Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebelen

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
starlower
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: za 08 jun 2013, 21:44
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door starlower » zo 07 jul 2013, 20:25

Ik had begrepen dat je de wielvlucht achter wel kan afstellen als er een centrische bout of zoiets op zit. Ergens op dit forum volgens mij gelezen.

Mijn v40 heeft niet zo'n bout. Bij een nieuwe kun je die wel krijgen.

Zelf heb ik er een ring tussen gezet. Is ws nog niet voldoende maar helpt wel.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

cederiek
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 apr 2011, 19:48
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door cederiek » vr 27 dec 2013, 18:47

Weet iemand waarom onze voorwiel aangedreven Volvo s met toespoor worden uitgelijnd .
Mij is altijd geleerd dat dit uitspoor moet zijn .

LarsJanse
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 484
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door LarsJanse » vr 03 jan 2014, 11:39

Even een andere vraag,
Wat is een normale prijs voor het laten uitlijnen van de auto? En is dit iets wat je bij de dealer laat doen of JUIST NIET??

Ik wil bij mijn V de wielen opnieuw laten balanceren vanwege trillen/gehobbel van de achtertrein en als ik er niet teveel op leegloop ook meteen de boel laten uitlijnen, kan vast geen kwaad aangezien het toch wel minstens 2,5 jaar maar waarschijnlijk langer geleden voor t laatst gedaan moet zijn.

fmaassen
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Stein

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door fmaassen » vr 03 jan 2014, 12:19

LarsJanse schreef:Even een andere vraag,
Wat is een normale prijs voor het laten uitlijnen van de auto? En is dit iets wat je bij de dealer laat doen of JUIST NIET??

Ik wil bij mijn V de wielen opnieuw laten balanceren vanwege trillen/gehobbel van de achtertrein en als ik er niet teveel op leegloop ook meteen de boel laten uitlijnen, kan vast geen kwaad aangezien het toch wel minstens 2,5 jaar maar waarschijnlijk langer geleden voor t laatst gedaan moet zijn.
Volgens mij ben je gemiddeld 60 euro kwijt.
Ik zou hievoor naar een bandenboer gaan.
Vaak doen dealers dit niet zelf maar laten ze het doen.

Rob1

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door Rob1 » di 28 jan 2014, 12:34

Goede middag allemaal,

Ik ben zo juist bij Kwikfit geweest om mijn V40 van '97 uit te laten lijnen. Als ik rechtdoor wil, wil de auto rechts af. Nu blijkt de voor kant goed te staan, achter zit het probleem. Helaas konden ze mij bij Kwikfit niet verder halpen, dit omdat er een van de stelbouten van de draagarm de moer is afgebroken.
Zonder te betalen kon ik weer gaan.

Nu lees ik in de voorgaande, en blijkt het trillen tussen de 100 en 130 km/h daar ook wel eens vandaan te kunnen komen omdat het allemaal vast geroest zit.
Dan zouden de problemen dus opgelost moeten zijn bij het vervagen van de bouten/rubbers/bussen van de draagarmen.

Mijn vraag is; is dit iets wat ik op straat zelf kan doen? (en dan naar Kwikfit voor het uitlijnen) of is het beter door de garage te laten doen.
Als het beter in de garage gedaan kan worden, weet iemand voordelig adres in de omgeving Breda? En wat zouden de kosten kunnen zijn?

Groeten,
Rob.

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8580
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door MarcO » di 28 jan 2014, 12:39

Bij Knudde kunnen ze ook 4punts uitlijnen.
Het trillen bij deze snelheden kan ook te maken met het verkeerd uitbalanceren van de banden op de velg.
Je kunt beter een doe het zelf garage huren voor een dag waar je een brug ter beschikking hebt en dan zelf vervangen.
Alles hangt af natuurlijk van hoe handig je bent..
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8875
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door volvoS40 » di 28 jan 2014, 13:13

Heb die zooi op straat vervangen.
Brug is makkelijker.

Neem wel een slijptol mee, als de bout vast zit in de rubbers.... Zit het ook echt vast inde rubbers. :)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Rob1

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door Rob1 » di 28 jan 2014, 16:54

Ik heb niets vervangen.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8875
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door volvoS40 » di 28 jan 2014, 17:45

dat je het op straat kunt doen, maar dat een brug makkelijker is.
en dat je voor de zekerheid een slijptol moet mee sjouwen omdat de bout vastgerot kan zitten in het rubber.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
subarrator
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 13 mar 2013, 18:27
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door subarrator » vr 09 mei 2014, 18:16

Vandaag de Volvo maar weer eens laten uitlijnen. Met name op de snelweg merkte ik op dat de auto steeds naar de kant toe trok.

De uitlijner gaf aan dat de achteras niet meer uitgelijnd kon worden. De bouten enzo zaten gewoon vast, zelfs met warmstoken kwamen ze niet los. Enoge oplossing is nog uitboren en vernieuwen. Dat heb ik maar even niet gedaan.

Maar het resultaat:

Afbeelding

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3840
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Gouda

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door EnigmaEll » vr 09 mei 2014, 19:45

Ik heb ook pas zo'n rapport meegekregen.
Maar ik kan er geen chocolade van maken.
Sowieso wat is het 'nul' punt. Vanwaar komt de wagen, en wat is bereikt?
Hoeken, wielvlucht.. Ehh...
Hoe moet ik dit lezen?

Plaats reactie