Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebelen

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door Volvo knuppel »

Bruut schreef:
Volvo knuppel schreef:Ik had begin 2009 een tril euvel, er bleek een breuk in de band te zitten waardoor ik aan twee zijde van de achterband een ei had zitten.
Dit terwijl ik dacht dat het van voor kwam.. even check inlasten zou ik zeggen.
Het was bij mij pas op de brug te zien :tumbdown

Moet zoiets ook bij uitlijnen aan het licht komen? Dat heb ik 4 weken geleden al een keer (exta) laten doen.
Nope, dan richten ze de auto zodat die recht spoort, bij balanceren haalt men het wiel eraf en een oplettende ziet het dan wel.
Ik ben zelf gaan kijken toen men me belde, als ik langs de band keek (Vanaf de zijkant over het loopvlak) en dan zag ik in het midden af en toe een hoger stuk voorbij komen.
Dat was mijn trilling en koste me nieuwe banden :swear 2 glad en 2 met een ei erop..
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
wbe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door wbe »

Bruut schreef:
devnullT4 schreef:
met zwaar bedoelde ik eigenlijk laag ja, niet luid maar wel vermoeiend op een lange rit. Wat gebeurt er als je op de snelheid waar die resonantie zit een dot gas geeft en m dan even in zn vrij zet, verdwijnt de resonantie dan, is het trillen nog wel aanwezig?
Als ik de koppeling op de snelweg indruk verdwijnt de resonantie niet. Dus wat betekent dat nu?
ik heb ook ongeveer het zelfde denk ik maar ik zoek het meer in de richting van een trillende (kromme) rem schijf
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door Volvo knuppel »

Dan voel je niks tijdens het rijden, maar wel met remmen. Of je remmen moeten vast zitten...
Ik heb kromme remschijven gehad, merk je niks van tot je gaat remmen.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
amazon69
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 01:40
14

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door amazon69 »

Ik heb hetzelfde probleem; vier nieuwe banden, trilling tijdelijk weg. Nieuwe schijven, trillen nog steeds aanwezig. Alles goed gecontroleerd op speling, niets..........Ik ben er inmiddels ook hééééél ziek van!! Het zouden de homokineten wel eens kunnen zijn. Bij bochten voel je het trillen sterker en bij lage toeren vol vermogen vragen trilt de auto ook. Tot 100km/h is het ok, van 100 tot 140 is het vervelend en bij hogere snelheden wordt het weer minder.

Bij de montage van de nieuwe banden heb ik de auto laten uitlijnen en ook ik had achter een probleem met de uitlijning, de stelring had losgelaten van de draagarm. Deze ring is weer vastgelast en het probleem was opgelost.

Zoals ik het hier lees heb ik exact hetzelfde probleem als devnullT4!
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door devnullT4 »

amazon69 schreef:Ik heb hetzelfde probleem; vier nieuwe banden, trilling tijdelijk weg. Nieuwe schijven, trillen nog steeds aanwezig. Alles goed gecontroleerd op speling, niets..........Ik ben er inmiddels ook hééééél ziek van!! Het zouden de homokineten wel eens kunnen zijn. Bij bochten voel je het trillen sterker en bij lage toeren vol vermogen vragen trilt de auto ook. Tot 100km/h is het ok, van 100 tot 140 is het vervelend en bij hogere snelheden wordt het weer minder.

Bij de montage van de nieuwe banden heb ik de auto laten uitlijnen en ook ik had achter een probleem met de uitlijning, de stelring had losgelaten van de draagarm. Deze ring is weer vastgelast en het probleem was opgelost.

