voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Ik heb er nu Kumho ecsta onder zitten en achter is nog redelijk goed, voor heeft nog 3 mm. Gelijk alle vier vervangen, of twee andere voor doen? En dan weer per se voor kumho ecsta's gaan, of kan er voor wat anders op en zo ja, wat?
Vragen (profiel voor 3 mm, achter meer):
- 4 x vervangen of alleen voor?
- Bij alleen voor vervangen, zelfde band als achter, of andere?
- Bij 4 x vervangen, welke banden?
Vragen (profiel voor 3 mm, achter meer):
- 4 x vervangen of alleen voor?
- Bij alleen voor vervangen, zelfde band als achter, of andere?
- Bij 4 x vervangen, welke banden?
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Ik zou de voorbanden naar achteren zetten en vice versa... Tot ze allemaal op zijn en dan 4 nieuwe kopen.
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
he, da's ook een optie. Nog niet aan gedacht. Wat denkt de rest hier van? En als het een goed idee is, hoe doe ik dat met mijn ene krikje?
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Bandje eraf, reservebandje erop zetten, dan voor opkrikken, achterbandje naar voor zetten, achterkan opkrikken, reservewiel eraf, voorband erachter opzetten en dit ook voor de linker kant oftewel; neem er even de tijd voor haha!
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Heb het net gedaan afgelopen weekend. Alleen had ik assteunen, dus hoefde geen reservewiel erop te leggen.
Maargoed, zou het inderdaad zo doen. Sowieso, 3mm is nog niet direct aan vervanging toe :)
Maargoed, zou het inderdaad zo doen. Sowieso, 3mm is nog niet direct aan vervanging toe :)
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
en qua balanceren dan? Breng je dat niet in de war?
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Nee, de balans van het wiel is afhankelijk van de loodjes op de velg. Die haal je er niet af, dus dat moet goed blijven. Tenzij je banden op de auto uitgeballanceerd zijn, maar da's meer de uitzondering lijkt me.
-
- Idle
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Papendrecht
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Ik zou ook gaan voor voor / achter wisselen, de grens is 1.6 mm dus die banden kunnen bij normaal gebruik nog wel even.
Balanceren betreft inderdaad alleen band en velg combinatie, dus maakt niets uit. Ook voor de uitlijning maakt het niet uit.
Ik gebruik de krik van de auto en een garagekrik, dan kun je één kant helemaal omhoog zetten en is het zo gepiept.
Balanceren betreft inderdaad alleen band en velg combinatie, dus maakt niets uit. Ook voor de uitlijning maakt het niet uit.
Ik gebruik de krik van de auto en een garagekrik, dan kun je één kant helemaal omhoog zetten en is het zo gepiept.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
I agree!
volgende week gaat onze V voor de APK en de achterbanden waren zo slecht dat er een waarschuwing op de keuring zou komen. Aangezien ze klinken als tractor banden gaan de voorbanden naar achter (zijn nog goed) en voor dus twee nieuwe!
Het is voor de apk geloof ik vereist dat links en rechts gelijk zijn qua type e.d. Voor en achter maakt niet uit.
volgende week gaat onze V voor de APK en de achterbanden waren zo slecht dat er een waarschuwing op de keuring zou komen. Aangezien ze klinken als tractor banden gaan de voorbanden naar achter (zijn nog goed) en voor dus twee nieuwe!
Het is voor de apk geloof ik vereist dat links en rechts gelijk zijn qua type e.d. Voor en achter maakt niet uit.
