Warme kachel, kan niet op koud regelen (losse verbinding

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Plaats reactie
laurence
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: De Bilt

Warme kachel, kan niet op koud regelen (losse verbinding

Bericht door laurence »

Geachte leden, ik heb regelmatig last, dat mijn kachel op zijn max.[denk ik] stand staat.ij ieder geval, is het dan warm.kan hem op dat moment niet naar koud terug regelen.hij gaat wel harder/zachter.
De blower doet het, de standenschakelaar, en de airco ook.
Natuurlijk als het probleem zich niet voordoet.Ik heb de indruk, dat het de laatste tijd vaker gebeurt.
De zekeringen zijn goed.[garage] de monteur had het over kleppen regelen?
niet goed begrepen, hij moest weg.
Kan iemand mij verder op weg helpen?
Vast bedankt
laurence alflen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Warme kachel

Bericht door volvoS40 »

MCC of ECC (gewone airco of met climate controle)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Warme kachel

Bericht door quincy »

misschien de waterklep stuk, deze regelt de toevoer naar je kachel radiateur. als die constand open blijft staan ( vast zit) dan houd je warme lucht.

dit misschien?
laurence
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: De Bilt

Re: Warme kachel

Bericht door laurence »

Kan je me ongeveer uitleggen, waar de waterklep zit?
En hoe uit te bouwenc.q. repareren?
laurence
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: De Bilt

Re: Warme kachel

Bericht door laurence »

En ik heb een climate control
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Warme kachel

Bericht door volvoS40 »

quincy schreef:misschien de waterklep stuk, deze regelt de toevoer naar je kachel radiateur. als die constand open blijft staan ( vast zit) dan houd je warme lucht.

dit misschien?
uh jah... in de kachelunit zit een (plastic) klep die het warmte kanaal blokeerd, en dus geen warmte meer kan laten lijden door de kanalen.
de warmte word namelijk in de auto geregeld en niet vanonder de kap.

dus dat gaat het hem niet worden.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Warme kachel

Bericht door volvoS40 »

laurence schreef:En ik heb een climate control
gaat de kachel ubberhaubt nog naar koud / koel ?
zo nee
1) de motor van je kachel unit is defect en staat (hoe vervelend ook) in de stand dat de klep open staat
2) je ecc paneel is defect
(bij airco stand aan) 3) je systeem staat droog, en moet bijgevuld worden / opnieuw gevuld worden.

om daar nu achter te komen, word leuk, meter te hand nemen en kijken of er spanning naar het motortje loopt voor die stand.

kan wel een aanwijzing geven welke motor / kabel je eventueel kunt nameten.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Warme kachel

Bericht door quincy »

wat bedoel je met kachel unit motor?? aanjager? of de lucht verdeel klep?

maar dat even terzijde, je zegt dat dus die ''waterklep'' het niet zou kunnen zijn omdat?? en neem aan dat aangezien TS een climate control regeling heeft, dat er een regelbare klep op zit om de doorstroming van het water naar de kachelradiateur te regelen. om zo goed mogelijk de eindtemp te regelen die jij voelt ( als de auto koud is en er wordt hoge temp gevraagt klep volledig open, en hoe dichter de temp bij het gevraagde komt gaat de klep dichter) echter als de vast zit op standje open houd je een constante niet regelbare doorstroming van je warme kvs naar je kachelradiateur dus krijg je never koude lucht in de auto.

je temp sensoren (buiten/binnen) zouden ook defect kunnen zijn.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Warme kachel

Bericht door volvoS40 »

quincy schreef:wat bedoel je met kachel unit motor?? aanjager? of de lucht verdeel klep?

maar dat even terzijde, je zegt dat dus die ''waterklep'' het niet zou kunnen zijn omdat?? en neem aan dat aangezien TS een climate control regeling heeft, dat er een regelbare klep op zit om de doorstroming van het water naar de kachelradiateur te regelen.om zo goed mogelijk de eindtemp te regelen die jij voelt ( als de auto koud is en er wordt hoge temp gevraagt klep volledig open, en hoe dichter de temp bij het gevraagde komt gaat de klep dichter) echter als de vast zit op standje open houd je een constante niet regelbare doorstroming van je warme kvs naar je kachelradiateur dus krijg je never koude lucht in de auto.

je temp sensoren (buiten/binnen) zouden ook defect kunnen zijn.
vertel eerst eens even waar de waterklep zit, ik heb dat ding nog nergens in m'n auto kunnen vinden... ook niet in vadis btw.

daarnaast staat in elk werkhandboek, vadis, vida dat (wat hier onder nu word beschreven) dat de motor is van de temperatuurklep motor.

verder dat wat je zecht mag niet veel uitmaken, verschil is of ECC aan staat of uit.
als de ECC uitstaat, behoort het systeem wel koeler te worden en niet vol warmte te blazen
in dat geval word de sensor in de verdamper overgeslagen
en de buiten temperatuur sensor die voor je radiator / verdamper zit.
hooguit kijkt het systeem bij ECC uit naar de binnen temp sensoren

