Alles over slechte ontwaseming voorruit

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31962
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door René »

Klopt idd, hier is Sjoerd mee bezig geweest.
Maak je ook even weer een nieuw voorsteltopic met je foto's? (A)
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door ChrisV40 »

Ontwaseming is inderdaad een kwaaltje van de x40 modellen. Er is een terugroepaktie op geweest voor modellen tot 1999 / 200 als ik me niet vergis, maar als jouw vorige eigenaar daar geen gehoor aan gegeven heeft ben je nu dus de sjaak.

Ook latere modellen hebben hier nog steeds last van. De engineering afdeling van Volvo heeft dit helaas niet opgelost.

Je kunt controleren of de ontwaseming goed werkt door de blower vol open te zetten op de voor ruit. Hier moet dan behoorlijk wat lucht tegen de voorruit komen en wat ook belangrijk is, aan beide kanten evenveel! Je kunt de luchtstroom eventueel vergelijken met de luchtstroomvol open door de "in je gezicht" blowers aan de voorkant van het dashboard.

De oplossing is helaas nogal duur. Je moet nemelijk het hele dashboard er uit halen en de pakking vervangen door een nieuwe / betere? De materiaalkosten zijn te verwaarlozen maar de werkuren zijn des te kostbaarder. Kun je dit zelf dan ben je uiteraard voor weinig klaar.

Ik heb de mijne laten "plakken" door de dealer in hoogeveen. Dan hoeft niet alles los / er uit en dat scheelt kosten. Ik geloof dat ik toen iets van 180 euro betaald heb en de dealer heeft een gedeelte van de kosten op zich genomen, maar weet niet exact meer welk bedrag. Werkt tot nog toe nog steeds goed.


Zou mooi zijn als iemand een how-to heeft hoe het dashboard te verwijderen.

Nou, dat was ongeveer wat ik er van weet.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door sjoerdb »

toch maar even reageren:

ik heb hetzelfde probleem, mijn ontwaseming doet het slecht. na zoeken en navragen komt het er op neer dat de constructie van volvo niet goed is. de halve pijp onder het dashboard heeft een plaknaad die loslaat. daardoor kan veel lucht ontsnappen in het dashboard. tevens zit er tussen de onderkant en de bovenkant een afdichting die los laat en waardoor nog meer lucht verloren gaat.

we zijn thuis bezig om een schuur te bouwen, 10 bij 6 meter, hier wil ik aankomende zomer mijn auto gaan opereren. dan haal ik het dashboard los en ga proberen om de halve pijp te plakken en de afdichting weer te repareren. hopelijk heb ik daarna weer een ontwaseming die perfect werkt zoals het zou horen.

wat ik nu soms zie op mijn voorraam is dat met normale ontwaseming dat er ontwasemde rondjes ontstaan, maar niet over de hele breedte gelijk. iets links van het midden komt helemaal geen lucht omhoog en dus ook pas heel laat de ontwaseming....

mijn auto is pas van november 2004, ik snap niet dat dit kan en dat volvo er niks aan doet. ik heb geprobeerd om het op hun te verhalen maar tot nu toe zonder resultaat.

maarja wat is er aan te doen? alleen zelf repareren of laten repareren. en dan een nieuw dashboard is heel duur.....
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

Heeft iemand hier al wat aangedaan, nieuwe ervaringen, tips.....

Ik ervaar hetzelfde probleem en ik moet zeggen dat het me stoort. De V40 is zo'n lekkere complete auto, daar hoort toch echt een fatsoenlijke ontwaseming bij.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Afbeelding Volvo for life
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door Edwins40 »

In mijn phase 1 kan je de middenconsole geheel demonteren (dus het deel met bovenste ventilatoren, boordcomputer bediening, radio console, asbak, dat werk) en toen heb ik ook geconstateerd dat bij de halfpijp het plakstripje los zit. Hier kan je vanaf daar dus heel makkelijk bij om eventueel te plakken o.i.d

Nu heb ik dat zelf niet gedaan, omdat als de ontwaseming niet snel genoeg gaat, de airco aangaat en binnen luttele seconden is het raam schoon :tumbup

Maar voor de mensen die zelf willen rommelen, trek de middenconsole uit elkaar en succes!
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

Je hebt alles uit elkaar gehaald en vervolgens het niet geplakt? Veel werk geweest? (heb wel een phase 2, verschil?)

Meer mensen die dit geprobeerd hebben......of andere manieren........
Afbeelding Volvo for life
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door Edwins40 »

Achteraf gezien beetje dom inderdaad, maar ik heb er geen wezenlijk probleem mee, dus wilde ik me geen extra gedoe op m'n hals halen. Mocht het wel ooit een zwaar probleem worden ben ik de eerste die het plakt.

