Alles over specifiek nivomats systeem bv ervaringen
- wicky
- 5th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: za 08 jan 2011, 22:56
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Hoeksewaard
- Contacteer:
Re: Ervaringen gevraagd met nivomats onder een V40
tits or wheels, either one is gonna be expensive
-
- 1st Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
- 8
- Model: V40
- Bouwjaar: 2002
hoe werkt Nivomat systeem?
Hallo allemaal,
Momenteel ben ik vooral veel aan het lezen op dit forum, hoop leuke verhalen en info gelezen tot nu toe.
Ik wil ook graag weten hoe mijn eerste volvo v40 model 2003 in elkaar zit enzo, en omdat ik in het geheel nog niet bekent ben met volvo's komt er zo nu en dan wel eens een term voorbij waar ik meer over zou willen weten.
Zo kom ik regelmatig de term Nivomats tegen als het over de achtervering gaat, en na het een en ander gegoogled te hebben en de zoekmachine op het forum ben ik toch nog niet veel wijzer geworden.
als ik het goed heb gaat het over de schokdempers, en regelen ze het hoogte niveau van de auto, tenminste dat maak ik op uit de naam en wat ik een beetje gelezen heb tot nu toe.
maar;
-Hoe werkt het systeem?
-Hoe herken ik het of het op mijn eigen volvo zit?
-voor/nadelen van het systeem?
-zijn er vershillende systemen gebruikt voor de v40
of alle andere info die jullie me kunnen vertellen ben ik erg benieuwd naar.
Reden is een beetje dat ik mij ook aan het inlezen ben omdat de dempers aan de voorzijde van de auto wel aan vervanging toe zijn, de neus deint behoorlijk na.
De achterzijde werkt nog goed, zou iets stugger mogen maar de kont deint niet na na het indrukken van de vering dus de demping is nog best oké.
Maar ik vraag me wel af of er mogelijk nivomats onder mijn v40 zitten, ik heb er net even onder gekeken en er zit wel iets van een kastje met een stekkertje en daaraan een armpje wat weer aan de draagarm zit.
Je zou hierbij kunnen denken dat hiermee gekeken kan worden hoe ver de auto in de vering is gedrukt.
Gr Rolf
Momenteel ben ik vooral veel aan het lezen op dit forum, hoop leuke verhalen en info gelezen tot nu toe.
Ik wil ook graag weten hoe mijn eerste volvo v40 model 2003 in elkaar zit enzo, en omdat ik in het geheel nog niet bekent ben met volvo's komt er zo nu en dan wel eens een term voorbij waar ik meer over zou willen weten.
Zo kom ik regelmatig de term Nivomats tegen als het over de achtervering gaat, en na het een en ander gegoogled te hebben en de zoekmachine op het forum ben ik toch nog niet veel wijzer geworden.
als ik het goed heb gaat het over de schokdempers, en regelen ze het hoogte niveau van de auto, tenminste dat maak ik op uit de naam en wat ik een beetje gelezen heb tot nu toe.
maar;
-Hoe werkt het systeem?
-Hoe herken ik het of het op mijn eigen volvo zit?
-voor/nadelen van het systeem?
-zijn er vershillende systemen gebruikt voor de v40
of alle andere info die jullie me kunnen vertellen ben ik erg benieuwd naar.
Reden is een beetje dat ik mij ook aan het inlezen ben omdat de dempers aan de voorzijde van de auto wel aan vervanging toe zijn, de neus deint behoorlijk na.
De achterzijde werkt nog goed, zou iets stugger mogen maar de kont deint niet na na het indrukken van de vering dus de demping is nog best oké.
Maar ik vraag me wel af of er mogelijk nivomats onder mijn v40 zitten, ik heb er net even onder gekeken en er zit wel iets van een kastje met een stekkertje en daaraan een armpje wat weer aan de draagarm zit.
Je zou hierbij kunnen denken dat hiermee gekeken kan worden hoe ver de auto in de vering is gedrukt.
