa Navigator BI-Fuel 2003 saphire black
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door PKing »

Je kunt proberen de ECC open te maken en te "reflowen" maar dan moet je wel wat speciaal gereedschap voor hebben.
Met mijn Manuele airco unit is het na twee keer reflowen wel gelukt.

Het lijkt erop dat de soldeerverbindingen nogal brak zijn bij een X40.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 »

Welk onderdeel moet opnieuw gevloeid worden? De knop van de aanjager?

Is er een foto van te vinden?

En hoe haal ik de unit los uit het dashboard?
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door PKing »

Bij de mijne hebben we gewoon alle soldeerverbindingen opnieuw gevloeid.
Je moet er wel wat geduld voor hebben:-)

Wat het eruithalen betreft, zover ik weet de radio eruit het kapje om de unit heen losklikken, en dan met vier schroeven demonteren.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Inmiddels rijden er denk ik heel veel X40's rond met wisselende en soms spontaan even uitvallende kachelfans en ik ben ook eigenaar van zo eentje. Heeft iemand ooit uitgevonden waar het probleem van de wisselende toerentallen van de fan bij ECC nu echt zit?

De bekende transistor (weerstand als je geen ECC hebt) die de ventilator aanstuurt is eigenlijk alleen het probleem als je klima niet meer in staat is om de fan zachter dan maximaal hard (5) te laten blazen. Als er gewoon een positief verband is tussen het nummertje naast het fanknopje (0.5 t/m 4.5) en de blaassnelheid EN de blaassnelheid van 4.5 is niet veel minder dan 5 hoef je niet aan dat ding te beginnen. Het maakt niet uit of er bovenop dat verband wat fluctuatie zit: dat is niet de schuld van die transistor.

Verder heb je dus nog de hele zwik aan temperatuursensoren van dat systeem en de ECC-computer zelf. Zijn die sensoren niet uit te lezen of is het niet mogelijk om aan die computer te vragen wat er aan de hand is (als er verder geen panieklampjes gaan knipperen)?

Is er een bekend probleem op de print van die ECC-computer of is er een bepaalde sensor die vaak stuk gaat?

Anders moet ik maar gewoon gokken op een ECC-computer van de sloop.

BEWERK: inmiddels heb ik er een fatsoenlijke blik op geworpen en is de potmeter (het ding dat de stand van een draaiknop naar een elektrisch signaal converteert) van de fansnelheid gaar.
Laatst gewijzigd door JohnKnife op za 14 jul 2018, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 »

Ik heb dit probleem ook in een vroeg beginstadium. Zelf hoor ik ook vervalen over flowen van printdelen. Echter hoop ook ik wat meer info te vinden over welke delen deze fluctuatie veroorzaken en welke soldering zwak is gebleken.

Soortgelijk probleem is er met het brandstof relais van de 740 serie. Daar zit bij de montage van het relais op de printplaat vaak een haar scheur in de soldering waardoor deze uitvalt door slecht contact. De printbanen rondom de spoel van het relais en deze bevestiging opnieuw vloeien lost het probleem weer voor jaren op. Dit even als voorbeeld.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door texaco »

Ik vermoed dat je met VIDA wel heel wat sensors kan uitlezen, ook die van de binnentemperatuur.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 »

Vida is een softwarepakket van Volvo waarmee je alles kunt inzien? Is dat iets wat ergens te downloaden is en ook op een iMac draait?
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door texaco »

Is her en der wel verkrijgbaar, helaas illegaal. Marktplaats in de gaten houden, zoeken naar vida / dice. Dice is het communicatie-instrument, vida de software die kan samenwerken met dice.
Vida bevat ook vele interessante handleidingen en onderdelendataloog.

Werkt op iMac maar dan wel via Parallels, in een virtuele Windows dus.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Het is wel een gedoe om Vida aan te gang te krijgen op iig Windows. Ik meen te herinneren dat het alleen draait op Windows 7 32bit en niet nieuwer en/of 64bit. Dus regel even een wat oudere computer of een virtueel image.

Ik ga wel een keer bij de dealer langs ofzo op een zaterdag om te laten meten.

