Alles over de wielmoeren
- hendri-t4
- 2nd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:06
- 14
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Contacteer:
Re: wielmoeren lopen los help
Dat klinkt niet echt lekker, zijn je wielnaven wel goed schoon? En zijn de moeren niet ooit veel te vast aangedraaid? Even blijven controleren voorlopig, zou ik zeggen.
yes its green, so what? Tegenwoordig gaat het meer van 発展です王
- C-Bas
- 1st Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: di 21 jul 2009, 12:11
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Groningen
Langere wielmoeren nodig??
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag mijn V40 (11/2002) gekocht (gekocht met 15" LMV (niet origineel volvo, maar CMS) + winterbanden) en had hier al 16" velgen (Inter Action) voor aangeschaft met zomerbanden. Ik dacht ff snel de velgen te wisselen, maar kwam al snel tot de conclusie dat de gaten in de velgen niet groot genoeg waren voor mijn standaard Volvo moersleutel en de moeren te diep moesten om de velg echt vast te krijgen.
Dus ff wat vragen:
Hoe lang zijn de standaard moeren van Volvo, kan ik dat ff vergelijken met die van mij?
Heb je andere moersleutels die wat "slanker" zijn?
Ik neem aan dat ik langere moeren voor de Inter Action velgen moet aanschaffen?
Misschien nog andere opties?
Advies welkom.....
Ik heb vandaag mijn V40 (11/2002) gekocht (gekocht met 15" LMV (niet origineel volvo, maar CMS) + winterbanden) en had hier al 16" velgen (Inter Action) voor aangeschaft met zomerbanden. Ik dacht ff snel de velgen te wisselen, maar kwam al snel tot de conclusie dat de gaten in de velgen niet groot genoeg waren voor mijn standaard Volvo moersleutel en de moeren te diep moesten om de velg echt vast te krijgen.
Dus ff wat vragen:
Hoe lang zijn de standaard moeren van Volvo, kan ik dat ff vergelijken met die van mij?
Heb je andere moersleutels die wat "slanker" zijn?
Ik neem aan dat ik langere moeren voor de Inter Action velgen moet aanschaffen?
Misschien nog andere opties?
Advies welkom.....
- Jasper
- 1st Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: di 22 dec 2009, 17:37
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Oldenzaal
Re: Langere wielmoeren nodig??
Je moet denk ik geen langere wielmoeren hebben, maar moeren met een kleinere diameter. Bv 17 ipv 21. Hierdoor past de wielsleutel er wil in. Let wel op dat je moeren krijgt die voor deze velgen geschikt zijn (goede koon). Zodat ze niet los kunnen lopen. Ga hiervoor naar een Wielen specialist.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:47
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Den Ham (OV)
- Contacteer:
Re: Langere wielmoeren nodig??
Je moet konische moeren hebben. (geen bol/kegel)
Het mooiste is gesloten moeren met een lengte van 30mm +
Steekmaat van de moer 17 of 19 mm.
Suc6!!
Het mooiste is gesloten moeren met een lengte van 30mm +
Steekmaat van de moer 17 of 19 mm.
Suc6!!
- C-Bas
- 1st Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: di 21 jul 2009, 12:11
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Groningen
Re: Langere wielmoeren nodig??
Het is al opgelost. Ik heb nu konische wielbouten met inbus. Schijnt minder diefstalgevoelig te zijn aangezien niemand standaard zo'n grote inbus in de auto heeft liggen. Moet zeggen dat het resultaat best mooi is geworden (al zeg ik het zelf ). Zie WBD voor pics!
Re: Alles over de wielmoeren
Ben hier volgens mij niet 1x de maat tegen gekomen (ook even opgemeten ter controle):
Dat is M12x1,50 (conisch).
Lengte kan varieren. Op de originele die bij de Arcadia's zaten: 29mm lengte totaal.
Dopmaat is 21mm. Ligt ook weer aan het soort velg wat je hebt.
Hier evt te verkrijgen moeren die passen: http://www.stroevemotorsport.nl/Wielmoeren/Volvo/V40/
Even in een plaatje aangegeven (nieuwe stijl wielmoeren):
Dat is M12x1,50 (conisch).
Lengte kan varieren. Op de originele die bij de Arcadia's zaten: 29mm lengte totaal.
Dopmaat is 21mm. Ligt ook weer aan het soort velg wat je hebt.
Hier evt te verkrijgen moeren die passen: http://www.stroevemotorsport.nl/Wielmoeren/Volvo/V40/
Even in een plaatje aangegeven (nieuwe stijl wielmoeren):
- TPW
- Idle
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
- 12
Aanlopend/klapperend geluid bij gas los
Ik weet niet wat het probleem precies is, dus een categorie vinden is moeilijk, maar het is een handgeschakelde diesel (D4192T3) uit 2004, dus ik open hier maar een topic.
Sinds vandaag, mijn rit naar huis vanuit mn werk, heb ik als ik geen gas geef een vrij hard, klapperend/aanlopend geluid uit het vooronder. Het is weg zodra ik gas geef, het is weg als ik ontkoppel. Het is volgens mij ook weg als ik rem (maar dat weet ik niet helemaal zeker meer, ik wil er ook liever niet mee rijden behalve naar de garage morgenochtend). Wel heb ik hem net even onder een lantaarnpaal gezet, toen kraakte er het een en ander als ik wegreed. Doet me denken aan een motorsteun?
