Het aanlopen, hangen van de remmen
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Mijn handrem blijft een heel klein beetje hangen als ik hem gebruik. Als ik achter onder de wagen de heveltjes van de handrem weer wat omhoog tik is de boel weer los en hangt ie niet meer.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is? Kan ik het mechanisme smeren met wat kruipolie oid? Of remt ie dan niet meer.
Mijn gevoel was dat de veer die de rem weer los moet maken vastgeroest zit ofzo, of dat de kabel intern vuil is geworden met pekel en daardoor stroef loopt.
Heb de handrem altijd regelmatig gebruikt en werkte altijd goed, nu opeens dit probleempje dus.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is? Kan ik het mechanisme smeren met wat kruipolie oid? Of remt ie dan niet meer.
Mijn gevoel was dat de veer die de rem weer los moet maken vastgeroest zit ofzo, of dat de kabel intern vuil is geworden met pekel en daardoor stroef loopt.
Heb de handrem altijd regelmatig gebruikt en werkte altijd goed, nu opeens dit probleempje dus.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
kun je gewoon goed smeren. Ook even goed opletten dat beide kanten gelijk staan afgesteld. Achterkant even omhoog met de krik en handrem aantrekken, dan voelen of er gelijke weerstand is links en rechts. Bij handrem ongeveer 2 a 3 tikjes aangetrokken moeten de wielen blokkeren.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za 09 apr 2011, 12:51
- 13
- Model: V70
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Justus
Re: rem achter blijft aanlopen
Wouter,
Jouw fraie gereedschap drukt allee op de remcilinder maar maakt niet de draaiende beweging, zoals het originele volvo-hulpstuk. Het ding van Laser 1314 ook niet. Is dat een bezwaar ? Draait de achterremcilinder vanzelfterug als je er druk op zet ?
Groeten.
JBruijn
Jouw fraie gereedschap drukt allee op de remcilinder maar maakt niet de draaiende beweging, zoals het originele volvo-hulpstuk. Het ding van Laser 1314 ook niet. Is dat een bezwaar ? Draait de achterremcilinder vanzelfterug als je er druk op zet ?
Groeten.
JBruijn
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: rem achter blijft aanlopen
Dat doet hij wel kijk maar goed.JBruijn schreef:Wouter,
Jouw fraaie gereedschap drukt allee op de remcilinder maar maakt niet de draaiende beweging, zoals het originele volvo-hulpstuk. Het ding van Laser 1314 ook niet. Is dat een bezwaar ? Draait de achterremcilinder vanzelfterug als je er druk op zet ?
Groeten.
JBruijn
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za 09 apr 2011, 12:51
- 13
- Model: V70
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Justus
Re: rem achter blijft aanlopen
Aha, De remcilinder en jouw gereedschap hebben dezelfde spoed ! Toch ? JBruijnmyalexx schreef:Dat doet hij wel kijk maar goed.JBruijn schreef:Wouter,
Jouw fraaie gereedschap drukt allee op de remcilinder maar maakt niet de draaiende beweging, zoals het originele volvo-hulpstuk. Het ding van Laser 1314 ook niet. Is dat een bezwaar ? Draait de achterremcilinder vanzelfterug als je er druk op zet ?
Groeten.
JBruijn
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Mbt de Laser 1314: Hier zitten 2 uitsparingen in die in elkaar passen. Dat maakt het mogelijk om de cilinder te draaien.
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: do 21 apr 2011, 08:58
- 13
- Model: S40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 1997
Remmen achter lopen aan na vervanging, alles = nieuw/revisie
Ik heb met behulp van de goeie how-toes hier, waarvoor grote dank, inmiddels zowel de voor- als achterremmen vervangen (bilstein blokken, brembo schijven, reviseren remklauwen incl ander remzadel, handremkabels). Voorremmen prima maar de achterremmen lopen aan.
In principe is alles gangbaar gemaakt, schoongemaakt en opnieuw ingevet en zijn alle rubbers vervangen. Ook alles gechecked met de hand zoals handremmechanisme in kunnen duwen op de remklauwen met handschoenen aan.
Ook de bekende achterremcilinder draaitool gemaakt met een geslepen dop 27, wat prima werkte.
