Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door volvov4020t »

zou je deze niet zelf kunnen vervangen,ze kosten nog geen euro
Gebruikersavatar
markk08
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: di 04 aug 2009, 20:24
14
Model: S60
Bouwjaar: 2007
Locatie: Rotterdam

Storing????

Bericht door markk08 »

Hallo,

Vandaag reed ik met me S naar het voetbalveld voor een heerlijk 2e paasdag voetbalavondje...
Toen ik terug reed, en me airco aan had ging het lampje voor binnencirculatie en het knopje om de airco aan te zetten oranje knipperen.... Dit duurde ongeveer 10 seconden.....
Het is hiervoor een tijd terug ook 2x gebeurd, het gebeurt niet vaak.. :tumbdown

Omdat ik het toch niet vertrouw plaats ik hier maar een bericht (overigens deed de airco en alles het wel prima).. :$
Volvo S60 2.4

- Honda Civic 1.4 Silverstone (1996)
- Volvo S40 2.0 automaat (1997)
- Honda Civic Hybride (2006)
- Citroën DS3, 1.6 E-HDI (2012)
- Peugeot 208, 1.6 E-HDI (2012)
- Peugeot 308, 1.6 THP (2008)


www.antiskimpas.nl De oplossing tegen skimmen!
ApeX
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 aug 2009, 13:01
14

Re: Blower ecc blijft continu blazen

Bericht door ApeX »

Same here.

Uiteindelijk heeft het vervangende onderdeel 37,50 euro ex. btw gekost en een uurtje werk.
De bovenste schroef van de weerstand zit achter een metalen balk, maar die geeft gelukkig behoorlijk mee.

Onderdeelnummer was helemaal goed :tumbup
Bellen ophalen en fixen die handel.
Wel een verademing om na een week niet meer uit de auto te waaien :D
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Ik heb een soort gelijk probleem meen ik. Bij mij reageert de blower na het starten niet, ongeacht de stand (ik heb meestal alles op AUT staan). Hier ook knipperende lampjes van binnen circulatie en airco. Na +- 1 km rijden reageert hij ineens wel. :wtf

Het was me in eerste instantie niet opgevallen tot ik zaterdag met 4 man door de regen reed en de ramen zo verschrikkelijk besloegen dat ik ff moest stoppen en wachten tot de blower zijn werk ging doen.

Recentelijk heb ik de lampjes vervangen van de ECC unit (dat is het paneel met de 3 draaiknoppen toch?) maar aangezien dat allemaal met vrij stevige stekkers aangesloten is kan ik het me bijna niet voorstellen dat de problemen door een slecht contactje komen.

Ik kan n.a.v. bovenstaande reply's niet uitmaken waar mijn probleem ligt. Het gaat overigens om een Phase 1 S40 uit 1997.
Op onderstaande foto zie je de ECC unit die ik heb en de stand waar ik hem meestal op heb staan.
Image
S40 1.8 1997
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Oke, dit was ook bijzonder. Gister middag op weg naar het werk vond ik het een beetje warm worden in de S40, ookal had ik de airco aan staan, er werd warme lucht de auto in geblazen! :O
S40 1.8 1997
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Wouter »

Veel probleempjes lees ik hier, hoogst waarschijnlijk dat de kleppen of sensoren niet goed reageren.

Mijn advies laat de ECC uitlezen en laat de foutcode weten welke is opgeslagen.

Vanuit VADIS heb ik hier nog een diepgaande uitleg:

The ECC system has a different control panel. The layout of the front is arranged differently. The control module of the ECC system is located in the case behind the control panel.
The left hand knob allows the speed of the blower fan to be adjusted to 5 different speeds and also switched off. When the blower fan speed is selected manually, the speed must be on at least 1 to be able to switch on the A/C.
There is also an AUTO function with which the ECC selects the most efficient blower fan speed. In this case the speed selection is continuously variable.
The speed of the blower fan depends on:
-the temperature set
-the actual temperature
-the speed of the car
-the engine coolant temperature (ECT)
The centre knob allows the air distribution to be regulated. The same options are available as on the MCC, but with an extra AUTO selection option.
In this AUTO position, the ECC selects the most efficient air distribution to reach the set temperature as quickly as possible. The ECC can also select recirculation if that is necessary to achieve the desired result quickly.
If the windshield specifically has to be defrosted, this must be set manually.
The selection knob can be turned 360 degrees.
If DEFROST is selected, the A/C will not be switched on automatically.
The right hand knob allows the temperature to be set.
However, in order to reach this set temperature, the A/C switch must be ON, and the blower fan must be on at least 1 or on AUT.
In the ECC model, all the dampers are adjusted using electric damper motors.
The two recirculation dampers are operated with the recirculation switch on the left of the control panel. Operation is the same in the MCC and ECC.
The dampers have two positions: closed and 100% recirculation.
The centre switch is used to activate the electric heating rear window/door mirrors (if installed).
The A/C switch is on the bottom right of the control panel. The button has two LED's.
-A/C-OFF - the red LED is illuminated
-A/C-ON - the green LED is illuminated.
The interior temperature sensor is located in the grille to the left of the REC switch. The interior air is sucked into the heater unit through this grille.
There is an extra opening on the heater for this which discharges in a venturi. Because of the low pressure in this venturi, air is sucked in from the interior.
The "continuously variable" adjustment of the blower fan consists of 100 steps.
The blower fan relay is necessary to bridge voltage loss over the electronics in the control stage of the blower fan speeds.


Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door corhog »

Vertaling van het Engels in het Nederlands
Het ECC-systeem heeft een ander control panel. De lay-out van de voorkant is anders georganiseerd. De controle module van het ECC-systeem bevindt zich in de zaak achter het bedieningspaneel.
De linker knop kan de snelheid van de ventilator worden aangepast aan 5 verschillende snelheden en ook uitgeschakeld. Wanneer de ventilator snelheid handmatig geselecteerd, voor de snelheid moet op ten minste 1 te kunnen om over te schakelen op de A / C.
Er is ook een AUTO functie waarmee het ECC selecteert de meest efficiënte ventilator snelheid. In dit geval is de keuze van het toerental is traploos regelbaar.
De snelheid van de ventilator hangt af van:
-De ingestelde temperatuur
-De werkelijke temperatuur
-De snelheid van de auto
De motor-temperatuur van de koelvloeistof (ECT)
Het centrum knop laat de lucht distributie worden geregeld. Dezelfde opties zijn beschikbaar als op de MCC, maar met een extra optie AUTO selectie.
In dit AUTO-stand, de ECC selecteert de meest efficiënte verdeling van de lucht om de ingestelde temperatuur te bereiken zo spoedig mogelijk. Het ECC kan ook kiezen voor recirculatie indien dat noodzakelijk is om het gewenste resultaat snel te bereiken.
Als de voorruit specifiek moet worden ontdooid, moet u dit handmatig worden ingesteld.
De selectie knop kan worden ingeschakeld 360 graden.
Als ONTDOOIEN is geselecteerd, de A / C zal niet automatisch worden ingeschakeld.
De rechterhand draaiknop kan de temperatuur worden ingesteld.
Echter, om te bereiken in deze set de temperatuur, de A / C schakelaar moet ingeschakeld zijn, en de ventilator moet op ten minste 1 of op AUT.
In het ECC-model, zijn alle dempers aangepast door middel van elektrische motoren demper.
De twee recirculatie kleppen worden bediend met de recirculatie-schakelaar aan de linkerzijde van het bedieningspaneel. De werking is hetzelfde in het MCC en het ECC.
De dempers hebben twee standen: gesloten en 100% recirculatie.
Het centrum schakelaar wordt gebruikt voor het activeren van de elektrische verwarming achterruit / buitenspiegels (indien geïnstalleerd).
De A / C schakelaar is aan de onderkant rechts van het bedieningspaneel. De knop heeft twee LED's.
-A/C-OFF - De rode LED brandt
-A/C-ON - De groene LED brandt.
Het interieur temperatuursensor bevindt zich in de grille aan de linkerkant van de REC-schakelaar. Het interieur lucht wordt aangezogen in de kachel via deze grille.
Er is een extra opening op de kachel, die voor deze lozingen in een venturi. Omwille van de lage druk in deze venturi wordt lucht aangezogen uit het interieur.
De "continu variabele aanpassing van de ventilator bestaat uit 100 stappen.
De ventilator relais nodig is ter overbrugging van spanningsverlies over de elektronica in de controle fase van de ventilator snelheden.
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Bedankt voor de VADIS uitleg & vertaling, al was ik inmiddels al bekend met de werken.
Nu ff uitzoeken hoe ik dat ding uit kan laten lezen. Zeker bij de dealert, maar die vind ik veel duur. :'(
S40 1.8 1997
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Wouter »

Sorry voor het engels, maar ik ben overwegend engels georienteerd in het onderzoeken en troubleshooten.

Als je in de buurt van Schiphol komt/woont, kan ik het ook voor 15 euro doen.

Groetjes Wouter
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Da's heel vriendelijk van je, maar ik woon in het oosten van NL en kom zelden in het westen. Morgen maar ff bellen wat het bij de dealert kost om uit te laten lezen.

