Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8992
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door MarcO » wo 04 jul 2018, 21:16

Juist ook vanwege de hobby lijkt me dit ook interessant. Ik heb hetzelfde probleem en nog een ECC op de plank liggen maar nog geen moment genomen om te plaatsen.
Als ik de oude kan herstellen door te solderen :tumbup Goedkoper! en de andere kan weer naar iemand die er echt 1 nodig heeft.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
Solaire
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 592
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Locatie: Breda

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Solaire » vr 06 jul 2018, 09:08

Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van potmeters en iets anders (o.a. sensoren zoals eerder geopperd). Bij mij was het de potmeter aan de temperatuurregeling zijde. Ik had daarboven een telefoonhouder hangen, en als daar een telefoon inzat en ik op slecht wegdek reed, ging hij soms ineens warme lucht blazen omdat de telefoonhouder dan lichtelijk contact maakte met de knop. Ook als ik er met de hand wat druk opzette ging hij soms spontaan over de zeik. Nooit gefixt omdat het me in de verste verte niet stoorde, vond het wel een leuke afleiding op lange afstanden. Eventjes een paar graden verdraaien en hij deed het weer. Daarnaast kan het ook lonen om de zonnesensor te controleren, geen idee wat de levensduur van die sensor is, maar als die stuk is kan de ECC ook over de zeik gaan.

JohnKnife
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife » za 14 jul 2018, 17:59

Kleine update over de ellende: de potmeter van de fansnelheid is wel degelijk stuk. De rest van de printplaat ziet er perfect uit. Geen roest of opgeblazen condensators dus daar blijven we lekker vanaf. De temperatuurpotmeter doet het nog goed.

Stappenplan voor controle:
  • Wip het voorpaneeltje met de tekst van klimacomputer af door voorzichtig links en rechts een kleine platte schroevendraaier tussen de naad te wurmen en te duwen.
  • Draai de vier kruiskopschroeven in de hoeken van het witte doosje los.
  • Haal je radio eruit, ontkoppel alle stekkers en leg m weg.
  • Draai de drie kruiskopschroevendraaiers die onder de radio verborgen zaten los.
  • Nu kun je het paneel waar je radio en boordcomputer in zitten naar voren halen. Haal de boordcomputerstekker eruit en leg het weg.
  • Duw nu het witte doosje iets naar achter zodat ie uit het clipje aan de bovenkant valt. Niet schrikken.
  • Maak kabels aan de achterkant van het witte doosje los en maak heel voorzichtig het plastic luchtbuisje los door combinatie van draaien en dunne schroevendraaier ertussen te wurmen.
  • Nu kun je aan de achterkant van het witte doosje de vier torxschroefjes losdraaien, daarna kun je het zwarte deksel losklikken van de plastic clips rondom.
  • -->
Afbeelding

Als je heel netjes draait en goed zoekt tussen alle roest en vuil in dat ding krijg je deze waardes eruit als je volgens bovenstaand plaatje meet:

Code: Selecteer alles

Stand	Weerstand	Stapgrootte
AUT	2700	
0	2650		50
0.5	2570		80
1	2420		150
1.5	2280		140
2	2130		150
2.5	1960		170
3	1760		200
3.5	1490		270
4	1190		300
4.5	830		360
5	450		380
Loop een paar keer alle standen af al dan niet op volgorde. Als je merkt dat er geen glashelder verband is tussen stand en waarde (soms veel te veel weerstand, soms gaat het alle kanten op terwijl je niks doet, soms compleet andere waardes als je wat tegen de knop leunt etc) moet je een nieuwe potmeter halen bij je lokale elektroboer en die er weer opzetten.

Hetzelfde kun je toepassen op de temperatuurpotmeter.

Als je het pro wilt aanpakken doe je de knop er andersom in (of een schroevendraaier) en kun je het hele hele bereik (i.p.v. alleen de gebruikte standen) meten. Als je dan zachtjes van min naar max draait wil je een mooie logaritmisch oplopende curve zien van als het goed is 0 Ohm tot 2.7K.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JohnKnife op za 14 jul 2018, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

DHVOLVO81
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 » za 14 jul 2018, 19:05

Goed verhaal, ga het zeker aanpakken binnenkort. Mocht er iets aan te te voegen zijn, plaats ik nog wat extra foto’s.

JohnKnife
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife » za 14 jul 2018, 19:50

Enige vraag is waar je zo een identieke potmeter gaat vinden. De bekende groothandels (farnell, mouser) hebben m niet en ook op de website van de fabrikant staat 'ie niet meer.

Wordt een ritje sloop ofzo.

Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door RobertV » za 14 jul 2018, 20:17

Is het niet zoiets.. maar heb de mijne effe niet open liggen Afbeelding
Alleen even goed kijken wat er op staat. Dacht 5k te zien.
https://www.conrad.nl/p/piher-pt-15-nv- ... uks-432016

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


JohnKnife
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife » za 14 jul 2018, 20:26

Lijkt er heel erg op.

Enige verschil is dat je ~2.7k logaritmisch moet hebben i.p.v. 5k lineair. Heb even gemeten en het is wel dezelfde maat inderdaad (diameter = 15mm) en pinout etc.

BEWERK: Het kan zijn dat ik dingen op de pcb meepak in de weerstandmeting waardoor de daadwerkelijke waarde wel 5k lineair moet zijn. Zou wel logisch zijn.

BEWERK2: Oke als de weerstand Rpcb = 6000 en Rpot = 0..5000 dan komt de parallel daarvan (wat je meet) uit op een ietsiepietsie nonlineaire curve van 0 tot 2700. Hoe kom ik er ook alweer achter of dit correct is zonder de soldeerbout erbij te pakken.

JohnKnife
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife » za 14 jul 2018, 21:37

Oke blijkbaar gebruikt Piher "A" voor lineair, dus dat is opgelost.

Verder kom je met R1 = 5k lineaire potmeter en een aannemelijke R2 = RC op de pcb best in de buurt van wat ik gemeten heb in die tabel. Dus 5K lineair klinkt ook aannemelijk.

Ga er maandag wel een paar halen in inbouwen.

DHVOLVO81
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 » za 14 jul 2018, 21:41

Dus gewoon eentje van Conrad bestellen (of een paar) en solderen met die hap.

Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door RobertV » za 14 jul 2018, 22:34

Als je het wil narekenen...
https://nl.wikihow.com/De-weerstand-van ... -berekenen
Maar 5k en 6k komt idd uit op 2727
6k zie je zitten op de PCB?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


JohnKnife
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife » do 19 jul 2018, 16:02

Hoop gezeik.

De standaard verkrijgbare potmeters van dat merk hebben net een andere karakteristiek dan wat Volvo ooit gebruikt heeft.

Beide soorten (2002-OEM en 2018-standaard) gaan lineair van 0 naar ~5K maar ze hebben een afwijkende dooie zone. De weerstand loopt zeg maar zo op: _/¯ maar op de originele OEM begint / later en eindigt / eerder. Komt er in het echt op neer dat je i.p.v. de standen AUT-5 slechts het bereik 1-4 ongeveer hebt. Precies waardeloos dus. Als je hard jenkt aan de draaiknop en m dan loslaat knop krijg je m soms even in AUT of 5 maar daar springt ie weer uit na een paar hobbels. Ook net onhandig.

Afbeelding

Linkerkolom is knopstand en daarom ook potmeterstand.

Heeft iemand kloppende potmeters (uit een oude bak wellicht) te koop?

BEWERK: die kloppende potmeters bestaan dus niet meer. Het onderdeel wat je nodig hebt (Piher 5KA93xxx) is "made-to-order" met afwijkend verloop/taper. Dus als je echt netjes alle standen van AUT tot 5 (en 16-26C) weer wilt gebruiken gaat een potmeterswap met generiek Piher 5K niet werken. Bron is respons van Piher op vraag:

Thanks for your email.
Unfortunately we do not supply repair or replacement parts as this is a custom taper A93 made-to-order.
I would suggest that you contact the technical repair authorized center or the original equipment manufacturer for replacement parts.

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Caesar » vr 20 jul 2018, 20:00

Ik heb het eerder in mijn post aangegeven; ik heb de potmeters voor nieuwe vervangen en werkt gewoon naar behoren; standaard lineair 5k, maar gekocht via een lokaal bedrijfje in Engeland. Als je wil kan ik er wel 2 naar je toesturen. (je hebt er maar 2 nodig).

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 753
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door dannyw » vr 20 jul 2018, 20:49

Iemand nog een weerstand liggen voor de kachelweerstand, dus die je er zelf moet in solderen. Mijne is vandaag gesneuveld.

DHVOLVO81
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 » vr 20 jul 2018, 22:38

Heb er eentje bij Conrad besteld. Was in een paar dagen binnen.

Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: IJlst
Contacteer:

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Telegraphroad » za 21 jul 2018, 15:03

dannyw schreef:Iemand nog een weerstand liggen voor de kachelweerstand, dus die je er zelf moet in solderen. Mijne is vandaag gesneuveld.
Er is hier een howto over, daarin staat precies welk onderdeel je moet hebben.
Daily-driver: V40 Navigator BI-Fuel 2003
Blokjes grill, witte bekleding, HU1205, Originele subwoofer

Special: Volvo 480 Collection
Dark-Grey Metalic, Hausserverlaging, Instapverlichting, Venetian blinds, Lederen bekleding, Airco
koplampsproeiers

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 753
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door dannyw » za 21 jul 2018, 15:29

Had hem al gevonden, als ik bestel zal ik er een paar extra bestellen.

