Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
flexz
Engine off
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005

Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert

Bericht door flexz » wo 05 jul 2017, 15:25

Twee weken geleden (met het warme weer) begon mijn ventilator ineens hard te blazen, hij reageerde daarbij niet meer op de schakelaar aut-0-tm5.
Bij de volgende keer starten deed de blower niets meer. Je hoort de airco wel aangaan bij het inschakelen daarvan maar er is geen luchtdoorstroming meer. De airco gaat wel uit in stand nul.

In eerste instantie dacht ik aan de kachelweerstand, nu heb ik deze vandaag vervangen (met de uitleg hier op het forum) maar helaas hij doet nog niets, nu kan dit ook aan mijn (gebrek aan) soldeerkwaliteiten liggen dus eigenlijk ben ik nog niet veel verder.

Ik heb al jaren dat het lampje in de linker (ventilatie schakelaar) het alleen deed na een tikje erop en ook dat doet het nu niet meer. Ik twijfel nu dus waar ik het moet zoeken. Heeft iemand een idee of heeft er iemand in omgeving Utrecht nog een kachelweerstand die ik zou mogen proberen?

PKIng
5th Gear member
5th Gear member
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Bericht door PKIng » wo 05 jul 2017, 23:07

Nou geen Utrecht maar apeldoorn, en ik heb wel een weerstand die zeker weten goed is, had namelijk een andere in de mijne getest maar gaf geen verschil, maar aangezien die nieuwer was heb ik die gehouden.

Nu nog kijken hoe je het ding in Utrecht krijgt.
Ik heb een fase 2 btw zonder climate control, alleen handmatige airco...
With each replacement of parts, a car slowly becomes Chinese.

flexz
Engine off
Bouwjaar: 2005

Bericht door flexz » wo 09 aug 2017, 22:04

Met de weerstand van PKing alles weer werkend. Bij het verwisselen later gezien dat ik een los contactpuntje had van het solderen van mijn gereviseerde weerstand. Nu heb ik er dus nog een reserve :P
Reviseren is dus wel aan te bevelen mits je een beetje netjes kan solderen. Het linkje naar het artikel bij conrad klopt niet meer maar als je zoekt op het nummer op de weerstand hebben ze wel het artikel wel.

DHVOLVO81
Idle
Idle
Bouwjaar: 2003

Bericht door DHVOLVO81 » zo 13 mei 2018, 18:50

Ik heb het probleem dat bij mijn Phase II V40 met airco de ventilator regelmatig varieert in toerental. Soms blijft hij ook doordraaien in stand 0. In auto stand en het schakelen naar ontwasemen gaat de ventilator soms niet aan of gaat hij wel aan (inclusief airco lampje) maar dan ook weer uit. Na een paar pogingen blijft hij meestal wel draaien.

Heb al wel een nieuwe weerstand in de kachelweerstand gesoldeerd, maar dit heeft het probleem eigenlijk niet verholpen.

Herkenbaar? Wat zou het nog kunnen zijn?

Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Type: 1.8 Bi-Fuel
Contacteer:

Bericht door Telegraphroad » zo 13 mei 2018, 22:48

Herkenbaar probleem, nieuwe weerstand en nog steeds een ecu die op hol slaat.

Ik heb de ecc unit vervangen door een van een de sloop.

Daily-driver: V40 Navigator BI-Fuel 2003
Blokjes grill, witte bekleding, HU1205, Originele subwoofer

Special: Volvo 480 Collection
Dark-Grey Metalic, Hausserverlaging, Instapverlichting, Venetian blinds, Lederen bekleding, Airco
koplampsproeiers

PKIng
5th Gear member
5th Gear member

Bericht door PKIng » ma 14 mei 2018, 09:16

Je kunt proberen de ECC open te maken en te "reflowen" maar dan moet je wel wat speciaal gereedschap voor hebben.
Met mijn Manuele airco unit is het na twee keer reflowen wel gelukt.

Het lijkt erop dat de soldeerverbindingen nogal brak zijn bij een X40.

DHVOLVO81
Idle
Idle

Bericht door DHVOLVO81 » ma 14 mei 2018, 14:42

Welk onderdeel moet opnieuw gevloeid worden? De knop van de aanjager?

Is er een foto van te vinden?

En hoe haal ik de unit los uit het dashboard?