Gr Rolf
- VolvoRobin
- Supporting Member
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 23:49
- 11
- Model: V70
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Robin
- Locatie: Purmerend
Re: hoe werkt Nivomat systeem?
Wat betreft dit kastje: KlikkieRedv40 schreef:
Maar ik vraag me wel af of er mogelijk nivomats onder mijn v40 zitten, ik heb er net even onder gekeken en er zit wel iets van een kastje met een stekkertje en daaraan een armpje wat weer aan de draagarm zit.
Je zou hierbij kunnen denken dat hiermee gekeken kan worden hoe ver de auto in de vering is gedrukt.
Gr Rolf
- VolvoRobin
- Supporting Member
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 23:49
- 11
- Model: V70
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Robin
- Locatie: Purmerend
-
- 1st Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
- 8
- Model: V40
- Bouwjaar: 2002
Re: hoe werkt Nivomat systeem?
Ok dat kastje is dus van de automatische hoogteregeling van de koplampen weer wat geleerd haha.
Ik zal vamiddag dat pdfje eens lezen, de telefoon wil hem niet openen.
Gr Rolf
Ik zal vamiddag dat pdfje eens lezen, de telefoon wil hem niet openen.
Gr Rolf
- Spartaan
- Supporting Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 19:34
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Load adjusters of?
Ook mijn V vind ik qua achtervering iets aan de slappe kant en krijgt met een beetje lading een hangkont.
Nu zat ik te denken om vanwege het regelmatig vervoeren van muziek instrumenten/versterkers/drumstel load adjusters achter te monteren,maar toen kwam ik tijdens googelen dit tegen:
http://www.autovision.nl/autovision/mer ... adjusters/
Is dit een goede optie of heeft iemand hier ervaring mee?
Nu zat ik te denken om vanwege het regelmatig vervoeren van muziek instrumenten/versterkers/drumstel load adjusters achter te monteren,maar toen kwam ik tijdens googelen dit tegen:
http://www.autovision.nl/autovision/mer ... adjusters/
Is dit een goede optie of heeft iemand hier ervaring mee?
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10693
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Load adjusters of?
Alles over een slappe kont...
Hier heb je ook nog wat informatie staan.
Wat betreft dit product zie ik niet echt een meerwaarde omdat ze (zoals ze nu op plaatje staan) eigenlijk veerweg begrenzers zijn.
Je veer wordt korter maar de sterkte van de veer niet. Dus met zware belading gaat hij alsnog doorzakken maar kan minder ver door zakken.
Je zou dan de hele veer moeten voorzien van deze rubbers wat me ook niet goed lijkt.
Beste is om het doorzakken te voorkomen hulpveren of sterkere veren te plaatsen.
Maar aan de andere kant, voor die prijs kun je het altijd proberen.
Hier heb je ook nog wat informatie staan.
Wat betreft dit product zie ik niet echt een meerwaarde omdat ze (zoals ze nu op plaatje staan) eigenlijk veerweg begrenzers zijn.
Je veer wordt korter maar de sterkte van de veer niet. Dus met zware belading gaat hij alsnog doorzakken maar kan minder ver door zakken.
Je zou dan de hele veer moeten voorzien van deze rubbers wat me ook niet goed lijkt.
Beste is om het doorzakken te voorkomen hulpveren of sterkere veren te plaatsen.
Maar aan de andere kant, voor die prijs kun je het altijd proberen.
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Load adjusters of?
Die veerwegbegrenzers (want het zijn geen hulpveren), belasten wanneer de wagen beladen is volgens mij de rest van je draagarm constructie omdat je eerder uitgeveerd bent.
Ik verwacht ook dat het slecht is voor je veer zelf onevenredig veel spanning in de windingen en meer kans op gebroken veren lijkt mij.
