Je moet absoluut de beste banden achterop hebben, echt waar, ga maar eens een slipcursus doen dan laten ze precies zien waarom.
Dus gewoon 2 nieuwe voorbanden kopen en deze achter of voor erop leggen (zolang die van achter nog goed zijn, zijn ze goed he)
Enige reden om die slechte achterop te gooien is dat je langer met dezelfde set kunt doen, maar waarom zou je niet 2x 2 banden kopen, wat exact hetzelfde kost maar dat je wel je kosten wat gespreid hebt.
Als je ze omruilt heb je A een gevaarlijke situatie B dezelfde kosten uiteindelijk en C alle kosten in 1 keer.
Dus echt niet de slechte banden achter leggen! Althans, moet je zelf weten, maar ik heb in ieder geval mijn goede burgerplicht gedaan.
voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
- Goelette
- Idle
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 21:39
- 14
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Honda: CRX 1986, CRX 1988, Halve CRX aanhanger
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Tja, het kan voor net zo gevaarlijk zijn, vooral omdat je met de voorkant stuurt én aandrijving hebt. Maar met slechte banden achterop wordt de achterkant wel onvoorspelbaarder en is lift-off oversteer mogelijk. Als je dat kan opvangen is er niets aan de hand natuurlijk, maar kan je leuk spelen met de auto (niet aan te raden natuurlijk ) Sowieso zou ik een stuk voorzichtiger rijden met banden die redelijk versleten zijn.
- Goelette
- Idle
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 21:39
- 14
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
sowieso zou ik niet meer rondrijden met banden die op het randje zijn. De wettelijke grens is al veeeeeeeeeeel te weinig om fatsoenlijk onder alle omstandigheden te kunnen rijden. Bij 3 mm gooi ik ze er af ongeveer.
Honda: CRX 1986, CRX 1988, Halve CRX aanhanger
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Dat alle banden goed moeten zijn lijkt me inderdaad wel wenselijk!
Dat ben ik helemaal met je eens! Ik zou na de APK een waarschuwing op mijn keuring krijgen dat mijn achterbanden 'bijna aan vervanging toe zijn'
Daar kan ik niet mee leven en dus komen de voorbanden (nog prima) naar achter, en voor nieuwe banden!
Goelette schreef:sowieso zou ik niet meer rondrijden met banden die op het randje zijn. De wettelijke grens is al veeeeeeeeeeel te weinig om fatsoenlijk onder alle omstandigheden te kunnen rijden. Bij 3 mm gooi ik ze er af ongeveer.
Dat ben ik helemaal met je eens! Ik zou na de APK een waarschuwing op mijn keuring krijgen dat mijn achterbanden 'bijna aan vervanging toe zijn'
Daar kan ik niet mee leven en dus komen de voorbanden (nog prima) naar achter, en voor nieuwe banden!
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
De reden om de voorbanden naar achteren te zetten is dat de voorbanden sneller slijten. Dus als je ze omwisselt slijten ze gelijkmatig(er) en kun je er langer mee doen.
Staat natuurlijk buiten kijf dat als ze aan vervanging toe zijn dat je ze dan weg doet!
Staat natuurlijk buiten kijf dat als ze aan vervanging toe zijn dat je ze dan weg doet!
- Goelette
- Idle
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 21:39
- 14
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Nee,je doet dan langer met een set van 4, maar als je het opsplitst in 2 sets van twee doe je er exact even lang mee.ChrisV40 schreef:De reden om de voorbanden naar achteren te zetten is dat de voorbanden sneller slijten. Dus als je ze omwisselt slijten ze gelijkmatig(er) en kun je er langer mee doen.
Staat natuurlijk buiten kijf dat als ze aan vervanging toe zijn dat je ze dan weg doet!
Honda: CRX 1986, CRX 1988, Halve CRX aanhanger
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Ik zou de banden niet wisselen van voor naar achteren, hier zit altijd een verschil in slijtage in, voorbanden kunnen wel naar achteren maar achterbanden niet naar vooren.
Ik heb via een site banden besteld van GoodYear OptiGrip nummer 1 uit de test van vorige zomer, 150 eurie aan de deur bezorgd voor 2 bandjes.
Mijn S60 heeft er nu 4 nieuwen onder liggen
Zie hier de test :
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... 55r16w.pdf
Ik heb via een site banden besteld van GoodYear OptiGrip nummer 1 uit de test van vorige zomer, 150 eurie aan de deur bezorgd voor 2 bandjes.
Mijn S60 heeft er nu 4 nieuwen onder liggen
Zie hier de test :
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... 55r16w.pdf
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?
Dis is mogelijk mits je ze om de paar duizend kilometer telkens blijft om wisselenChrisV40 schreef:De reden om de voorbanden naar achteren te zetten is dat de voorbanden sneller slijten. Dus als je ze omwisselt slijten ze gelijkmatig(er) en kun je er langer mee doen.
Staat natuurlijk buiten kijf dat als ze aan vervanging toe zijn dat je ze dan weg doet!