Bij het erop zetten van de klauwen met nieuwe blokken op de nieuwe schijven past alles echt net aan op de milimeter, bij het met de hand ronddraaien voelde je dat ze contact maken. Daarna ontluchten met de hulp van een buurman maar vanaf dat moment zit de boel behoorlijk vast, dat was zelfs zonder dat de handremkabels er op zaten. Alleen met de velg erop is er genoeg hefboom om de boel met de hand rond te draaien, met moeite.
Is het normaal dat de boel zo stroef gaat ? Na een korte testrit zijn de schijven achter te heet op aan te raken, zelfs zonder geremd te hebben. Ook voel je dat de auto zachtjes afremt als je rijdend je koppeling indrukt en hem laat rollen.
Zonder remleidingdruk past alles echt maar net en na het ontluchten staat er druk op. Dit moet uit zichzelf teruggaan toch ?
Rempedaal gaat alles behalve stroef, eerder een beetje slapjes. Remvloeistofniveau is altijd in de gaten gehouden en bijgevuld tijdens het ontluchten. Buurman opperde dat 1 of andere terugslagklep misschien niet goed werkt, waardoor de opgebouwde druk in de klauw niet terug naar het vaatje kan indien er niet geremd wordt.
Dit speelt zich af aan beide kanten tegelijkertijd.
Iemand een idee, hoe ik dat kan checken en wat ik kan doen om het op te lossen ? Bij voorbaat dank !
In principe is alles gangbaar gemaakt, schoongemaakt en opnieuw ingevet en zijn alle rubbers vervangen. Ook alles gechecked met de hand zoals handremmechanisme in kunnen duwen op de remklauwen met handschoenen aan.
Ook de bekende achterremcilinder draaitool gemaakt met een geslepen dop 27, wat prima werkte.
Bij het erop zetten van de klauwen met nieuwe blokken op de nieuwe schijven past alles echt net aan op de milimeter, bij het met de hand ronddraaien voelde je dat ze contact maken. Daarna ontluchten met de hulp van een buurman maar vanaf dat moment zit de boel behoorlijk vast, dat was zelfs zonder dat de handremkabels er op zaten. Alleen met de velg erop is er genoeg hefboom om de boel met de hand rond te draaien, met moeite.
Is het normaal dat de boel zo stroef gaat ? Na een korte testrit zijn de schijven achter te heet op aan te raken, zelfs zonder geremd te hebben. Ook voel je dat de auto zachtjes afremt als je rijdend je koppeling indrukt en hem laat rollen.
Zonder remleidingdruk past alles echt maar net en na het ontluchten staat er druk op. Dit moet uit zichzelf teruggaan toch ?
Rempedaal gaat alles behalve stroef, eerder een beetje slapjes. Remvloeistofniveau is altijd in de gaten gehouden en bijgevuld tijdens het ontluchten. Buurman opperde dat 1 of andere terugslagklep misschien niet goed werkt, waardoor de opgebouwde druk in de klauw niet terug naar het vaatje kan indien er niet geremd wordt.
Dit speelt zich af aan beide kanten tegelijkertijd.
Iemand een idee, hoe ik dat kan checken en wat ik kan doen om het op te lossen ? Bij voorbaat dank !
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Remmen achter lopen aan na vervanging, alles = nieuw/rev
Ik vermoed dat je blokken of schijven te dik zijn
kijk ff op ATE site wat de afmetingen zijn voor Volvo blokken en schijven
kijk ff op ATE site wat de afmetingen zijn voor Volvo blokken en schijven
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: do 21 apr 2011, 08:58
- 13
- Model: S40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 1997
Re: Remmen achter lopen aan na vervanging, alles = nieuw/rev
Alles is besteld via Ira automaterialen handel, die hebben de spullen bij elkaar gezocht.
De schijven voor waren eerst te groot, want ik heb het oude type. Dag erna omgeruild voor de goeie schijven.
Ik kom even niet uit die site, hier de verpakking:
De schijven voor waren eerst te groot, want ik heb het oude type. Dag erna omgeruild voor de goeie schijven.
