Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Topruler »

Ik weet niet of dit het juiste gedeelte van het forum is maar kon niet vinden waar ik het het beste kan plaatsen. Ongetwijfeld dat de moderators het naar het juiste plekje verplaatsen.

Zoals het onderwerp al zegt heb ik jullie advies nodig. Mijn craters zijn lelijk en me een doorn in het oog. Iedere keer als ik naar mijn auto kijk word ik blij en als ik dan dichterbij kom en de velgen goed zie word ik minder blij. Is het verstandiger een setje andere craters van Marktplaats te halen met het risico dat ze krom zijn of mijn eigen craters laten stralen en poedercoaten? Hou hierbij in het achterhoofd dat het low budget moet.
Omdat alles beter is met foto's:

De beste velg:
Afbeelding

De slechtste velg:
Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand goed advies?
S40 T4 1998
ralf
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Etten-Leur

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door ralf »

Oei dat is wel een doorn in het oog ja. Het kan allebei maar met deze schade misschien beter andere te zoeken
From bottom to top!
Gebruikersavatar
EdIng
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jan 2013, 17:56
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arnhem

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door EdIng »

Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Topruler »

Heb ze gezien ja. 200 euro is een mooie prijs maar voor mij iets te veel geld. Te meer omdat ik over een week geen baan meer heb. Als je marktplaats goed in de gaten houd kun je soms best iets goedkoop vinden zoals bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... e=lr&pos=7
(Waarschijnlijk na het posten van deze link zijn ze binnen een week weg :-D )

Uiteraard zijn die waarschijnlijk minder goed dan die van Mark (maar wel een stuk beter dan die van mij) en zitten er geen banden om maar ik heb banden onder mijn auto zitten en die kunnen overgezet worden
S40 T4 1998
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door w.rusman »

Overzetten van banden is ook niet gratis, net zoals verzendkosten :vertag :-D
Ik zou me eerder afvragen of dit iets is wat echt prio heeft of wat kan wachten totdat er genoeg ruimte is om een nette set aan te schaffen, maar ieder zijn manier uiteraard (H)
Laatst gewijzigd door w.rusman op wo 22 jun 2016, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
Julius
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:23
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Julius »

Topruler schreef:
Heb ze gezien ja. 200 euro is een mooie prijs maar voor mij iets te veel geld. Te meer omdat ik over een week geen baan meer heb. Als je marktplaats goed in de gaten houd kun je soms best iets goedkoop vinden zoals bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... e=lr&pos=7
(Waarschijnlijk na het posten van deze link zijn ze binnen een week weg :-D )

Uiteraard zijn die waarschijnlijk minder goed dan die van Mark (maar wel een stuk beter dan die van mij) en zitten er geen banden om maar ik heb banden onder mijn auto zitten en die kunnen overgezet worden
wat je naatuurlijk ook kan doen is iemand in de buurt zoeken of hier op het forum die kan zandstralen, en dan doe je de rest zelf.
Ik ben bang dat je geen goedkope velgen vind die in goede staat zijn. de velgen zelf zijn al makkelijk 10 jaar oud, en ze zullen allemaal niet perfect zijn. en de ene die perfect is, die is ook gelijk weer heel erg duur :P
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door krismazur »

deze velgen in goede staat leveren rond 350-500 euro
dus onder 200 euro 16 inch krijg je allen sets die niet helemaal straak zij (wel netjes) maar waarchijnlijk met slechte banden
oknappen van jou velgen kost denk rond 300-400 euro incl spuiten

:vertag
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
Julius
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:23
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Julius »

krismazur schreef:deze velgen in goede staat leveren rond 350-500 euro
dus onder 200 euro 16 inch krijg je allen sets die niet helemaal straak zij (wel netjes) maar waarchijnlijk met slechte banden
oknappen van jou velgen kost denk rond 300-400 euro incl spuiten

:vertag
de vorige eigenaar van mijn auto had me als tip meegegeven dat als ik ooit de velgen wilde laten poedercoaten dat ik het dan bij; metaal reinigen badhoevedorp moest doen daar kost het €200 voor 4 velgen, en dan worden ze gezandstraald en gepoedercoat.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9390
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door volvoS40 »

Zoek even op "zelf stralen noord Holland" via Google. Opties zat. Nooit gedaan ? Er is begeleiding

Drukt de kosten enorm
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door w.rusman »

bedenk wel dat met zandstralen alleen je er niet bent, dan eigenlijk nog parelen voor mooiere afwerking.
(ik heb zelf een set die alleen is gestraald en gecoat en dit is duidelijk te zien)

Vanwege de stoeprand schade ook plamuren, schuren, plamuren, schuren.. en dan zeker weten wat je doet anders is het zonde van je geld omdat je het blijft zien

bedenk trouwens wel dat als je ze geplamuurd hebt je ze daarna niet meer kunt laten poedercoaten.. vanwege het "afbak" proces kun je geen plamuur gebruiken...
het zal dus altijd spuiten worden..
Laatst gewijzigd door w.rusman op wo 22 jun 2016, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door dutchlimits »