Zoals ik het hier lees heb ik exact hetzelfde probleem als devnullT4!
in bochten is het na nieuwe banden niet meer erger, lage toeren vol vermogen heb ik eigenlijk nooit wat raars gemerkt. Ik heb 2x laten uitlijnen en balanceren tot nu toe, niet bij mijn garage. Daar had ik het laatst ook nog eens over dat trillen gehad en die zegt dat ie bijna zeker ervan is dat het toch de banden zijn. Dus eerste dat zij gaan doen is balanceren.. zo blijf ik aan de gang :O .
gisteren de auto opgehaald en zijn achter de remschijven vervangen en nieuwe blokken. linksachter bleek aan te lopen! Heb nog niet op de snelweg gereden maar ik HOOP dat dat de oorzaak was van het trillen maar vermoed van niet
Fuseekogels had ik nog wilen laten controleren, ben ik vergeten te melden :sleeping
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
robby86
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:53
14

Naar rechts trekken

Bericht door robby86 »

HAllo allemaal,

Afgelopen zaterdag is mijn auto uitgelijnd vanwege het feit dat hij naar rechts trok, nu is probleem
niet minder geworden.
Hebben jullie raad wat dit zou kunnen wezen?
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Naar rechts trekken

Bericht door Wouter »

Draagarm, stuurkogels, bussen, remklauw, etc.

Oftewel spellingen controleren en loopt het wiel netjes vrij als deze een slinger geeft (vergelijk links met rechts).

Groetjes Wouter
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Naar rechts trekken

Bericht door devnullT4 »

robby86 schreef:HAllo allemaal,

Afgelopen zaterdag is mijn auto uitgelijnd vanwege het feit dat hij naar rechts trok, nu is probleem
niet minder geworden.
Hebben jullie raad wat dit zou kunnen wezen?
hoe erg trekt ie naar rechts en is dit ook zo als je op een redelijk vlakke weg rijdt?
Door de afwatering lopen de snelwegen een beetje af naar een kant. De v/s40 schijnt daar ook wel een beetje gevoelig voor te zijn.

Die van mij trekt op de snelweg ook altijd wel een beetje naar rechts, als je op een stuk rijdt waarbij de afwatering naar links gaat dan wijkt ie wat af naar links..

Anders zijn de dingen die Wouter noemt zeker goed om te checken..
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Gebruikersavatar
leemburg
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Drachten

Re: Naar rechts trekken

Bericht door leemburg »

heb je de banden ook even laten controleren? wissel linksachter eens met rechtsvoor en rechtsachter met linksvoor. probeer of ie dan beter rijd.

Ik had hetzelfde euvel. destijds uitlaten lijnen en hij trok nog. Toen bleek dat het aan de banden lag. Nieuwe voorbanden het hij reed weer als een trein.

het zou kunnen.
Afbeelding

Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
Fritske
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 07:57
13
Locatie: Asten

Stuur recht zetten

Bericht door Fritske »

Beste mensen,

In mijn volvo s40 staat het stuur scheef...
Is deze makkelijk recht te zetten?

Zoja, hoe kan ik dit het makkelijkste doen?

Alvast bedankt

Thijs
Een dag niet gesleuteld, is en dag niet geleefd.

Sleutelen is mijn hobby dus ik probeer der maar altijd weer wat van te maken.
Koen is Sleeping
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
14
Locatie: Etten-Leur

Re: Stuur recht zetten

Bericht door Koen is Sleeping »

Optie 1: Accu loskoppelen, 20 minuten wachten, accuklemmen tegen elkaar houden, airbag demonteren (staat op het forum beschreven), stuur loshalen, stuur draaien, stuur weer monteren, airbag ook, accu aansluiten, klaar.

Optie 2: Naar de plaatselijke bandenboer gaan, auto uit laten lijnen, koffie drinken, afrekenen, klaar.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: Stuur recht zetten

Bericht door Dodo-tje »

Staat hij alleen scheef of trekt hij ook naar een bepaalde kant?! (dat krijg je nl alleen goed door uit te lijnen (tientje of 5).

Anders, volg koen zijn reactie!
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Stuur recht zetten

Bericht door Wouter »

Koen is Sleeping schreef:Optie 1: Accu loskoppelen, 20 minuten wachten, accuklemmen tegen elkaar houden, airbag demonteren (staat op het forum beschreven), stuur loshalen, stuur draaien, stuur weer monteren, airbag ook, accu aansluiten, klaar.

Optie 2: Naar de plaatselijke bandenboer gaan, auto uit laten lijnen, koffie drinken, afrekenen, klaar.
Als je het stuur loslaat op een rechte vlakke weg en hij rijd rechtdoor, dan hoef je niet uit te lijnen.
Optie 1 is dan voldoende.

