Pagina 8 van 9

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: di 27 dec 2011, 13:23
door 1977koen
Hallo allemaal, gisteren heb ik mijn wielen vervangen voor wielen met winterbanden. Ik zag toen dat mijn linkerachterband tot op de draad scheef afgesleten was. De slijtage zat alleen aan de binnenkant, de rest van het profiel was nog wel voldoende. Kan dit opgelost worden door de auto te laten uitlijnen?
Groet, Koen

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: di 27 dec 2011, 14:16
door MarcO
1977koen schreef:Hallo allemaal, gisteren heb ik mijn wielen vervangen voor wielen met winterbanden. Ik zag toen dat mijn linkerachterband tot op de draad scheef afgesleten was. De slijtage zat alleen aan de binnenkant, de rest van het profiel was nog wel voldoende. Kan dit opgelost worden door de auto te laten uitlijnen?
Groet, Koen
Yep, mits natuurlijk niets mankeert aan de ophanging zelf.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: di 27 dec 2011, 15:57
door tkoster
Voor de achterwielen kan je de sporing en de hellingshoek (camber) instellen, volgens vadis.
Bij mij brak de camberbout af bij de uitlijn specialist, zat te vast geroest.
Dus wellicht een idee om dat eerst even te bekijken / te proberen op de brug, of het bij de dealer te laten doen.
De uitlijnspecialist kon ook de sporingsbout voor de achterwielen niet vinden, dus ik zou ook direct een schetsje en de uitlaan spec's meenemen.
Je kan ook naar de uitlijn specialist gaan, en gelijk 4 nieuwe bouten meenemen, met het verzoek deze erin te draaien, (eerst even bellen of ze dat doen), handig voor de volgende keer.
Zelf hebben de die bouten niet op voorraad, daarintegen wel een onnozele blik als ze de bout doormidden draaien.

Ga eens op een meter of 5 achter je auto staan, en bekijk de wielstand eens, wellicht is bij dergelijke slijtage ook visueel wel eea waar te nemen.

Succes!

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 14:49
door dannyw
Na het wisselen van voorveren en topmounts merk ik dat de auto naar rechts trekt. Wagen rijdt hier niet lekker door. Voor het wisselen van de veren geen probleem. Kan dit opgelost worden door de vooras opnieuw te laten uitlijnen ?

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 21:19
door Jochem de Jong
Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.

Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)

Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686

Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)

Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.

Alvast bedankt.

Re: Stuur recht zetten

Geplaatst: wo 25 apr 2012, 19:57
door Jan86
Wouter schreef:
Koen is Sleeping schreef:Optie 1: Accu loskoppelen, 20 minuten wachten, accuklemmen tegen elkaar houden, airbag demonteren (staat op het forum beschreven), stuur loshalen, stuur draaien, stuur weer monteren, airbag ook, accu aansluiten, klaar.

Optie 2: Naar de plaatselijke bandenboer gaan, auto uit laten lijnen, koffie drinken, afrekenen, klaar.
Als je het stuur loslaat op een rechte vlakke weg en hij rijd rechtdoor, dan hoef je niet uit te lijnen.
Optie 1 is dan voldoende.

Als deze wel afwijkt, eerst optie 2 en dan optie 1 indien nog nodig.

Groetjes Wouter
Het stuur staat bij mij ook scheef (5voor12 zeg maar). Auto rijdt wel gewoon rechtdoor bij het loslaten van het stuur. Wil dus ook voor optie 1 gaan, maar kun je het stuur loshalen en in elk gewenst positie terugzetten, of gaat dit met stapjes/sprongetjes? (waarbij je stuur bij grote sprongen ook op 5 over 12 kan komen te staan bijvoorbeeld... In dat geval heeft het niet zoveel zin lijkt me)

Re: Stuur recht zetten

Geplaatst: do 26 apr 2012, 11:32
door marcveen
Jan86 schreef:Wil dus ook voor optie 1 gaan, maar kun je het stuur loshalen en in elk gewenst positie terugzetten, of gaat dit met stapjes/sprongetjes?
Het stuur zit op een as met z.g.n. spiebanen. Het zijn er een stuk of 40 (geloof ik). Dus bij elke baan die je hem verplaatst draait het stuur 9 graden (of 1 1/2 minuut op een wijzerplaat van de klok). Proefondervindelijk moet je dus even kijken op welke spiebaan je hem weer vastzet.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: vr 27 apr 2012, 18:18
door Jan86
Bedankt Marc. Hier ga ik mezelf alleen maar niet aan wagen (ook ivm airbag..), maar nu weet ik in ieder geval hoe het zit.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: vr 27 apr 2012, 18:50
door mmmark84
Jan, het is een klusje van niks hoor. Ik was ook bang voor de airbag, maar heb dat ding er nu zo'n 5 keer afgehaald (paar keer zelf het stuur scheef terug gezet (A) ). Gewoon er voor zorgen dat je het contact ook even schakelt als je de min pool van je accu losmaakt. Staat ook in Vadis zo omschreven. En je moer van je stuur niet helemaal er af halen als je je stuur er af trekt. Dit zorgt er voor dat hij er niet in eens af "schiet" waardoor je airbag kabeltje misschien stuk gaat. Even trekken en zodra die los komt de moer verwijderen.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 09:50
door ChrisV40
Jochem de Jong schreef:Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.

Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)

Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686

Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)

Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.

Alvast bedankt.
Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.

Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).

Zijn er verschillen in de uitlijning tussen het sportonderstel en het normale onderstel??? :think

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 12:57
door volvoS40
Jochem de Jong schreef:Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.
ChrisV40 schreef:Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.

Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).
Dag heren,

Ik heb er ergens een topic over gemaakt (optie's en pakketten voor de S/V
je kunt een doodsimpele auto hebben, maar het kan wel best zijn dat de voormalige eigenaar een sportief onderstel onder z'n auto had willen hebben.

Dit soort optie's zijn na wensen van de eigenaar dan ook uitgevoerd.

Zo zijn er ook T4 uitvoeringen die zo kaal zijn als je maar kunt bedenken, maar ook een simpele 1.8 met werkelijk alles er op en er aan.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 13:28
door ChrisV40
Zou best kunnen inderdaad, maar die van mij heeft een gewoon onderstel en zelfs verzwaarde veren achter ivm lpg tank.

De vraag blijft, is de uitlijning van het sportonderstel anders dan die van een "normaal" onderstel?

Heb de dealer even gebeld en die vertelde dat de meeste specificaties hetzelfde zijn behalve de sporing en de camber oid. Maakt dus blijkbaar wel uit.

Ik moet toch nog even terug naar de bandenboer (stuur staat niet helemaal recht)en dan zal ik het daar wel bekijken of ze verschillende uitlijnprogramma's hebben voor de V40.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 18:55
door R.O.B
Ik denk dat een sportonderstel ook een verlaagd onderstel is tov comfort. Dan zal de camber ook wel anders zijn.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 18:59
door myalexx
De Camber staat bij een sport versie inderdaad anders, dan behoud je betere grip in scherpe bochten :vertag

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 23:25
door Jimipepsie
ChrisV40 schreef:
Jochem de Jong schreef:Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.

Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)

Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686

Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)

Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.

Alvast bedankt.
Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.

Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).

Zijn er verschillen in de uitlijning tussen het sportonderstel en het normale onderstel??? :think
Even inhakend op dit topic:
Mijn V40 heeft Eibach veren, daardoor is de V40 3 cm lager. Na het uitlijnen ongeveer 2,5 jaar geleden, kreeg ik een rapport met daarop "sportuitvoering".
Mijn V40 heeft geen sport onderstel. Is er wel gekozen voor de juiste uitlijning? :think

Waarom deze vraag: Mijn voorste banden en vooral de rechter zijn verkeerd afgesleten.
De bandenboer zag wel dat ik een sportieve rijder ben, maar 1 gedeelte was echt veel meer afgesleten dan de andere band en de andere kant. Volgens hen was het geen cuppen, gewoon door verkeerde uitlijning of teveel speling.....? Klopt de gekozen uitlijning wel met de camber?

Binnenkort maar eens laten uitlijnen en vragen wat bijc. Profile center erover te zeggen heeft.

Uitlijnen: wie????

Geplaatst: wo 26 jun 2013, 21:57
door bawa
Voor mijn V40 2.0 uit 2003 ben ik op zoek naar een goede Volvo uitlijnspecialist in de regio van Tiel. Kom zelf uit geldermalsen en mijn ervaring met hier lokaal de ' betere partij ' is niet positief.
En aangezien ik 2 nieuwe achterbanden wil gaan monteren, moet het nu wel goed zijn!!

Dus als iemand een goede partij weet waar hij/zij ervaring mee heeft, let me know!!!!

Re: Uitlijnen: wie????

Geplaatst: wo 26 jun 2013, 22:07
door dannyw
Misschien niet in de buurt maar hier in eindhoven zit een hele goede uitlijner.
Deze vent doet het al 13 jaar. Met het beste apparatuur. En komen vanuit het hele land bij hem.
Ook racewagens worden door hem uitgelijnd!

Google eens op dassen eindhoven en lees de verhalen, ik vond alleen positieve en geen negatieve verhalen.

Succes met de zoektocht!

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: wo 26 jun 2013, 22:14
door subarrator
Omdat de voorbanden redelijk schuin afgesleten waren en de achterwielen er schuin onder leken te staan heb ik vandaag de V40 naar de Banden en Wielen Centrale in Oss gebracht. Ik heb geen dure banden laten monteren....Meteor HP Sport (V banden met een Asymmetrisch profiel). Met het merk heb ik goede ervaringen.

Maar tot mijn verassing lagen in de auto ook twee prints van het uitbalanceren:

Afbeelding
Afbeelding

Nou ben ik een leek op dat gebied. Wie kan me eens uitleggen wat er nu precies is verbeterd aan de sporing enzo? En was het veel afwijking?

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: do 27 jun 2013, 10:01
door Zeurdoos
Dit is uitlijnen en niet balanceren .

en je moet alleen maar naar sporing kijken dan kun je zien dat die van rood naar groen zijn (op rechts achter na wat natuurlijk een beetje jammer is) de rest kun je bij een de Volvo niet afstellen .

Maar dit is dus een mooiere uitslag (heb ik uit gelijnd en is mijn eigen V40)

Afbeelding

De waardes hoeven niet het zelfde te zijn als bij een andere V maar groen is goed rood is fout en alleen de sporing kun je afstellen :-D

Re: Uitlijnen: wie????

Geplaatst: za 06 jul 2013, 21:48
door bawa
dannyw schreef:Misschien niet in de buurt maar hier in eindhoven zit een hele goede uitlijner.
Deze vent doet het al 13 jaar. Met het beste apparatuur. En komen vanuit het hele land bij hem.
Ook racewagens worden door hem uitgelijnd!

Google eens op dassen eindhoven en lees de verhalen, ik vond alleen positieve en geen negatieve verhalen.

Succes met de zoektocht!

Ga ik doen, Thanks!!