Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Bericht door volvoS40 »

Wat ik al zei.. het blijft een gok met 2e hands.

a) Je koopt een nieuwe set a 800 euro, en 1x sleutelen
of
b) Je neemt de gok op die 100 euro met 1 maand garantie, blijven ze goed, is het prima.
Zijn ze niet goed, houd het je mooi op straat met sleutelen :P

uh.. of c) zet er nieuwe goedkopere schokdempers onder met veren en zet er hulpveren onder.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
testkees
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2003
Locatie: Heemskerk

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Bericht door testkees »

jurgovic schreef:
testkees schreef:100 lijkt mij redelijk! voor een setje gebruikte, zeker als je geen garantie krijg. ik ben op dit moment met twee verkopers in onderhandeling, maar ik weet niet of ik het wel zal doen!
een paar weken geleden een set geplaatst en ja hoor scheef alles er weer af, buiten het klusje om zit ik niet om werk verlegen.
Zoals testkees al aangeeft zit ik ook niet echt te wachten op extra werk.. ben al druk genoeg. Ik krijg echter wel garantie van 1 maand op de nivomats.

Pfff.. ! Lastige kwestie!
een maand is redelijk, als ze niet lekken of scheef hangen is het goed, en het wisselen gaat vlot als je weet hoe het werkt, en de bouten zitten niet meer vastgerot :whistle
jurgovic
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 18 feb 2013, 09:07
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Veenendaal

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Bericht door jurgovic »

Ik ga de gok maar wagen voor die 100 euries..
Ik kan het niet meer aanzien, ik erger me een ongeluk aan die hangende kont! :swear
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Bericht door EnigmaEll »

Je kunt ook voor verlagen. :dance :P :tumbup
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Bericht door myalexx »

Waarschijnlijk gaan mijn niveaumats eronder vandaan. Setje 2 stuks.

Alleen niet voor 100€..

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Bericht door huub1 »

myalexx schreef:Waarschijnlijk gaan mijn niveaumats eronder vandaan. Setje 2 stuks.

Alleen niet voor 100€..

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Voor hoe veel dan wel? mag per pb
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Jonathan66

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door Jonathan66 »

hey hallo!

ik heb onder mijn phase II deze zomer verlagingsveren geplaatst, en schokbrekers van een phase I. Nu beginnen het voorin wel erg te kraken en te doen dus ik vermoed dat ik destijds beter gelijk m'n veerpootlagers had kunnen vervangen...

nu zit ik alleen even met het feit dat ik een phase II auto heb en phase I schokbrekers, van welk type moet ik dan de veerpootlagers hebben?

Iemand ervaring? en eventueel een origineel onderdeel nummer?

groet,

Jonathan
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door dutchlimits »

Ik heb schroefset voor phase 1 en moest daarbij ook lagers gebruiken van phase 1, u ook dus. Ze kraken omdat u niet de correcte lagers heeft. Ik had dit probleem ook namelijk, de veren kunnen niet draaien en daarom hoor je ook de veren over de lagers heen schuren.

Kortom, u moet inderdaad de lagers van phase 1 past prima.
Audi S7 4.0TFSI V8
Jonathan66

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door Jonathan66 »

dutchlimits schreef:Kortom, u moet inderdaad de lagers van phase 1 past prima.
maar die zitten er nu ook onder, want ik heb immers de complete veerpoten (inclusief verlagingsveren) er destijds ondergezet....
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door myalexx »

Veerpoot lager uit elkaar halen alles schoonmaken en weer in elkaar zetten met het juiste vet. :tumbup
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door dutchlimits »

Jonathan66 schreef:hey hallo!

ik heb onder mijn phase II deze zomer verlagingsveren geplaatst, en schokbrekers van een phase I. Nu beginnen het voorin wel erg te kraken en te doen dus ik vermoed dat ik destijds beter gelijk m'n veerpootlagers had kunnen vervangen...

nu zit ik alleen even met het feit dat ik een phase II auto heb en phase I schokbrekers, van welk type moet ik dan de veerpootlagers hebben?

Iemand ervaring? en eventueel een origineel onderdeel nummer?

groet,

Jonathan
ah ik had begrepen van niet..... (zat op telefoon)
Audi S7 4.0TFSI V8
Jonathan66

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door Jonathan66 »

is er niemand die mij uitsluitsel kan geven?
Gebruikersavatar
V40 Prestige
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 20:11
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Haarlem

Veerpoten voorzijde

Bericht door V40 Prestige »

Goedenavond allemaal!

Voordat ik dit topic opende heb ik denk ik alle topics wel gelezen over veren, veerpoten, schokbrekers, verlagen en noem maar op....
Echter kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden, dus ik hoop dat er hier nog wat knappe koppen zijn die mij kunnen helpen.

Voor mijn V40 1.9D uit 2004 ben ik op zoek naar nieuwe schokbrekers en veren voor de voorzijde.
Het liefste zou ik gaan voor een complete veerpoot omdat dit het eenvoudiger maakt met monteren.

Echter zijn er zoveel verschillende soorten veren en kleurcodes dat ik door de veren de vleugels niet meer zie. Het kleurcode lijstje wat ik op het forum heb gevonden heeft enkel betrekking op de PH1 en niet de PH2.

