Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebelen

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
1977koen
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 21:57

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door 1977koen » di 27 dec 2011, 13:23

Hallo allemaal, gisteren heb ik mijn wielen vervangen voor wielen met winterbanden. Ik zag toen dat mijn linkerachterband tot op de draad scheef afgesleten was. De slijtage zat alleen aan de binnenkant, de rest van het profiel was nog wel voldoende. Kan dit opgelost worden door de auto te laten uitlijnen?
Groet, Koen

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8581
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door MarcO » di 27 dec 2011, 14:16

1977koen schreef:Hallo allemaal, gisteren heb ik mijn wielen vervangen voor wielen met winterbanden. Ik zag toen dat mijn linkerachterband tot op de draad scheef afgesleten was. De slijtage zat alleen aan de binnenkant, de rest van het profiel was nog wel voldoende. Kan dit opgelost worden door de auto te laten uitlijnen?
Groet, Koen
Yep, mits natuurlijk niets mankeert aan de ophanging zelf.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 80
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door tkoster » di 27 dec 2011, 15:57

Voor de achterwielen kan je de sporing en de hellingshoek (camber) instellen, volgens vadis.
Bij mij brak de camberbout af bij de uitlijn specialist, zat te vast geroest.
Dus wellicht een idee om dat eerst even te bekijken / te proberen op de brug, of het bij de dealer te laten doen.
De uitlijnspecialist kon ook de sporingsbout voor de achterwielen niet vinden, dus ik zou ook direct een schetsje en de uitlaan spec's meenemen.
Je kan ook naar de uitlijn specialist gaan, en gelijk 4 nieuwe bouten meenemen, met het verzoek deze erin te draaien, (eerst even bellen of ze dat doen), handig voor de volgende keer.
Zelf hebben de die bouten niet op voorraad, daarintegen wel een onnozele blik als ze de bout doormidden draaien.

Ga eens op een meter of 5 achter je auto staan, en bekijk de wielstand eens, wellicht is bij dergelijke slijtage ook visueel wel eea waar te nemen.

Succes!

dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door dannyw » zo 26 feb 2012, 14:49

Na het wisselen van voorveren en topmounts merk ik dat de auto naar rechts trekt. Wagen rijdt hier niet lekker door. Voor het wisselen van de veren geen probleem. Kan dit opgelost worden door de vooras opnieuw te laten uitlijnen ?

Gebruikersavatar
Jochem de Jong
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 aug 2010, 19:31
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door Jochem de Jong » ma 19 mar 2012, 21:19

Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.

Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)

Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686

Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)

Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.

Alvast bedankt.

Jan86
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 27 jul 2011, 22:12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stuur recht zetten

Bericht door Jan86 » wo 25 apr 2012, 19:57

Wouter schreef:
Koen is Sleeping schreef:Optie 1: Accu loskoppelen, 20 minuten wachten, accuklemmen tegen elkaar houden, airbag demonteren (staat op het forum beschreven), stuur loshalen, stuur draaien, stuur weer monteren, airbag ook, accu aansluiten, klaar.

Optie 2: Naar de plaatselijke bandenboer gaan, auto uit laten lijnen, koffie drinken, afrekenen, klaar.
Als je het stuur loslaat op een rechte vlakke weg en hij rijd rechtdoor, dan hoef je niet uit te lijnen.
Optie 1 is dan voldoende.

Als deze wel afwijkt, eerst optie 2 en dan optie 1 indien nog nodig.

Groetjes Wouter
Het stuur staat bij mij ook scheef (5voor12 zeg maar). Auto rijdt wel gewoon rechtdoor bij het loslaten van het stuur. Wil dus ook voor optie 1 gaan, maar kun je het stuur loshalen en in elk gewenst positie terugzetten, of gaat dit met stapjes/sprongetjes? (waarbij je stuur bij grote sprongen ook op 5 over 12 kan komen te staan bijvoorbeeld... In dat geval heeft het niet zoveel zin lijkt me)

Gebruikersavatar
marcveen
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Stuur recht zetten