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Daar kom je tijdens het rijden wel achter.. Toen ik mijn banden van achter naar voor had gezet (of andersom, hoe je het wil zien) bleek dat m'n achterste banden flink aan het 'cuppen' waren. Dit resulteerde in een flink schokkend stuur en een afwijking naar rechts bij remmen. het hoeft dus niet perse goed uit te pakken
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Elsloo LB
- Contacteer:
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Inderdaad.. Dit had ik bij mijn vorige auto (440) ook... En volgens mij zijn mijn achterbanden nu ook 'gecuped'.. Uitproberen dus ben ik bang...Edwins40 schreef:Daar kom je tijdens het rijden wel achter.. Toen ik mijn banden van achter naar voor had gezet (of andersom, hoe je het wil zien) bleek dat m'n achterste banden flink aan het 'cuppen' waren. Dit resulteerde in een flink schokkend stuur en een afwijking naar rechts bij remmen. het hoeft dus niet perse goed uit te pakken
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Banden idd van voor naar achter wisselen. Wat betreft het moeilijk doen met een reserveband?? doe toch niet zo lastig. Gewoon de hele linkerkant opkrikken en voor en achter verwisselen, dan de rechterkant. Gewoon krik in het midden v/d auto plaatsen zodat voor en achterwiel v/d grond komen.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
- DinanT
- Veteraan
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
- 14
- Model: S80
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
- Locatie: Zwijndrecht
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Dát zou ik dus niet doen! gewoon het kriksteunpunt aan de voorkant gebruiken en dan voldoende opkrikken dat je achterwiel ook net loskomt. Wél even goed op de handrem zetten, en desnoods een blokje vóór en áchter het tegenoverliggende achterwielschaefer schreef:Gewoon krik in het midden v/d auto plaatsen zodat voor en achterwiel v/d grond komen.
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Ik wou net zeggen.. krik in het midden? Volgens mij zijn er niet voor niets krikpunten...
Assteunen, anders reservewiel.
Assteunen, anders reservewiel.
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5749
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Heb ooit bij m'n VW Vento de krik een eind naast het kriksteunpunt gezet. Wat er dan gebeurt bij het opkrikken wil je niet meemaken.
Ik vermoed dat het bij een X40 niet anders is en ik zou de steunpunten gewoon gebruiken.
Better safe than sorry.
Ik vermoed dat het bij een X40 niet anders is en ik zou de steunpunten gewoon gebruiken.
Better safe than sorry.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 14
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Of 2 krikken gebruiken om 1 zijde op te krikken
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
@Edwin, ik dacht dat dat wel goed moest gaan, is het dan niet een kwestie van draairichting verwisseld? (dus toch links rechts) maar goed, ik merk het wel na een tijdje of het goed gaat. Gister gebeld, maandag liggen er 2 nieuwe slofjes klaar!
EDIT:
Oja, ik zou ook niet willen aanraden om de auto in een keer op zijn kant te zetten, ook niet al te best voor de 2 wielen (ophanging) die de kracht moeten dragen aan de andere kant, toch?
EDIT:
Oja, ik zou ook niet willen aanraden om de auto in een keer op zijn kant te zetten, ook niet al te best voor de 2 wielen (ophanging) die de kracht moeten dragen aan de andere kant, toch?
- Volvodriver86
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Overijssel
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
In de regel is het zo dat als je wat mindere banden op de auto hebt zitten deze altijd achter op gaat en de nieuwe banden voorop. Dit omdat je voor aandrijving hebt! Maar ze zijn in principe nog niet aan vervanging toe!
Ik weet niet wat voor een banden maat je er op heb zitten?? Maar mocht je toch andere banden willen is dat dan nog wat? http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=2206
Ik weet niet wat voor een banden maat je er op heb zitten?? Maar mocht je toch andere banden willen is dat dan nog wat? http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=2206
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
-
- 1st Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Gorredijk
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Eigelijk moet je de beste banden achter hebben, dit omdat de achterkant bepaalt waar de auto heen gaat. Dus bij de beste banden voor een meer grip met het wegrijden en beste banden achter meer grip achter dus breekt hij minder snel uit. Dit hebben ik allemaal uitgelegt gekregen bij een slipcurses.
-
- Idle
- Berichten: 26
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:21
- 14
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
De kans dat je Volvo achteraan uitbreekt lijkt me eigenlijk een pák kleiner dan dat je 's fors de remmen moet gebruiken... ik heb de mijne toch nog nooit weten uitbreken achteraan. En als ik een noodstop wil doen, dan heb ik toch 't liefst de beste banden vooraan hoor (die moeten bij een noodstop immers quasi alles opvangen, gezien het duiken van de wagen). Die paar meter remweg minder kan een wereld van verschil maken.