Ook je veerkarakteristiek zal er zeker beladen erg door veranderen en niet ten goede, je kunt er een veel slechtere wegligging van krijgen, en daar kom je meestal pas achter als je al in de greppel ligt
Je hebt allerlei betere opties, die kosten alleen wat meer
Ikzelf heb veel gebruikt gemaakt van hulpveren, maar bij latere auto's verzwaardere veren gemonteerd.
Grote voordeel bij dat laatste is mits de juiste zwaardere veren gebruikt worden is dat de auto niet zo belachelijk hoog komt te staan, en dat hij er in mijn ervaring zelfs beter van gaat sturen.
Mijn Peugeot 406 deed dat wel met een 60 ltr netto lpi tank achterin, en die had van zichzelf al een alleszins redelijke wegligging.
Ik verwacht ook dat het slecht is voor je veer zelf onevenredig veel spanning in de windingen en meer kans op gebroken veren lijkt mij.
Ook je veerkarakteristiek zal er zeker beladen erg door veranderen en niet ten goede, je kunt er een veel slechtere wegligging van krijgen, en daar kom je meestal pas achter als je al in de greppel ligt
Je hebt allerlei betere opties, die kosten alleen wat meer
Ikzelf heb veel gebruikt gemaakt van hulpveren, maar bij latere auto's verzwaardere veren gemonteerd.
Grote voordeel bij dat laatste is mits de juiste zwaardere veren gebruikt worden is dat de auto niet zo belachelijk hoog komt te staan, en dat hij er in mijn ervaring zelfs beter van gaat sturen.
Mijn Peugeot 406 deed dat wel met een 60 ltr netto lpi tank achterin, en die had van zichzelf al een alleszins redelijke wegligging.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
- Spartaan
- Supporting Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 19:34
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: Load adjusters of?
Volgens de informatie van de garage waar ik de auto gekocht heb is mijn V uitgerust met nivomats,hebben de verzwaarde veren daar geen nadelige werking op?
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10693
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Load adjusters of?
Maar als je nivomats hebt mag je kont niet doorzakken. Dan hebben zwaardere veren idd geen zin maar ik denk eerder dat je nivomats niet goed zijn.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: Load adjusters of?
Op Nivomats mogen geen verzwaarde veren worden gebruikt (volgens de Dealer)
Zelf heb ik verzwaarde veren op standaard schokbrekers voor de caravan, maar het komfoor is weg.
als ik op de trekhaak ga staan zakt de auto geen mm!
Zelf heb ik verzwaarde veren op standaard schokbrekers voor de caravan, maar het komfoor is weg.
als ik op de trekhaak ga staan zakt de auto geen mm!
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Load adjusters of?
Zwaardere veren op versleten/kapotte nivomats lijkt me zowieso geen goede combinatietestkees schreef:Op Nivomats mogen geen verzwaarde veren worden gebruikt (volgens de Dealer)
Zelf heb ik verzwaarde veren op standaard schokbrekers voor de caravan, maar het komfoor is weg.
als ik op de trekhaak ga staan zakt de auto geen mm!
En zolang de zwaardere veren niet aangesproken worden zijn ze inderdaad veel stugger, ikzelf reed altijd met een relatief grote gastank rond en dan merk je de stugheid wat minder is mijn ervaring. Alleen voor het rijden met de caravan zou ik alleen zwaardere veren monteren als de auto dan echt op de kont hangt, en dan bedoel ik dat de eindstop geraakt wordt.
Het hele jaar oncomfortabel rondrijden omdat je praktisch gezien een dag of 10 daadwerkelijk de caravan erachter heb hangen zou ik niet doen
Wat de topicposter betreft...er stonden laatst een setje nivomats te koop hier dacht ik, maar kan ze niet vinden.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
- Spartaan
- Supporting Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 19:34
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: Load adjusters of?
Hoe controleer ik dan of ze goed werken/op rijhoogte blijven,daar dit systeem alleen actief is tijdens rijden.
Als ik op de trekhaak ga staan duw ik de achterkant niet makkelijk naar beneden,en bij los laten veert de auto niet na maar komt omhoog en staat dan direct stil.
