Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
proman58
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 20:11
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Pim

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door proman58 »

PKIng schreef:Volgens mij zijn die grote platen tegen het piepen, dat is wel een beetje achterhaalt.
Zorgen dat de blokken goed los erin passen, en wat kopervet erachter zou het gewoon moeten doen.
Heb een tube "plastilube" voldoet ook toch? ipv kopervet
ikbat
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:57
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door ikbat »

Wat ik rond lees is pastilube ook heel goed bruikbaar. Sommige zweren er zelfs bij.

Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Zorg wel dat je eerst je zadel goed schoon maakt. En je gelijde busse. Zodat je nieuwe blokker er mooi over heen glijden en gelijkmatig slijten. Zou jammer zijn als de nieuwe blokken tegen de schijf blijven hangen en of aanlopen, of binnen een maand weer op zijn

Btw een kleine tip. Zijn het geen orginele volvo blokken (die zijn al afgeschuindt) schuin de randen dan zelf af. Dit helpt tegen evt piepen van de remmen. Word nogal eens vergeten, maar het is makkelijker gelijk te doen, dan eerst er onder te zetten en alsnog te moeten doen als ze piepen.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door PKing »

Wat betreft plastilube...dat is te gebruiken in plaats van kopervet, een vlugge zoekactie leert me dat de antipiep werking wat minder lijkt te zijn dan van koperevet.

De tip van het afschuinen van de remblokken ben ik het niet mee eens, of je moet een manier hebben dat je de afschuining over de volle breedte van het remblokje gelijk hebt.
Anders werk je piepen juist in de hand.
Helemaal als je alleen de blokken vervangt, want dan heb je al wat slijtage aan de schijf....

Maar dat is gewoon mijn mening en dat mag geloof ik hier :D
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
proman58
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 20:11
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Pim

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door proman58 »

Iemand idee? Een paar weken geleden de achterremblokken vervangen, lijkt nu alsof ze niet het hele schijfoppervlak bestrijken. Verkeerde blokken gekocht? Smallere monteren? Kijk naar het roestspoor. AfbeeldingAfbeelding
ikbat
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:57
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door ikbat »

Heb je voor het monteren de remzadels goed schoon gemaakt. Zodat ze goed er over gelijden. Dat is normaal het enige wat ik zo kan verzinnen.
Het lijkt me als het verkeerde blokken waren dat dit wel opgevallen was met het wisselen. Van oude en nieuwe blokken naast elkaar
Gebruikersavatar
proman58
Engine off
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 20:11
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Pim

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door proman58 »

ikbat schreef: do 23 mar 2017, 19:25 Heb je voor het monteren de remzadels goed schoon gemaakt. Zodat ze goed er over gelijden. Dat is normaal het enige wat ik zo kan verzinnen.
Het lijkt me als het verkeerde blokken waren dat dit wel opgevallen was met het wisselen. Van oude en nieuwe blokken naast elkaar
Heb ze idd naast elkaar gehad, dacht dat ze hetzelfde waren, heb wel gezien op bijv,. Winparts.nl dat er wel meerdere types zijn met een hoogte van bijv. 47, 47,1 en 47,5 mm dus misschien toch de verkeerde. Zal ook de boel weer los halen halen en het nog maar een keer goed schoonmaken. bedankt voor de reactie
NilsV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 88
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 21:34
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Nils
Locatie: Delft

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door NilsV40 »

Ik heb gisteren een tweedehands V40 uit 1999 bekeken en wat me opviel was dat de remmen erg hard waren en bij flink intrappen de auto niet heel erg hard afremd (ook niet bijster slecht). Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb lang geleden in een S40 uit 1997 gereden maar ik kan me niet herinneren dat het rempedaal zo hard was. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Misschien remblokjes versleten?
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31962
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door René »

Dat kan Nils, ook het verglazen van remblokken geeft zo'n werking.
Even na laten kijken dus, remmen moeten gewoon goed werken :-D
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door texaco »

Vacuum slangetje losgekomen van de rembekrachtiging?
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
V40europa
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door V40europa »

Als eerst: ik weet niet of ik deze vraag hier kan stellen, maar zo niet hoor ik het graag uiteraard.

Sinds wat weken ben ik in bezit van de V40 1.8. Nu heb ik het volgende probleempje gesignaleerd: bij het remmen hoor ik vanaf de voorkant (ik meen in ieder geval rechts) een soort getik/geratel komen dat klinkt alsof je met 1 wiel over de wegmarkering rijdt zeg maar (wat dus niet het geval is). Het stuur begint ook te trillen, evenals de auto uiteraard.

Dit alles merk je vooral als je bijvoorbeeld vanaf de snelweg een afrit neemt en redelijk moet afremmen. Maar ook weer niet te hard, want als je echt stevig remt dan hoor/merk je er een stuk minder van. Het lijkt een beetje alsof de remschijf krom is, maar toch ook weer niet. Je hebt niet dat typische "ovale" gevoel bij het remmen. Af en toe piept er ook wat bij de remmen als je bijna stil staat. Maar dat is vaker niet dan wel.

Rara.. wat zou dit kunnen doen?

Wellicht handig om te weten: zo'n 10k km geleden zijn er voor nieuwe remblokjes opgezet (vorige eigenaar) door Profile, dus ik vrees niet origineel. Wellicht heeft dit er iets mee te maken.
Almost40
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 11:48
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Geldrop

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door Almost40 »

V40europa schreef: ma 16 okt 2017, 21:01 Als eerst: ik weet niet of ik deze vraag hier kan stellen, maar zo niet hoor ik het graag uiteraard.

