Rolweerstand autobanden 185 vs 195 vs 205 vs 225 mm breedte

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
BonHomme
Idle
Idle
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 18 mar 2016, 18:56
8
Model: V40
Bouwjaar: 2001
Locatie: Amsterdam

Rolweerstand autobanden 185 vs 195 vs 205 vs 225 mm breedte

Bericht door BonHomme »

Toen ik mijn V40 een maand geleden kocht zaten er voor een paar goede Michelin energy savers op. Maar achter echter een paar bagger Chinese Goodride banden.

Omdat ik 's winters ook regelmatig naar Duitsland moet zat ik er aan te denken om er dit najaar GoodYear Vector 4Seasons G2 banden onder te zetten. Naar mijn mening de beste all-seasons die momenteel te krijgen zijn en op sommige terreinen zelfs beter zijn dan specifieke zomer of winterbanden en sowieso veel beter dan de Goodride banden. http://www.autobandentest.com/web/pages ... -4-seasons.

Ik twijfelde echter. Met mijn huidige banden rijd ik waarschijnlijk nog 2 jaar (ca. 30.000 km) en wellicht is het beter er dan maar een set winterbanden bij te nemen. Maar dat geeft naast extra kosten (ca 120 euro per jaar banden wisselen c.q. opslagkosten) ook nog eens een hoop ongemak.

Om te zien of het financieel interessant genoeg zou zijn om de Goodyears er nu al onder te zetten (ik moet voor de komende winter minimaal nog 12.000 km rijden) en omdat ik weet dat brede banden een hoger brandstof verbruik hebben dan smalle banden en ik daarom sowieso over wil stappen op de standaard 185 mm banden besloot ik me eens in die materie te verdiepen. Ook hier op het forum is eerder al over dit onderwerp gediscussieerd en lijkt de algemene mening te zijn dat de invloed van bredere banden marginaal zou zijn op de totale brandstofkosten.

Maar niets is minder waar. Dat bleek toen ik op het volgende artikel stuitte: http://www.oponeo.nl/banden-informatie/ ... lle-banden. Wat blijkt namelijk: De rolweerstand (niet de alleen de luchtweerstand) van een 225 band ligt volgens deze test immers ruim 9,7 % hoger dan een 195 mm band!

Hoe ze er volgens dit artikel bij komen dat dat bij 15.000 km per jaar slechts 25 euro scheelt is me echter een raadsel. Want als je die 35 meter verschil op 394 meter omrekent naar 15.000 km met de 195 mm band dan zou de 225 mm band slechts 15000/394x359=13.667,5 km ver komen. Een verschil van 1332,5 km. Bij een gemiddeld gebruik van 1:13 komt dat bij een benzineprijs van 1,569 neer op ca. 160 euro per jaar.

Als je dat recht evenredig om kan zetten naar een verschil van 20 in plaats van 30 mm (van 205 mm naar 185 mm) zou dat neer komen op ca. 100 euro per jaar. Aangezien de Goodyears ca. 40-45.000 mee moeten gaan moet ik dat afzetten tegen twee winters a 120 euro bandenwissel zodat de huidige banden me in de komende twee jaar ca. 340 euro meer kosten dan 185 mm Goodyear banden. Er nog van afgezien dat de Goodyears zelf ook nog eens een lager brandstof verbruik laten zien. Een nieuwe set GoodYear Vector 4Seasons G2 185/65 R15 88 H kost momenteel 305 euro inclusief montage.

