Veerpootlagers toplagers topmount

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
KapiteinIglo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
13

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door KapiteinIglo »

Net naar de garage geweest en blijkbaar zijn de toplagers kapot en deugen de veren voor geen meter. Kon niet meer vervangen/gerepareerd worden.

Fijn is dat.
sdirkx

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door sdirkx »

Toplagers gaan ook vaak kapot als je andere veren of dempers plaatst, dus daarom heb ik die ook meteen meegenomen. Wordt voor de voorzijde wel vaak aangeraden iig.
Toplagers kun je toch vervangen? En wat deugt er dan niet aan de veren? Zag er niet abnormaal uit op de foto's.
KapiteinIglo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
13

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door KapiteinIglo »

Die toplagers zullen vast wel te vervangen zijn, maar ik vertrek overmorgen op vakantie, alle garages zitten vol, ik heb geen nieuwe of goede toplagers en ik heb niet het gereedschap om dit probleem op te kunnen lossen.

Volgens de monteur waren de veren niet goed omdat deze nagenoeg los in de veerschotels lagen toen de auto op de brug stond (en de vering helemaal uitgezakt was). Ik heb hem verteld dat het Intrax veren zijn en dat die wel goed horen te zijn, maar hij vond het maar niks.

Nu op zoek naar een setje orginele schokdempers met goede toplagers, die niet uit elkaar gehaald zijn en dan omwisselen.

En dan nooit meer aan die kuttige verlagingsveren beginnen en het gewoon bij fatsoenlijke schroefsets houden.
sdirkx

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door sdirkx »

Let wel: Een helemaal complete set kun je wellicht alleen op de sloop halen, omdat bij een verlaging (zelfs een schroefset) de topmounts (en soms dus toplagers) hergebruikt worden. Die zitten ook niet bij een verlagingsset!
Alleen aan extra (nieuwe) onderdelen zoals topmounts en toplagers was ik zo'n 300,= kwijt! Als je het goed doet, ben je dus al gauw >1000,= kwijt aan een fatsoenlijke schroefset.
KapiteinIglo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
13

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door KapiteinIglo »

Een schroefset wil ik niet op deze auto en verlagingsveren wil ik dus ook niet meer, dus maar weer gewoon terug naar origineel.

Zal me wel een flinke smak geld gaan kosten, maar ach, het is een hobby he..
sdirkx

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door sdirkx »

Oh OK. Je zei: "...en het gewoon bij fatsoenlijke schroefsets houden." Dus dacht even dat je dat van plan was.
sdirkx

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door sdirkx »

De losse dempers heb ik wel (zie je te koop topic). Maar daar zit dus verder niks bij. Dus moet je 'r nog een hoop bij kopen dan. Je zou toch de sloop kunnen proberen, maar je weet dan nooit wat je precies krijgt.
sdirkx

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door sdirkx »

Lees dit 's. Kan zeker met de montage te maken hebben. Ik heb het alleen met volledige stuuruitslag (keren/parkeren). Moet hier ook 's goed naar kijken...

http://www.30forty50.com/forum/topic/16 ... -after-rr/

"I took the strut assmbly apart and saw all was good. I reassembled everything making sure to increase the gap between bottom spring tab and end of spring to approx 8 mm as per original position (factory) when I 1st took it all apart. I had set it to approx 4 mm when I put it together 3 weeks ago.
Altogether took job took 2 hrs including preparing and clearing up all tools.
The clunking has gone and suspension is quieter (as it was when I first did the R&R). I will monitor how it holds up. I suspect the strut top nut had somehow worked itself loose (done up by my FIL who is experienced mechanic) despite it being a nylon lined nut. I checked L strut and it was tight."
Gebruikersavatar
mikeyall
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
12
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door mikeyall »

KapiteinIglo schreef:Ik heb pas een set Intrax verlagingsveren op de auto gezet (30mm) en dat ziet er leuk uit, alleen de veren knoeperen en kraken nu heel erg tijdens het rijden. Het lijkt wel of alles in de ophanging los zit en langs erkaar aan het kraken is. Vooral in de bochten is het effect het ergste.

Zijn er meer mensen die hier ooit last van hebben gehad, en belangrijker nog: is er een oplossing voor?
ik heb het ook rechtvoor ik spuit er gewoon een flessie olie op eens in de zoveel tijd
geeke
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 18:06
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Spaubeek

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door geeke »

Heb dit probleem ook en spoot dit af en toe allemaal flink in met WD40 en dan is het een tijdje weg.
Echter verteld een monteur me laatst daar toch enigzins voorzichtig mee te zijn omdat de WD40 allerlei "vuil" kan vasthouden wat vervolgens bij het dempen op een beetje ongelukkige wijze in de dempingsbuis terecht kan komen wat weer voor verdere problemen kan zorgen.
Zit wat in, allen het knakken/knoeperige geluid wat vanaf de achterkant komt bevalt me dus echt niet alleen weet ik niet wat DE oplossing zal zijn.
De garage begint meteen te schreeuwen "de schokbrekers" en vervolgens blijkt na een test dat deze nog meer dan 70% zijn, en om nu maar alles een voor een te gaan vervangen en maar hopen dat vroeg of laat de oplossing komt is ook al zoiets.
Iemand een idee ????
sdirkx