PKIng
5th Gear member
5th Gear member

Bericht door PKIng » wo 16 mei 2018, 07:17

Bij de mijne hebben we gewoon alle soldeerverbindingen opnieuw gevloeid.
Je moet er wel wat geduld voor hebben:-)

Wat het eruithalen betreft, zover ik weet de radio eruit het kapje om de unit heen losklikken, en dan met vier schroeven demonteren.

JohnKnife
Idle
Idle
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002

Bericht door JohnKnife » do 28 jun 2018, 19:01

Inmiddels rijden er denk ik heel veel X40's rond met wisselende en soms spontaan even uitvallende kachelfans en ik ben ook eigenaar van zo eentje. Heeft iemand ooit uitgevonden waar het probleem van de wisselende toerentallen van de fan bij ECC nu echt zit?

De bekende transistor (weerstand als je geen ECC hebt) die de ventilator aanstuurt is eigenlijk alleen het probleem als je klima niet meer in staat is om de fan zachter dan maximaal hard (5) te laten blazen. Als er gewoon een positief verband is tussen het nummertje naast het fanknopje (0.5 t/m 4.5) en de blaassnelheid EN de blaassnelheid van 4.5 is niet veel minder dan 5 hoef je niet aan dat ding te beginnen. Het maakt niet uit of er bovenop dat verband wat fluctuatie zit: dat is niet de schuld van die transistor.

Verder heb je dus nog de hele zwik aan temperatuursensoren van dat systeem en de ECC-computer zelf. Zijn die sensoren niet uit te lezen of is het niet mogelijk om aan die computer te vragen wat er aan de hand is (als er verder geen panieklampjes gaan knipperen)?

Is er een bekend probleem op de print van die ECC-computer of is er een bepaalde sensor die vaak stuk gaat?

Anders moet ik maar gewoon gokken op een ECC-computer van de sloop.

BEWERK: inmiddels heb ik er een fatsoenlijke blik op geworpen en is de potmeter (het ding dat de stand van een draaiknop naar een elektrisch signaal converteert) van de fansnelheid gaar.
Laatst gewijzigd door JohnKnife op za 14 jul 2018, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

DHVOLVO81
Idle
Idle

Bericht door DHVOLVO81 » do 28 jun 2018, 19:42

Ik heb dit probleem ook in een vroeg beginstadium. Zelf hoor ik ook vervalen over flowen van printdelen. Echter hoop ook ik wat meer info te vinden over welke delen deze fluctuatie veroorzaken en welke soldering zwak is gebleken.

Soortgelijk probleem is er met het brandstof relais van de 740 serie. Daar zit bij de montage van het relais op de printplaat vaak een haar scheur in de soldering waardoor deze uitvalt door slecht contact. De printbanen rondom de spoel van het relais en deze bevestiging opnieuw vloeien lost het probleem weer voor jaren op. Dit even als voorbeeld.

texaco
Veteraan
Veteraan
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Contacteer:

Bericht door texaco » do 28 jun 2018, 20:07

Ik vermoed dat je met VIDA wel heel wat sensors kan uitlezen, ook die van de binnentemperatuur.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

DHVOLVO81
Idle
Idle

Bericht door DHVOLVO81 » do 28 jun 2018, 20:42

Vida is een softwarepakket van Volvo waarmee je alles kunt inzien? Is dat iets wat ergens te downloaden is en ook op een iMac draait?

texaco
Veteraan
Veteraan
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Contacteer:

Bericht door texaco » do 28 jun 2018, 20:45

Is her en der wel verkrijgbaar, helaas illegaal. Marktplaats in de gaten houden, zoeken naar vida / dice. Dice is het communicatie-instrument, vida de software die kan samenwerken met dice.
Vida bevat ook vele interessante handleidingen en onderdelendataloog.

Werkt op iMac maar dan wel via Parallels, in een virtuele Windows dus.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

JohnKnife
Idle
Idle

Bericht door JohnKnife » vr 29 jun 2018, 15:37

Het is wel een gedoe om Vida aan te gang te krijgen op iig Windows. Ik meen te herinneren dat het alleen draait op Windows 7 32bit en niet nieuwer en/of 64bit. Dus regel even een wat oudere computer of een virtueel image.

Ik ga wel een keer bij de dealer langs ofzo op een zaterdag om te laten meten.

BEWERK: heb een dealer gebeld met personeel dat zeer goed bekend is met X40 en die vertelden me dat in deze auto's ze niet bij diagnose van de ECC kunnen (wel bij latere modellen). Ook hadden ze in 15 jaar nog nooit gehoord van een sensor van het systeem die het begaf. Dus in "mijn" scenario (fan werkt, transistor werkt) is de enige fix een refurbished ECC-computer ($$$$$) of ermee leven.