Dus het lijkt zeker de moeite te lonen er nu al een nieuwe set Goodyears onder te zetten. Die zijn sowieso stukken veiliger dan de huidige Goodride banden en bieden heel wat meer gemak omdat het all-season banden zijn. En wellicht zing ik het met de Goodyear ook nog eens jaar langer uit dan met de huidige banden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie opinie en commentaar?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Rolweerstand autobanden 185 vs 195 vs 205 vs 225 mm breedte

Bericht door volvoS40 »

om even gezellig roet in het eten te gooien.... heb jij vaak dodelijke ongelukken zien gebeuren wat puur en alleen door goedkope, smalle, brede of zelfs 2e hands (banden van de sloop) banden zijn gekomen ?

als je wilt bezuinigen op benzine kosten.... zal je ook om de zoveel tijd alle rubbers van je ophaning moeten vervangen, lagers en andere zin en onzin zodat je wagen goed recht op de weg blijft rollen zonder dat de banden raar afslijten... want dat ongemak van slijtage van dat soort onderdelen zijn namelijk niet mee berekend in die filosofische berekeningen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
BonHomme
Idle
Idle
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 18 mar 2016, 18:56
8
Model: V40
Bouwjaar: 2001
Locatie: Amsterdam

Re: Rolweerstand autobanden 185 vs 195 vs 205 vs 225 mm breedte

Bericht door BonHomme »

volvoS40 schreef:heb jij vaak dodelijke ongelukken zien gebeuren wat puur en alleen door goedkope, smalle, brede of zelfs 2e hands (banden van de sloop) banden zijn gekomen ?
Nee.............. Maar ik werk dan ook niet bij de verkeerstechnische dienst. Jij wel soms? Bovendien: Sommige Chinese banden (zoals mijn Goodride banden) zijn (bewezen) bij bepaalde weersomstandigheden levensgevaarlijk. Bijvoorbeeld door een (onaanvaardbaar) extreem lange remweg bij natte omstandigheden.
volvoS40 schreef:als je wilt bezuinigen op benzine kosten.... zal je ook om de zoveel tijd alle rubbers van je ophaning moeten vervangen, lagers en andere zin en onzin zodat je wagen goed recht op de weg blijft rollen zonder dat de banden raar afslijten... want dat ongemak van slijtage van dat soort onderdelen zijn namelijk niet mee berekend in die filosofische berekeningen.
Dat je het gefilosofeer wil noemen moet jij weten: Maar waar het mij om gaat is dat als je veel op de snelweg zit (ik moet haast iedere maand een keer heen en terug naar München) dan scheelt dat niet een beetje benzine, maar op jaarbasis sloten benzine, zeker als je dan 140-150 km per uur rijdt. Het zou me dan niets verbazen als je verbruik dan niet ruim 3%, maar misschien wel 10% hoger per cm bredere band ligt. Met (zoals in mijn geval) 2 cm bredere banden heb je het dan al gauw over 20%. hoger verbruik. En dat noem ik bepaald niet een klein beetje. In feite komt het er op heer dat als ik nu nieuwe banden plaats, deze zichzelf binnen de kortste keren terug betalen.

En volgens dat artikel spreekt je argument over de slijtage je bovendien ook nog eens tegen. Want volgens datzelfde artikel is de slijtage van het onderstel bij brede banden ook nog eens groter dan bij smalle banden.
peukiemon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1113
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Daniel
Locatie: Groningen

Re: Rolweerstand autobanden 185 vs 195 vs 205 vs 225 mm breedte

Bericht door peukiemon »

Als je echt zuinig wil rijden smalle bandjes met teveel lucht en altijd wind in de rug :P

Maar een gulden middenweg is er in mijn mening niet.
Je levert altijd ergens in, smalle banden met goede grip (zachtere compound) hebben altijd nog meer rolweerstand als een goede normale band.
Dus als je goed grip wil hebben zullen je banden ook harder slijten.
Er zijn teveel factoren om eenduidig te kunnen zeggen wat wijsheid is.
Afbeelding
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Rolweerstand autobanden 185 vs 195 vs 205 vs 225 mm breedte

Bericht door dannyw »

Denk dat je zeker met een goede uitlijning al heel wat brandstof kan besparen.

En het rechter voetje blijft natuurlijk de grootste verbruiker!

Chinese banden komen er hij mij ook noet meer onder! Eens geprobeerd en zeer slecht bevallen kwa grip. Deze na 2 maanden weer van de auto gehaald en rechtstreeks de kliko in. Wat een Bras is dat!
Plaats reactie