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door sdirkx »

Een kraak kan van allerlei onderdelen komen: veren, schokdempers, topmounts/lagers of andere rubbers van de ophanging. Helaas niet zo simpel om een gouden tip te geven. Goed visueel inspecteren en controleren op speling kan duidelijkheid geven.
o1k
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amstelveen

Piepend geluid T4

Bericht door o1k »

Tijdens de proefrit van mijn T4 kwam een piep aan het licht.
Ik zou zweren dat het uit het interieur kwam.
Nu ben ik daar een beetje ervarings deskundigen in na vele kilometers in een 480 (H)
Deal gemaakt dat de piep er uit moest voor ik hem kocht. Volgens verkoper probleem gevonden, stabilisatorstang.
Door ongelukkige omstandigheden niet meer kunnen testen voor de verkoop een feit werd.

Op de rit naar huis was de T4 eerst stil maar naar een paar km begon het weer ...
Vooral bij rechtuit rijden op de snelweg hoor je een vervelende piep. Het lijkt er op dat als je het stuur een beetje forceert (niet rechtuit rijd) dat het dan minder wordt of zelfs weg is.
Na thuiskomst en showen aan de aanwezige dames merkte ik dat tijdens het uitstappen van lief ik ook een piep hoorde.
Als ik de auto linksvoor indruk en los laat hoor ik het soms ook .....
Lijkt dus iets met de vering of stuurinrichting te maken te hebben.
Ik hoop op suggesties ..................
Lijkt echt op een droog gelopen rubber of dat er iets aanloopt.

RoN
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Piepend geluid T4

Bericht door Wouter »

Het lijkt me handig om zelf eerst eens te controleren wat ze hebben vervangen.

Je kunt als je samen bent eens goed gaan luisteren waar het geluid vandaan komt, als de ander de auto beweegt op de manier dat deze piept.

Veel succes Wouter
o1k
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amstelveen

Re: Piepend geluid T4 - Opgelost!

Bericht door o1k »

Piep is opgelost. Na lang zoeken bleek het top lager ( of hoe het ook heten mag) van de linker veerpoot de piep te veroorzaken. Wat olie deed wonderen. :D
waagie
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 17:34
13
Locatie: breezand

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door waagie »

heb hierzelf ook last mee gehad wanneer ik de bocht door wou of hard over een drempel heen ging. heb zelf ook verlagingsveren. had de auto uit zen vering gehangen, onderhoud gepleegd en kraken als een malle, bleek toch dat de vering niet goed in de schotels zat gemonteerd, hier zal je nog even goed naar moeten kijken. mvg joey
KapiteinIglo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
13

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door KapiteinIglo »

Het probleem bij onze Volvo is inmiddels opgelost. Ik heb via mijnautoonderdelen.nl (ofzoiets) een setje lagers gekocht voor twee tientjes en de garage heeft die vervangen tijdens de APK en een beurtje. Naderhand heb ik alleen vernomen dat de veerschotels wel in de goede positie stonden, maar ik weet niet waar het probleem verder vandaan is gekomen (ik ben zelf niet in de garage geweest, mijn vriendin heeft de auto naar de garage gebracht in haar herfstvakantie).
sdirkx

Re: Krakende en knoepende veren

Bericht door sdirkx »

Versleten toplagers dus. Lijkt me een logische conclusie :-D
o1k
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amstelveen

Piepen linksvoor / tikkend geluid - T4

Bericht door o1k »

Al sinds de aanschaf wordt ik regelmatig getrakteerd op een piep die van linksvoor komt.
Een spuitje met WD40 in de topmount linksvoor doet het geluid een tijdje verstommen .....
Wat me eigenlijk vanavond opviel is dat de veerpoot linksvoor niet in het midden van de ronde opening zit.
Als ik dat vergelijk met rechts dan staat hij naar de voorkant.
Zou dat het piepen en eventuele tikken wat ik hoor verklaren?
Dit tikken hoor ik als ik bv over een hobbelige weg rijd, lijkt op een leiding die tegen het chassis tikt. Heb heel lang de airco leidingen verdacht maar na wat testen met rubbers ertussen kunnen die het niet zijn.

Wat moet ik dan vervangen?
Het veerpootlager?
Nog meer?
Is dit goed zelf te doen?

Bedankt voor jullie tips!

RoN
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Piepen linksvoor / tikkend geluid - T4

Bericht door Roffel-Patje »

Ik zou beginnen met het vervangen van de topmount.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Piepen linksvoor / tikkend geluid - T4

Bericht door huub1 »

Ik had ook dat de veerpoot niet in het midden zat en hij maakte daardoor ook geluid.
Er zal wel ooit iemand deze verkeerd gemonteerd hebbn, de oplossing is vrij simpel door de poot op de juiste wijze in elkaar te zetten.
Dit doe je door de veer anders te plaatsen dus moet je een veerspanner gebruiken.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Plaats reactie