Bericht door marcveen » do 26 apr 2012, 11:32

Jan86 schreef:Wil dus ook voor optie 1 gaan, maar kun je het stuur loshalen en in elk gewenst positie terugzetten, of gaat dit met stapjes/sprongetjes?
Het stuur zit op een as met z.g.n. spiebanen. Het zijn er een stuk of 40 (geloof ik). Dus bij elke baan die je hem verplaatst draait het stuur 9 graden (of 1 1/2 minuut op een wijzerplaat van de klok). Proefondervindelijk moet je dus even kijken op welke spiebaan je hem weer vastzet.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (230.940 km op 20-01-2017)
Webdagboek

Jan86
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 27 jul 2011, 22:12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door Jan86 » vr 27 apr 2012, 18:18

Bedankt Marc. Hier ga ik mezelf alleen maar niet aan wagen (ook ivm airbag..), maar nu weet ik in ieder geval hoe het zit.

Gebruikersavatar
mmmark84
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 09:04
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Middelburg

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door mmmark84 » vr 27 apr 2012, 18:50

Jan, het is een klusje van niks hoor. Ik was ook bang voor de airbag, maar heb dat ding er nu zo'n 5 keer afgehaald (paar keer zelf het stuur scheef terug gezet (A) ). Gewoon er voor zorgen dat je het contact ook even schakelt als je de min pool van je accu losmaakt. Staat ook in Vadis zo omschreven. En je moer van je stuur niet helemaal er af halen als je je stuur er af trekt. Dit zorgt er voor dat hij er niet in eens af "schiet" waardoor je airbag kabeltje misschien stuk gaat. Even trekken en zodra die los komt de moer verwijderen.
Image
V40 2.0 (Grote Smurf) - Webdagboek

Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door ChrisV40 » wo 08 aug 2012, 09:50

Jochem de Jong schreef:Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.

Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)

Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686

Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)

Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.

Alvast bedankt.
Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.

Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).

Zijn er verschillen in de uitlijning tussen het sportonderstel en het normale onderstel??? :think
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8876
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door volvoS40 » wo 08 aug 2012, 12:57

Jochem de Jong schreef:Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.
ChrisV40 schreef:Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.

Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).
Dag heren,

Ik heb er ergens een topic over gemaakt (optie's en pakketten voor de S/V
je kunt een doodsimpele auto hebben, maar het kan wel best zijn dat de voormalige eigenaar een sportief onderstel onder z'n auto had willen hebben.

Dit soort optie's zijn na wensen van de eigenaar dan ook uitgevoerd.

Zo zijn er ook T4 uitvoeringen die zo kaal zijn als je maar kunt bedenken, maar ook een simpele 1.8 met werkelijk alles er op en er aan.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door ChrisV40 » wo 08 aug 2012, 13:28

Zou best kunnen inderdaad, maar die van mij heeft een gewoon onderstel en zelfs verzwaarde veren achter ivm lpg tank.

De vraag blijft, is de uitlijning van het sportonderstel anders dan die van een "normaal" onderstel?

Heb de dealer even gebeld en die vertelde dat de meeste specificaties hetzelfde zijn behalve de sporing en de camber oid. Maakt dus blijkbaar wel uit.

Ik moet toch nog even terug naar de bandenboer (stuur staat niet helemaal recht)en dan zal ik het daar wel bekijken of ze verschillende uitlijnprogramma's hebben voor de V40.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek

Gebruikersavatar
R.O.B
40forum team
40forum team
Berichten: 9239
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door R.O.B » wo 08 aug 2012, 18:55

Ik denk dat een sportonderstel ook een verlaagd onderstel is tov comfort. Dan zal de camber ook wel anders zijn.

myalexx
5th Gear 5000rpm member
5th Gear 5000rpm member
Berichten: 5228
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Waterland

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door myalexx » wo 08 aug 2012, 18:59

De Camber staat bij een sport versie inderdaad anders, dan behoud je betere grip in scherpe bochten :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Image

Gebruikersavatar
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 683
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Vlissingen

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door Jimipepsie » vr 08 feb 2013, 23:25

ChrisV40 schreef:
Jochem de Jong schreef:Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.

Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)

Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686

Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)

Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.

Alvast bedankt.
Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.

Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).

