Pagina 9 van 9

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: zo 07 jul 2013, 20:25
door starlower
Ik had begrepen dat je de wielvlucht achter wel kan afstellen als er een centrische bout of zoiets op zit. Ergens op dit forum volgens mij gelezen.

Mijn v40 heeft niet zo'n bout. Bij een nieuwe kun je die wel krijgen.

Zelf heb ik er een ring tussen gezet. Is ws nog niet voldoende maar helpt wel.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 18:47
door cederiek
Weet iemand waarom onze voorwiel aangedreven Volvo s met toespoor worden uitgelijnd .
Mij is altijd geleerd dat dit uitspoor moet zijn .

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 11:39
door LarsJanse
Even een andere vraag,
Wat is een normale prijs voor het laten uitlijnen van de auto? En is dit iets wat je bij de dealer laat doen of JUIST NIET??

Ik wil bij mijn V de wielen opnieuw laten balanceren vanwege trillen/gehobbel van de achtertrein en als ik er niet teveel op leegloop ook meteen de boel laten uitlijnen, kan vast geen kwaad aangezien het toch wel minstens 2,5 jaar maar waarschijnlijk langer geleden voor t laatst gedaan moet zijn.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 12:19
door fmaassen
LarsJanse schreef:Even een andere vraag,
Wat is een normale prijs voor het laten uitlijnen van de auto? En is dit iets wat je bij de dealer laat doen of JUIST NIET??

Ik wil bij mijn V de wielen opnieuw laten balanceren vanwege trillen/gehobbel van de achtertrein en als ik er niet teveel op leegloop ook meteen de boel laten uitlijnen, kan vast geen kwaad aangezien het toch wel minstens 2,5 jaar maar waarschijnlijk langer geleden voor t laatst gedaan moet zijn.
Volgens mij ben je gemiddeld 60 euro kwijt.
Ik zou hievoor naar een bandenboer gaan.
Vaak doen dealers dit niet zelf maar laten ze het doen.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: di 28 jan 2014, 12:34
door Rob1
Goede middag allemaal,

Ik ben zo juist bij Kwikfit geweest om mijn V40 van '97 uit te laten lijnen. Als ik rechtdoor wil, wil de auto rechts af. Nu blijkt de voor kant goed te staan, achter zit het probleem. Helaas konden ze mij bij Kwikfit niet verder halpen, dit omdat er een van de stelbouten van de draagarm de moer is afgebroken.
Zonder te betalen kon ik weer gaan.

Nu lees ik in de voorgaande, en blijkt het trillen tussen de 100 en 130 km/h daar ook wel eens vandaan te kunnen komen omdat het allemaal vast geroest zit.
Dan zouden de problemen dus opgelost moeten zijn bij het vervagen van de bouten/rubbers/bussen van de draagarmen.

Mijn vraag is; is dit iets wat ik op straat zelf kan doen? (en dan naar Kwikfit voor het uitlijnen) of is het beter door de garage te laten doen.
Als het beter in de garage gedaan kan worden, weet iemand voordelig adres in de omgeving Breda? En wat zouden de kosten kunnen zijn?

Groeten,
Rob.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: di 28 jan 2014, 12:39
door MarcO
Bij Knudde kunnen ze ook 4punts uitlijnen.
Het trillen bij deze snelheden kan ook te maken met het verkeerd uitbalanceren van de banden op de velg.
Je kunt beter een doe het zelf garage huren voor een dag waar je een brug ter beschikking hebt en dan zelf vervangen.
Alles hangt af natuurlijk van hoe handig je bent..

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: di 28 jan 2014, 13:13
door volvoS40
Heb die zooi op straat vervangen.
Brug is makkelijker.

Neem wel een slijptol mee, als de bout vast zit in de rubbers.... Zit het ook echt vast inde rubbers. :)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: di 28 jan 2014, 16:54
door Rob1
Ik heb niets vervangen.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: di 28 jan 2014, 17:45
door volvoS40
dat je het op straat kunt doen, maar dat een brug makkelijker is.
en dat je voor de zekerheid een slijptol moet mee sjouwen omdat de bout vastgerot kan zitten in het rubber.

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 18:16
door subarrator
Vandaag de Volvo maar weer eens laten uitlijnen. Met name op de snelweg merkte ik op dat de auto steeds naar de kant toe trok.

De uitlijner gaf aan dat de achteras niet meer uitgelijnd kon worden. De bouten enzo zaten gewoon vast, zelfs met warmstoken kwamen ze niet los. Enoge oplossing is nog uitboren en vernieuwen. Dat heb ik maar even niet gedaan.

Maar het resultaat:

Afbeelding

Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 19:45
door EnigmaEll
Ik heb ook pas zo'n rapport meegekregen.
Maar ik kan er geen chocolade van maken.
Sowieso wat is het 'nul' punt. Vanwaar komt de wagen, en wat is bereikt?
Hoeken, wielvlucht.. Ehh...
Hoe moet ik dit lezen?

auto stuurt vreemd.