Ik heb ook geen foto's van het probleem, maar als je het zaakje uit elkaar hebt, ventilator op standje 4 + ontwasem dan weet je meteen waar het probleem vandaan komt. Clear as can be!
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

Als ik klaar ben met de rest lijkt het me de moeitje waard om het eens te gaan demonteren. Bedankt voor je advies :tumbup
Afbeelding Volvo for life
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

En als je nou gewoon de tellers eruit haalt, zou je er dan ook niet aankomen. Veel minder werk, proberen waard wellicht....
Afbeelding Volvo for life
Gebruikersavatar
Edwins40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Amersfoort

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door Edwins40 »

Het plastic werk van de middenconsole eruit halen is met een beetje pecht een kwartiertje tot 20 minuten werk denk ik (als je buurman niet constant een praatje komt maken :P )

Denk dat je tellerunit eruit halen rotter is, plus je kan er dan alsnog niet makkelijk bij vrees ik!
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

Ik weet dat bij mijn vorige auto Nissan je de klokken er binnen nog geen 5 minuten uit had. Twee schroeven en dan kon je hem er al uit klikken. Misschien tzt toch gewoon even kijken of het bij de V40 ook zo snel kan. Of je er dan beter bij kan dat vraag ik me ook af...
Afbeelding Volvo for life
Sjeezert
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 18:28
14

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door Sjeezert »

Hier ook hetzelfde probleem met phase 2 uit 2000. Ik heb gekozen voor de goedkoopste oplossing: anti-fog gel van Pro Vision. Werkt echt fantastisch. Alle ruiten mee gedaan en ik heb echt nergens meer last van. Ik kan de airco nu lekker uit laten totdat de motor goed warmgedraaid is. Ook de badkamerspiegel gedaan, echt perfect! Hier de productlink van carclean.nl:

http://www.carclean.nl/product/Pro_Visi ... 01365.aspx
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

Gebruik je dit al lang? Moet je dit vaker erop smeren,....eerst weer reinigen en dan weer opbrengen of hoe werkt dit spul? Niet schadelijk voor het raam. En dan toch de airco weer aan nu in de winter?

Meer mensen ervaringen, zou idd een snelle oplossing kunnen zijn! :tumbup

Als er trouwens mensen zijn die de tellers er al uit hebben gehaald en weten of dat ook bij de x40 zo gemakkelijk gaat is dat uiteraard ook welkom.

Thnx! :-D
Afbeelding Volvo for life
dirk30
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:25
14
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: scherpenheuvel

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door dirk30 »

ik doe anti fog op de voorruit en dan heb ik een 10 tal dagen geen last van aangedampte ruiten. met airco kan ik dit niet omdat deze onder de 5 graden niet werkt
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

Mm, toch wel een oplossing van korte duur had gehoopt dat het een paar maanden betrof. Jammer, is natuurlijk wel zo gefixed.
Afbeelding Volvo for life
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door schaefer »

tellerklok verwijderen is kwestie van 5 min. Paar schroefjes, stuur op laagste stand en eruit klikken.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

Prima, thnx!
Afbeelding Volvo for life
Sjeezert
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 18:28
14

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door Sjeezert »

Ik weet niet welke anti-fog jij precies gebruikt, maar die gel van Provision werkt echt wel enkele maanden hoor!

@v40 bezitter: De ruit goed schoonmaken/ontvetten, dan de anti-fog erop smeren met bijv een washandje. Even laten opdrogen en vervolgens goed uitwrijven met een doek voor het beste resultaat. Je hebt maar heel weinig van dat spul nodig (druppel per zijruit), dus de tube gaat lang mee.
Gebruikersavatar
rlottmann
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 23:37
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door rlottmann »

Beste mede-V (van Volvo) rijders,

Ik heb me laatst na een zeer koude nacht suf geërgerd aan de airco. :swear
Ik kreeg de ruiten niet ontwasemt. Heb dit met een Renault :tumbdown ook gehad.
Wat is de oorzaak dat deze onder de 5 graden niet werkt?
Is dit op te lossen? Hebben alle Volvo’s dit? :'(

Robert

Ps. 'k zal dit ook in de ergernis topic zetten....
Volvo S40 1998, Dark Blue, 1.8 Benzine
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: ontwaseming voorruit

Bericht door V40 bezitter »

Vandaag me weer geergerd aan het feit dat de voorruit heel traag ontwasemd. Meerdere zaken binnengelopen maar nergens lijken ze de Pro Vision anti fog gel te kennen. Na even googlen toch gevonden gewoon bij Halford voor nog minder dan bij carclean.nl en daar komen natuurlijk nog de verzendkosten bij. Morgen rijd ik er even langs. Voorlopig het probleem even opgelost.

http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=312018
Afbeelding Volvo for life
Plaats reactie