Alles over de Stuurkogel Speling Rubber Gevulkaniseerd enz ?

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Alles over de Stuurkogel Speling Rubber Gevulkaniseerd enz ?

Bericht door frank7 »

zoals de titel al zegt ik moet de stuurkogel vervangen en de afstandsteun va mijn volvo.

Nu de vraag is dat los te verkrijgen dat hoesje is het gevulkaniseert en moet dan complete kogel worden vervangen ?


hier effe 3 fotos van mijn Stuurkogelhoes linkerkant.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door Roffel-Patje »

Als alleen het hoesje gescheurd is, kun je dat los vervangen. Als er ook speling op de stuurkogel zit, moet die in zijn geheel vervangen worden.

Vergeet niet na het vervangen van de stuurkogel de auto uit te laten lijnen...... Anders gaan je banden er in ráp tempo aan.
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door frank7 »

Roffel-Patje schreef:Als alleen het hoesje gescheurd is, kun je dat los vervangen. Als er ook speling op de stuurkogel zit, moet die in zijn geheel vervangen worden.

Vergeet niet na het vervangen van de stuurkogel de auto uit te laten lijnen...... Anders gaan je banden er in ráp tempo aan.

toevallig volvo dealer gebeld die zei dat hij niet los is te vervangen.
is gevulkaniseerd dus :'( .

en ze vroegen heeft hij scheurtjes ik zei ja dat klopt rondom kleine haarscheurtjes.
dan moet hij worden vervangen apk afkeur Incl monteren 110 euro zeiden ze

das dus de kogel met hoes en monteren
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door Kuip »

En inclusief uitlijnen...? :whistle
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door quincy »

op meten en slagen tellen scheelt je uitlijnen ;)
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door Roffel-Patje »

Heb begin dit jaar zelf de stuurkogel vervangen, was nog geen drie tientjes kwijt. Slagen tellen kan ook, scheelt idd. weer een uitlijnbeurt. Meestal is het toch al een paar jaar geleden dat de auto is uitgelijnd, dus dan kan het eigenlijk niet eens zo heel veel kwaad om hem weer eens recht te zetten.
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door Roffel-Patje »

bij de weg, op de onderste twee foto's die TS heeft geplaatst is duidelijk de metalen klemring te zien die de stuurkogelhoes op zijn plek houdt...... vulcanisatie verhaal van de dure dealer is dus een bull-sh*t verhaal, alleen om maar zoveel mogelijk pegels uit de zak van TS te trekken! :vertag
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door myalexx »

Koop aub wel origineel, imitatie is rotzooi..
Ik kan t weten..
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door frank7 »

Roffel-Patje schreef:bij de weg, op de onderste twee foto's die TS heeft geplaatst is duidelijk de metalen klemring te zien die de stuurkogelhoes op zijn plek houdt...... vulcanisatie verhaal van de dure dealer is dus een bull-sh*t verhaal, alleen om maar zoveel mogelijk pegels uit de zak van TS te trekken! :vertag


zie je nu godver :swear ikz ei het nog tegen mijn vriendin ik voel dat ze me zitten te flessen.
ik zie toch soort ring zitten en ja jij hebt nog gelijk ook.

wat een ratten ook die dealers ik dacht dat in alleen gokhallen bloedzuigers zaten

Maar Dealers zijn hetzelfde ze kunnen van afstand al ruiken of je groentje bent.
En dan ruiken het spreekwoorderlijke bloed.
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door quincy »

het gaat hierbij helaas niet alleen om de bovenste.

Er komen 2 ringen op te zitten, 1 die zie je. maar die ander zie je niet zitten (deze komt onder ter afsluiting). kijk dat even goed na.
Het volgende: als jij zo langere tijd gereden hebt komt er veel vuil in te zitten (sneller sluiten van je kogel), uit eigen ervaring kan het dan zijn dat jij het hoesje vervangt, wat vet/olie in je kogel doet om de boel weer een beetje gangbaar te hebben, vervolgens heb je een kogel die 3mm ruimte heeft.

dus zo gek zijn ze nog niet hoor. en dan weet ik niet wat een kogel qua koste doet, maar dan doe jij het niet eens zo gek voor 110 euro (rotzooi zal wel vast zitten e.d.)

kijk even of jij boven en onder een ringetje hebt, en of er veel troep in de kogel zit en of deze nog gangbaar is.

Succes!

Ps. ik werk er niet hahaha
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door frank7 »

quincy schreef:het gaat hierbij helaas niet alleen om de bovenste.

Er komen 2 ringen op te zitten, 1 die zie je. maar die ander zie je niet zitten (deze komt onder ter afsluiting). kijk dat even goed na.
Het volgende: als jij zo langere tijd gereden hebt komt er veel vuil in te zitten (sneller sluiten van je kogel), uit eigen ervaring kan het dan zijn dat jij het hoesje vervangt, wat vet/olie in je kogel doet om de boel weer een beetje gangbaar te hebben, vervolgens heb je een kogel die 3mm ruimte heeft.

dus zo gek zijn ze nog niet hoor. en dan weet ik niet wat een kogel qua koste doet, maar dan doe jij het niet eens zo gek voor 110 euro (rotzooi zal wel vast zitten e.d.)

kijk even of jij boven en onder een ringetje hebt, en of er veel troep in de kogel zit en of deze nog gangbaar is.

Succes!


Ps. ik werk er niet hahaha




is gewoon de eerlijkheid waar ik me aan erger.
als mensen zeggen rubber is te lang eraf geweest waardoor hij niet goed rolt meer waarschijnlijk moet er nieuwe kogel in ok.

maar geen lulverhaal ophangen met je ja ze zijn gevulkaniseerd dat is gewoon oplichting vind ik.

Eerlijk zijn ken zeker dat ik te lang heb gereden of vorige eigenaar dat er geen andere mogelijkheid is
maar nogmaals niet meteen als volvo dealer schreeuwen IS GEVULKANISEERT niet los te krijgen

Dan ben je slapjanus in mijn ogen.
Ztmjeroen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 23:14
12
Model: S60
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door Ztmjeroen »

Nja waar gaat het nou over? stuurkogeltje van een paar tientjes, kom op hee. Scheelt kennelijk wel wat aan de houding van de dealer, maar die kan jou wel een hoesje verkopen voor je stuurkogel van een knaak, en dan kom je 2 maanden later terug dat je kogel finaal is afgesleten, en dan kunnen ze hem alsnog vervangen (op eigen kosten wellicht)

Vervang dat ding gewoon, ben je van alle ellende af, oudere auto kost nou eenmaal af en toe eens wat geld.

En als ik je verhalen zo heb gelezen, scheelt er ook wel wat aan die vorige eigenaar, heeft hem in ieder geval niet netjes bijgehouden wat betreft onderhoud!

Succes
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door frank7 »

Ztmjeroen schreef:Nja waar gaat het nou over? stuurkogeltje van een paar tientjes, kom op hee. Scheelt kennelijk wel wat aan de houding van de dealer, maar die kan jou wel een hoesje verkopen voor je stuurkogel van een knaak, en dan kom je 2 maanden later terug dat je kogel finaal is afgesleten, en dan kunnen ze hem alsnog vervangen (op eigen kosten wellicht)

Vervang dat ding gewoon, ben je van alle ellende af, oudere auto kost nou eenmaal af en toe eens wat geld.

En als ik je verhalen zo heb gelezen, scheelt er ook wel wat aan die vorige eigenaar, heeft hem in ieder geval niet netjes bijgehouden wat betreft onderhoud!

Succes
was het maar paar tientjes dat viel het mee.
is mischien toeval maar ik ga naar de volvo dealer voor die scheur en ik heb rekening van 290 euro !! :vertag

das effe vreemd dan sta je wel effe te kijken ineens heb ik probleem volvo volgens hem.

afstandsteun
spoorstandarm binnenin 1 zijde vervangen
en kogelgewricht

wie zegt dat dat allemaal klopt mag ik effe aftikken totaal incl uitlijnen 289, 71

dus ik proef hier uit dat er meer dingen worden bijberekend wat niet klopt.
Maar ik laat hem binnenkort nakijken door een onafhankelijk bedrijf

en btw gaat niet om een knaak meer of minder maar KLANT IS KONING
en geen Geldboom.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door krismazur »

290 incl uitlijnen is normale prijs bij de dealer wel voor bijde kanten van de buitenste stuurkogels :vertag
wel kan zijn vanwege deze spelling dat de binnenste stuurkogels ook versleten zijn, was bij mij het geval :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
Ztmjeroen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 23:14
12
Model: S60
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door Ztmjeroen »

Klant is absoluut koning, maar de dealer kan lastig even alles gratis vervangen, niet?

