Blijft warme lucht en/of danwel koude lucht blazen

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Remy
Idle
Idle
Berichten: 45
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 00:42
13
Locatie: Den Helder

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door Remy »

en de (buiten)temperatuursensor? is die niet van slag af?
weet dat dit bij de V50 nogal eens een euvel is geweest door defecte kabelboom of dat de contacten niet goed werkten
Volvo 480 1.7 ('88)
Volvo S60 2.0 (B) ('02)
Volvo S60 2.4 D5 ('03)
sdirkx

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door sdirkx »

@ptenkate: de airco-werking is bij jou toch ook niet het probleem?

Als ik namelijk de ECC (heb jij dat ook: automatische klimaatregeling?) uit laat, dan blijft de blower constant warme lucht blazen, terwijl ik de temp-knop lager heb staan. Ook zo als ik de ECC aan zet (lampje groen).

Een verschil met jou (hoewel je zegt dat ie het soms wel na 15 min doet):
Alleen als ik de temperatuurknop op de allerlaagste temperatuur zet, dan gaat de blower hard koude buiten- (ECC uit) of airco-lucht (ECC aan) blazen. Lijkt dus puur de temperatuurregeling te zijn.

Ik ga eerst nog eens wat uitproberen...
ptenkate
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 20:59
13
Locatie: Hoogeveen

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door ptenkate »

sdirkx schreef:@ptenkate: de airco-werking is bij jou toch ook niet het probleem?

ik denk dat de werking wel goed is.

Als ik namelijk de ECC (heb jij dat ook: automatische klimaatregeling?) uit laat, dan blijft de blower constant warme lucht blazen, terwijl ik de temp-knop lager heb staan. Ook zo als ik de ECC aan zet (lampje groen).

klopt, ik heb exact het zelfde

Een verschil met jou (hoewel je zegt dat ie het soms wel na 15 min doet):
Alleen als ik de temperatuurknop op de allerlaagste temperatuur zet, dan gaat de blower hard koude buiten- (ECC uit) of airco-lucht (ECC aan) blazen. Lijkt dus puur de temperatuurregeling te zijn.

hij doet het nu ook niet meer na 15 min. volgens mij hebben wij het zelfde probleem. Alleen ik wordt er nu wat laks in, omdat je de airco in deze tijd van het jaar niet zoveel gebruikt. Maar al het staks weer warmer wordt, dan heb je een probleem.

Ik ga eerst nog eens wat uitproberen...
Gebruikersavatar
bast4iaan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 08:43
14

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door bast4iaan »

Hallo,

Ik heb denk ik hetzelfde probleem of in ieder geval een vergelijkbaar probleem. Ik heb dan geen ECC maar alleen Airco. Ik gebruik hem eigenlijk nooit want hij werkt niet goed. Ik moet hem laten vullen.

Maar bij mij werk dde koude en warmte regeling niet helemaal. Als ik mijn kachel op warm draai bijft hij koude lucht blazen. Meestal na een half uur of een uur gaat hij opeens wamre lucht blazen. Draai ik hem daarna weer naar koud gebeurd er weer niks. Ja pas na een tijdje dan gaat hij weer koud blazen, tenzij ik hem in de middelste stand zet, dan blaast hij klauwe lucht. Iemand enig idee. Of is dit ook diezelfde klep/motor als in het antwoord van Wouter??

Betreft een S40 Phase II uit 2000
Vast bedankt.

mvg Bas
Na mijn T4 heb ik een waardige opvolger een T5....................................
Check mijn WDB ====>> Bast4iaan
<<====
roy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
14
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005
Locatie: Enschede

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door roy »

mmmm
is het niet zo dat als de buiten temp lager is (bv 10grd) dan de ingestelde temp in de ruimte (BV 20grd)
de temp vergelijkt word en dan de ruimte vult met warme lucht om hem dan te reguleren met de airco
zal een checken wat dat ding van mij doet met deze temperaturen

suc7 verder
sdirkx

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door sdirkx »

