Banden slijten schuin scheef af - gecupte banden

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Johan57
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 17:05
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Banden slijten schuin scheef af - gecupte banden

Bericht door Johan57 »

Ik heb een banden/uitlijn-probleem met mijn V40 uit 1999.
De auto heeft nu 150.000 km gereden en is 1,5 jaar in mijn bezit.
In april 2009 nieuwe achterbanden (Michelin Energy Saver) laten monteren bij Euromaster en de auto laten uitlijnen. Dit uitlijnen bleek vooral voor de achterwielen een goede ingeving, want er was een flinke afwijking.
Oktober 2009 gaat de auto voor een servicebeurt en nu blijkt er nog maar 4 mm profiel op de achterbanden te zitten. Het slijtagepatroon is normaal. Dus niet scheef afgesleten, en ook is niet te zien of met verkeerde bandenspanning is gereden (wordt ook regelmatig door mij gecontroleerd). Heb hier ca. 12000 km mee gereden. Er is niets ongewoons met de auto gebeurd. Wordt meestal met 1 passagier mee gereden voornamelijk over provinciale wegen (maximaal 80 - 90 km/u) en soms over snelwegen (110 - 120 km/u). Ik heb geen caravan/aanhanger getrokken. Heb een rustige rijstijl, niet hard optrekken/remmen of snel bochtenwerk. De voorbanden vertonen geen overmatige slijtage. Bij de servicebeurt (uitgevoerd door Nordicar Heerhugowaard) is op mijn verzoek nagekeken of er een technische oorzaak voor het snelle slijten te vinden is. De auto is technisch in orde bevonden, ook de uitlijning zou in orde zijn (echter geen meetrapport van meegekregen). Het probleem zou vermoedelijk bij de banden zelf liggen (fout in de rubbersamenstelling?).
Het probleem voorgelegd aan Euromaster.
Die heeft de auto ge-inspecteerd en na een kort onderzoek ook niets ongewoons kunnen vinden.
Vervolgens is een vertegenwoordiger van Michelin gekomen en is de auto uitgebreid onderzocht.
Behalve dat de achterwielen nodig weer uitgelijnd moesten worden, is er niets gevonden. De banden zijn in orde en Michelin trekt de handen ervan af.
De verklaring van Euromaster is dat de auto kennelijk gevoelig is achter voor snel verlopen van de uitlijning. Hier is verder niets aan te doen...

Herkent iemand dit probleem bij de V40?
Kan verkeerde uitlijning leiden tot versnelde slijtage, maar met een normaal slijtagepatroon?
Weet iemand een oplossing?

Johan57
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door Speed »

Goed bezig! daar werkt mijn schoonvader, mijn S is er ook in het onderhoud, wel vervelend probleem, ik denk ook dat het aan de rubbersoort ligt.. ik denk dat je slechte banden heb getroffen.
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door Dimitri »

Het kan idd ook gewoon aan de band liggen (al zal michelin dat niet toegeven) Je schijnt ook op merkbanden een soort b-keus te hebben,die hebben wel gewoon de kenmerken van de merk-band maar zijn gewoon wat minder.Dit gebeurt wel vaker bij de pleurmaster door zo'n geintje zijn wij op de zaak ook overgestapt naar bridgestone :tumbdown
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31971
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door René »

Dimakiro schreef:Het kan idd ook gewoon aan de band liggen (al zal michelin dat niet toegeven) Je schijnt ook op merkbanden een soort b-keus te hebben,die hebben wel gewoon de kenmerken van de merk-band maar zijn gewoon wat minder.Dit gebeurt wel vaker bij de pleurmaster door zo'n geintje zijn wij op de zaak ook overgestapt naar bridgestone :tumbdown
Inderdaad.
Zo is Blackstone bijvoorbeeld gewoon een Conti band.
Wel een B-merk dus waarschijnlijk een andere rubber samenstelling.
Dat Michelin de handen hier van aftrekt gebeurd wel vaker.
Coulance komt wel eens voor maar het liefst houden ze hun poot stijf. :tumbdown
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door Arie »