Afdraaien is vereist in dit geval, vooral als je ze laat coaten. Je zult grofweg 350 euro kwijt zijn. Als je goedkoper een nette set op de kop kan tikken, dan zou ik 't wel weten.
Audi S7 4.0TFSI V8
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door w.rusman »

Afdraaien is inderdaad de voorkeur boven schuren en plamuren.. alleen ga je het dan niet redden "voor weinig" :vertag :D
Nissan micra K12
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Topruler »

Bedankt allemaal voor de tips en de reacties!
S40 T4 1998
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Redv40 »

http://www.velgenexpert.nl/

je kan hier eens kijken, als ik jou was zou ik zoiets overwegen.

Als je ze één keer goed laat aanpakken heb je eigenlijk een set nieuwe wielen, vaak als je ze 2e hands koopt zit er toch ook wel weer iets van schade/oxidatie op en betaal je voor een 'nette' set vaak ook nog wel serieus geld.

gr Rolf
Junior
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 22:26
9
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Junior
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Junior »

heb mijn velgen laatst laten doen, gewoon weg brengen zonder naafkapjes en banden, worden ze ontlakt en opnieuw gecoat, prijzen varieren van 150 tot 220 euro. valt opzich wel mee vind ik, je krijgt er wel zo goed als nieuwe wielen voor terug, de stoeprand schade zie je ook niks meer van, richten doen ze daar trouwens niet. Gr's
Volvo V40 2003 2.0T
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Topruler »

Junior schreef:heb mijn velgen laatst laten doen, gewoon weg brengen zonder naafkapjes en banden, worden ze ontlakt en opnieuw gecoat, prijzen varieren van 150 tot 220 euro. valt opzich wel mee vind ik, je krijgt er wel zo goed als nieuwe wielen voor terug, de stoeprand schade zie je ook niks meer van, richten doen ze daar trouwens niet. Gr's
Dat valt qua prijs wel mee idd. Ik denk alleen dat ik er daarmee niet kom want mijn velgen zijn ook behoorlijk verroest wat ook behandeld moet worden.
S40 T4 1998
Junior
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 22:26
9
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Junior
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Junior »

Topruler schreef:
Junior schreef:heb mijn velgen laatst laten doen, gewoon weg brengen zonder naafkapjes en banden, worden ze ontlakt en opnieuw gecoat, prijzen varieren van 150 tot 220 euro. valt opzich wel mee vind ik, je krijgt er wel zo goed als nieuwe wielen voor terug, de stoeprand schade zie je ook niks meer van, richten doen ze daar trouwens niet. Gr's
Dat valt qua prijs wel mee idd. Ik denk alleen dat ik er daarmee niet kom want mijn velgen zijn ook behoorlijk verroest wat ook behandeld moet worden.

alu velgen roesten niet die oxideren ;) maar ook da word gewoon verwijderd, geen enkel probleem
Volvo V40 2003 2.0T
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Topruler »

Junior schreef:

alu velgen roesten niet die oxideren ;) maar ook da word gewoon verwijderd, geen enkel probleem
Fair enough. Het is geen ijzer idd. Als dat ook niet meer zichtbaar is dan valt het te overwegen.
S40 T4 1998
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Ripley »

Volgens mij blijf je toch met een dilemma zitten, als het metaal van de velgen beschadigd is:

Poedercoaten is betrekkelijk goedkoop, maar de schade aan de velgen moet worden gerepareerd door afdraaien, wat betrekkelijk duur is.

Spuiten is betrekkelijk duur, maar de schade kan worden hersteld met plamuur, wat betrekkelijk goedkoop is.

De Britten hebben een mooi gezegd: an ounce of prevention is worth a pound of cure. Oftewel: voorkomen is beter dan genezen. Zorg dat de banden breder zijn dan de velgen, liefst met een velgbeschermingsrand, en parkeer voorzichtig.

Ik denk dan ik geen namen mag noemen, maar in Veenendaal zit een bedrijf dat vaak adverteert met complete sets voor circa 500 euro (inclusief banden). Misschien dat je daar een deal kan maken met behoud van je eigen banden en inruil van je velgen. Ik vermoed dat hij die opknapt en er weer een mooie set van maakt.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Beter (tweedehands) velgen aanschaffen of stralen en coaten?

Bericht door Topruler »

Helemaal mee eens. Ik heb zelf geen schade gereden aan de velgen. Helaas waren de velgen al zo toen ik de auto kocht. Ik denk dat ik gewoon maar moet gaan sparen om ze weer mooi te maken. In de tussentijd als ik omkijk om mijn auto te bewonderen als ik wegloop niet naar de velgen kijken

Volvo S40 T4 1998
S40 T4 1998
Plaats reactie