Auto heeft vorige week maandag groot onderhoud gehad en woensdag winterbanden eronder gekregen. Oliepeil heb ik gecheckt en dat lijkt, voorzover je het kan zien met een warme motor, goed. Zou ook vreemd zijn als dat niet zo was na een grote beurt.
Wat kan dit zijn? Ik lees van alles, van aandrijflagers tot motorsteunen en van homokineten tot koppeling, maar de symptomen komen steeds net niet overeen.
Sinds vandaag, mijn rit naar huis vanuit mn werk, heb ik als ik geen gas geef een vrij hard, klapperend/aanlopend geluid uit het vooronder. Het is weg zodra ik gas geef, het is weg als ik ontkoppel. Het is volgens mij ook weg als ik rem (maar dat weet ik niet helemaal zeker meer, ik wil er ook liever niet mee rijden behalve naar de garage morgenochtend). Wel heb ik hem net even onder een lantaarnpaal gezet, toen kraakte er het een en ander als ik wegreed. Doet me denken aan een motorsteun?
Auto heeft vorige week maandag groot onderhoud gehad en woensdag winterbanden eronder gekregen. Oliepeil heb ik gecheckt en dat lijkt, voorzover je het kan zien met een warme motor, goed. Zou ook vreemd zijn als dat niet zo was na een grote beurt.
Wat kan dit zijn? Ik lees van alles, van aandrijflagers tot motorsteunen en van homokineten tot koppeling, maar de symptomen komen steeds net niet overeen.
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Stein
Re: Aanlopend/klapperend geluid bij gas los
Draai de bouten van de wielen eens goed vast.
Misschien dat het een en ander niet goed is vastgedraaid.
Dit denk ik omdat het geluid weg is op het moment dat je hebt geremd.
Misschien dat het een en ander niet goed is vastgedraaid.
Dit denk ik omdat het geluid weg is op het moment dat je hebt geremd.
- TPW
- Idle
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
- 12
Re: Aanlopend/klapperend geluid bij gas los
Meneer Maassen, you made my day.
Ongelofelijk dat ik hier zelf niet op kwam, maar het had niet veel gescheeld of ik was op 3 wielen verder gegaan.... En hij rijdt inderdaad weer prima.
Thanks!
Ongelofelijk dat ik hier zelf niet op kwam, maar het had niet veel gescheeld of ik was op 3 wielen verder gegaan.... En hij rijdt inderdaad weer prima.
Thanks!
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 403
- Lid geworden op: di 09 apr 2013, 11:29
- 11
- Model: V60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Oegstgeest
Re: Aanlopend/klapperend geluid bij gas los
fijn dat het zoiets onbenulligs (maar wel gevaarlijks) bleek te zijn.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Stein
Re: Aanlopend/klapperend geluid bij gas los
Graag gedaan!
Gelukkig is het inderdaad zoiets onbenulligs.
Ik heb deze ervaring ook eens gehad.
Sindsdien doe ik altijd even een klein stukje rijden na bandenwissel en vervolgens nog even alles vast draaien.
Gelukkig is het inderdaad zoiets onbenulligs.
Ik heb deze ervaring ook eens gehad.
Sindsdien doe ik altijd even een klein stukje rijden na bandenwissel en vervolgens nog even alles vast draaien.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 10
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
Re: Aanlopend/klapperend geluid bij gas los
yeppers dit kan niet vaak genoeg gezegd worden !!!fmaassen schreef:Graag gedaan!
Gelukkig is het inderdaad zoiets onbenulligs.
Ik heb deze ervaring ook eens gehad.
Sindsdien doe ik altijd even een klein stukje rijden na bandenwissel en vervolgens nog even alles vast draaien.
Zelf ook meegemaakt nadat ik te lui was zelf de remmerij te ontluchten en t liet doen, hiervoor moeten de wielen eraf......
Normaal heb ik altijd muziek aan gelukkig was ik zo snugger eerst ff rustig aan weg te rijden met de planning me remmen te testen, zover kwam ik niet want hoorde klapperend geluid.
stap uit om s rondom me auto te kijken bleken de bouten heel niet aangedraaid puur ff met de hand n stukje erin van 1 wiel........
pss Volvo lichtmetalen velgen staan er berucht om dat ze vaker nog ff nagedraaid moeten worden heb ik me laten vertellen bij profile
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: Aanlopend/klapperend geluid bij gas los
Ja zelfs bij de bandenboer komt het voor, banden laten wisselen weg rijden klakkerde klak, heel voorzichtig achteruit rechter voorwiel helemaal los, Is die Suk.@@.... nog boos op mij, velg naar de ratsmadee dat had hij niets mee te maken
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de wielmoeren
Even een oud topic omhoog halen.sdirkx schreef:Ben hier volgens mij niet 1x de maat tegen gekomen (ook even opgemeten ter controle):
Dat is M12x1,50 (conisch).