Als deze wel afwijkt, eerst optie 2 en dan optie 1 indien nog nodig.

Groetjes Wouter
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Stuur recht zetten

Bericht door sjoerdb »

bij optie 2 houden ze meestal wel rekening met uitlijnen als het stuur recht staat. dus eerst stuur rechtzetten en dan wielen daarop gaan uitlijnen. zo hoeft optie 1 niet gedaan te worden, dat wordt dan toch een makkie.
Fritske
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 07:57
13
Locatie: Asten

Re: Stuur recht zetten

Bericht door Fritske »

Nee de auto rijd volledig rechtuit. alleen is waarschijnlijk het stuur scheef terug gezet.
Maar dan ga ik denk ik voor optie 1.

Bedankt voor de tips.

Thijs
Een dag niet gesleuteld, is en dag niet geleefd.

Sleutelen is mijn hobby dus ik probeer der maar altijd weer wat van te maken.
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door devnullT4 »

@amazon69:

Inderdaad, mijn issue lijkt veel op wat jij hebt. Ook mijn uitlijning was een tijd geleden niet te doen door een aantal ringen en rubbers in de ophanging achter
Wat je zegt met bochten dat klopt wel, althans mijn auto is onlangs goed uitgelijnd. Wat ik nu merk is dat als ik 'm kaarsrecht laat rijden dan valt het trillen mee. Zet ik een klein beetje druk tegen het stuur, dus ietsje sturen, dan verergert het trillen direkt. Zowel naar links als rechts overigens.

Wat ik ook raar vind.. af en toe is het trillen weg!! Hoe kan het dan nog in de band/ het wiel zitten ??
Dus, meestal is het aanwezig als lichte trilling in stuur, stoelen, hele auto. heel soms is het helemaal weg en af en toe zie je armen heen en weer trillen aan het stuur en als ik mn kiezen net van elkaar hou dan ga ik licht klappertanden
En dat allemaal in eenzelfde rit, het probleem is ook, hoe langer dit al duurt, hoe meer je er mee bezig bent. Op een rit van 14 uur is het ECHT niet leuk! Af en toe geniet ik van een heel klein stukje trillingsvrij rijden :'(

Ik wil over een tijdje nog eens galactica velgen kopen dan wil ik de boel laten balanceren bij Henze, daar schijnt een monteur erg veel ervaring te hebben met dit soort problemen op te lossen.
Overigens zijn bij mij fuseekogels nagekeken, was ok
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door Tijs »

Vaak als het trillen alleen in bochten is heeft het te maken met homokineten of wiellagers. Controleren of de remklauwen goed loslaten.

Anders wil uitbalanceren aan de auto ook nog wel eens uitkomst geven, maar in mijn gevallen was er dan ook bij rechtdoor trilling in de auto.

Succes.

Gr Tijs
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door devnullT4 »

Tijs schreef:Vaak als het trillen alleen in bochten is heeft het te maken met homokineten of wiellagers. Controleren of de remklauwen goed loslaten.

Anders wil uitbalanceren aan de auto ook nog wel eens uitkomst geven, maar in mijn gevallen was er dan ook bij rechtdoor trilling in de auto.

Succes.

Gr Tijs
wiellagers dat hoor je toch? remklauwen heb ik genoeg problemen mee gehad, is allemaal vervangen achter en voor is in orde
Homokineet, hoor ik vaker over maar hoe controleer je dit. En wordt dit periodiek door de garage nooit nagekeken?

Zodra ik nieuwe velgen heb en evt. nieuwe banden dan zal ik zeker voorstellen aan Henze om ze aan de auto te balanceren mocht het nodig zijn. Wil jij je galactica's niet weg doen Tijs :-D
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door corhog »

Ik heb nog een paar cybertjes liggen, kan je eventueel mee testen
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: uitgelijnd, gebalanceerd..nog steeds trillen!!

Bericht door devnullT4 »

corhog schreef:Ik heb nog een paar cybertjes liggen, kan je eventueel mee testen
kijk, dan ontmoeten we elkaar toch nog eens he :P
Als ik binnenkort even tijd heb en ik ben nog stap verder PB ik je wel even, alvast bedankt :tumbup
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Plaats reactie