Dus..... heeft iemand een idee hoe ik erachter kom wat er onder onze V40 past hoor ik het graag. Uiteraard snap ik dat als ik naar de dealer toe rij ik daar exact kan krijgen wat ik zoek, echter gaat mijn portemonnee ff niet zo ver open.

Alvast bedankt voor de moeite!

Gr. Sebastiaan
Volvo V40 1.9D 102pk Europa Prestige Navigator Sports Line - 8 januari 2004 - 346 Black Saphire - Leder 7970 - Cyborg
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline


** WEBDAGBOEK **
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Veerpoten voorzijde

Bericht door krismazur »

Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Veerpoten voorzijde

Bericht door texaco »

Als ik vanmiddag thuiskom zal ik eens kijken wat er onder mijn wagen hangt, recent vernieuwd. Kleurcode veer is blauw oranje dat weet ik nog.
Hangt bij de phase 2 wel af van het type plaatje

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Veerpoten voorzijde

Bericht door texaco »

Eerst en vooral moet je weten wat voor onderstel je hebt.

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686

Ik heb de 'comfort'
Schokdempers hebben nummers 30884196 en 30884195. Ik heb ze bij Mister Auto besteld, van het merk Monroe.
Veer blauw-oranje heeft als nummer 30884192, deze kost bij de dealer iets meer dan €100 :O
Wil je echt een VOLLEDIG veerpoot, moet je ook de topmount met lagers, bumpstop en gaiter (stofhoes harmonicading) gaan bestellen, deze hebben volgende nummers:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit alles is dus wel gebaseerd op een comfort-chassis, dus de veren en schokkers kunnen bij jou van een ander type zijn. De rest is t'zelfde normaal gezien.
Is van de linkerzijde, maar de topmounts zijn links en rechts hetzelfde. Tenzij ik het mis heb?
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
V40 Prestige
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 20:11
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Haarlem

Re: Veerpoten voorzijde

Bericht door V40 Prestige »

Kijk, hier heb ik zeker wat aan.... Vandaag heb ik de ''seats'' van de huidige set laten stralen en poedercoaten, deze kan ik morgen ophalen samen met wat andere beugeltjes en klemmetjes van onder de motorkap.

Ondertussen dus nog steeds opzoek naar Veren en Schokdempers maar de zoektocht gaat de goede kant op!

Thnx!

Keep you posted!
Volvo V40 1.9D 102pk Europa Prestige Navigator Sports Line - 8 januari 2004 - 346 Black Saphire - Leder 7970 - Cyborg
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline


** WEBDAGBOEK **
Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door web »

Even afstoffen...

Toen er een voorveer brak, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt door een setje verlagingsveren te monteren, maar alleen op de vooras. Achter zaten al iets verzwaarde veren en die zijn door de gastank al ingezakt, maar zonder dat ze de last niet aankunnen (want het zijn verzwaarde) dus dat is prima zo.

Nu is de auto qua rijhoogte weer in balans, voor zelfs ietsje lager maar dat vind ik wel fraai. Alleen zijn de (goedkope) veren die ik gebruikt heb behoorlijk hard, en als ik een drempel pakte zonden ze de neus zowat in een baan om de aarde. De originele schokdempers gaven het dus op.

Dus... poten er weer onderuit en nieuwe TRW dempers voor sportonderstel gemonteerd. Dat andere fabrikanten erg vaag zijn in welke demper nu voor welke uitvoering is (bouwjaren, wel/geen sport, wel/geen T4 enz), en Koni/Bilstein sportdempers niet meer leverbaar zijn, gaf de doorslag om voor TRW JGM2514T te kiezen.

De TRW's houden de veren wel in bedwang. Beter. Maar ik word er nog steeds niet gelukkig van, het rijdt niet lekker. Kan niet precies zeggen waarom. Het is een beetje een hobbelpaard nu. Misschien is achter nu te zacht, of voor gewoon echt te hard. Ik kijk het nog even aan, misschien went het wel. De veren zijn waarschijnlijk vrij hard, daarom gaven de originele fietspompen het ook onmiddellijk op zodra ik ze monteerde.
Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door web »

Maar nu de vraag... op de originele veerschotels (schokdempers) zitten flinke brokken massief gietijzer gemonteerd. 1800 gram per stuk :O Allemaal onafgeveerd gewicht.

Ze lijken geen andere functie dan ballast te hebben. Tegen trillingen?

De veer loopt er heel ruim langs, dus het is niet om de veer op z'n plek te houden, en als versterking van de veerschotel zijn de bouten onlogisch geplaatst. Verder zijn ze voor alle andere toepassingen die je zou kunnen verzinnen natuurlijk belachelijk zwaar.

Ik heb ze niet overgezet op de nieuwe dempers, om de simpele reden dat de bouten afbraken en dat dus niet lukte.

Moet ik alsnog op zoek naar passende bouten en ze terugplaatsen, of kunnen ze net zo goed naar de ijzerboer?

De neus lijkt wel wat trilleriger, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat de vering heel veel stugger geworden is. Het voelt ook niet als een trilling die alleen in de veerschotels zou kunnen zitten, maarja, dat weet je nooit helemaal zeker natuurlijk...

Kent iemand de functie van die brokken ijzer?
Gebruikersavatar
web
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Flevoland

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Bericht door web »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Plaatjes... waar zijn deze brokken ijzer voor?
Plaats reactie