Blijft warme lucht en/of danwel koude lucht blazen

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
ptenkate
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 20:59
13
Locatie: Hoogeveen

Blijft warme lucht en/of danwel koude lucht blazen

Bericht door ptenkate »

Hallo,

ik heb een V40 van eind 2000 en sinds een week blijft de airco warme lucht blazen. Normaal heb ik alles op automatic staan en de temp op 20 graden, maar al zet ik hem op 18 graden (koudst) hij blijft warme lucht blazen. op elke temp. blijft hij dezelfde warme lucht blazen.

Soms pas na 15 min. begint hij te werken en koud te blazen, soms ook niet.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

groet, patrick
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door Wouter »

Wordt de clutch op de airco compressor wel goed opgepikt?

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =41&t=4046

en controleer de temperatuur regel klep motor :

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =41&t=3543

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op di 02 nov 2010, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjeezert
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 18:28
14

Klimaatregeling eigenaardigheid

Bericht door Sjeezert »

Beste allemaal,

Ik zit met een interessant probleempje.

Sinds enige tijd werkt de (automatische) klimaatregeling van mijn v40 fase 2 niet meer goed.

Hij blaast de ene keer alleen maar warme lucht en de andere keer alleen maar koude lucht, dit lijkt volledig random. Soms gaat het na een tijdje vanzelf over en soms na het opnieuw starten, maar soms ook lange tijd niet. Zo zat ik een keer 2 uur lang in de sauna, maar ook 2 uur lang in de koelcel. Of ik m nou op z'n koudst of op z'n warnmst zet, het maakt niets uit.

Het heeft niks te maken met de blaasstand, die werkt gewoon en staat nu dus ook vaak op 0. Airco aan/uit maakt geen verschil (al is het natuurlijk wel iets minder koud als de kachel alleen maar koude lucht wil blazen). Het lijkt echt alleen aan de temperatuurunit te liggen die gewoon doet waar ie zin in heeft.

Iemand ervaring mee of eventueel een oplossing?

Alvast dank!
Xblast
Idle
Idle
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:55
14
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Utrecht

Re: Klimaatregeling eigenaardigheid

Bericht door Xblast »

Dit probleem heb ik ook heel sporadisch. Alleen geeft ie het bij mij aan :P
Als de CC + recirculatie rood gaan knipperen bij het starten, dan gaat ie later in de rit heet/koud blazen.

Vaak na het opnieuw starten is het weg. Ik heb er daarom ook niet zoveel last van om het na te laten kijken.
Volvo V40 1.9D (95pk) Europe-Extra-Line || 04-2000 || Voorsteltopic ||
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Klimaatregeling eigenaardigheid

Bericht door schaefer »

zal inderdaad je regeleenheid zijn. De computer even laten uitlezen op storingen daarin. Als je volgende keer nu weer in een koelcel of sauna moet zitten. Doe ff je roostertjes dicht :tumbup
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Klimaatregeling eigenaardigheid

Bericht door Wouter »

Controleer de klep bediening/stekker verbindingen, onder de kachel unit. Controleer ook de stekkerverbinding van het ECC bedieningspaneel.

Je komt erbij door aan de passagiers zijde, het paneel weg te halen en de radio eruit te halen.

Zo zit het in elkaar:
Afbeelding

Ondersteunende topic voor het ECC paneel phase 2.
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=512

Groetje Wouter
sdirkx

Re: Klimaatregeling eigenaardigheid

Bericht door sdirkx »

Ben ook niet helemaal tevreden met de temp.regeling de laatste tijd.. ik hou dit topic incl link van Wouter even in m'n achterhoofd. :-D
Sjeezert
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 18:28
14

Re: Klimaatregeling eigenaardigheid

Bericht door Sjeezert »

Dank voor de replys!

Zoals ik het nu begrijp kan het dus deze oorzaken hebben:

Software regeleenheid
Stekkeraansluiting kachelunit
klepbediening verbinding?!
Stekkeraansluiting bedieningspaneel

Stekkers lijkt me de eerste stap. Nu zit ik naar dat kaartje te kijken Wouter, maar waar kijk ik nou precies naar?! Ik kan het niet ontdekken... En dien ik nou van de zijkant erin te gaan of aan de voorkant zoals in het topic van Harry. Sorry, maar ik ben een echte leek in dit soort zaken.