Ik kom even niet uit die site, hier de verpakking:
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: do 21 apr 2011, 08:58
- 13
- Model: S40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 1997
Re: Remmen achter lopen aan na vervanging, alles = nieuw/rev
http://outcat-cs.tecdoc.net/ows/en/DF0A ... ramesetJsp
remblokken 21861 klopt in ieder geval: http://www.autopartoo.com/oem/wva/21861.html
Schijven 410229 ATE = brembo 30872940 dus die klopt ook dus: http://www.autopartoo.com/oem/ate/410229dmv.html
remblokken 21861 klopt in ieder geval: http://www.autopartoo.com/oem/wva/21861.html
Schijven 410229 ATE = brembo 30872940 dus die klopt ook dus: http://www.autopartoo.com/oem/ate/410229dmv.html
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Lucht in de Abs systeem ? Dit kan goed voor problemen zorgen!
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: do 21 apr 2011, 08:58
- 13
- Model: S40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 1997
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Zou ik daar dan niet al problemen mee hebben gehad voordat ik alles ging vervangen ?
ABS werkte prima.
Maar abs gaat toch juist over het loslaten van de rem, zodat ie niet blokkeert, in plaats van het vastzetten ?
ABS werkte prima.
Maar abs gaat toch juist over het loslaten van de rem, zodat ie niet blokkeert, in plaats van het vastzetten ?
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Omdat lucht niet samen persbaar is, dus blijft er druk in je systeem zonder wat te doen.
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Omdat lucht niet samen persbaar is, dus blijft er druk in je systeem zonder wat te doen.
[ Geplaatst met iPhone ] [/quote]
Volgens mij is lucht juist zeer goed samen te persen! Denk aan een compressor!
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ] [/quote]
Volgens mij is lucht juist zeer goed samen te persen! Denk aan een compressor!
[ Geplaatst met iPhone ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Ik zou de boel nogmaals goed ontluchten ,de samengedrukte lucht zou je remcilindertegen je remschijf kunnen zetten bij expansie, en de remcilinder met de pers-tool nogmaals helemaal terug drukken.
Ik zelf gebruik altijd een potje en een helderslangetje (slangetje op de bodem klein laagje olie er in en trappen maar tot ik geen belletjes meer zie) het ontluchting nippeltje een heel klein slagje open, vergeet je rem-potje niet de vullen
suc6
Ik zelf gebruik altijd een potje en een helderslangetje (slangetje op de bodem klein laagje olie er in en trappen maar tot ik geen belletjes meer zie) het ontluchting nippeltje een heel klein slagje open, vergeet je rem-potje niet de vullen
suc6
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
en pedaal intrappen, als deze ingetrapt is nippel dicht draaien. dan heb je altijd een goeie druk.testkees schreef:Ik zou de boel nogmaals goed ontluchten ,de samengedrukte lucht zou je remcilindertegen je remschijf kunnen zetten bij expansie, en de remcilinder met de pers-tool nogmaals helemaal terug drukken.
Ik zelf gebruik altijd een potje en een helderslangetje (slangetje op de bodem klein laagje olie er in en trappen maar tot ik geen belletjes meer zie) het ontluchting nippeltje een heel klein slagje open, vergeet je rem-potje niet de vullen
suc6
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Doe ik nooit, loop altijd alleen te klooienmyalexx schreef:en pedaal intrappen, als deze ingetrapt is nippel dicht draaien. dan heb je altijd een goeie druk.testkees schreef:Ik zou de boel nogmaals goed ontluchten ,de samengedrukte lucht zou je remcilindertegen je remschijf kunnen zetten bij expansie, en de remcilinder met de pers-tool nogmaals helemaal terug drukken.
Ik zelf gebruik altijd een potje en een helderslangetje (slangetje op de bodem klein laagje olie er in en trappen maar tot ik geen belletjes meer zie) het ontluchting nippeltje een heel klein slagje open, vergeet je rem-potje niet de vullen
suc6
daarom zet ik het nippeltje een heel klein slagje open
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Gewoon even vragen, de vrouw des huizes ofzo.. ( pedaal intrappen is geen rocket science )testkees schreef:Doe ik nooit, loop altijd allen te klooienmyalexx schreef: en pedaal intrappen, als deze ingetrapt is nippel dicht draaien. dan heb je altijd een goeie druk.
daarom zet ik het nippeltje een heel klein slagje open
anders wil ik evt volgende keer wel helpen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
Oké, maar daar trapt mijn PRINSESJE niet op/in het is mijn hobby
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Het aanlopen, hangen van de remmen
rijd ze nooit in de auto dan ?testkees schreef:Oké, maar daar trapt mijn PRINSESJE niet op/in het is mijn hobby
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98