Alles over slechte ontwaseming voorruit

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Plaats reactie
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door w.rusman »

Mocht je nog niet met de polymax begonnen zijn : check eens even het materiaal waarvan het dashboard is gemaakt. volgens mij staat er groot -PP- op, dat polypropyleen zou moeten zijn. Ik kwam er volgens mij (te laat) achter dat polymax dit eigenlijk niet aan kan... :tumbdown
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door Kuip »

Ik heb zelf zwarte ruitenkit gebruikt; die waarmee ze ook je voorruit op z'n plek lijmen.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door w.rusman »

grote kans dat dat dan ook PU-kit is... (H)
voordeel van PU is dat het eigenlijk aan (bijna) alles wel hecht en dat het flexibel blijft zoals siliconenkit.
Het meurt alleen een stuk minder, droogt sneller en is beter bestand tegen andere schoonmaakmiddeltjes dan siliconenkit
Nissan micra K12
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door sjoerdb »

er staat inderdaad pp in het dashboard, maar ik heb gelezen dat het niet te plakken is. ander verhaal is dat meerdere mensen ongeveer hetzelfde of polymax hebben gebruikt. laat ik het dan toch ook maar gaan gebruiiken. aanschaf heb ik al gedaan en ik heb geen tijd om nog uren boodschappen te doen. als de kieren in ieder geval maar kleiner worden en de ontwaseming beter vindt ik het wel goed.



volgend klusje heb ik ook al gevonden, 3de schroefje van ventilator is verroest en kan niet los. na terugbouwen van dashboard kan dat later nog eens angepakt worden.
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door w.rusman »

helpen doet het sowieso, ook de werking van de airco wordt stukken beter als je die hebt :tumbup
Nissan micra K12
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door sjoerdb »

volgende ook maar bedacht, als je een drinkrietje over het puntje van de spuit schuift kan je ook hele dunne kiertjes inspuiten zonder meer los te halen dan al is. ik heb geprobeerd om ook frame van airbag los te halen maar dat gaat niet. bepaalde schroefjes zitten zo vast dat torx schroef tandjes afbreke. airco is aanwezig!
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door w.rusman »

De kit is vrij stug, maar je kunt het proberen. ik kreeg de airbag ook niet los trouwens (A)

zoals je op mijn foto's kunt zien heb ik zo ruim mogelijk aangebracht om overlap op de inspuitpunten te hebben, de kans dat er dan een lek blijft bestaan is minimaal.
Als je trouwens aan de bovenkant tussen de inspuit gaten ook nog brugjes van kit maakt heb je ook geen kans dat de kitlaag los komt en er tussenuit floept als ie echt niet lekker hecht op de PP...

Leuk klusje zo toch :afro
Nissan micra K12
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door sjoerdb »

rietje werkt prima, gewoon goed vast houden. nu bezig met gaten kitten. ik vindt eht al prima als ik van 40/50% ontwaseming naar 80/90% ontwaseming ga..... perfect owrdt het niet maar goedkoper en gezelliger dan laten doen is het wel.
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door sjoerdb »

ik ben er klaar mee, lijkt een succes maar daar wachten we gewoon nog ff mee.
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door daan27 »

Heeft iemand deze klus al eens bij de dealer laten doen? Zo ja, wat heeft het gekost en hoe lang ben je je auto kwijt? Het gaat dus om de reparatie van het lucht kanaal (plakken) en het opnieuw aanbrengen van die foam randjes.

Ik zie zelf een beetje op tegen die grote klus, maar wil er wel een keertje vanaf want ik word er gek van.

Bedankt alvast!
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door w.rusman »

ik keek er eerst ook erg tegenop, maar achteraf was het eigenlijk een klusje van niets...
houdt alleen wel rekening met een middagje uitbouwen, nachtje droogtijd (buiten de auto) en ochtend/middag inbouwen, en klustape of klemmen om het dashboard goed op elkaar te kunnen klemmen.

Ik zou trouwens wel even een hulp er bij regelen om te helpen je dashboard er uit en weer in te sjouwen en even vast te houden zodat je de bovenste boutjes achter de dashboardspeakers vast kunt zetten, dat scheelt een hoop gevloek en gezweet :P

en verder past elke stekker maar op 1 contrastekker (ook qua kleur) en wijst het zich dus vanzelf... desnoods maak je foto's voordat je het lostrekt...
Nissan micra K12
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door daan27 »

Ja dat is natuurlijk ook zo. Goed om te horen. Ben alleen bang dat er altijd verschillende dingen afbreken en dat je dan dus weer heen en weer naar de dealer moet nieuw spul kopen. Maar ik probeer even een afweging te maken als ik weet wat de dealer ervoor vraagt, of ik het zelf ga doen of niet.

