Pagina 2 van 2

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Geplaatst: do 05 jul 2012, 10:10
door frank7
kiwi schreef:Hele discussie over wel of geen dealer,wel of niet zelf doen. Beiden blijven altijd voor en nadelen hebben, vaak is de keuze gemoeid met budget.

Maar om 1 ding duidelijk te hebben: het vulkaniseren van rubber zegt niets, maar dan ook echt helemaal niets over het wel of niet los kunnen krijgen van dit rubber. Het is een chemische behandeling van rubber (het toevoegen van zwavel) waardoor het slijtvaster, steviger maar ook wat stugger wordt. Autobanden zijn standaard gevulkaniseerd, deze zwarte hoesjes volgens mij ook inderdaad. Maar dit is niet iets wat een garage doet, of een auto fabrikant... Dit gebeurd in de rubber fabriek. Daarvandaan gaan deze losse hoesjes naar de automaterialen zaak etc.

Maar zelf heb ik ook al eerder de hoesjes van de stuurkogels en fuseekogels vervangen: kosten inderdaad max €3 per stuk. Met opmeten en slagen tellen kom je ene heel eind(stuurstang heeft zoveel omwentelingen nodig om los gedraait te worden, dan na reparatie zelfde aantal omwentelingen om weer vast te zetten). Om de kogels los te krijgen uit hun bevestiging kun je het best een kogeltrekker gebruiken, deze perst het boutje van de kogel uit zijn bevestiging. Kosten zijn geloof ik iets van €30, als je in de buurt zit van Voorschoten/Leiden kun je de mijne wel lenen, en help ik wel ff. Voorwiel er af, ff sleutelen en voorwiel er weer op.

Aardig maar kijk eens waar ik woon :-D

Re: Stuurkogel Rubber Gevulkaniseerd ?

Geplaatst: do 05 jul 2012, 12:11
door kiwi
hmmm... misschien dat toch maar eens zichtbaar maken als je in het "plaats een reactie" venster zit. Das inderdaad een stukje rijden.

Speling op stuurkogel?

Geplaatst: do 02 mei 2013, 22:34
door Donald
Waarde lezer, even een beroep doen u uw kennis en ervaring. :tumbup

Bij het sturen hoor ik soms een licht bonkend geluid (soort doffe tik). Vorige week is Kris zo vriendelijk geweest er even naar te kijken en het lijkt er op dat het speling op de binnenste stuurkogel betreft (linksvoor). Stilstaand aan het stuur draaien leidt tot een voelbare tik aan het wiel.. Iemand hier ervaring mee en enig idee wat het mij gaat kosten dit te laten vervangen?

Ik heb natuurlijk al wat rond gekeken op het forum en e.e.a. kunnen achterhalen aan informatie. Ik heb gezien dat de onderdelen zelf niet erg duur zijn, maar zoals vaker met auto's / garages zitten de kosten meestal in het arbeidsloon...

Bedankt voor de informatie en het meedenken.

Gr. Donald

Re: Speling op stuurkogel?

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 01:02
door bast4iaan
Donald schreef: Stilstaand aan het stuur draaien leidt tot een voelbare tik aan het wiel..
Waar voel je dit dan? In het stuur of aan het wiel.

Donald schreef: Bij het sturen hoor ik soms een licht bonkend geluid (soort doffe tik). Stilstaand aan het stuur draaien leidt tot een voelbare tik aan het wiel..
Ik wil je niet laten schrikken, maar dit klinkt mij bekend in de oren. Althans, in mijn stuurhuis was mijn tandwiel plaat gebroken (of hoe dit binnenste van je stuurhuis mag heten) (A). Dan krijg je dus een hard punt in het stuur. Dit voel je ook in je stuur als je over het gebroken punt stuurt, een tik/bonkje. Dit was bij mij op 1 punt. Ik weet niet hoe het verder bij jou zit. Maar omdat je over een voelbare tik praat, ga ik er even van uit dat je het 1 maal voelt op 1 plaats/stand van het stuur.

mvg Bas

Re: Speling op stuurkogel?

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 07:58
door Donald
Bas, bedankt voor je reactie. Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg. In mijn stuur voel ik nauwelijks iets; hoogstens een minimaal stukje speling op het stuur bij wisseling van studierichting. Dit ongeacht de stand van het stuur.

De tik is te voelen aan het wiel, en dan met name bij ver uitdraaien en het in die positie heen en weer bewegen van het stuur.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Speling op stuurkogel?

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 09:27
door kiwi
Ik verwacht dat je speling hebt op je stuurkogel, en dus de verbinding tussen stuurstang en wielhub (en dus niet op de aandrijflijn!). Dit is vrij makkelijk te vervangen, je moet alleen wel een kogel trekker hebben of een koevoet tussen kogel en wielhub willen plaatsen.

