Dat verhaal dat je de draairichting niet mag omkeren omdat je anders een klapband krijgt is wel heel oud hoor, dat was alleen bij de allereerste radiaalbanden zo. Tegenwoordig gebeurt dat eigenlijk niet meer.
Er zijn wel een boel andere redenen om uit te kijken met gebruikte banden:
- veroudering; op de DOT datum letten. banden die lang op de plank gelegen hebben kunnen snel droogtescheurtjes gaan vertonen als je ze weer gaat gebruiken.
- Het fenomeen "marktplaats-millimeters". De APK-norm van 1,6mm betekent dat NERGENS in de hoofdgroeven een plekje met minder dan 1.6mm profiel mag zijn. De meeste marktplaats-verkopers nemen echter het diepste punt wat ze - waar dan ook op de band - hebben kunnen vinden, en ronden dat flink naar boven af. Is echt bijna altijd zo. Dus: ALTIJD nameten.
- zeker in dit soort maten zijn gebruikte banden vaak banden die voortijdig vervangen zijn wegens cuppen ("zaagtand" profiel wat vreselijk veel lawaai maakt) of andere ongelijkmatige slijtage. Soms zit er ook een matige lekreparatie bij en zo nog meer "ellende van een ander". De eigenaar komt nieuwe banden kopen, de bandenboer vraagt niet waarom, maar ziet nog leuk profiel, houdt lekker zijn mond, houdt de oude bandjes apart en gooit ze op de zaterdagmiddag op marktplaats... snel verdiend nietwaar?
Ik zal eens zeggen hoe dat bij mij wel eens ging
. Stel een nieuwe band van het goedkoopste type wat nog redelijk kwaliteit is, kost 150 euro, en heeft 8mm profiel.
Advertentie op marktplaats: topband met 5mm profiel voor 75 euro! 5 van de 8mm, da's méér dan de helft... voor de helft van het geld... koopje toch?
Nee dus. Zo gaat dat:
- Je vervangt een band bij 2mm. Een nieuwe band heeft dus 8mm - 2mm = 6mm bruikbaar profiel, en kost incl montage 150+15=165 euro. Da's 27,50 per bruikbare mm.
- Je gaat bij de verkoper langs, profieldieptemeter in je zak. Meten is weten en jahoor... als je heel goed zoekt is er ergens een plekje met 4,6mm te vinden wat de verkoper afgerond heeft naar 5mm. Maar aan de andere kant haalt de band amper 4mm in de hoofdgroeven. Mopper mopper. Je glijdt met de hand in de rijrichting over het profiel, en voelt een iets 'happerig' zaagtandprofiel. Ach, zal wel meevallen toch? Omdat je nu eenmaal daar bent en toch echt geen zin hebt om 150 euro per band uit te geven, pingel je nog een tientje af en neem je ze toch maar mee.
- Eenmaal gemonteerd kosten de banden 65+15=80 euro. 4-2 = 2mm bruikbaar profiel, dus maar liefst 40 euro per mm! Auw. De bandenman merkt nog even fijntjes op dat er wel een rare prop in de band zit, waar ie lek geweest is. Die had jij zelf zo snel niet gezien. Oeps. Hopen maar dat dat niet lekt.
- Je rijdt weg en zodra je boven de 60 komt een luid gejengel alsof je een kapot wiellager hebt. Zelf negeer je het tandenknarsend, maar je vrouw wordt er gek van. Was toch erger dan je dacht, dat gecupte profiel...
- Een maand later verschijnen de droogtescheurtjes in de profielgroeven. Nuja, ze waren toch al bijna versleten. Dit keer toch maar nieuwe doen? Omdat je de herrie spuugzat bent vervang je ze bij 3mm al, waardoor je uiteindelijk 80 euro per bruikbare mm betaald hebt... bijna drie keer zo veel als de kosten van een nieuwe band. Altijd goed narekenen of je echt wel goedkoop uitbent dus, *inclusief* montagekosten.
Zo'n bandje is met 5 "marktplaats-millimeters" (hooguit 4 echte dus), hoogstens 25 euro per bruikbare mm waard - je wil toch wel IETS goedkoper uit zijn tenslotte? Da's dan 50 euro, minus 15 euro montagekosten... dan is zo'n bandje dus amper 35 euro waard. Mits niet lek, niet gecupt, niet scheef gesleten, verse DOT-datum... kortom, succes met zoeken! Valt vies tegen kan ik je uit ervaring zeggen... maar het IS me wel eens gelukt, een goed gebruikt setje vinden. Als je het een aantal keren gedaan hebt word je er echter wel cynisch van, zoals ik