Jij komt met een klacht bij de dealer, welke dat ook mag zijn, en deze geeft jou gewoon een opgave waarvan ze 100% zeker weten dat het daarmee opgelost is, en dat je niet achteraf voor nog meer gekke dingen komt te staan.

Natuurlijk is dat bij de dealer wel bekend, dat ze niet de goedkoopste zijn, en wellicht meer vervangen dan nodig, maar ook de dealer dekt zichzelf in hoor. Als die een stuurkogel vervangen, en een half jaar later is de rest ook verrot, dan kom jij natuurlijk ook terug van ''had je dat niet gezien dan?''

Denk gewoon dat het niet helemaal terecht is dat je ze zo de grond propt, als je het bij een ander wil laten doen, ook prima, toch?
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door frank7 »

Ztmjeroen schreef:Klant is absoluut koning, maar de dealer kan lastig even alles gratis vervangen, niet?

Jij komt met een klacht bij de dealer, welke dat ook mag zijn, en deze geeft jou gewoon een opgave waarvan ze 100% zeker weten dat het daarmee opgelost is, en dat je niet achteraf voor nog meer gekke dingen komt te staan.

Natuurlijk is dat bij de dealer wel bekend, dat ze niet de goedkoopste zijn, en wellicht meer vervangen dan nodig, maar ook de dealer dekt zichzelf in hoor. Als die een stuurkogel vervangen, en een half jaar later is de rest ook verrot, dan kom jij natuurlijk ook terug van ''had je dat niet gezien dan?''

Denk gewoon dat het niet helemaal terecht is dat je ze zo de grond propt, als je het bij een ander wil laten doen, ook prima, toch?


Daarom.

Komt wel goed. :D
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door frank7 »

krismazur schreef:290 incl uitlijnen is normale prijs bij de dealer wel voor bijde kanten van de buitenste stuurkogels :vertag
wel kan zijn vanwege deze spelling dat de binnenste stuurkogels ook versleten zijn, was bij mij het geval :vertag


Geen idee was gratis controlle ik vroeg of ze effe wilden kijken was binnen 5 minuten weer buiten letterlijk was de auto toen al van de brug op en af.

toen weer naar binnen rekening opvragen wat het zou gaan kosten als ik het liet maken

en duurde bijna 15 minuten voor de magazijnbeheerder of hoe ze die knakkers noemen die de onderdelen besteld eruit was wat het ging kosten stonden ze met 3 man over te denken :think
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door Roffel-Patje »

Een los hoesje kost zo'n 3 euro. Je zou eerst kunnen proberen om het hoesje te vervangen, als er geen speling op de kogel zit. Uit je verhaal begreep ik dat je geen klachten had over het rijden, maar dat je (misschien uit voorzorg) aan de garage hebt gevraagd de onderzijde van de auto te inspecteren?

Face it, een dealer is er primair om geld te verdienen. Daarbijgeven ze daarvoor als argument dat je met een uitgebreidere reparatie langer met de auto doet. Wat wel een feit is, je hoeft zelf niets te doen.

Ik probeer zo lang mogelijk auto te rijden, tegen zo weinig mogelijk kosten. Als bij mijn auto zo'n hoesje stuk is, dan gaat er een nieuw hoesje op. Waarom gelijk de hele kogel vervangen als alleen het hoesje stuk is? Ik doe alle reparaties zelf aan mijn auto, ik vind het niet erg om eerst een hoesje te vervangen, en 2 of 3 jaar later alsnog de kogel (omdat er dan speling op zit).

Ik heb mijn gasbak nu 3 jaar, meer dan 130.000 km mee gereden. Onderdelen die ik vervangen/gerepareerd heb?

2x uitlaatrubber
remschijven + blokken achter
achterveren vervangen voor zwaardere uitvoering (lpg tank)
1 remklauw achter
2x set bougies
1x luchtfilter vervangen
olie verversen elke 30.000 km
2 sets banden (zit er nu weer aan te komen, zucht :vertag )
1x stuurkogel (speling)
1x fuseekogel (speling)
1x sleutel bij laten maken (oude viel uit elkaar, rubber verteerde)
1x gasinjector afgedicht (wiebelen)
1x setje bobines
1x setje bougiekabels
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door frank7 »

Roffel-Patje schreef:Een los hoesje kost zo'n 3 euro. Je zou eerst kunnen proberen om het hoesje te vervangen, als er geen speling op de kogel zit. Uit je verhaal begreep ik dat je geen klachten had over het rijden, maar dat je (misschien uit voorzorg) aan de garage hebt gevraagd de onderzijde van de auto te inspecteren?

