Pagina 2 van 8

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Duur?

Geplaatst: do 06 mei 2010, 17:40
door stefmen
stennis schreef:Vergeet niet dat op bepaalde onderdelen kortingen kunnen zitten van wel 60%, misschien dat je dealer jou de maximale korting doorberekend (garantiegeval ?)
Niet dat ik weet... Auto is pas 1 jaar in mijn bezit en ben nog nooit aan de motorsteun gekomen...

Misschien moeten ze het onderdeel kwijt?

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Duur?

Geplaatst: di 11 mei 2010, 12:24
door stefmen
Heb hem gekocht bij de dealer voor 108 euro.. Hopelijk gaat hij vanavond erin zodat ik zeker weet dat ik de goede heb gekregen! Hou jullie op de hoogte!

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Duur?

Geplaatst: wo 12 mei 2010, 08:40
door stefmen
Nou, gisteren langs geweest om de motorsteun te laten monteren.. Minder goed nieuws :'( :swear :tumbdown ....

De monteur merkte al dat bij het losschroeven van de bouten dit stroever ging dan normaal. Toen de bouten er eenmaal uit waren, zag hij dat er aan de onderste helft van de bouten aluminium in de schroefdraad van de bout zat, niet goed concludeerde hij...
De schroefdraad van de steun die aan het motorblok vast zat, is dus vrijwel 'gaar', en om die reden vond hij het niet verantwoord om dezelfde bouten weer terug te draaien i.c.m. de nieuwe steun.. De kans op doldraaien was volgens hem dan erg groot. :tumbdown :tumbdown :swear

Nu moet er dus het volgende gebeuren:
1. Bouten moeten 'aluminiumvrij' gesneden worden (dit kon hij op zijn werk doen).
2. Er moet een schroefdraad reparatiekit gekocht (geleend?) worden, genaamd Helicoil..

Het probleem is dat hij deze Helicoil niet heeft in die maat voor de motorsteun (volgens de monteur M10 - 1,25)... Heb nu dus geen auto meer.

Komt iemand dit probleem bekend voor? Heeft iemand zo'n helicoil reparatieset voor die maat (M10 - 1,25), of ken je iemand in de buurt van limburg? Tips?

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Schroefdraad kapot :(

Geplaatst: wo 12 mei 2010, 10:09
door stefmen
Krijg net te horen van de monteur dat die Helicoil waarschijnlijk toch niet gaat werken.. De maximale lengte van deze dingen is 20mm, wat een stuk korter is dan de originele schroefdraad...

Ziet er iemand een oplossing?

EDIT: Hij heeft nu helicoil 6x M10 1,5 weten te bemachtigen, en hij zegt dat het met nieuwe bouten wel moet lukken!
Maakt het wat uit dat de spoed 1,5 is en niet 1,25 i.c.m. de kortere schroefdraad?

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Schroefdraad kapot :(

Geplaatst: wo 12 mei 2010, 18:38
door Wouter
Wat een ellende Stef.

Waarschijnlijk zijn de bouten niet op torque gezet zoals het hoort, waarschijnlijk TE HOOG waardoor de bout het schroefdraad los trekt.

Dus let erop bij monteren van bepaalde delen (zeker dragende en temperatuur belaste delen), dat de juiste torque wordt gehanteerd!

Groetjes Wouter

Re: [B] Vervangen Motorsteun 2.0T - Schroefdraad kapot :(

Geplaatst: wo 12 mei 2010, 21:33
door stefmen
Ja, uiteindelijk is het allemaal wel meegevallen...

De monteur heeft de schroefdraad 'gerepareerd' met Helicoil (M10 - 1,50) en we hebben 3 nieuwe bouten gekocht die hiervoor geschikt waren.

Totale kosten: 108 euro voor de motorsteun en 40 euro voor de montagekosten (+ helicoils etc.)... Die 40 euro is mogelijk omdat het een beun betrof die dit voor mij gedaan heeft.