Sinds wat weken ben ik in bezit van de V40 1.8. Nu heb ik het volgende probleempje gesignaleerd: bij het remmen hoor ik vanaf de voorkant (ik meen in ieder geval rechts) een soort getik/geratel komen dat klinkt alsof je met 1 wiel over de wegmarkering rijdt zeg maar (wat dus niet het geval is). Het stuur begint ook te trillen, evenals de auto uiteraard.

Dit alles merk je vooral als je bijvoorbeeld vanaf de snelweg een afrit neemt en redelijk moet afremmen. Maar ook weer niet te hard, want als je echt stevig remt dan hoor/merk je er een stuk minder van. Het lijkt een beetje alsof de remschijf krom is, maar toch ook weer niet. Je hebt niet dat typische "ovale" gevoel bij het remmen. Af en toe piept er ook wat bij de remmen als je bijna stil staat. Maar dat is vaker niet dan wel.

Rara.. wat zou dit kunnen doen?

Wellicht handig om te weten: zo'n 10k km geleden zijn er voor nieuwe remblokjes opgezet (vorige eigenaar) door Profile, dus ik vrees niet origineel. Wellicht heeft dit er iets mee te maken.
Iets zegt mij dat de ABS zijn eigen leven leidt (maar zeker weet ik het niet), probeer eens alles goed schoon te maken en probeer het dan weer eens.
V40europa
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door V40europa »

Je bedoelt dat het ABS ingrijpt terwijl het niet nodig is? Zou inderdaad kunnen ja.

Toen ik een proefritje maakte heb ik het abs nog getest op een verlaten weggetje, dat werkte toen prima in ieder geval.
Almost40
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 11:48
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Geldrop

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door Almost40 »

ABS lost de klauw als deze geactiveerd wordt, dus zomaar remmen kan een ABS systeem niet.
Wielen allemaal nog goed vast?
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door jbruijs »

Heb je gewoon al eens een andere schijf en blokken gemonteerd? ABS merk wel als die inschakeld. Lijkt me sterk dat je dit aan 1 wiel zou voelen/horen.
Zou eerst beginnen met schijf en blokken vervangen.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
V40europa
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door V40europa »

Nope nog niet hoor, heb de auto pas een paar weken en dit viel me laatst op. Maar wellicht is dat wel de beste oplossing inderdaad.

Is er anders wellicht iemand in Zuid-Holland of Noord-Holland (werk) die het leuk vindt om even te kijken en zijn/haar ideeën er op los te laten (en eventueel te verhelpen)? Hoeft niet voor niks natuurlijk. Uiteraard kan ik ook naar een garage gaan, maar het is ook leuk en leerzaam om het zo te doen. En natuurlijk ook kostenefficiënt, dat ook.

Heb nog even naar de wielen gekeken trouwens, maar die lijken mij toch correct vast te zitten, dus denk niet dat dat het is.
V40europa
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 10:37
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zuid-Holland

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door V40europa »

Ondertussen even naar de plaatselijke garage geweest: voor zien de blokken en schijven er vrij nieuw, maar de schijven lijken wel krom te zijn.

Nu heb ik bij verkoop van de vorige eigenaar begrepen dat de blokken in juli van dit jaar vervangen zijn bij een Profile Tyrecenter. Zo'n 5000 km geleden nu. Aangezien de garage zegt dat de schijven er ook nieuw uitzien, denk ik dat wellicht toen ook de schijven zijn vervangen, maar dat weet ik dus niet zeker, dus kan ik daar ook niet geheel vanuit gaan. Het geheel is in ieder geval van Bosch.

Ik heb wel eens ergens gelezen, ik dacht hier op het forum maar ik kan dat niet meer terugvinden, dat het ook nog wel eens zo wil zijn dat niet de schijven het probleem zijn, maar juist de blokken die voor problemen zorgen. Weten jullie daar iets van toevallig? Mocht dat namelijk zo zijn, dan is het wellicht zinvol terug te gaan naar die Profile (toevallig bij m'n werk in de buurt) en daar vragen naar een goede oplossing (om het woordje garantie niet direct te noemen).
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door PKing »

Goed voor de kenners dan...

Mijn V40 heeft achter een lekkende remklauw, dus wil ik binnenkort het hele spul (klauwen, schijven, blokken) vervangen.
Uiteraard door het goedkoopste wat ik kan vinden.

Zijn er speciaal dingen waar ik op moet letten?
En ja ik weet dat goedkoop niet de beste kwaliteit is.

Voor het moment wil ik het hier weghalen gezocht op kenteken:

https://www.auto-onderdelen24.nl/volvo/ ... B100%5D=HA
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door texaco »

TRW is origineel spul wat op vele nieuwe Volvo's achteraan zit (manuele handrem), ik zou lekker voor die gaan.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door PKing »

Dat weet ik wel, maar bij het Ridex spul betaal ik geen statiegeld:-)
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Algemeen Remschijven en remblokken (welke, adres, kosten?

Bericht door jbruijs »

Ik heb ze hier gehaald toen:
https://www.schwedenteile.de/

Zijn Volvo aftermarket onderdelen. Schappelijk geprijsd en van goede kwaliteit. Ook zou je eens kunnen kijken op http://www.skandix.de/de/.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Plaats reactie