Lengte kan varieren. Op de originele die bij de Arcadia's zaten: 29mm lengte totaal.
Dopmaat is 21mm. Ligt ook weer aan het soort velg wat je hebt.
Hier evt te verkrijgen moeren die passen: http://www.stroevemotorsport.nl/Wielmoeren/Volvo/V40/
Even in een plaatje aangegeven (nieuwe stijl wielmoeren):
Conisch, 60 graden zie ik hier op het voorbeeldplaatje. Maar bestaan er daar nog verschillende gradaties in?
Of kan ik gewoon een 'willekeurig' setje moeren halen? Mijne zijn nogal verweerd ondertussen, vandaar.
Momenteel rijdt ik niet meer op originele velgen, maar binnenkort zou er wel een setje Telesto's komen. Dus dan wil ik ineens mooie moeren erbij.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 9
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: Alles over de wielmoeren
Op mijn oude telesto's gebruikte ik de moeren die later op mijn Arcadias en nu op mijn Volutions zitten
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Alles over de wielmoeren
Ik heb een paar jaar geleden 4 van deze wielmoeren nieuw gehaald bij de dealer, ter vervanging van de roestige slotmoeren.texaco schreef:
Even in een plaatje aangegeven (nieuwe stijl wielmoeren):
Even een oud topic omhoog halen.
Conisch, 60 graden zie ik hier op het voorbeeldplaatje. Maar bestaan er daar nog verschillende gradaties in?
Of kan ik gewoon een 'willekeurig' setje moeren halen? Mijne zijn nogal verweerd ondertussen, vandaar.
Momenteel rijdt ik niet meer op originele velgen, maar binnenkort zou er wel een setje Telesto's komen. Dus dan wil ik ineens mooie moeren erbij.
Prijs viel best mee:
30620962
Wielmoer phase 2 (korte versie)
€4,11 incl. BTW per stuk
Volvo Bangarage Amstelveen
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de wielmoeren
X 20 toch nog een flinke prijs, maar toch beter dan wat ik al gevonden had online op dat partnummer.
Als ik dat nummer ingeef bij Skandix, stuurt die automatisch door naar de lange variant.
Bedankt alvast, ik bel woensdag even naar de lokale dealer. Vermoedelijk zijn die bouten in België natuurlijk duurder, zoals alles..
Als ik dat nummer ingeef bij Skandix, stuurt die automatisch door naar de lange variant.
Bedankt alvast, ik bel woensdag even naar de lokale dealer. Vermoedelijk zijn die bouten in België natuurlijk duurder, zoals alles..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de wielmoeren
[quote="texaco"]X 20 toch nog een flinke prijs
X 16 scheelt dan al weer
X 16 scheelt dan al weer
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de wielmoeren
Oh ja das waar ook
- RRRRamon
- Supporting Member
- Berichten: 543
- Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
- 10
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Ramon
- Locatie: Muiderberg
Re: Alles over de wielmoeren
Ik heb een set Eta Beta EB51 voor de zomerbanden gekocht onlangs en deze een paar maanden geleden even onder de V40 gehad. Onderstaande velgen dus.
Ik heb 16 chromen wielmoeren maar die leken niet goed te passen. Ik zag dit pas toen ik ze demonteerde. Deze heb ik gebruikt:
Op de uiteinden van de conus lopen de punten van de zeskant tegen velg zonder dat de conus dus volledig draagt.
De standaard verchroomde OEM moeren die Ik bij de Craters had heb ik nog niet geprobeerd, maar 1. ze zijn niet zo mooi meer en 2. het gat van de Eta Beta's is niet zo heel groot zodat mijn teflon omhulde dop 21 niet in het gat past.
Nu wil ik moeren aanschaffen met een kop van 19. Daar heb ik een teflon omhulde dop voor en die zal beter passen. De maat van de afgebeelde moer is M12x1,50 en is 34 hoog. Bij deze moer heb ik niet de in een punt uitlopende zeskant maar eindigt deze rond.
Deze moeren van Skandix zijn niet meer leverbaar.
Beredeneer ik dit alles goed of heeft er nog iemand goede tips?
Ik heb 16 chromen wielmoeren maar die leken niet goed te passen. Ik zag dit pas toen ik ze demonteerde. Deze heb ik gebruikt:
Op de uiteinden van de conus lopen de punten van de zeskant tegen velg zonder dat de conus dus volledig draagt.
De standaard verchroomde OEM moeren die Ik bij de Craters had heb ik nog niet geprobeerd, maar 1. ze zijn niet zo mooi meer en 2. het gat van de Eta Beta's is niet zo heel groot zodat mijn teflon omhulde dop 21 niet in het gat past.
Nu wil ik moeren aanschaffen met een kop van 19. Daar heb ik een teflon omhulde dop voor en die zal beter passen. De maat van de afgebeelde moer is M12x1,50 en is 34 hoog. Bij deze moer heb ik niet de in een punt uitlopende zeskant maar eindigt deze rond.
Deze moeren van Skandix zijn niet meer leverbaar.
Beredeneer ik dit alles goed of heeft er nog iemand goede tips?
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