Ik heb 3 jaar rondgereden met Michelin's, maar heb dit probleem nooit gehad met de V40.
Dat het aan de banden ligt kan een plausibele verklaring zijn. Als de auto niet goed uitgelijnd is, slijten de banden verkeerd af en niet gelijkmatig.
Ik had er echter wel Pilot exalto's onder liggen, misschien dat het type band wel het verschil uitmaakt?
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door schaefer »

type band heeft zeker mee te maken. De ene band slijt nu eenmaal harder dan de andere omdat hij andere kwaliteiten heeft. Echter van een michelin enerysaver mag je zeker meer verwachten dan 12000 km, zeker als het de achterbanden betreft van een voorwielaangedreven auto. Ik zou zeker michelin Nederlands schriftelijk benaderen voor coulance, even in vastbijten dus. suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door JohanH »

Kan zeker aan de banden liggen, veel goedkopere banden hebben een heel hard loopvlak en slijten amper (ook problemen met grip maar dat is een ander verhaal).
Zelf rijd ik op goodyear eagle f1, die slijten echt amper, en pirelli p zero nero, laatst genoemde is stukken fijner rijden, meer grip en ook nat heel fijn rijden, en ze zijn wat stiller. De goodyears zijn luidruchtiger maar aan de andere kant slijten ze maar niet. De pirelli's zijn na een goede 10 dkm als een dikke 3mm profiel kwijt. :P

1 keer uitlijnen is vaak genoeg als het goed gebeurd, verder ligt het echt aan de band zelf.
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door Mr-officer »

Zijn je draagarmen en stabilisator-stangen ook gecontroleerd????

Kan zijn dat je hier minimale speling op hebt die toch voor problemen zorgt. Het kan zijn dat je de auto staand uitlijnt, maar er rijdend speling op de draagarmen optreedt die dan voor de slijtage zorgt...

Cheers!!
Johan57
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 17:05
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door Johan57 »

Alle onderdelen van de wielophanging zijn op eventuele afwijkingen nagemeten en gecontroleerd.
Heeft niets opgeleverd. Mogelijke opties zijn nog dat misschien de uitlijning bij aanschaf van de banden niet goed is gebeurd, of toch een beurtenis van buitenaf (al weet ik zeker dat met rijden/parkeren er niets bijzonders is gebeurd). Of mogelijk toch iets met de rubbersamenstelling, al wil Michelin daar niet aan.

Euromaster heeft mij ter compensatie een tegoedbon voor 50% korting op een volgende set banden aangeboden. Dat vindt ik toch grote klasse! :tumbup

Ondertussen rijd ik de betreffende banden nog tot ca 2 mm op, en houd het slijtageproces scherp in de gaten. Misschien is het met de nieuwe uitlijning (ook gratis gedaan door Euromaster) opgelost.
Ik laat het nog wel eens weten.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door schaefer »

Johan57 schreef:Alle onderdelen van de wielophanging zijn op eventuele afwijkingen nagemeten en gecontroleerd.
Heeft niets opgeleverd. Mogelijke opties zijn nog dat misschien de uitlijning bij aanschaf van de banden niet goed is gebeurd, of toch een beurtenis van buitenaf (al weet ik zeker dat met rijden/parkeren er niets bijzonders is gebeurd). Of mogelijk toch iets met de rubbersamenstelling, al wil Michelin daar niet aan.