Gaat dat trouwens met een OBDII kabel? En als ik VOL-FCR zou bemachtingen kan ik het zelf uitlezen? :-D

Edit: Heb het al gevonden, morgen voor 35 euri kabeltje + software halen. :tumbup
S40 1.8 1997
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Afbeelding

Deze meldingen krijg ik te pakken. Kan het zijn dat de stekker gewoon niet goed in de ecc unit zit gedrukt? (heb hem namelijk eens los moeten halen met het vervangen van de lampjes in die unit.)


En nog wat:

Image

Daar was ik niet blij mee. :swear
S40 1.8 1997
Flok

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Flok »

Jammer van die band joh! Als die een cm of 3-4 naar binnen zat had je een prop kunnen schieten.. Nou zit die precies in de schouder.. :( En dus nieuwe band.. :'(
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Dat was inderdaad vervelend, daarom maar 2 nieuwe banden gekocht.

Even to the point: Iemand enig idee waarom ik bovenstaande foutmeldingen krijg?
S40 1.8 1997
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Wouter »

Ben wel bezig geweest met de foutmeldingen te beschrijven, maar deze zijn nog niet volledig afgerond.

Als je de foutcodes reset/wist, komen ze dan allemaal weer terug?

Groetjes Wouter
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Hoi Wouter,

Eerst kwamen dezelfde meldingen terug, later alleen foutmeldingen dat hij de ecc niet uit kon lezen. Signaal was prima volgens de software. Andere controledingen als abs en srs werkten wel gewoon (zonder fouten).

Edit:/ Ik heb het zojuist nog eens geprobeerd. Ik krijg invalid data te zien. Heb ook nog een ander programma, brick ofzo, die geeft een foutmelding maar kan niet weergeven welke. Fijn...
Bij m'n obdII kabel heb ik volvo-fcr gekregen.. Dit is geen geweldig programma geloof ik. Kan ook niets resetten zie ik nu. Alleen de lijst met meldingen schoonvegen.. Lekker handig (not!)
S40 1.8 1997
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Wouter »

Dit klinkt bekend voor Vol-fcr en is daardoor ook geen betrouwbaar uitlees tool helaas.
De uitlees methode welke ook voor ECC gehanteerd wordt is het "morse principe"(ook wel knipper methode).

Als je links en rechts bij he middenconsole voeteneinde de schermen weg haalt.
Hierdoor kun je links recht en onder de kachel kijken naar de componenten.
Kijk eens naar het functioneren van de actuators als je de verwarmings knoppen bediend, gaan deze mooi mee?

Groetjes Wouter
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Je bedoelt voor de luchtcirculatie(middelste draaiknop)? Die werkt wel namelijk, is te merken met het kleine beetje rijwind. Het probleem beperkt zich tot de ventilator. Die geeft geen teken van leven.
S40 1.8 1997
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Wouter »

ECC-412 ventilator motor, kortsluiting naar massa in signaalkabel

Voorwaarde :
Diagnostische foutcode (DTC) ECC-412 wordt opgeslagen als het ECC-controle module detecteert dat het stuursignaal onjuist is.

Plaatsvervangende waarde:
De ECC-controle module probeert te compenseren met een vooraf ingestelde waarde via een vervangende signaal naar de motor. Deze vervangende waarde is lager dan de maximale waarde. Als de ventilator in de stand 0, geen controle signaal wordt doorgegeven.

Mogelijke bron :
-Kortsluiting naar massa in de kabel tussen de ECC besturingsmodule aansluitklem 28 en de ventilator motor.
-Storing in de ventilator motor.

Defect :
Driver-fout waarschuwing. De LED's naast de A / C en REC schakelaars knipperen voor ongeveer 20 seconden.
De ventilator-motor reageert niet wanneer de ventilator schakelaar is ingesteld op verschillende posities handmatig (posities 1 tot 4).

ECC-421 ventilator relais, signaal ontbreekt.

Voorwaarde :
Diagnostische foutcode (DTC) ECC-421 wordt opgeslagen als het ECC-controle module registreert dat er geen spanning is.

Mogelijke bron :
Storing in ventilator relais.
-Open-circuit in de kabel tussen de controle module terminal ECC 29 en ventilator relais (dit relais bevindt zich naast de ventilator motor).
-Storing in de ventilator motor.

Defect :
Aansturing fout waarschuwing. De LED's naast de A / C en REC schakelaars knipperen voor ongeveer 20 seconden.
De ventilator-motor reageert niet wanneer de ventilator in de stand 5.

ECC-411 ventilator motor, signaal ontbreekt.

Voorwaarde :
Diagnostische foutcode (DTC) ECC-411 wordt opgeslagen als het stuursignaal ontbreekt of is defect.

Plaatsvervangende waarde :
Het ECC-controle module probeert te compenseren met een vooraf ingestelde waarde via een vervangende signaal naar de motor. Deze vervangende waarde is lager dan de maximale waarde. Als de ventilator in de stand 0, geen controle signaal wordt doorgegeven.

