Pagina 1 van 3

Hoe het zoekerige gedrag verminderen / trekken aan het stuur

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:20
door EdT4
Ik heb nu inmiddels al een reeks gebruikersreviews en testen gelezen over de T4's van de eerste lichting. Wat steeds naar voren komt, en dat ervaar ik ook, is dat als je het volle vermogen aanspreekt de auto zoekerig wordt. In mijn geval is dit extra sterk omdat er aan het onderstel eea vervangen moet worden. Maar goed, ondanks dat is het zoekerige toch een eigenschap welke in de phase 2 stukken minder is.

Hoe kan dit nerveuze gedrag zo goed mogelijk verminderd worden? Goede plakkende banden, lijkt me logisch. Maar het zal niet enkel daaraan liggen. Kan je nog verbetering bereiken door dempers/veren aanpassingen. Zou het trouwens in theorie niet mogelijk zijn om de turbo al vanaf 0 mee te laten blazen (ik zeg maar wat) zodat de vermogensopbouw meer lineair is ipv BAM bij 2500-3000 toeren?

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:27
door sdirkx
Denk dat het komt doordat je relatief veel vermogen op de voorwielen hebt. Zonder speciale maatregelen zoals een ander differentieel oid zul je hier last van houden bij onze auto's. Daarom is achterwielaandrijving ook geschikter vanaf ca. 200pk. Met verlagen/stuggere veren, veerpootbrug ed kun je het wel verbeteren. Dit heb ik dus bv ook gedaan.

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:38
door corhog
zorg ook voor goede en eventueel wat bredere banden om de tractie te verbeteren

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:39
door EdT4
Ik denk niet dat die 200 pk op zich zo'n probleem zou moeten zijn. Ik denk dat het komt door de vermogensopbouw. Met mijn Laguna heb ik absoluut geen last van enige zoekerigheid, maar het maximale koppel komt pas vrij na 4000 toeren en dat gaat allemaal vrij geleidelijk. De Laguna produceert ca 190 pk via de voorwielen met een zelfde wielophanging. Is het met verlagen en veren echt duidelijk merkbaar minder of puur fractioneel?

Ja, bredere banden zullen er zeker op komen.

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 22:42
door corhog
heb geen t4, maar onderstel is dusdanig dat ik een t4 met bochtenwerk aan kan, alleen een sprintje niet.

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 23:07
door sdirkx
Ik kwam van een comfort ophanging 2.0T dus, als je dan flink verlaagt en dus ook stugger dan scheelt dat natuurlijk wel een hoop.
Je kunt een niet turboauto ook niet zoveel vergelijken met een turboauto. Je zou met een turbodrukmeter moeten controleren hoe je turbodruk zich opbouwt. Als die te abrupt oploopt krijg je gripissues ed. Maar dat is wat anders dan zoekerig stuurgedrag. Je zou ook de veerpootbrug 's moeten proberen. Dat geeft ook een directer stuurgedrag.
Breder rubber is dan meestal ook 'n plattere wang (neem liefst 17"). Dat is ook stabieler dan een 15" ballonbandje, zeker als die een wat lagere bandenspanning heeft.

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 23:21
door EdT4
Zoekerig, ik bedoel daarmee dat de voorbanden inderdaad grip proberen te krijgen waardoor de auto dus bij wegrijden naar links en vervolgens naar rechts wil, op zoek naar die grip. Misschien moet ik gewoon beter doseren... (A) Met veerpootbruggen heb ik geen ervaring. Dat zou ik idd eens moeten proberen.

Zoals ik al eerder ergens heb gezegd, ik ben absoluut geen bochtenridder en pretendeer dat ook zeker niet te zijn. Een goede bochtenvreter hoeft niet per definitie een puist vermogen te hebben. Dan moet je gewoon een goed onderstel hebben onder een goed gebalanceerde auto. Het is ook niet dat ik teleurgesteld ben in de Volvo, zeker niet. Vind het een leuke auto, snel, praktisch en veilig, rijdt verder strak. Maar ik had wel meer verwacht van die 200 pk, althans de manier waarop je het op de straatstenen kwijt kan.

Heeft iemand die 7,3 seconden wel eens gehaald, of ueberhaupt onder 8 seconden?