Torque waarmee het geheel is aangedraaid lijkt mij niet de boosdoener. Het is nu eenmaal zo dat aluminium en staal wel eens kunnen reageren waardoor je het aluminium gedeelte kapot trekt.. Beetje slechte zet van Volvo om daar aluminium te gebruiken lijkt mij :tumbdown

Al met al, probleem opgelost!

Het schakelen gaat soepeler (je hebt niet meer de terugslag van de motor) en de irritante 'tik' zoals ik die wel eens beschreven had in topics is nu ook weg! :tumbup

voorste motorrubber vervangen

Geplaatst: wo 16 feb 2011, 13:28
door huub1
Is het moeilijk om deze rubber te vervangen en wat zal hij kosten.
Huub

motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 12:07
door huub1
Hoe veel motorsteunen zitten er in onze volvo¸s.
gr. Huub

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 13:44
door sdirkx
4 (incl versnellingsbak-steun). Ph I is overigens niet gelijk aan Ph II. Zoals met wel meer dingen...

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 14:05
door krismazur
dus, 2 onder, 1 rechts en 1links (baksteun)

rechts kun je zo zien, links zit onder luchtfilterhuis
die 2 van onder zijn allen van onderen te bereiken :vertag

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 15:25
door sdirkx
Bij vervanging overweeg polyurethaan!

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 18:53
door myalexx
sdirkx schreef:Bij vervanging overweeg polyurethaan!
Waar kan je zoiets kopen dan?

Meestal zie ik dat alleen bij custom tuning..

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 19:53
door sdirkx
Is inderdaad wat lastiger en duurder, maar zeker beter! Zul je echt ff wat voor moeten uitzoeken. Iemand moet de eerste zijn (op dit forum dan).

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 19:57
door myalexx
sdirkx schreef:Is inderdaad wat lastiger en duurder, maar zeker beter! Zul je echt ff wat voor moeten uitzoeken. Iemand moet de eerste zijn (op dit forum dan).
Daarom en ik ben slecht in engels dus zo ver zal ik niet komen.

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 20:01
door sdirkx
Zolang je geen klachten hebt en de rubbers en goed uitzien, voorlopig lekker laten zitten zo! :-D

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 20:15
door devnullT4
sdirkx schreef:Zolang je geen klachten hebt en de rubbers en goed uitzien, voorlopig lekker laten zitten zo! :-D
Aan de rubbers is het visueel niet altijd te zien, klachten kunnen vaag zijn. In elk geval merk je echt wel verschil als je ze allemaal vervangt!
distributie zijde schijnt het zwakst te zijn/ komt het vaakste voor. Zo ook bij mij, was niets meer van over toen ie er tussen vandaan kwam.

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 20:58
door sdirkx
klachten kunnen vaag zijn
Wat waren die bij jou?

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 22:29
door devnullT4
sdirkx schreef:
klachten kunnen vaag zijn
Wat waren die bij jou?
bij mij was het op een gegeven moment niet vaag meer, stationair gingen interieur onderdelen hard mee resoneren!
Bij optrekken voelde ik de motor "kantelen". Een soort "kloenk" geluid.
Maar goed, ik ben dat soort extreme klachten voortaan liever voor uiteraard, bij "preventief" vervangen heb je er alleen maar eerder/langer plezier van :D

Vage klachten kunnen zijn, lawaaig/resonanties... maar dan weer niet altijd. Je raakt er vervolgens aan gewend, vandaar als je ze vervangt merk je ineens het verschil wel.

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 22:33
door sdirkx
Zoiets had ik wel verwacht inderdaad. Gelukkig nog geen last van. (A)

Re: motorsteunen

Geplaatst: wo 27 jul 2011, 23:49
door myalexx
Heb je ze eigenlijk meteen allemaal vervangen? ( Preventief ?)

of maar ééntje ?

Ik heb namelijk stationair ook dat de auto wel trilt ?

met name in de auto wel merkbaar ( geen ramp maar hoort niet )