Je kunt overigens natuurlijk wel bij de buitentemperatuursensor, koelwatersensor en zonsensor(?) met je OBD2-lezer. Als die niet goed zijn zou ik daar eerst aan beginnen.

BEWERK2: inmiddels heb ik er een fatsoenlijke blik op geworpen en is de potmeter (het ding dat de stand van een draaiknop naar een elektrisch signaal converteert) van de fansnelheid gaar.
Laatst gewijzigd door JohnKnife op za 14 jul 2018, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Type: T4

Bericht door Caesar » zo 01 jul 2018, 20:47

Als de aanjager op hol slaat is dat hoogstwaarschijnlijk een versleten potmeter van de draaiknop die de snelheid van je aanjager instelt (op je ECC dus). Frut er maar eens aan door beetje te wiebelen dan zul je zien dat je aanjager/blower daarop reageert.

Ik heb deze postmeter in de ECC vervangen en het probleem is nu voorbij. Simpelweg, als de potmeter versleten is geeft de potmeter ruis/verkeerde weerstand door, door stof en slijtage. De ECC pakt deze waarden op en reageert daar op. Vervangen van de potmeters is de enige remedie. Je kunt de potmeters ook doormeten na uitbouwen, dan zul je meten dat er geen lineair verloop in weerstand is bij verdraaien van de aanjager stand. Ik zou dan meteen de temperatuur instellings potmeter vervangen als je hem toch open hebt liggen. De middelste (de stand waar de lucht uit komt) is geen potmeter (vandaar dat je die ook oneindig kan doordraaien) en is dus niet op die manier te vervangen,maar kent dus ook niet die slijtage.

Als je niet handig bent met solderen, kan ik wellicht wel wat voor je betekenen. Ik heb hoop reserve potmeters (na lang zoeken, geschikte vervangers gevonden). Stuur maar een pm :).

JohnKnife
Idle
Idle

Bericht door JohnKnife » ma 02 jul 2018, 12:46

Ik heb de potmetertheorie uitgetest, want dat is natuurlijk het eerste waar je als elektroër naar kijkt als het gaat om vage reacties op draaiknoppen lol.

Maar ik kan geen klassiek "roestige/stoffige potmeter"-gedrag produceren door met de knoppen te rommelen of dat ding meppen te verkopen. Daarnaast gebeurt het ook op de automatische stand.

Ik ga wel een keertje dat hele dashboardding uit elkaar halen en doormeten.
Laatst gewijzigd door JohnKnife op za 14 jul 2018, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Caesar
1st Gear member
1st Gear member

Bericht door Caesar » ma 02 jul 2018, 16:38

Bij mij werkte hij ook slecht in auto stand, want auto stand is een van de standjes die vervuild kan zijn en dus de ECC pendelt tussen geselecterde stand en een willekeurige andere geruisde
stand. Weet bijnaaaa zeker dat het de potmeters zijn. Als je elektroer bent, heb je ze in een halfuurtje uitgewisseld voor verse. Overigens als je morrelt aan de potmeter moet je de knopjes er even aftrekken en kruiskop schroevendraaier in de trimpotmeter steken en dan beetje wrikken, bewegen.

JohnKnife
Idle
Idle

Bericht door JohnKnife » ma 02 jul 2018, 19:42

Ja ik had dus die schroevendraaiertruc gedaan omdat ik toch al de draaiknoppen van die klima moest vervangen lang geleden. De oude drie waren compleet snot geworden door die smeltende soft touch rommel.

Misschien dat ik er dit weekend effe naar ga kijken.

MarcO
Beheerder
Beheerder
Bouwjaar: 2001
Contacteer:

Bericht door MarcO » ma 02 jul 2018, 22:02

Zou mooi zijn als je er ook foto's bij maakt en eventueel een how to. Dan heeft de rest van het forum er ook wat aan

Verstuurd vanuit de ruimte met ruimtetalk.

Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

DHVOLVO81
Idle
Idle

Bericht door DHVOLVO81 » wo 04 jul 2018, 10:35

Ik kan mij goed voorstellen dat het inderdaad de potmeter is. Zal als ik weet welk type / waarde het is zelf dat ding ook vervangen. Mocht ik een positief resultaat boeken, zal ik wat foto’s plaatsen van het proces. Ben zelf geen professioneel elektrotechnicus, maar heb hobbymatig wel veel gesoldeerd.

Plaats reactie