Ik heb 'm nu op 18 graden gezet ipv 21 en de temperatuur klopt volgens mij wel en voelt ook aangenaam. Misschien ben ik wel op het verkeerde been gezet en is m'n winterjas wel te warm voor 21 graden :-D
Denk dat ik maar 's en thermometer in de auto ga hangen/plakken om het in de gaten te houden...
ptenkate
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 20:59
13
Locatie: Hoogeveen

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door ptenkate »

als ik de airco uitzet en hem op helemaal koud zet blaast hij ook knetterhete lucht!
uitzetten, aanzetten, niets helpt!

ik rijd met de auto op de snelweg en zit echt zwetend in de auto, niet normaal!
sdirkx

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door sdirkx »

Oh, zo erg is is het bij mij niet hoor. En de airco blaast wel hard/koud als ik ik 'm zo koud mogelijk zet (ECC aan). Ik laat het voorlopig waarschijnlijk even voor wat het is.
Anders had ik het ECC-paneel er af gehaald en was die kleppen/morotren gaan checken...
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: airco blijft warme lucht blazen

Bericht door Thijs »

ptenkate schreef:als ik de airco uitzet en hem op helemaal koud zet blaast hij ook knetterhete lucht!
uitzetten, aanzetten, niets helpt!

ik rijd met de auto op de snelweg en zit echt zwetend in de auto, niet normaal!
heb vroeger hetzelfde probleem gehad. Soms was het weg als ik de auto effe opnieuw starte.
Nadat ik de airco had laten nakijken en laten bijvullen was het weg. Naar het schijnt gebeurd het regelmatig bij X40 dat gans de Airco/varmingsunit vervangen moet worden.
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blijft warme lucht en/of danwel koude lucht blazen

Bericht door Bramzel »

Zoals al verteld is ook mijn kachelunit van slag. Het diagnoseapparaat van de garage gaf de volgende foutmeldingen:

CCM-0085 - Voedingsspanning ontbreekt - Permanent
CCM-0013 - Klepmotor luchtverdeling, Geblokkeerd
CCM-0081 - Klepmotor temperatuur, Signaal ontbreekt

Kan ik er vanuit gaan dat dit de actuator is die Wouter op pagina 1 benoemt? Kan iemand met VIDA meer informatie vinden over deze foutmeldingen?

Afbeelding
Christan1975
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 18:17
2
Model: V40
Bouwjaar: 2000
Locatie: Almere

Re: Blijft warme lucht en/of danwel koude lucht blazen

Bericht door Christan1975 »

Hallo allemaal,

Ik sinds geisteren een V40 uit 2000. Nu is het geval dat wanneer ik aan de knop draai om de temperatuur te regelen er niets gebeurd of pas laat of pas nadat de auto opnieuw gestart is.
Het is een model zonder automatische regeling, gewoon een draaiknoop dus.

Ik denk dat dit aan de luchtmengsel klep ligt. Heeft iemand een idee waar deze zit en wat ik er aan kan doen?

Ik hoor het graag.

Groeten Christan
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9379
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Blijft warme lucht en/of danwel koude lucht blazen

Bericht door volvoS40 »

De units zelf willen zelf ook nog wel eens kuren hebben (loslaten soldeersel
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Christan1975
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 18:17
2
Model: V40
Bouwjaar: 2000
Locatie: Almere

Re: Blijft warme lucht en/of danwel koude lucht blazen

Bericht door Christan1975 »

Ik heb gehoord dat de ECC met de hand gereset zou kunnen worden. Met een bepaalde knoppen combinatie. Weet iemand of dit klopt en hoe dat dan zou moeten?
Christan1975
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 18:17
2
Model: V40
Bouwjaar: 2000
Locatie: Almere

Re: Blijft warme lucht en/of danwel koude lucht blazen

Bericht door Christan1975 »

Bij mij blijkt het een draadbreuk te zijn aan de achterkant van de elektronische aansturing. Maar dit verhelpen is nog niet zo makkelijk.
Plaats reactie