Euromaster heeft mij ter compensatie een tegoedbon voor 50% korting op een volgende set banden aangeboden. Dat vindt ik toch grote klasse! :tumbup

Ondertussen rijd ik de betreffende banden nog tot ca 2 mm op, en houd het slijtageproces scherp in de gaten. Misschien is het met de nieuwe uitlijning (ook gratis gedaan door Euromaster) opgelost.
Ik laat het nog wel eens weten.
Nou succes er dan maar mee. En schaf maar extra dure banden aan volgende keer :P Of gewoon een paar goede (A)
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door corhog »

Voor olie verversen of een beurtje ga je naar de garage, voor banden ga je naar een bandenboer :tumbup
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
v40blue
Idle
Idle
Berichten: 27
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 15:08
14

Re: snel slijtende achterbanden

Bericht door v40blue »

Inderdaad keurig opgelost door Euromaster !
V40 1.8 07-2003 - Nordic Edition Sports - Atlantic Blue - 15" Stellar - Black Dual met Xenon 4300k H7
Annoff
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 sep 2009, 09:52
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zeewolde

Achter banden slijten scheef af en getrommel achtervering

Bericht door Annoff »

Sinds een paar maanden zit er een trommelend geluid (ijzer tegen ijzer) ergens in mijn achterwiel ophanging, links en rechts(waarom nog niet gemaakt? Ja erg druk dus)
Nu zie ik dat beide achterbanden ook onregelmatig slijten, namelijk aan de binnenkant slijten ze extra veel.

Ik heb net even gekeken maar zie niks en de rubbers lijken er ook nog allemaal in te zitten.
Heeft iemand dit ook eens meegemaakt, misschien zijn de schokbrekers gebroken? Zou kunnen na een kleine 3 ton natuurlijk
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Achter banden slijten scheef af en getrommel achterverin

Bericht door Roffel-Patje »

naar alle waarschijnlijkheid de bovenste draagarmen versleten. Heb ik ook gehad bij 3 ton.
Annoff
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 sep 2009, 09:52
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zeewolde

Re: Achter banden slijten scheef af en getrommel achterverin

Bericht door Annoff »

Thnx, ik zal die eens goed bekijken.
Annoff
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 14 sep 2009, 09:52
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zeewolde

Re: Achter banden slijten scheef af en getrommel achterverin

Bericht door Annoff »

Dan nog even deze vraag; Waaraan kan ik zien of de bovenste draagarm versleten is?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Achter banden slijten scheef af en getrommel achterverin

Bericht door myalexx »

Annoff schreef:Dan nog even deze vraag; Waaraan kan ik zien of de bovenste draagarm versleten is?
of voelen of voor de zekerheid vervangen..

kosten vrij weinig
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
Roffel-Patje
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
14
Model: Andere
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Achter banden slijten scheef af en getrommel achterverin

Bericht door Roffel-Patje »

even opkrikken, wiel eraf en dan demonteren. Zit vast met 2 bouten aan de carosserie en 1 bout aan de fusee. Eenmaal los zie je direct of de bussen nog stevig in het rubber zitten. Ze zijn niet zo heel erg duur.
robbyboy
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 22:22
12
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002

Re: Achter banden slijten scheef af en getrommel achterverin

Bericht door robbyboy »

ik heb een soort gelijk probleem.
bij mij is duidelijk te zien dat de rubbers van de bovenste draagarm zijn versleten.
maar ook het rubber dat in de draagarm zit thv dorpel bij achterportieren lijkt mij opgerekt.
hoe kan ik dit controleren of dit zo is, of is er evt. een foto hoe dit er in gemonteerde toestand moet uit zien?

ik hoor / lees het graag.


groet Rob.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Achter banden slijten scheef af en getrommel achterverin

Bericht door krismazur »

Als de bovenst versleten is, is waarschijnlijk ook de onderste versleten.
De bovenste heb je zo gedemonteert, bij de onderste maak je borst nat :tumbdown

Heb net alle 4 vervangen.

Je kan ook zien of de rubbers slecht zijn zonder ze te demonteren, gewoon wielen eraf en kijken... :vertag

Totale kosten voor onderdelen +/- 170 euro inclusief stelbouten voor de onderste draagarmen
Just call me Kris

Afbeelding
Plaats reactie