Bedankt voor je info!
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9390
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door volvoS40 »

En anders zijn er wel leden die een handje willen meehelpen :-D *Doet lief kijken *
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door sjoerdb »

zoals te lezen heb ik het zelf gedaan. het is inderdaad een behoorlijke klus maar met rustig kijken is het allemaal te doen. uiteindelijk heb ik er meer tijd aan besteed. maar dat moet in de mogelijkheid liggen. succes!
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door daan27 »

Heeft er iemand een boodschappen lijstje van de gebruikte materialen bij deze klus? Ik lees her en der verschillende types kit... wat is de beste en hecht het beste? PU-kit? En welk soort foam (hoe breed vooral??) op rol is het beste te gebruiken? Ik zie op de foto's die witte.... waar komt die vandaan? De bouwmarkt?

Ik wil die klus volgende week doen zodat het voor de winter allemaal goed is. Ik wil me op deze manier dus goed voorbereiden en eerst alle spullen in huis hebben zodat ik niet met het fietsje heen en weer moet als de hele auto al uit elkaar ligt :naughty

Bedankt voor de info alvast! :tumbup
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door w.rusman »

Die witte kit is ook polymax (verkrijgbaar in wit, zwart en donkderbruin geloof ik), dit is inderdaad PU kit. Ik heb expres wit gekozen om goed te kunnen zien waar hij allemaal tussen kwam en zo alles goed afsloot. Voor de uiteinden van het dashboard (misschien in zicht) heb ik de zwarte variant gebruikt.

Ik las (later pas :tumbdown ) op de tube dat het niet geschik is om PP mee te lijmen, en het dashboard is van PP... Dus een andere kitsoort is denk ik beter.
Als ie maar goed vullend vermogen heeft, enigzins flexibel blijft en niet zo hard wordt als montagekit lijkt het me goed, maar tot op heden doet de polymax het bij nog goed :tumbup .

Verder tochtband om je verdeelrooster opnieuw te beplakken. Dit mag redelijk dikke (7-10mm)en stugge variant zijn aangezien hij echt luchtdruk moet afsluiten. kleur maakt niet uit omdat het uit zicht zit.
En dan niet te vergeten zwarte of donkerbruine tochtband om de foam aansluiting tussen je dashboard en raam opnieuw te beplakken, dit kan wel in zicht zitten.
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door Kuip »

Ik heb zelf ruitenkit gebruikt (wat normaal gesproken gebruikt wordt om ruiten mee in de carosserie te lijmen). Of dit wel geschikt is voor PP weet ik eigenlijk niet, maar je moet je ook realiseren dat het te lijmen oppervlak geen schoon en glad PP is, maar erg ruw met veel ingesloten vezels van het geperste materiaal waar het bovenste deel van het dashboard van is gemaakt.
Mijn gedachte was dat die ruitenkit zeker tegen de optredende temperaturen en temperatuurverschillen bestand is.
Plaatjes van de te lijmen oppervlakken:

Afbeelding

Afbeelding

Verder zal je nog een aantal grote (zwarte) popnagels uit moeten boren. De meeste zijn niet zichtbaar (zitten onder de speakerroostertjes), maar 2 zitten er aan de zijkanten in het zicht (als je de deuren open hebt). Voor de niet zichtbare heb ik normale grote popnagels gebruikt, die aan de zijkanten heb ik vervangen door M5 of M6 (weet ik niet meer precies) slotboutjes met zelfborgende moertjes (op het plaatje ligt het dashboard op zijn kop):

Afbeelding
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door w.rusman »

ik heb de popnagels niet uit hoeven boren ?
ik heb het hele dashboard in zijn geheel er uit getrokken en kon het zo lijmen...
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door Kuip »

Ik denk dat ik iets verder ben gegaan met het dashboard zelf uit elkaar halen zodat ik er beter bij kon komen :whistle .
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over slechte ontwaseming voorruit

Bericht door w.rusman »

:P
Nissan micra K12
Plaats reactie