Als ik op de trekhaak ga staan duw ik de achterkant niet makkelijk naar beneden,en bij los laten veert de auto niet na maar komt omhoog en staat dan direct stil.
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Load adjusters of?
Je geeft in je eerste post aan dat bij een beetje lading de auto een hangkont heeft.
Met goed werkende nivomats zou dat na een stukje rijden over moeten zijn.
Met goed werkende nivomats zou dat na een stukje rijden over moeten zijn.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
- Spartaan
- Supporting Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 19:34
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: Load adjusters of?
Ja zo voelt het wel of het ook zo is (dat kun je alleen zien aan de ruimte tussen wiel en spatboard) dat weet ik niet.
Verder veert de auto best veel door met lading,maar niet tot de veerstop.
Verder veert de auto best veel door met lading,maar niet tot de veerstop.
-
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 18:27
- 7
Re: Load adjusters of?
beetje late reactie misschien, maar ik heb vooral veel met 850s gewerkt waar onder de station bijna altijd nivomats zitten. Die dingen pompen zichzelf eigenlijk op door de inverende beweging. Dus als je er veel gewicht in legt zal hij inderdaad goed laag zakken, en dan zou je ze ook omhoog moeten kunnen krijgen door op de trekhaak te gaan springen. Als het goed is komt hij daar ook gewoon van omhoog daar dat eigenlijk hetzelfde effect heeft als het onder het rijden in en uitveren.
Maar dan moet je dus wel echt volvo nivomats hebben. En niet wat sommige garages nivomats noemen maar wat eigenlijk gewoon een setje monroe lucht schokbrekers zijn. Die dingen hebben vaak in de kofferbak ergens een autobanden ventiel zitten waar je dan druk in moet pompen. Dat zijn eigenlijk schokbrekers met een luchtveer er bij in/om. En door daar meer druk in te pompen krijg je dus een verstelbare hulpveer. Zoiets is natuurlijk ideaal als je een caravan hebt, dan kun je hem voor die 2 weken met de caravan even op pompen en de rest van het jaar gewoon met een normaal verende auto rijden. Maar als je de 1ne keer met veel belading rijd en de dag er na weer met een lege kofferbak dan is dat systeem natuurlijk onhandig. Of je moet al een compressor in je auto mee nemen zodat je hem kan oppompen als je er meer spul in gooit.
Maar dan moet je dus wel echt volvo nivomats hebben. En niet wat sommige garages nivomats noemen maar wat eigenlijk gewoon een setje monroe lucht schokbrekers zijn. Die dingen hebben vaak in de kofferbak ergens een autobanden ventiel zitten waar je dan druk in moet pompen. Dat zijn eigenlijk schokbrekers met een luchtveer er bij in/om. En door daar meer druk in te pompen krijg je dus een verstelbare hulpveer. Zoiets is natuurlijk ideaal als je een caravan hebt, dan kun je hem voor die 2 weken met de caravan even op pompen en de rest van het jaar gewoon met een normaal verende auto rijden. Maar als je de 1ne keer met veel belading rijd en de dag er na weer met een lege kofferbak dan is dat systeem natuurlijk onhandig. Of je moet al een compressor in je auto mee nemen zodat je hem kan oppompen als je er meer spul in gooit.
-
- Idle
- Berichten: 64
- Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles over specifiek nivomats systeem bv ervaringen
Bij het wisselen van gewone schokbrekers naar Nivomats, moet er dan overigens veel worden aangepast of is dit gewoon overzetten?
Ik zit er aan te denken om deze om te wisselen namelijk.
Ik zit er aan te denken om deze om te wisselen namelijk.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over specifiek nivomats systeem bv ervaringen
Kunnen gewoon overgezet worden, de topmount moeten er wel bijzitten, want deze verschillen van normale veren.
-
- Idle
- Berichten: 64
- Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2001
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles over specifiek nivomats systeem bv ervaringen
Oh wat is het verschil in topmounts dan?
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.