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 09:06
door Hansje
Onder de 8sec is goed te doen, kwestie van aanvoelen tijdens het gassen en oefenen :dance

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 09:29
door Rob
Het onderstel ed. van de PhII is ook beter dan die van de PhI-T4

Wat je kan doen is verlagingsveren met bijv. Koni-geel monteren. Zo krijg je zeker het vermogen beter op de weg. (Of uiteraard coilovers/schroefveren)
Beginen met het nakijken van je bandenkwaliteit (en bandenspanning) ook even nalopen en staat van je draagarmen, end-links en stabi-stang.

Mocht je daarna nog problemen hebben kun je een lsd/sper monteren....dat werkt echt, zelfs tot ruim 300 pk is het vermogen redelijk op de weg te krijgen.
Uiteraard krijg je altijd wielspin wanneer je dit wilt en ook je rechtervoet goed doseren is belangrijk...maar het zoekerig gedrag zal redelijk weg zijn bij montage goed onderstel.

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 09:57
door EdT4
Ja, ik verwacht wel dat eea vervangen moet worden aan het onderstel en de banden worden eveneens vervangen. Die wielspin, dat is niet erg.

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 11:03
door Rob
Ik denk dat je dan een heel andere wagen zal krijgen! Suc6!
Goed onderhoud voor alles!

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 11:05
door EdT4
Dank je, ik deel die mening met je. Onderhoud gaat voor dikke velgen, grotere turbo, taartscheppen, etc, etc.. :D

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:18
door devnullT4
ik heb in het begin eens enkel de voorveren vervangen door verlaagde Intrax veren. Dit was al een wereld van verschil, de auto ging ipv. slingeren bij max. optrekken, nu als een raket vooruit!

Daarna nieuwe schokdempers, achter verlaagd, veel koppelstangetjes en rubbers in de ophanging vervangen, draagarmen, veerpootbrug, goeie banden uiteraard, juiste uitlijning.... is niet meer te vergelijken met voorheen.

1 nadeel is wel, vooral in bochten lijkt het net alsof iedereen heeeel langzaam rijdt :-D

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:20
door EdT4
Ja, dat was de planning wel, althans de stangetjes en de kogeltjes en zo. Ik zal eens kijken naar de veren, want de een zegt Intrax, de ander Eibach, de andere weer iets heel anders...

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:28
door devnullT4
EdT4 schreef:Ja, dat was de planning wel, althans de stangetjes en de kogeltjes en zo. Ik zal eens kijken naar de veren, want de een zegt Intrax, de ander Eibach, de andere weer iets heel anders...
Eibach is prima. Ik heb Intrax, bevalt ook goed. De veren zijn geen "rocket science", belangrijker is of je dempers matchen bij de veren.

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:38
door EdT4
Ja, ik wil niet 5 cm verlagen of zo, maar dat gaat gewone schokbrekers toch niet werken. Zijn er ook veren die 2 cm verlagen of zo?

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:45
door Tijs
Meeste setjes verlagen 3cm of 3,5cm.

Gr Tijs

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:51
door myalexx
Ik heb bij Rob in de T4 gezeten ( die met die gele banaan als banner )

Die heeft nu 370 pk ofzo in die gekke T4..

Die heeft een goed onderstel en koni geel.. ( en voor het echte bochten werk ook semi-slicks )

Nou mijn hard zat in mn keel op de nordschleife :jerry

Maar die heeft volgens mij ook een sper dif..


ook heb ik bij Robzor in de 2.0T uit 2004 gezeten (gechipt naar 200pk) met alles origineel alleen eibach verlaging..
hij nam zaterdag een bocht.. ik moes me vast houden anders lag ik op schoot..

dus het is echt mogelijk.. alleen moet wel een goed onderstel hebben + verlaagd en 17 inch 215-45-17 ofzo. (H)

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:59
door EdT4
Ik denk dat dat differentieel toch echt het verschil maakt.

Re: Hoe het zoekerige gedrag van een T4 phase 1 verminderen?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 22:25
door myalexx
EdT4 schreef:Ik denk dat dat differentieel toch echt het verschil maakt.
zit er zoveel verschil tussen phase 1 en 2 ?

Robzor heeft alleen verlagings veren en verder alles standaard..
en die legt echt als een beton blok op de weg ?

zelfs met goed gas geven..