Geplaatst: di 23 jan 2018, 09:43
door Harmjan
hallo ik heb er al een last van zolang als ik de auto heb maar ik ben er nu wel zat van en wil nu het probleem opzoeken;)
mijn s40 uit 2001 ligt niet stabiel op de weg, wel hangt het af wat voor banden ik er onder heb maar ik zou eerst even uitleggen wat precies de klacht is.
als ik bijvoorbeel met 1 wiel net langs de berm rijdt en ik laat hem dan heel langzaam de berm insturen de zodra hij van de weg afrold naar benden de berm in dat trekt het stuur uit zichzelf ineens tussen de 10 en 20 graden naar de berm kant toe. doe ik dit aan de linker kant of rechter kant maakt geen verschil. wel is het zo dat als ik mijn winter banden eronder heb de auto het minder doet maar hij doet het nog steeds. om het alvast uit te sluiten, het ligt niet aan de banden dit weet ik zeker doordat: ik 4 sets banden plus velgen heb waarbij het allemaal gebeurt alleen de mate van hoe erg het gebeurt wisselt. ik heb ook banden die zo onder andere volvo vandaan kwamen geprobeerd maar ook geen verschil. het is vooral bij de bredere banden (zomer set) dat het toe neemt dus banden kan ik uitsluiten. dan heb ik voor dit probleem de auto al 3 maal laten uitlijnen. alle keren meegekeken en beide kering werd de auto zuiver binnen de tolerantie afgesteld(luxe uitlijn systeem). maar het is ook heel raar als ik bijvoorbeeld stil sta en ik wil sturen dan draai ik aan mn stuur en dan duurt het heel ff voordat het stuur meekomt en dan moet ik hem zegmaar te ver draaien(voorbij het midden) en dan valt hij terug in het midden. ik had er voor de laatste uitlijning ook enorm last van op de snelweg dat de auto echt slecht recht te houden was bij hogere snelheden.zeker met wind erbij was het echt niet fijn rijden. maar na de laatste keer is dat zo goed als verdwenen, alleen wel zit er een hobbeltje in de weg dan trekt het stuur weer ietsjes naar het wiel die de hobbel pakt. en dat is het probleem die ik opzoek. het is nu zo dat op de snelweg kwa bewegen het stuur goed aanvoelt, als je stuur reageerd hij direct en je voelt dat ook, maar als de gang eruit is wordt dit weer steeds sponsiger. wat zijn dingen die ik na kan kijken checken ?

stabilisatie stangen zitten geen ruimte op voor zover ik kan voelen.
sturkogels zijn ook prima.

ik heb een andere motor erin gehangen ivm kapot lopen, en daarbij heeft de stuurpomp een fractie met te weinig olie gedraait, toen ik dit hoorde bij gevuld met olie van brezan.

ik hoor graag van mensen die ideen of ervaringen hebben;)
zou erg fijn zijn als ik dir probleempje ook even kon oplossen voor de zomer;)

Re: auto stuurt vreemd.

Geplaatst: di 23 jan 2018, 10:06
door EnigmaEll
Mijn ervaring is dat toen ik van 16 naar 17 inch ging ik veel meer last had van spoorvorming. Dat is denk ik inherent aan een grotere en bredere band. Dus dat moet je gewoon incalculeren.
Ik heb dus ook dat als ik in een rand oid rijdt dat hij wat trekt. Voornamelijk te merken bij een stoplicht bijvoorbeeld. Maar het is minimaal en ben er inmiddels goed aan gewend. Wat jij schrijft kan dus wel kloppen, loopt het iets af, of zit er een wat uitgeholde rand in het wegdek, wil die zich daar wel wat naartoe zuigen als het ware.
Je weet zeker dat je stuurkogels goed zijn? Want ik merk dat nadat deze bij mij vervangen zijn, dat het stuur veel directer reageert en ook dat hij minder gevoelig is voor spoorvorming.

Re: auto stuurt vreemd.

Geplaatst: di 23 jan 2018, 10:46
door Bramzel
Harmjan schreef: di 23 jan 2018, 09:43 het is nu zo dat op de snelweg kwa bewegen het stuur goed aanvoelt, als je stuur reageerd hij direct en je voelt dat ook, maar als de gang eruit is wordt dit weer steeds sponsiger.

[...]

ik heb een andere motor erin gehangen ivm kapot lopen, en daarbij heeft de stuurpomp een fractie met te weinig olie gedraait, toen ik dit hoorde bij gevuld met olie van brezan.
Zou je stuurbekrachtiging niet gewoon een opdoffer hebben gehad? Dat die niet helemaal lekker meer werkt?

Re: auto stuurt vreemd.

Geplaatst: di 23 jan 2018, 16:07
door Harmjan
dat zou kunnen en ik heb ook nog wel een andere pomp;p maar wil liever niet vervangen als het niet het probleem is
EnigmaEll schreef: di 23 jan 2018, 10:06 Mijn ervaring is dat toen ik van 16 naar 17 inch ging ik veel meer last had van spoorvorming. Dat is denk ik inherent aan een grotere en bredere band. Dus dat moet je gewoon incalculeren.
Ik heb dus ook dat als ik in een rand oid rijdt dat hij wat trekt. Voornamelijk te merken bij een stoplicht bijvoorbeeld. Maar het is minimaal en ben er inmiddels goed aan gewend. Wat jij schrijft kan dus wel kloppen, loopt het iets af, of zit er een wat uitgeholde rand in het wegdek, wil die zich daar wel wat naartoe zuigen als het ware.
Je weet zeker dat je stuurkogels goed zijn? Want ik merk dat nadat deze bij mij vervangen zijn, dat het stuur veel directer reageert en ook dat hij minder gevoelig is voor spoorvorming.
Okee, maar mij mij is het wel in zoon mate dat het echt niet acceptabel is hoor. ik rijd op 16 inch en dan verneem ik het flink maat bij m'n smallere 15 inch winter wielen valt het enig sinds mee. Maar tis zeker niet acceptabel nu baal ik dat ik je op de meet niet gesproken heb anders kon je het even zien en voelen;p dan weet je meteen wat ik bedoel;p ik kan geen ruimte vernemen op de stuurkogels en is ook door de apk heen gekomen het voelt ook alsof het probleem echt in het pomp systeem zit.