@schaefer: roostertjes gaan natuurlijk dicht, maar als het zoals nu koud is en meneer de ecc wenst alleen nog maar meer koude lucht te blazen, dan wordt het er niet warmer van in de auto :P
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Klimaatregeling eigenaardigheid

Bericht door Wouter »

Sjeezert
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 18:28
14

Re: Klimaatregeling eigenaardigheid

Bericht door Sjeezert »

Ok dank! Mooi om te zien dat ik niet de enige was die het plaatje niet kon matchen met de realiteit :P
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door Ripley »

Ik denk eerder aan de elektrisch gestuurde klep in het luchtkanaal. Of de airco nu wel of niet draait, als het binnen warmer is dan je hebt ingesteld, zal die klep naar de koude kant moeten gaan en dat doet hij kennelijk niet. Zit ergens achter je radio, kan je volgens mij vanaf de voetenruimte van de bestuurder of passagier bij. Even controleren of de stekker er op zit, of er spanning op staat (even aan de regelaar draaien) en of het mechanisme gangbaar is. Worst case is het het motortje dat kaduuk is.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
sdirkx

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door sdirkx »

Nog nieuws? Dit lijkt best wel op het probleem wat ik heb (ECC phase II). De airco werkt wel, maar dan moet ik de temp-knop wel heel laag zetten. Hij geeft warmere lucht dan dat ik de temperatuur heb ingesteld.

Ga 's kijken of ik verder kom met de info van Wouter.

PS: PtenKate, als ik je topic vervuil moet je het maar zeggen. Ik denk dat we er samen sneller uit kunnen komen, omdat we een vergelijkbaar probleem hebben. :-D
Laatst gewijzigd door sdirkx op ma 15 nov 2010, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Meek
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 21:09
13
Locatie: Amersfoort

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door Meek »

9 van de 10 keer is de airco leeg.
Slaat de copmressor (aircopomp) in, worden de airco leidingen heet en steen koud?
sdirkx

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door sdirkx »

Airco is pas bijgevuld, dus dat is het (bij mij) niet... :-D
Airco werkt perfect, maar de (automatische) temperatuurregeling is het probleem. En daarbij hoeft de airco ook niet te werken als ik 'm instel op bv 20C (bij een buitentemperatuur van ca. 10C momenteel). Hij lijkt ongecontroleerd warme lucht te blazen, alsof de thermostaatregeling niet werkt.
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door Jimipepsie »

Hmmm...typisch. Dat heb ik eigenlijk ook.
Tevens merk ik dan, als ik een bocht neem, de lucht even kouder wordt en daarna weer warmer wordt, dus iets warmer dan dat de temperatuur knop aan geeft.
Meek
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 21:09
13
Locatie: Amersfoort

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door Meek »

Daar heb je gelijk in.

Dan is het waarschijnlijk toch de luchtmengklep (warm/koud), die niet goed werkt.

Nog een kleine opmerking:
Een airco kan niet bijgevuld worden, hij moet eerst helemaal leeg gehaald worden, dan met stikstof op druk gebracht worden om de evt. lekages te voorschijn te halen, daarna vacuumeren en vullen.

Maar dit is dus al gedaan bij jouw.
sdirkx

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door sdirkx »

Een airco kan niet bijgevuld worden, hij moet eerst helemaal leeg gehaald worden, dan met stikstof op druk gebracht worden om de evt. lekages te voorschijn te halen, daarna vacuumeren en vullen.
Ja, weet ik. Maar als er meer in gaat dan er uit kwam, noem ik dat maar gewoon 'bijvullen' :-D
sdirkx

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door sdirkx »

Als het de temp.regelklep motor zou zijn, dan moet je daarvoor dus het control panel (ECC-unit) eruit halen, om daarachter die kleppen/motoren te kunnen zien/checken... zie link Wouter. Maar 's kijken of me dat gaat lukken en of ik er ook achter kom of die klep wel of niet OK is. (A)
Meek
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 21:09
13
Locatie: Amersfoort

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door Meek »

:-D aha :-D
ptenkate
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 20:59
13
Locatie: Hoogeveen

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door ptenkate »

ook mijn airco is helemaal vol dus dat is het probleem niet.
ik hoorde ook al dat het misschien de pomp zelf kan zijn? en een magneetklep daarop??
Plaats reactie