BEWERK: heb een dealer gebeld met personeel dat zeer goed bekend is met X40 en die vertelden me dat in deze auto's ze niet bij diagnose van de ECC kunnen (wel bij latere modellen). Ook hadden ze in 15 jaar nog nooit gehoord van een sensor van het systeem die het begaf. Dus in "mijn" scenario (fan werkt, transistor werkt) is de enige fix een refurbished ECC-computer ($$$$$) of ermee leven.

Je kunt overigens natuurlijk wel bij de buitentemperatuursensor, koelwatersensor en zonsensor(?) met je OBD2-lezer. Als die niet goed zijn zou ik daar eerst aan beginnen.

BEWERK2: inmiddels heb ik er een fatsoenlijke blik op geworpen en is de potmeter (het ding dat de stand van een draaiknop naar een elektrisch signaal converteert) van de fansnelheid gaar.
Laatst gewijzigd door JohnKnife op za 14 jul 2018, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Caesar »

Als de aanjager op hol slaat is dat hoogstwaarschijnlijk een versleten potmeter van de draaiknop die de snelheid van je aanjager instelt (op je ECC dus). Frut er maar eens aan door beetje te wiebelen dan zul je zien dat je aanjager/blower daarop reageert.

Ik heb deze postmeter in de ECC vervangen en het probleem is nu voorbij. Simpelweg, als de potmeter versleten is geeft de potmeter ruis/verkeerde weerstand door, door stof en slijtage. De ECC pakt deze waarden op en reageert daar op. Vervangen van de potmeters is de enige remedie. Je kunt de potmeters ook doormeten na uitbouwen, dan zul je meten dat er geen lineair verloop in weerstand is bij verdraaien van de aanjager stand. Ik zou dan meteen de temperatuur instellings potmeter vervangen als je hem toch open hebt liggen. De middelste (de stand waar de lucht uit komt) is geen potmeter (vandaar dat je die ook oneindig kan doordraaien) en is dus niet op die manier te vervangen,maar kent dus ook niet die slijtage.

Als je niet handig bent met solderen, kan ik wellicht wel wat voor je betekenen. Ik heb hoop reserve potmeters (na lang zoeken, geschikte vervangers gevonden). Stuur maar een pm :).
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Ik heb de potmetertheorie uitgetest, want dat is natuurlijk het eerste waar je als elektroër naar kijkt als het gaat om vage reacties op draaiknoppen lol.

Maar ik kan geen klassiek "roestige/stoffige potmeter"-gedrag produceren door met de knoppen te rommelen of dat ding meppen te verkopen. Daarnaast gebeurt het ook op de automatische stand.


Ik ga wel een keertje dat hele dashboardding uit elkaar halen en doormeten.
Laatst gewijzigd door JohnKnife op za 14 jul 2018, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Caesar »

Bij mij werkte hij ook slecht in auto stand, want auto stand is een van de standjes die vervuild kan zijn en dus de ECC pendelt tussen geselecterde stand en een willekeurige andere geruisde
stand. Weet bijnaaaa zeker dat het de potmeters zijn. Als je elektroer bent, heb je ze in een halfuurtje uitgewisseld voor verse. Overigens als je morrelt aan de potmeter moet je de knopjes er even aftrekken en kruiskop schroevendraaier in de trimpotmeter steken en dan beetje wrikken, bewegen.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Ja ik had dus die schroevendraaiertruc gedaan omdat ik toch al de draaiknoppen van die klima moest vervangen lang geleden. De oude drie waren compleet snot geworden door die smeltende soft touch rommel.

Misschien dat ik er dit weekend effe naar ga kijken.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10689
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door MarcO »

Zou mooi zijn als je er ook foto's bij maakt en eventueel een how to. Dan heeft de rest van het forum er ook wat aan

Verstuurd vanuit de ruimte met ruimtetalk.

DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 »

Ik kan mij goed voorstellen dat het inderdaad de potmeter is. Zal als ik weet welk type / waarde het is zelf dat ding ook vervangen. Mocht ik een positief resultaat boeken, zal ik wat foto’s plaatsen van het proces. Ben zelf geen professioneel elektrotechnicus, maar heb hobbymatig wel veel gesoldeerd.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10689
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door MarcO »

Juist ook vanwege de hobby lijkt me dit ook interessant. Ik heb hetzelfde probleem en nog een ECC op de plank liggen maar nog geen moment genomen om te plaatsen.
Als ik de oude kan herstellen door te solderen :tumbup Goedkoper! en de andere kan weer naar iemand die er echt 1 nodig heeft.
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Solaire »

Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van potmeters en iets anders (o.a. sensoren zoals eerder geopperd). Bij mij was het de potmeter aan de temperatuurregeling zijde. Ik had daarboven een telefoonhouder hangen, en als daar een telefoon inzat en ik op slecht wegdek reed, ging hij soms ineens warme lucht blazen omdat de telefoonhouder dan lichtelijk contact maakte met de knop. Ook als ik er met de hand wat druk opzette ging hij soms spontaan over de zeik. Nooit gefixt omdat het me in de verste verte niet stoorde, vond het wel een leuke afleiding op lange afstanden. Eventjes een paar graden verdraaien en hij deed het weer. Daarnaast kan het ook lonen om de zonnesensor te controleren, geen idee wat de levensduur van die sensor is, maar als die stuk is kan de ECC ook over de zeik gaan.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Kleine update over de ellende: de potmeter van de fansnelheid is wel degelijk stuk. De rest van de printplaat ziet er perfect uit. Geen roest of opgeblazen condensators dus daar blijven we lekker vanaf. De temperatuurpotmeter doet het nog goed.

Stappenplan voor controle:
  • Wip het voorpaneeltje met de tekst van klimacomputer af door voorzichtig links en rechts een kleine platte schroevendraaier tussen de naad te wurmen en te duwen.
  • Draai de vier kruiskopschroeven in de hoeken van het witte doosje los.
  • Haal je radio eruit, ontkoppel alle stekkers en leg m weg.
  • Draai de drie kruiskopschroevendraaiers die onder de radio verborgen zaten los.
  • Nu kun je het paneel waar je radio en boordcomputer in zitten naar voren halen. Haal de boordcomputerstekker eruit en leg het weg.
  • Duw nu het witte doosje iets naar achter zodat ie uit het clipje aan de bovenkant valt. Niet schrikken.
  • Maak kabels aan de achterkant van het witte doosje los en maak heel voorzichtig het plastic luchtbuisje los door combinatie van draaien en dunne schroevendraaier ertussen te wurmen.
  • Nu kun je aan de achterkant van het witte doosje de vier torxschroefjes losdraaien, daarna kun je het zwarte deksel losklikken van de plastic clips rondom.
  • -->
Afbeelding

Als je heel netjes draait en goed zoekt tussen alle roest en vuil in dat ding krijg je deze waardes eruit als je volgens bovenstaand plaatje meet:

Code: Selecteer alles

Stand	Weerstand	Stapgrootte
AUT	2700	
0	2650		50
0.5	2570		80
1	2420		150
1.5	2280		140
2	2130		150
2.5	1960		170
3	1760		200
3.5	1490		270
4	1190		300
4.5	830		360
5	450		380
Loop een paar keer alle standen af al dan niet op volgorde. Als je merkt dat er geen glashelder verband is tussen stand en waarde (soms veel te veel weerstand, soms gaat het alle kanten op terwijl je niks doet, soms compleet andere waardes als je wat tegen de knop leunt etc) moet je een nieuwe potmeter halen bij je lokale elektroboer en die er weer opzetten.

Hetzelfde kun je toepassen op de temperatuurpotmeter.

Als je het pro wilt aanpakken doe je de knop er andersom in (of een schroevendraaier) en kun je het hele hele bereik (i.p.v. alleen de gebruikte standen) meten. Als je dan zachtjes van min naar max draait wil je een mooie logaritmisch oplopende curve zien van als het goed is 0 Ohm tot 2.7K.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JohnKnife op za 14 jul 2018, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie