Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Duur?

Bericht door stefmen » do 06 mei 2010, 17:40

stennis schreef:Vergeet niet dat op bepaalde onderdelen kortingen kunnen zitten van wel 60%, misschien dat je dealer jou de maximale korting doorberekend (garantiegeval ?)
Niet dat ik weet... Auto is pas 1 jaar in mijn bezit en ben nog nooit aan de motorsteun gekomen...

Misschien moeten ze het onderdeel kwijt?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie

Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Duur?

Bericht door stefmen » di 11 mei 2010, 12:24

Heb hem gekocht bij de dealer voor 108 euro.. Hopelijk gaat hij vanavond erin zodat ik zeker weet dat ik de goede heb gekregen! Hou jullie op de hoogte!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie

Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Duur?

Bericht door stefmen » wo 12 mei 2010, 08:40

Nou, gisteren langs geweest om de motorsteun te laten monteren.. Minder goed nieuws :'( :swear :tumbdown ....

De monteur merkte al dat bij het losschroeven van de bouten dit stroever ging dan normaal. Toen de bouten er eenmaal uit waren, zag hij dat er aan de onderste helft van de bouten aluminium in de schroefdraad van de bout zat, niet goed concludeerde hij...
De schroefdraad van de steun die aan het motorblok vast zat, is dus vrijwel 'gaar', en om die reden vond hij het niet verantwoord om dezelfde bouten weer terug te draaien i.c.m. de nieuwe steun.. De kans op doldraaien was volgens hem dan erg groot. :tumbdown :tumbdown :swear

Nu moet er dus het volgende gebeuren:
1. Bouten moeten 'aluminiumvrij' gesneden worden (dit kon hij op zijn werk doen).
2. Er moet een schroefdraad reparatiekit gekocht (geleend?) worden, genaamd Helicoil..

Het probleem is dat hij deze Helicoil niet heeft in die maat voor de motorsteun (volgens de monteur M10 - 1,25)... Heb nu dus geen auto meer.

Komt iemand dit probleem bekend voor? Heeft iemand zo'n helicoil reparatieset voor die maat (M10 - 1,25), of ken je iemand in de buurt van limburg? Tips?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie

Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Schroefdraad kapot :(

Bericht door stefmen » wo 12 mei 2010, 10:09

Krijg net te horen van de monteur dat die Helicoil waarschijnlijk toch niet gaat werken.. De maximale lengte van deze dingen is 20mm, wat een stuk korter is dan de originele schroefdraad...

Ziet er iemand een oplossing?

EDIT: Hij heeft nu helicoil 6x M10 1,5 weten te bemachtigen, en hij zegt dat het met nieuwe bouten wel moet lukken!
Maakt het wat uit dat de spoed 1,5 is en niet 1,25 i.c.m. de kortere schroefdraad?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2293
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Schroefdraad kapot :(

Bericht door Wouter » wo 12 mei 2010, 18:38

Wat een ellende Stef.

Waarschijnlijk zijn de bouten niet op torque gezet zoals het hoort, waarschijnlijk TE HOOG waardoor de bout het schroefdraad los trekt.

Dus let erop bij monteren van bepaalde delen (zeker dragende en temperatuur belaste delen), dat de juiste torque wordt gehanteerd!

Groetjes Wouter

Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 366
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Schroefdraad kapot :(

Bericht door stefmen » wo 12 mei 2010, 21:33

Ja, uiteindelijk is het allemaal wel meegevallen...

De monteur heeft de schroefdraad 'gerepareerd' met Helicoil (M10 - 1,50) en we hebben 3 nieuwe bouten gekocht die hiervoor geschikt waren.

Totale kosten: 108 euro voor de motorsteun en 40 euro voor de montagekosten (+ helicoils etc.)... Die 40 euro is mogelijk omdat het een beun betrof die dit voor mij gedaan heeft.

Torque waarmee het geheel is aangedraaid lijkt mij niet de boosdoener. Het is nu eenmaal zo dat aluminium en staal wel eens kunnen reageren waardoor je het aluminium gedeelte kapot trekt.. Beetje slechte zet van Volvo om daar aluminium te gebruiken lijkt mij :tumbdown

Al met al, probleem opgelost!

Het schakelen gaat soepeler (je hebt niet meer de terugslag van de motor) en de irritante 'tik' zoals ik die wel eens beschreven had in topics is nu ook weg! :tumbup
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie

Gebruikersavatar
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 624
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

voorste motorrubber vervangen

Bericht door huub1 » wo 16 feb 2011, 13:28

Is het moeilijk om deze rubber te vervangen en wat zal hij kosten.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.

