Pagina 8 van 17

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Geplaatst: do 03 okt 2013, 21:43
door volvoS40
Wat ik al zei.. het blijft een gok met 2e hands.

a) Je koopt een nieuwe set a 800 euro, en 1x sleutelen
of
b) Je neemt de gok op die 100 euro met 1 maand garantie, blijven ze goed, is het prima.
Zijn ze niet goed, houd het je mooi op straat met sleutelen :P

uh.. of c) zet er nieuwe goedkopere schokdempers onder met veren en zet er hulpveren onder.

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Geplaatst: vr 04 okt 2013, 08:33
door testkees
jurgovic schreef:
testkees schreef:100 lijkt mij redelijk! voor een setje gebruikte, zeker als je geen garantie krijg. ik ben op dit moment met twee verkopers in onderhandeling, maar ik weet niet of ik het wel zal doen!
een paar weken geleden een set geplaatst en ja hoor scheef alles er weer af, buiten het klusje om zit ik niet om werk verlegen.
Zoals testkees al aangeeft zit ik ook niet echt te wachten op extra werk.. ben al druk genoeg. Ik krijg echter wel garantie van 1 maand op de nivomats.

Pfff.. ! Lastige kwestie!
een maand is redelijk, als ze niet lekken of scheef hangen is het goed, en het wisselen gaat vlot als je weet hoe het werkt, en de bouten zitten niet meer vastgerot :whistle

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Geplaatst: vr 04 okt 2013, 20:43
door jurgovic
Ik ga de gok maar wagen voor die 100 euries..
Ik kan het niet meer aanzien, ik erger me een ongeluk aan die hangende kont! :swear

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Geplaatst: vr 04 okt 2013, 22:43
door EnigmaEll
Je kunt ook voor verlagen. :dance :P :tumbup

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Geplaatst: vr 04 okt 2013, 23:52
door myalexx
Waarschijnlijk gaan mijn niveaumats eronder vandaan. Setje 2 stuks.

Alleen niet voor 100€..

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?

Geplaatst: za 05 okt 2013, 09:01
door huub1
myalexx schreef:Waarschijnlijk gaan mijn niveaumats eronder vandaan. Setje 2 stuks.

Alleen niet voor 100€..

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Voor hoe veel dan wel? mag per pb
Huub

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: za 28 dec 2013, 11:44
door Jonathan66
hey hallo!

ik heb onder mijn phase II deze zomer verlagingsveren geplaatst, en schokbrekers van een phase I. Nu beginnen het voorin wel erg te kraken en te doen dus ik vermoed dat ik destijds beter gelijk m'n veerpootlagers had kunnen vervangen...

nu zit ik alleen even met het feit dat ik een phase II auto heb en phase I schokbrekers, van welk type moet ik dan de veerpootlagers hebben?

Iemand ervaring? en eventueel een origineel onderdeel nummer?

groet,

Jonathan

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: za 28 dec 2013, 12:09
door dutchlimits
Ik heb schroefset voor phase 1 en moest daarbij ook lagers gebruiken van phase 1, u ook dus. Ze kraken omdat u niet de correcte lagers heeft. Ik had dit probleem ook namelijk, de veren kunnen niet draaien en daarom hoor je ook de veren over de lagers heen schuren.

Kortom, u moet inderdaad de lagers van phase 1 past prima.

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: za 28 dec 2013, 12:39
door Jonathan66
dutchlimits schreef:Kortom, u moet inderdaad de lagers van phase 1 past prima.
maar die zitten er nu ook onder, want ik heb immers de complete veerpoten (inclusief verlagingsveren) er destijds ondergezet....

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:51
door myalexx
Veerpoot lager uit elkaar halen alles schoonmaken en weer in elkaar zetten met het juiste vet. :tumbup

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: za 28 dec 2013, 22:56
door dutchlimits
Jonathan66 schreef:hey hallo!

ik heb onder mijn phase II deze zomer verlagingsveren geplaatst, en schokbrekers van een phase I. Nu beginnen het voorin wel erg te kraken en te doen dus ik vermoed dat ik destijds beter gelijk m'n veerpootlagers had kunnen vervangen...

nu zit ik alleen even met het feit dat ik een phase II auto heb en phase I schokbrekers, van welk type moet ik dan de veerpootlagers hebben?

Iemand ervaring? en eventueel een origineel onderdeel nummer?

groet,

Jonathan
ah ik had begrepen van niet..... (zat op telefoon)

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:23
door Jonathan66
is er niemand die mij uitsluitsel kan geven?

Veerpoten voorzijde

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 22:18
door V40 Prestige
Goedenavond allemaal!

Voordat ik dit topic opende heb ik denk ik alle topics wel gelezen over veren, veerpoten, schokbrekers, verlagen en noem maar op....
Echter kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden, dus ik hoop dat er hier nog wat knappe koppen zijn die mij kunnen helpen.

Voor mijn V40 1.9D uit 2004 ben ik op zoek naar nieuwe schokbrekers en veren voor de voorzijde.
Het liefste zou ik gaan voor een complete veerpoot omdat dit het eenvoudiger maakt met monteren.

