voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
Goelette
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 21:39
14

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Bericht door Goelette »

Je moet absoluut de beste banden achterop hebben, echt waar, ga maar eens een slipcursus doen dan laten ze precies zien waarom.

Dus gewoon 2 nieuwe voorbanden kopen en deze achter of voor erop leggen (zolang die van achter nog goed zijn, zijn ze goed he)

Enige reden om die slechte achterop te gooien is dat je langer met dezelfde set kunt doen, maar waarom zou je niet 2x 2 banden kopen, wat exact hetzelfde kost maar dat je wel je kosten wat gespreid hebt.

Als je ze omruilt heb je A een gevaarlijke situatie B dezelfde kosten uiteindelijk en C alle kosten in 1 keer.

Dus echt niet de slechte banden achter leggen! Althans, moet je zelf weten, maar ik heb in ieder geval mijn goede burgerplicht gedaan.
Honda: CRX 1986, CRX 1988, Halve CRX aanhanger
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
Christopher_T4

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Bericht door Christopher_T4 »

Tja, het kan voor net zo gevaarlijk zijn, vooral omdat je met de voorkant stuurt én aandrijving hebt. Maar met slechte banden achterop wordt de achterkant wel onvoorspelbaarder en is lift-off oversteer mogelijk. Als je dat kan opvangen is er niets aan de hand natuurlijk, maar kan je leuk spelen met de auto :tumbup (niet aan te raden natuurlijk :vertag ) Sowieso zou ik een stuk voorzichtiger rijden met banden die redelijk versleten zijn.
Gebruikersavatar
Goelette
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 21:39
14

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Bericht door Goelette »

sowieso zou ik niet meer rondrijden met banden die op het randje zijn. De wettelijke grens is al veeeeeeeeeeel te weinig om fatsoenlijk onder alle omstandigheden te kunnen rijden. Bij 3 mm gooi ik ze er af ongeveer.
Honda: CRX 1986, CRX 1988, Halve CRX aanhanger
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Bericht door Dodo-tje »

Dat alle banden goed moeten zijn lijkt me inderdaad wel wenselijk!
Goelette schreef:sowieso zou ik niet meer rondrijden met banden die op het randje zijn. De wettelijke grens is al veeeeeeeeeeel te weinig om fatsoenlijk onder alle omstandigheden te kunnen rijden. Bij 3 mm gooi ik ze er af ongeveer.

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik zou na de APK een waarschuwing op mijn keuring krijgen dat mijn achterbanden 'bijna aan vervanging toe zijn'
Daar kan ik niet mee leven en dus komen de voorbanden (nog prima) naar achter, en voor nieuwe banden!
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Bericht door ChrisV40 »

De reden om de voorbanden naar achteren te zetten is dat de voorbanden sneller slijten. Dus als je ze omwisselt slijten ze gelijkmatig(er) en kun je er langer mee doen.

Staat natuurlijk buiten kijf dat als ze aan vervanging toe zijn dat je ze dan weg doet! :vertag
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
Gebruikersavatar
Goelette
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 21:39
14

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Bericht door Goelette »

ChrisV40 schreef:De reden om de voorbanden naar achteren te zetten is dat de voorbanden sneller slijten. Dus als je ze omwisselt slijten ze gelijkmatig(er) en kun je er langer mee doen.

Staat natuurlijk buiten kijf dat als ze aan vervanging toe zijn dat je ze dan weg doet! :vertag
Nee,je doet dan langer met een set van 4, maar als je het opsplitst in 2 sets van twee doe je er exact even lang mee.
Honda: CRX 1986, CRX 1988, Halve CRX aanhanger
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Bericht door The Real Master »

Ik zou de banden niet wisselen van voor naar achteren, hier zit altijd een verschil in slijtage in, voorbanden kunnen wel naar achteren maar achterbanden niet naar vooren.

Ik heb via een site banden besteld van GoodYear OptiGrip nummer 1 uit de test van vorige zomer, 150 eurie aan de deur bezorgd voor 2 bandjes.
Mijn S60 heeft er nu 4 nieuwen onder liggen :vertag

Zie hier de test :
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... 55r16w.pdf
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Bericht door The Real Master »

ChrisV40 schreef:De reden om de voorbanden naar achteren te zetten is dat de voorbanden sneller slijten. Dus als je ze omwisselt slijten ze gelijkmatig(er) en kun je er langer mee doen.

Staat natuurlijk buiten kijf dat als ze aan vervanging toe zijn dat je ze dan weg doet! :vertag
Dis is mogelijk mits je ze om de paar duizend kilometer telkens blijft om wisselen :vertag
Plaats reactie