Gebruikersavatar
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 624
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

motorsteunen

Bericht door huub1 » wo 27 jul 2011, 12:07

Hoe veel motorsteunen zitten er in onze volvo¸s.
gr. Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.

sdirkx

Re: motorsteunen

Bericht door sdirkx » wo 27 jul 2011, 13:44

4 (incl versnellingsbak-steun). Ph I is overigens niet gelijk aan Ph II. Zoals met wel meer dingen...

Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7100
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
Model: Andere
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Sint Maartensdijk
Contacteer:

Re: motorsteunen

Bericht door krismazur » wo 27 jul 2011, 14:05

dus, 2 onder, 1 rechts en 1links (baksteun)

rechts kun je zo zien, links zit onder luchtfilterhuis
die 2 van onder zijn allen van onderen te bereiken :vertag

sdirkx

Re: motorsteunen

Bericht door sdirkx » wo 27 jul 2011, 15:25

Bij vervanging overweeg polyurethaan!

myalexx
5th Gear 5000rpm member
5th Gear 5000rpm member
Berichten: 5228
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Waterland

Re: motorsteunen

Bericht door myalexx » wo 27 jul 2011, 18:53

sdirkx schreef:Bij vervanging overweeg polyurethaan!
Waar kan je zoiets kopen dan?

Meestal zie ik dat alleen bij custom tuning..
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Image

sdirkx

Re: motorsteunen

Bericht door sdirkx » wo 27 jul 2011, 19:53

Is inderdaad wat lastiger en duurder, maar zeker beter! Zul je echt ff wat voor moeten uitzoeken. Iemand moet de eerste zijn (op dit forum dan).

myalexx
5th Gear 5000rpm member
5th Gear 5000rpm member
Berichten: 5228
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Waterland

Re: motorsteunen

Bericht door myalexx » wo 27 jul 2011, 19:57

sdirkx schreef:Is inderdaad wat lastiger en duurder, maar zeker beter! Zul je echt ff wat voor moeten uitzoeken. Iemand moet de eerste zijn (op dit forum dan).
Daarom en ik ben slecht in engels dus zo ver zal ik niet komen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Image

sdirkx

Re: motorsteunen

Bericht door sdirkx » wo 27 jul 2011, 20:01

Zolang je geen klachten hebt en de rubbers en goed uitzien, voorlopig lekker laten zitten zo! :-D

devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: motorsteunen

Bericht door devnullT4 » wo 27 jul 2011, 20:15

sdirkx schreef:Zolang je geen klachten hebt en de rubbers en goed uitzien, voorlopig lekker laten zitten zo! :-D
Aan de rubbers is het visueel niet altijd te zien, klachten kunnen vaag zijn. In elk geval merk je echt wel verschil als je ze allemaal vervangt!
distributie zijde schijnt het zwakst te zijn/ komt het vaakste voor. Zo ook bij mij, was niets meer van over toen ie er tussen vandaan kwam.
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding

sdirkx

Re: motorsteunen

Bericht door sdirkx » wo 27 jul 2011, 20:58

klachten kunnen vaag zijn
Wat waren die bij jou?

devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: motorsteunen

Bericht door devnullT4 » wo 27 jul 2011, 22:29

sdirkx schreef:
klachten kunnen vaag zijn
Wat waren die bij jou?
bij mij was het op een gegeven moment niet vaag meer, stationair gingen interieur onderdelen hard mee resoneren!
Bij optrekken voelde ik de motor "kantelen". Een soort "kloenk" geluid.
Maar goed, ik ben dat soort extreme klachten voortaan liever voor uiteraard, bij "preventief" vervangen heb je er alleen maar eerder/langer plezier van :D

Vage klachten kunnen zijn, lawaaig/resonanties... maar dan weer niet altijd. Je raakt er vervolgens aan gewend, vandaar als je ze vervangt merk je ineens het verschil wel.
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding

sdirkx

Re: motorsteunen

Bericht door sdirkx » wo 27 jul 2011, 22:33

Zoiets had ik wel verwacht inderdaad. Gelukkig nog geen last van. (A)

myalexx
5th Gear 5000rpm member
5th Gear 5000rpm member
Berichten: 5228
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Waterland

Re: motorsteunen

Bericht door myalexx » wo 27 jul 2011, 23:49

Heb je ze eigenlijk meteen allemaal vervangen? ( Preventief ?)

of maar ééntje ?

Ik heb namelijk stationair ook dat de auto wel trilt ?

met name in de auto wel merkbaar ( geen ramp maar hoort niet )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Image

Plaats reactie