Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 »

Goed verhaal, ga het zeker aanpakken binnenkort. Mocht er iets aan te te voegen zijn, plaats ik nog wat extra foto’s.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Enige vraag is waar je zo een identieke potmeter gaat vinden. De bekende groothandels (farnell, mouser) hebben m niet en ook op de website van de fabrikant staat 'ie niet meer.

Wordt een ritje sloop ofzo.
Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door RobertV »

Is het niet zoiets.. maar heb de mijne effe niet open liggen Afbeelding
Alleen even goed kijken wat er op staat. Dacht 5k te zien.
https://www.conrad.nl/p/piher-pt-15-nv- ... uks-432016

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Lijkt er heel erg op.

Enige verschil is dat je ~2.7k logaritmisch moet hebben i.p.v. 5k lineair. Heb even gemeten en het is wel dezelfde maat inderdaad (diameter = 15mm) en pinout etc.

BEWERK: Het kan zijn dat ik dingen op de pcb meepak in de weerstandmeting waardoor de daadwerkelijke waarde wel 5k lineair moet zijn. Zou wel logisch zijn.

BEWERK2: Oke als de weerstand Rpcb = 6000 en Rpot = 0..5000 dan komt de parallel daarvan (wat je meet) uit op een ietsiepietsie nonlineaire curve van 0 tot 2700. Hoe kom ik er ook alweer achter of dit correct is zonder de soldeerbout erbij te pakken.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Oke blijkbaar gebruikt Piher "A" voor lineair, dus dat is opgelost.

Verder kom je met R1 = 5k lineaire potmeter en een aannemelijke R2 = RC op de pcb best in de buurt van wat ik gemeten heb in die tabel. Dus 5K lineair klinkt ook aannemelijk.

Ga er maandag wel een paar halen in inbouwen.
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 »

Dus gewoon eentje van Conrad bestellen (of een paar) en solderen met die hap.
Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door RobertV »

Als je het wil narekenen...
https://nl.wikihow.com/De-weerstand-van ... -berekenen
Maar 5k en 6k komt idd uit op 2727
6k zie je zitten op de PCB?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Hoop gezeik.

De standaard verkrijgbare potmeters van dat merk hebben net een andere karakteristiek dan wat Volvo ooit gebruikt heeft.

Beide soorten (2002-OEM en 2018-standaard) gaan lineair van 0 naar ~5K maar ze hebben een afwijkende dooie zone. De weerstand loopt zeg maar zo op: _/¯ maar op de originele OEM begint / later en eindigt / eerder. Komt er in het echt op neer dat je i.p.v. de standen AUT-5 slechts het bereik 1-4 ongeveer hebt. Precies waardeloos dus. Als je hard jenkt aan de draaiknop en m dan loslaat knop krijg je m soms even in AUT of 5 maar daar springt ie weer uit na een paar hobbels. Ook net onhandig.

Afbeelding

Linkerkolom is knopstand en daarom ook potmeterstand.

Heeft iemand kloppende potmeters (uit een oude bak wellicht) te koop?

BEWERK: die kloppende potmeters bestaan dus niet meer. Het onderdeel wat je nodig hebt (Piher 5KA93xxx) is "made-to-order" met afwijkend verloop/taper. Dus als je echt netjes alle standen van AUT tot 5 (en 16-26C) weer wilt gebruiken gaat een potmeterswap met generiek Piher 5K niet werken. Bron is respons van Piher op vraag:

Thanks for your email.
Unfortunately we do not supply repair or replacement parts as this is a custom taper A93 made-to-order.
I would suggest that you contact the technical repair authorized center or the original equipment manufacturer for replacement parts.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Caesar »

Ik heb het eerder in mijn post aangegeven; ik heb de potmeters voor nieuwe vervangen en werkt gewoon naar behoren; standaard lineair 5k, maar gekocht via een lokaal bedrijfje in Engeland. Als je wil kan ik er wel 2 naar je toesturen. (je hebt er maar 2 nodig).
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door dannyw »

Iemand nog een weerstand liggen voor de kachelweerstand, dus die je er zelf moet in solderen. Mijne is vandaag gesneuveld.
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door DHVOLVO81 »

Heb er eentje bij Conrad besteld. Was in een paar dagen binnen.
Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
12
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Arnold
Locatie: Oudega (DFM)
Contacteer:

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Telegraphroad »

Er is hier een howto over, daarin staat precies welk onderdeel je moet hebben.
V40 Europa Navigator BI-Fuel 2003 saphire black
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door dannyw »

Had hem al gevonden, als ik bestel zal ik er een paar extra bestellen.
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Caesar schreef: vr 20 jul 2018, 20:00 Ik heb het eerder in mijn post aangegeven; ik heb de potmeters voor nieuwe vervangen en werkt gewoon naar behoren; standaard lineair 5k, maar gekocht via een lokaal bedrijfje in Engeland. Als je wil kan ik er wel 2 naar je toesturen. (je hebt er maar 2 nodig).
Lang verhaal want tijd over op werk:

Weet je zeker dat alle standen precies doen wat ze moeten doen? Als je niet precies de pot hebt die erin zat is dat realistisch gezien een statistische onmogelijkheid. Of je moet er duizenden gaat uittesten ofzo. Al zegt niemand dat de eerste die je test niet gelijk de goeie kan zijn.