Zijn er verschillen in de uitlijning tussen het sportonderstel en het normale onderstel??? :think
Even inhakend op dit topic:
Mijn V40 heeft Eibach veren, daardoor is de V40 3 cm lager. Na het uitlijnen ongeveer 2,5 jaar geleden, kreeg ik een rapport met daarop "sportuitvoering".
Mijn V40 heeft geen sport onderstel. Is er wel gekozen voor de juiste uitlijning? :think

Waarom deze vraag: Mijn voorste banden en vooral de rechter zijn verkeerd afgesleten.
De bandenboer zag wel dat ik een sportieve rijder ben, maar 1 gedeelte was echt veel meer afgesleten dan de andere band en de andere kant. Volgens hen was het geen cuppen, gewoon door verkeerde uitlijning of teveel speling.....? Klopt de gekozen uitlijning wel met de camber?

Binnenkort maar eens laten uitlijnen en vragen wat bijc. Profile center erover te zeggen heeft.
V40 2.0T, remap, Eibach 30 mm, leren interieur, 17-inch BBS Craters


Mijn webdagboek

bawa
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 21 sep 2010, 16:17

Uitlijnen: wie????

Bericht door bawa » wo 26 jun 2013, 21:57

Voor mijn V40 2.0 uit 2003 ben ik op zoek naar een goede Volvo uitlijnspecialist in de regio van Tiel. Kom zelf uit geldermalsen en mijn ervaring met hier lokaal de ' betere partij ' is niet positief.
En aangezien ik 2 nieuwe achterbanden wil gaan monteren, moet het nu wel goed zijn!!

Dus als iemand een goede partij weet waar hij/zij ervaring mee heeft, let me know!!!!

dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Uitlijnen: wie????

Bericht door dannyw » wo 26 jun 2013, 22:07

Misschien niet in de buurt maar hier in eindhoven zit een hele goede uitlijner.
Deze vent doet het al 13 jaar. Met het beste apparatuur. En komen vanuit het hele land bij hem.
Ook racewagens worden door hem uitgelijnd!

Google eens op dassen eindhoven en lees de verhalen, ik vond alleen positieve en geen negatieve verhalen.

Succes met de zoektocht!

Gebruikersavatar
subarrator
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 13 mar 2013, 18:27
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door subarrator » wo 26 jun 2013, 22:14

Omdat de voorbanden redelijk schuin afgesleten waren en de achterwielen er schuin onder leken te staan heb ik vandaag de V40 naar de Banden en Wielen Centrale in Oss gebracht. Ik heb geen dure banden laten monteren....Meteor HP Sport (V banden met een Asymmetrisch profiel). Met het merk heb ik goede ervaringen.

Maar tot mijn verassing lagen in de auto ook twee prints van het uitbalanceren:

Afbeelding
Afbeelding

Nou ben ik een leek op dat gebied. Wie kan me eens uitleggen wat er nu precies is verbeterd aan de sporing enzo? En was het veel afwijking?

Gebruikersavatar
Zeurdoos
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 17:37
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Bergen op zoom

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Bericht door Zeurdoos » do 27 jun 2013, 10:01

Dit is uitlijnen en niet balanceren .

en je moet alleen maar naar sporing kijken dan kun je zien dat die van rood naar groen zijn (op rechts achter na wat natuurlijk een beetje jammer is) de rest kun je bij een de Volvo niet afstellen .

Maar dit is dus een mooiere uitslag (heb ik uit gelijnd en is mijn eigen V40)

Afbeelding

De waardes hoeven niet het zelfde te zijn als bij een andere V maar groen is goed rood is fout en alleen de sporing kun je afstellen :-D

bawa
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 21 sep 2010, 16:17

Re: Uitlijnen: wie????

Bericht door bawa » za 06 jul 2013, 21:48

dannyw schreef:Misschien niet in de buurt maar hier in eindhoven zit een hele goede uitlijner.
Deze vent doet het al 13 jaar. Met het beste apparatuur. En komen vanuit het hele land bij hem.
Ook racewagens worden door hem uitgelijnd!

Google eens op dassen eindhoven en lees de verhalen, ik vond alleen positieve en geen negatieve verhalen.

Succes met de zoektocht!

Ga ik doen, Thanks!!

Plaats reactie