Face it, een dealer is er primair om geld te verdienen. Daarbijgeven ze daarvoor als argument dat je met een uitgebreidere reparatie langer met de auto doet. Wat wel een feit is, je hoeft zelf niets te doen.

Ik probeer zo lang mogelijk auto te rijden, tegen zo weinig mogelijk kosten. Als bij mijn auto zo'n hoesje stuk is, dan gaat er een nieuw hoesje op. Waarom gelijk de hele kogel vervangen als alleen het hoesje stuk is? Ik doe alle reparaties zelf aan mijn auto, ik vind het niet erg om eerst een hoesje te vervangen, en 2 of 3 jaar later alsnog de kogel (omdat er dan speling op zit).

Ik heb mijn gasbak nu 3 jaar, meer dan 130.000 km mee gereden. Onderdelen die ik vervangen/gerepareerd heb?

2x uitlaatrubber
remschijven + blokken achter
achterveren vervangen voor zwaardere uitvoering (lpg tank)
1 remklauw achter
2x set bougies
1x luchtfilter vervangen
olie verversen elke 30.000 km
2 sets banden (zit er nu weer aan te komen, zucht :vertag )
1x stuurkogel (speling)
1x fuseekogel (speling)
1x sleutel bij laten maken (oude viel uit elkaar, rubber verteerde)
1x gasinjector afgedicht (wiebelen)
1x setje bobines
1x setje bougiekabels


ja zeker ik had hun gebeld volvo dealer om te vragen of ze konden kijken naar mijn stuurkogelhoesje.
omdat ze toen bij kwikfit er iets over zeiden.

En was nieuwsgierig wat zo hoesje koste die te vervangen.
toegegeven ik heb gevraagt of ze dat eventueel konden doen zonder dat ik er dan voor hoefde te betalen.
Omdat het maar korte blik was erop.
ja was dan prima ik erheen auto naar binnen gereden brug op meteen die man erna kijken plotseling komt andere man erook bij staan.
En gaan dan zeggen dit en dit is niet goed Tja ik dacht ok.
Maar hij zei iets over stuurkogel ofzo vervangen.

maar dan komt hij erna met 3 dingen tevoorschijn wat hij eerst niet zei.
hijz egt gaat u maar naar de bali receptionist komt zo bij u.
ik vond het wel erg lang duren voor ze terug kwamen.
en toen plotseling waren er 3 dingen gevonden dus die niet goed waren

afstandsteun
spoorstandarm binnenin 1 zijde vervangen
en kogelgewricht
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Bericht door kiwi »

Hele discussie over wel of geen dealer,wel of niet zelf doen. Beiden blijven altijd voor en nadelen hebben, vaak is de keuze gemoeid met budget.

Maar om 1 ding duidelijk te hebben: het vulkaniseren van rubber zegt niets, maar dan ook echt helemaal niets over het wel of niet los kunnen krijgen van dit rubber. Het is een chemische behandeling van rubber (het toevoegen van zwavel) waardoor het slijtvaster, steviger maar ook wat stugger wordt. Autobanden zijn standaard gevulkaniseerd, deze zwarte hoesjes volgens mij ook inderdaad. Maar dit is niet iets wat een garage doet, of een auto fabrikant... Dit gebeurd in de rubber fabriek. Daarvandaan gaan deze losse hoesjes naar de automaterialen zaak etc.

Maar zelf heb ik ook al eerder de hoesjes van de stuurkogels en fuseekogels vervangen: kosten inderdaad max €3 per stuk. Met opmeten en slagen tellen kom je ene heel eind(stuurstang heeft zoveel omwentelingen nodig om los gedraait te worden, dan na reparatie zelfde aantal omwentelingen om weer vast te zetten). Om de kogels los te krijgen uit hun bevestiging kun je het best een kogeltrekker gebruiken, deze perst het boutje van de kogel uit zijn bevestiging. Kosten zijn geloof ik iets van €30, als je in de buurt zit van Voorschoten/Leiden kun je de mijne wel lenen, en help ik wel ff. Voorwiel er af, ff sleutelen en voorwiel er weer op.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Plaats reactie