Bij ECC aan komen de buitenste 2 ook in aanmerking samen met de cooler voor je condensor / radiator

het kleppen systeem is het zelfde als de voorgaande modellen, en word verder nergens meer geregeld dan wat ik hier benoem, dit is na te kijken / zoeken in je werkhandboek / programma's

ik heb ECC achteraf ingebouwd, en bijzonder goed in de gaten gehouden wat er bij hoord en wat niet om het te laten werken.
1)je zet je gewenste blower stand (of op auto)
2)je zet je gewenste ventielatie stand (voeten, ruiten, voor etc of op auto)
3)je zet de gewenste temperatuur

1) blower gaat even blazen tot de gewenste temp is berijkt.
2) ecc zorgt voor de motor die de kleppen goed zetten
3) ecc zorgt voor de motor die de warmte / kou klep goed zet

bij mij werkt het na behoren, en word via de kleppen gesteld in/aan de kachelunit voor middel van 2 motoren.
als de motor defect is, staat deze stand dus geheel open en blijft er warme lucht binnen stromen. (was deze halverwege blijfen hangen, lou, en bij de stand dicht uiteraard lekker koud in de auto)
dit zowel met kachel moter op 0 en op volle stand.

in dat geval blijf ik bij m'n standpunt
1) ecc modulle naar z'n grootje
2) motor van de klep naar z'n grootje
en bij ecc aan, dat 3) z'n systeem bijgevuld of droog staat (al mag het dan nog warm worden op de koudste stand)

motor voor de ECC gestuurde kachelunit voor warmte en kou.
Afbeelding

handbediende voor MCC en zonder airco
Afbeelding

foto van de klep, zorgt voor koud / warm
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

filmpje wat er bij hoord.
[youtube][/youtube]

motor voor de ECC gestuurde kacheul unit voor de diverse standen (vloer, ontwaseming, gelijkmatig etc)
Afbeelding

handbediende voor de MCC en zonder airco
Afbeelding

en dit zijn de kleppen ervan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

filmpje wat er bij hoord, binnenzijde
[youtube][/youtube]

buitenzijde
[youtube][/youtube]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
laurence
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: De Bilt

Re: Warme kachel

Bericht door laurence »

Leden, bedankt voor alle informatie, probeer hier mee verder te komen.
In ieder geval, doet de climate controle zijn werk regelmatig goed.
Zo nu en dan blijft de temp. warm, dus niet altijd! Ik heb wel de indruk dat het de laatste tijd vaker voorkomt.
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Warme kachel

Bericht door quincy »

@ volvos40, kijk nu is het duidelijk.

zelf werken wij met kleppen in het kvs systeem die de doorstroming regelen, maar hier stroomt dus constant water door de kachel rad. en hier wordt gewoon bepaalt of het door de rad. gaat of door een open kanaal.

dan kom je inderdaad er op uit dat die vast zit/motor defect of een kabelbreuk.
my bad :whistle

voor TS aagezien je soms wel soms niet hebt, trek is dat stukje panneel af waar je bedienings knoppen van de climate zitten. daar links zit een temp voeler, misschien zit daar stof voor dat is ook nadelig voor de werkeing.
laurence
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: De Bilt

Re: Warme kachel

Bericht door laurence »

Ik heb verleden week de airco voor een derde bij laten vullen.[advies monteur]
Hij functioneerde de eerste rit prima,[deed hij dus vaker] de tweede rit was het weer mis.
wat mij opviel, was , hij werd wel warm, maar niet "heet" . Met de airco op max.
En van de vier uitgangen bij het dasboard, gaf de uitgang links-midden wel koele, maar geen koude lucht.
De andere drie dus wrame lucht.
Voor ik weer terug ga, misschien nog aanvullende suggesties?
Wederom vast erg bedankt!
laurence
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: De Bilt

Re: Warme kachel

Bericht door laurence »

De kachelmotor werkt niet goed, morgen naar de sloop en kijken voor een vervanger.
Ieder die mij geholpen heeft, hartelijk dank, en rij voorzichtig.
laurence
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:50
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: De Bilt

Re: Warme kachel

Bericht door laurence »

Ook dat was niet, het was een losse verbinding bij de ecc unit....zucht.
Ieder bedankt.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Warme kachel

Bericht door volvoS40 »

:-D
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
tinustrekeend
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 17 feb 2012, 14:36
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003

Re: Warme kachel, kan niet op koud regelen (losse verbinding

Bericht door tinustrekeend »

vraagje , ik heb deze klacht ook , en ik begreep dus dat nu dat losse contactje is gesoldeerd werkt je kou en warm afstelling weer?
Ik heb ook het probleem dat mijn verwarming erg goed zijn best doet en helemaal koud is ie niet koud zegmaar .
Kun je een beetje omschrijven hoe erg je dashboard open moest en hoe het gefixt is ?? Want ik wil ook wel weer een beetje kou in de auto :-D .

Thanxs , martijn
Plaats reactie