JohnKnife
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife » ma 23 jul 2018, 18:30

Caesar schreef:
vr 20 jul 2018, 20:00
Ik heb het eerder in mijn post aangegeven; ik heb de potmeters voor nieuwe vervangen en werkt gewoon naar behoren; standaard lineair 5k, maar gekocht via een lokaal bedrijfje in Engeland. Als je wil kan ik er wel 2 naar je toesturen. (je hebt er maar 2 nodig).
Lang verhaal want tijd over op werk:

Weet je zeker dat alle standen precies doen wat ze moeten doen? Als je niet precies de pot hebt die erin zat is dat realistisch gezien een statistische onmogelijkheid. Of je moet er duizenden gaat uittesten ofzo. Al zegt niemand dat de eerste die je test niet gelijk de goeie kan zijn.

Er is altijd een deel van de standen dat gewoon prima zal werken met een generieke pot. En dat deel varieert flink want er zitten belachelijke toleranties op de standaarddingen (+-30%). Op een gegeven moment had ik een pot waarmee AUT t/m 3.5 werkte waarbij boven 3.5 de fan niet harder ging en 0 niet helemaal nul was maar 0.5 ofzo. Dat soort fratsen blijf je houden hoe veel keer je ook je pot door de statistische molen haalt of je moet echt precies de holy grail van afwijkingen hebben liggen die perfect overeen komt met de originele.

De enige manier waarop je dit echt goed kan doen is de ADC op de microcontroller die die knop uitleest kalibraren op de nieuwe pot.

Heb uiteindelijk een perfecte klimacomputer uit een 270k km (ook 2002) sloop V40 gehaald. Dat was er eentje met DSA maar dat is na transplantatie van de printplaat ineens niet meer het geval. Wel grappig is dat dat ding net weer anders werkt (airco standaard aan i.p.v. uit met AUT, volgorde stoelverwarmstanden anders, etc) en van een andere fabrikant is (VK i.p.v. Frankrijk).

Musicus
Idle
Idle
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Musicus » vr 27 jul 2018, 14:54

Ook ik heb last van een ECC met een eigen wil. Soms gaat hij snel achter elkaar aan en uit of fluctueert de snelheid van de fan. Ook al staat deze op auto. Aangezien de standen 1 t/m 5 het wel gewoon doen ga ik ervan uit dat het aan de solderingen van de potmeter ligt en niet aan de kachelweerstand.

Nu zitten er op mijn paneel ook de knoppen voor de stoelverwarming en DSA. Wanneer ik een donorpaneel koop zonder deze knoppen, en ik zet de huidige knoppen over, blijft dit dan gewoon werken? Of zit er in het paneel zelf ook info opgeslagen waardoor DSA en stoelverwarming niet meer werkt?

Een paneel met al deze knoppen kom je slechts zelden tegen.
S60 D5 2002, 600.000 km
V40 2.0 2004, 231.000 km

JohnKnife
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife » zo 29 jul 2018, 13:13

Voor zowel stoelverwarming en DSA zit het daadwerkelijke brein ergens anders (DSA: bij je handschoenkastje ergens onder t dashboard, stoelverwarming: in je stoel). De knoppen op de ECC zijn alleen maar een doorgevertje. Vanuit engineering-/kostenstandpunt is het dan niet logisch om een andere incompatibele print te gaan maken voor elke combinatie van DSA en stoelen als je ook gewoon de knoppen kunt verwijderen.

Fysiek (op t oog) zijn de printplaten voor wel/niet DSA identiek. Ik weet natuurlijk niet of er misschien andere code op de microcontrollers staat.

Dat transplanteren zou daarom geen problemen moeten geven denk ik.

Musicus
Idle
Idle
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Nijmegen

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Musicus » di 31 jul 2018, 12:15

Inmiddels heb ik het kachelpaneel verwisseld met 1 van de sloop. Airco werkt, nu even kijken hoe hij doet op een lange rit.
Wat is dat paneel trouwens een crime om te verwijderen! meteen de knoppen beschadigd doordat de unit naar binnen moet draaien om alle stekkers los te maken.

Enige probleem is dat ik de DSA knop van het oude paneel niet los krijg. Is het een kwestie van lomp trekken? Ik ben bang dat ik dingen ga afbreken waardoor ik heb niet meer kan monteren.
Op dit moment kan ik de DSA dus niet uitzetten, maar ja dat deed ik toch al nooit.
S60 D5 2002, 600.000 km
V40 2.0 2004, 231.000 km

Plaats reactie