Het kogelgewricht zit met een bout vast in de wielhub. Moer los draaien en bout uit hub drukken kan met behulp van een kogel trekker, of door er een koevoet oid tussen te plaatsen (is wel een stuk minder subtiel). WD40 en daarna kruipolie wil helpen... We hebben het hier niet over het persen van de kogel zelf.

Het kogel gewricht zit vast gedraaid op de stuurstang. Houd deze vast (tang) en tel het aantal slagen dat de kogel moet maken om deze los te draaien, zoveel slagen moet je ook weer hebben om de nieuwe terug te plaatsen. Een stukje tape plaatsen voor loshalen wil ook helpen.

Ik heb het 2jaar geleden zelf gedaan en was in 40 minuten klaar, auto opgekrikt (en op steunen) en zittend op straat.

Re: Speling op stuurkogel?

Geplaatst: vr 03 mei 2013, 09:45
door Donald
Dat is inderdaad in lijn met wat Kris aangaf. Ik zal is informeren wat iets dergelijks kost bij de garage.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Speling op stuurkogel?

Geplaatst: za 04 mei 2013, 12:19
door bast4iaan
Ja, duidelijker verhaal.

Nou dan zal het inderdaad niet zijn waar ik last van heb gehad. Wees blij. Hopelijk is het probleem snel verholpen, keep us updated.

mvg Bas

Re: Speling op stuurkogel?

Geplaatst: za 04 mei 2013, 18:27
door Zeurdoos
Let op na het vervangen moet hij altijd opnieuw worden uitgelijnd :hand (ook al markeer je waar de oude zat de nieuwe komt nooit 100% op de zelfde plaats en uitlijnen gaat om mm) :tumbup

Re: Speling op stuurkogel?

Geplaatst: za 04 mei 2013, 18:54
door Donald
Zeurdoos schreef:Let op na het vervangen moet hij altijd opnieuw worden uitgelijnd :hand (ook al markeer je waar de oude zat de nieuwe komt nooit 100% op de zelfde plaats en uitlijnen gaat om mm) :tumbup
Dank voor de tip. Weet ook nog niet of ik het vervangen zelf aandurf...

Re: Alles over de Stuurkogel Speling Rubber Gevulkaniseerd e

Geplaatst: do 14 aug 2014, 10:57
door Vikingv40
Mijn V40 stuurt niet meer superstrak. Als je het stuur beweegt duurt het even voordat er dan ook werkelijk iets gebeurt. Volgens mij betekent dat speling op de stuurkogels? Oftwel vervangen die zooi?

Wie o wie kan mij hier meer over vertellen?

Re: Alles over de Stuurkogel Speling Rubber Gevulkaniseerd e

Geplaatst: do 14 aug 2014, 20:58
door maikelv
Om het zeker te weten even de voorste wielen vastpakken met je linker en rechterhand en dan van links naar rechts forceren. Zo kun je erachter komen of er speling op je stuurkogels zit. Dit dan uiteraard links en rechts doen :D

Re: Alles over de Stuurkogel Speling Rubber Gevulkaniseerd e

Geplaatst: di 02 jun 2015, 14:36
door DoubleV40
Afgelopen weekend ook maar even beide stuurkogels vervangen ivm wat speling. Rechterkant fluitje van een cent, linkerkant... Wat een drama, kogel was niet lost te krijgen, veel geweld een half uur 2 branders erop het ging niet los...
Uiteindelijk met een heel dun schijfje de kogel openflexed, voila los! Echter wel een sneetje ook in de stuurstang :swear
Nu zal ik deze ook moeten vervangen, weet iemand van jullie welk gereedschap ik hiervoor het beste kan gebruiken om de stuurstang los te maken?

Re: Alles over de Stuurkogel Speling Rubber Gevulkaniseerd enz ?

Geplaatst: do 25 mei 2017, 15:31
door mikeyall
tsja stuurkogeltjes....ook die moeten wel eens vervangen worden :dance

ik heb soms een tik als ik weg rijd of als ik rem.....
dus vorige week 2 nieuwe stuurkogels besteld en 2 nieuwe koppelstangen

vandaag even alvast gekeken en ingespoten met kruipolie want het pakket zal wel snel binnen komen.

ik heb hier een filmpje van mijn stuurkogels.....
volgens mij zijn ze op hihi


of is deze tik normaal :think

Re: Alles over de Stuurkogel Speling Rubber Gevulkaniseerd enz ?

Geplaatst: do 25 mei 2017, 16:11
door texaco
Die tik is niet normaal nee :P
Doe eens heen en weer schudden aan je wiel, als deze van de grond is, dan voel en hoor je ook de speling op de stuurkogels.