Echter zijn er zoveel verschillende soorten veren en kleurcodes dat ik door de veren de vleugels niet meer zie. Het kleurcode lijstje wat ik op het forum heb gevonden heeft enkel betrekking op de PH1 en niet de PH2.

Dus..... heeft iemand een idee hoe ik erachter kom wat er onder onze V40 past hoor ik het graag. Uiteraard snap ik dat als ik naar de dealer toe rij ik daar exact kan krijgen wat ik zoek, echter gaat mijn portemonnee ff niet zo ver open.

Alvast bedankt voor de moeite!

Gr. Sebastiaan

Re: Veerpoten voorzijde

Geplaatst: di 02 dec 2014, 00:28
door krismazur

Re: Veerpoten voorzijde

Geplaatst: di 02 dec 2014, 05:07
door texaco
Als ik vanmiddag thuiskom zal ik eens kijken wat er onder mijn wagen hangt, recent vernieuwd. Kleurcode veer is blauw oranje dat weet ik nog.
Hangt bij de phase 2 wel af van het type plaatje

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Veerpoten voorzijde

Geplaatst: di 02 dec 2014, 15:05
door texaco
Eerst en vooral moet je weten wat voor onderstel je hebt.

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686

Ik heb de 'comfort'
Schokdempers hebben nummers 30884196 en 30884195. Ik heb ze bij Mister Auto besteld, van het merk Monroe.
Veer blauw-oranje heeft als nummer 30884192, deze kost bij de dealer iets meer dan €100 :O
Wil je echt een VOLLEDIG veerpoot, moet je ook de topmount met lagers, bumpstop en gaiter (stofhoes harmonicading) gaan bestellen, deze hebben volgende nummers:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit alles is dus wel gebaseerd op een comfort-chassis, dus de veren en schokkers kunnen bij jou van een ander type zijn. De rest is t'zelfde normaal gezien.
Is van de linkerzijde, maar de topmounts zijn links en rechts hetzelfde. Tenzij ik het mis heb?

Re: Veerpoten voorzijde

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 19:06
door V40 Prestige
Kijk, hier heb ik zeker wat aan.... Vandaag heb ik de ''seats'' van de huidige set laten stralen en poedercoaten, deze kan ik morgen ophalen samen met wat andere beugeltjes en klemmetjes van onder de motorkap.

Ondertussen dus nog steeds opzoek naar Veren en Schokdempers maar de zoektocht gaat de goede kant op!

Thnx!

Keep you posted!

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 20:20
door web
Even afstoffen...

Toen er een voorveer brak, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt door een setje verlagingsveren te monteren, maar alleen op de vooras. Achter zaten al iets verzwaarde veren en die zijn door de gastank al ingezakt, maar zonder dat ze de last niet aankunnen (want het zijn verzwaarde) dus dat is prima zo.

Nu is de auto qua rijhoogte weer in balans, voor zelfs ietsje lager maar dat vind ik wel fraai. Alleen zijn de (goedkope) veren die ik gebruikt heb behoorlijk hard, en als ik een drempel pakte zonden ze de neus zowat in een baan om de aarde. De originele schokdempers gaven het dus op.

Dus... poten er weer onderuit en nieuwe TRW dempers voor sportonderstel gemonteerd. Dat andere fabrikanten erg vaag zijn in welke demper nu voor welke uitvoering is (bouwjaren, wel/geen sport, wel/geen T4 enz), en Koni/Bilstein sportdempers niet meer leverbaar zijn, gaf de doorslag om voor TRW JGM2514T te kiezen.

De TRW's houden de veren wel in bedwang. Beter. Maar ik word er nog steeds niet gelukkig van, het rijdt niet lekker. Kan niet precies zeggen waarom. Het is een beetje een hobbelpaard nu. Misschien is achter nu te zacht, of voor gewoon echt te hard. Ik kijk het nog even aan, misschien went het wel. De veren zijn waarschijnlijk vrij hard, daarom gaven de originele fietspompen het ook onmiddellijk op zodra ik ze monteerde.

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 20:27
door web
Maar nu de vraag... op de originele veerschotels (schokdempers) zitten flinke brokken massief gietijzer gemonteerd. 1800 gram per stuk :O Allemaal onafgeveerd gewicht.

Ze lijken geen andere functie dan ballast te hebben. Tegen trillingen?

De veer loopt er heel ruim langs, dus het is niet om de veer op z'n plek te houden, en als versterking van de veerschotel zijn de bouten onlogisch geplaatst. Verder zijn ze voor alle andere toepassingen die je zou kunnen verzinnen natuurlijk belachelijk zwaar.

Ik heb ze niet overgezet op de nieuwe dempers, om de simpele reden dat de bouten afbraken en dat dus niet lukte.

Moet ik alsnog op zoek naar passende bouten en ze terugplaatsen, of kunnen ze net zo goed naar de ijzerboer?

De neus lijkt wel wat trilleriger, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat de vering heel veel stugger geworden is. Het voelt ook niet als een trilling die alleen in de veerschotels zou kunnen zitten, maarja, dat weet je nooit helemaal zeker natuurlijk...

Kent iemand de functie van die brokken ijzer?

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens

Geplaatst: wo 28 okt 2015, 20:44
door web
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Plaatjes... waar zijn deze brokken ijzer voor?