Er is altijd een deel van de standen dat gewoon prima zal werken met een generieke pot. En dat deel varieert flink want er zitten belachelijke toleranties op de standaarddingen (+-30%). Op een gegeven moment had ik een pot waarmee AUT t/m 3.5 werkte waarbij boven 3.5 de fan niet harder ging en 0 niet helemaal nul was maar 0.5 ofzo. Dat soort fratsen blijf je houden hoe veel keer je ook je pot door de statistische molen haalt of je moet echt precies de holy grail van afwijkingen hebben liggen die perfect overeen komt met de originele.

De enige manier waarop je dit echt goed kan doen is de ADC op de microcontroller die die knop uitleest kalibraren op de nieuwe pot.

Heb uiteindelijk een perfecte klimacomputer uit een 270k km (ook 2002) sloop V40 gehaald. Dat was er eentje met DSA maar dat is na transplantatie van de printplaat ineens niet meer het geval. Wel grappig is dat dat ding net weer anders werkt (airco standaard aan i.p.v. uit met AUT, volgorde stoelverwarmstanden anders, etc) en van een andere fabrikant is (VK i.p.v. Frankrijk).
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Musicus »

Ook ik heb last van een ECC met een eigen wil. Soms gaat hij snel achter elkaar aan en uit of fluctueert de snelheid van de fan. Ook al staat deze op auto. Aangezien de standen 1 t/m 5 het wel gewoon doen ga ik ervan uit dat het aan de solderingen van de potmeter ligt en niet aan de kachelweerstand.

Nu zitten er op mijn paneel ook de knoppen voor de stoelverwarming en DSA. Wanneer ik een donorpaneel koop zonder deze knoppen, en ik zet de huidige knoppen over, blijft dit dan gewoon werken? Of zit er in het paneel zelf ook info opgeslagen waardoor DSA en stoelverwarming niet meer werkt?

Een paneel met al deze knoppen kom je slechts zelden tegen.
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Voor zowel stoelverwarming en DSA zit het daadwerkelijke brein ergens anders (DSA: bij je handschoenkastje ergens onder t dashboard, stoelverwarming: in je stoel). De knoppen op de ECC zijn alleen maar een doorgevertje. Vanuit engineering-/kostenstandpunt is het dan niet logisch om een andere incompatibele print te gaan maken voor elke combinatie van DSA en stoelen als je ook gewoon de knoppen kunt verwijderen.

Fysiek (op t oog) zijn de printplaten voor wel/niet DSA identiek. Ik weet natuurlijk niet of er misschien andere code op de microcontrollers staat.

Dat transplanteren zou daarom geen problemen moeten geven denk ik.
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Musicus »

Inmiddels heb ik het kachelpaneel verwisseld met 1 van de sloop. Airco werkt, nu even kijken hoe hij doet op een lange rit.
Wat is dat paneel trouwens een crime om te verwijderen! meteen de knoppen beschadigd doordat de unit naar binnen moet draaien om alle stekkers los te maken.

Enige probleem is dat ik de DSA knop van het oude paneel niet los krijg. Is het een kwestie van lomp trekken? Ik ben bang dat ik dingen ga afbreken waardoor ik heb niet meer kan monteren.
Op dit moment kan ik de DSA dus niet uitzetten, maar ja dat deed ik toch al nooit.
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Je moet de alleen de printplaat transplanteren, niet met de knoppen (en al het andere plastic) rommelen. Die knoppen ga je sowieso slopen.

Verder als tip voor het verwijderen/plaatsen van de hele unit: haal eerst de radio en het frame van de radio eruit, dan heb je voldoende ruimte om te draaien e.d. Dat frame is toch al half los als je de ECC-unit los schroeft.

En als je de printplaat toch los hebt, ontstof de temperatuursensor in het zwarte gootje gelijk even (met lucht of een schoon doekje, niet rommelen met schoonmaakmiddelen!!!).
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door Musicus »

Ik kreeg de printpraat niet los van de behuizing, vandaar dat ik de hele unit maar heb overgezet. Zonder de DSA knop dan....
Dat plastic is allemaal zo broos na 14 jaar dat je snel dingen kapot maakt.

Ik heb de radio niet losgekoppeld omdat er geen code bij is geleverd. Moet ik steeds nog eens achteraan. Ook met de radio op z'n plek is er voldoende ruimte, maar het is wat meer gepriegel.

Dank voor je adviezen!
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
JohnKnife
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 11:35
6
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door JohnKnife »

Printplaat zit vast met 3 schroefjes. Als je die los hebt hangt ie alleen nog aan 2 mini inkepingen aan de beide uiteinden van de behuizing.
Plaats reactie