Mogelijke bron :
- Storing in-ventilator motor.
- Open-circuit in de kabel tussen de ECC-controle module en de ventilator motor.

Defect :
Aansturing fout waarschuwing. De LED's naast de A / C en REC schakelaars knipperen voor ongeveer 20 seconden.
De ventilator-motor reageert niet wanneer de ventilator schakelaar is ingesteld op verschillende posities handleiding (posities 1 tot 4).

ECC-322 Damper motor verdeling van de lucht, open-circuit of te lang actief

Voorwaarde :
Diagnostische foutcode (DTC) ECC-322 wordt opgeslagen als de klep motor niet de juiste stand in neemt in ongeveer 12 seconden.

Mogelijke bron :
Air-distributie demper motor geblokkeerd.

Defect :
Aansturing fout waarschuwing. De LED's naast de A / C en REC schakelaars flitser voor ongeveer 20 seconden.
De klep-motor is gestopt.

ECC-312 Demper motortemperatuur, open-circuit of actief te lang.

Voorwaarde :
Diagnostische foutcode (DTC) ECC-312 wordt opgeslagen als het ECC-controle module detecteert dat het signaal om de temperatuur klep motor in te stellen niet de juiste waarde bereikt in 12 seconden.

Mogelijke bron :
Temperatuur motor-demper geblokkeerd.

Defect :
Aansturing fout waarschuwing. De LED's naast de A / C en REC schakelaars flitser voor ongeveer 20 seconden.
De klep motor is gestopt.

ECC-212 positiesensor demper motortemperatuur, open circuit of kortsluiting aan de voedingsspanning.

Voorwaarde :
Diagnostische foutcode (DTC) ECC-212 wordt opgeslagen als het ECC-controle module detecteert dat er een kortsluiting is naar de voedingsspanning van de temperatuur demper motor positie sensor signaal kabel of dat het signaal ontbreekt.

Mogelijke bron :
-Open verbinding in signaalkabel van de demper motorpotentiometer van het ECC-controle module.
-Open verbinding in de potentiometer.
-Kortsluiting aan de spanning in het signaal kabel.

Defect :
Aansturing fout waarschuwing. De LED's naast de A / C en REC schakelaars flitser voor ongeveer 20 seconden.

Controleer het volgende :
- Controleer zekering 11B/1 (25A) en 11B/12 (15A).
- Haal aan de passagierskant onder het handschoenen kastje de afdekplaat weg.
- Aan de rechter kant haal je connector los van de ventilator motor.
- Sluit een multimeter aan op de connector aansluiting en zet de meter op het Volt bereik.
- Zet de handmatige stand op 1 t/m 5 en controleer of er verschillende spanningen op ventilator aankomen. Zet hierna op 0.
- Sluit de stekker weer aan op de ventilator motor.
- Vlakbij de ventilator zit een relais, maak deze los en sluit de multimeter aan op 1 (rood/wit) 3 (bruin/wit) van de connector.
- Zet de handmatige stand op 5, controleer of er 12V spanning op het relais aankomt. Zet hierna op 0.
- Sluit de stekker weer aan op het relais en herhaal de vorige stap.
- Het relais moet een klik geven in stand 5. Zet hierna op 0.
- Vlak hierbij in de buurt zit de kachelweerstand, haal de connector los.
Afbeelding
- Sluit de multimeter aan op de connector aansluiting 2 (zwart) en 4 (zwart/wit).
- Je meet 12V als het goed is.
- Sluit de multimeter aan op de connector aansluiting 2 (zwart) en 3 (zwart/rood).
- Zet de handmatige stand op 1 t/m 5 en controleer of er verschillende spanningen aankomen. Zet hierna op 0.


Als je links en rechts bij het middenconsole voeteneinde de schermen weg haalt.
Hierdoor kun je links recht en onder de kachel kijken naar de componenten.
Kijk eens naar het functioneren van de actuators als je de verwarmings knoppen bedient, hierdoor moeten de actuators gaan bewegen.
Onder de kachel de verwarmings klep actuator.
Linkerkant van de kachel, de lucht verdeel klep actuator.
Rechter voorzijde van de kachel, temperatuur regel klep actuator.
Voor de ventilator motor, de recirculatie klep actuator.
Deze actuators moeten mooi mee bewegen.

Groetjes Wouter
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Burning Rubber »

Pff, dat was een cheap fix. Stekker zat niet goed in de ECC gedrukt. Dat verklaart waarom de data niet uit te lezen was voor het programma. Thank god dat ik niet verder hoef te zoeken. (A)
S40 1.8 1997
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??

Bericht door Wouter »

Of je stopt de stekker erin :-D
Plaats reactie